Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min IBM HDD håller på att dö

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min IBM 40 GB HDD håller på att dö, vissa filer är oläsliga (plötsligt), den låter "kc-kc-kc.. krr-krr-krr" när den försöker läsa vissa områden på disken. Varken Disk Warrior eller OSX´s egen Disk Utilities hittar några fysiska fel..

Vad göra? Jag vill gärna spara en del filer innan jag förpassar disken till sopkorgen.

Aldrig mer en IBM HDD

• Avstängd
  • 2002-09-08 12:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Min IBM 40 GB HDD håller på att dö, vissa filer är oläsliga (plötsligt), den låter "kc-kc-kc.. krr-krr-krr" när den försöker läsa vissa områden på disken. Varken Disk Warrior eller OSX´s egen Disk Utilities hittar några fysiska fel..

Vad göra? Jag vill gärna spara en del filer innan jag förpassar disken till sopkorgen.

Aldrig mer en IBM HDD

Byt den på garantin. Vissa serier av IBM-hårddiskar är katastrofalt dåliga. Jag köpte två IBM DeskStar 40GB och har hittills bytt tre på garantin. Aldrig mera IBM-hårddiskar. Numera köper jag Fujitsu eller Seagate.

mmm, hade samma problem med min 30 GB IBM disk för ett tag sen. Lyckligtvis hade jag garanti kvar på disken men all data gick inte att rädda tyvärr. Där disken låter kr-kr-kr är det så pass skadat att det inte går att läsa nån information på disken. tough luck!

Jag hade redan räknat ut att "kc-kc-kc" var ett dåligt tecken

Jaha, då får man installera Jaguar på en 10 GB i stället, tills jag får hem nytt.

Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM
- ATA/100 hårddisk 2MB cache ST380021A 1,069,-

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM
- Special Edition 8MB cache WD800JB 1,114,-

2 eller 8 MB cache, Seagate eller Western Digital?

• Avstängd
  • 2002-09-08 12:57
Citat:

Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM
- ATA/100 hårddisk 2MB cache ST380021A 1,069,-

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM
- Special Edition 8MB cache WD800JB 1,114,-

2 eller 8 MB cache, Seagate eller Western Digital?

Jag var i samma val själv, och köpte Seagate Barracuda. Delvis baserat på att de flesta rekommenderade Barracudan.

• Oregistrerad
  • 2002-09-08 12:57
Citat:

[b]...2 eller 8 MB cache, Seagate eller Western Digital?

Seagate, för sin helt obefintliga ljudvolym (om du har en Cube eller en iMac).

• Medlem
  • 2002-09-11 10:25

Just det aldrig mer IBM, minpajade efter 6 mån!
har ett tips för att rädda data från vissa dåliga HD. Om filerna syns och det går att köra disken, men inte kopiera dessa, så kan det gå att lägga hårddisken i FRYSEN, och sen medan den är iskall snabbt koppla in den och starta på annan HD och flytta över datan. Går ibland, kan vara värt ett försök men när det låter från disken är jag osäker på om det kan fungera.

• Oregistrerad
  • 2002-09-21 01:38

det här med att lägga hårddisken i frysen.. vad händer egentligen med HD´n då?

Tänk på att du får kondens på din hårddisk när du tar upp den från frysen om du inte har stoppat den i en plastpåse innan!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Agent Cooper:
det här med att lägga hårddisken i frysen.. vad händer egentligen med HD´n då?

Ja det kan man ju undra. Mekaniken "krymper" naturligtvis och vissa delar "krymper" mer än andra beroende på olika materialegenskaper. Det kan resultera i större men också mindre "glapp" mellan olika rörliga delar men tänk på att oljan blir tjockare. Du tar en stor risk, men det kan man ju vara villig att göra om man inte har ngt att förlora.

Frysen är väl kanske inte så himla bra tips egentligen...

Slave: du har ju faktiskt 3 års garanti på din IBM disk...
Jag skulle råda dig till att ta en fet backup på de filer du kan komma åt just nu, skicka iväg disken till IBM i STHLM och invänta en ny disk på garanti, det tar ca. 2 veckor...
Har också gjort det med en IBM disk och det är faktiskt så att jag har två IBM diskar i min burk just nu, eftersom jag litar mest på IBM när det gäller diskar...

Western Digital HD köpte jag för ett år sedan, det var BARA problem med den (80 Gb, modellnamn kommer jag inte ihåg just nu, tror det var en Caviar med 2 Mb cash) så jag bytte tillbaka till IBM...

Ta en titt på www.xp-data.com
Bra killar, bra priser...

Hrmm, det är så att jag tror inte det finns några papper på den här HDD´n... köpte hela rasket begagnat förra sommaren av en Martin (?) i Göteborg (alla uppgifter borta).

Känner någon igen sig så kan dom väl höra av sig och berätta om det finns några kvitton etc?

Två andra polare har liknande problem med sina IBM´s så jag vill inte ha en ny i vilket fall...

• Oregistrerad
  • 2002-09-21 16:58

Jag lyckades rädda en hel del information på min IBM disk genom att montera in den i en PC och köra Macdrive (30 dagars demo räcker gott i detta fall). Sedan laddade jag ner IBMs diskräddarprogram (finns bara för PC). Skapade en startdiskett och från den kunde jag omformatera hårddisken. Min 60 Gb har kraschat två gånger på samma sätt som beskrivits ovan. Så den är definitivt inte att lita på. Även jag har köpt min sista IBM disk. Helnöjd med de Seagatediskar jag köpt.

1
Bevaka tråden