Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation av OS X på ny hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-22 22:30

Har en gammal iMac G3 som jag tänkte installera OS X (Panther) på. Detta tänker jag göra på en alldeles ny hårddisk, vilket jag inte har någon tidigare erfarenhet av. Undrar därför:

Måste hårddisken vara formaterad från början, eller kan installationsprogrammet fixa det åt mig? Kanske går att göra med skivverktyg eller?

Har läst nånstans att man måste skapa en 8GB partition åt OS X, vilket låter märkligt.. Stämmer det?

• Medlem
  • 2008-03-22 22:33

Starta från systemskivan så kommer det att ge sig själv. Du behöver inte partitionera.
Om systemskivan inte hittar en skiva att installera på så finns programmet Skivverktyg på systemskivan.

Ursprungligen av AC.:

Har en gammal iMac G3 som jag tänkte installera OS X (Panther) på. Detta tänker jag göra på en alldeles ny hårddisk, vilket jag inte har någon tidigare erfarenhet av. Undrar därför:

Måste hårddisken vara formaterad från början, eller kan installationsprogrammet fixa det åt mig? Kanske går att göra med skivverktyg eller?

Har läst nånstans att man måste skapa en 8GB partition åt OS X, vilket låter märkligt.. Stämmer det?

Tror det kan vara som så att OSX inte vill installeras på en mindre partition än 8GB...
Men det måste gå att komma runt det för det finns de som installerar OSX på en minnepinne på 4 (om inte 2 också) GB.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-23 06:12

Ok, bara att köra en vanlig installation då. Gott. Funderade mest på ifall installationsprogrammet skulle få problem om det inte kände igen hårddisken.

Om hårddisken inte har använts tidigare måste den formateras först, om du inte kommit över en hårddisk förformaterad i HFS+, men det är väldigt ovanligt att nya hårddiskar är det. Det är i vilket fall ingen svår procedur. När installationsprogrammet startat väljer du vilket språk du i första hand vill använda, därefter väljer du Skivverktyg från menyraden. I fönstret som dyker upp ska du kunna välja hårddisken i listan till vänster och sedan formatera den genom att välja fliken Radera, mata in vad du vill att hårddisken ska heta och sedan trycka på knappen för att radera. Bry dig inte om eventuella knappar för säkerhetsalternativ då den bara gör att processen tar mycket längre tid. En formatering tar allt mellan ett par sekunder och någon minut.

Ursprungligen av AC.:

Det beror på vilken iMac det är. Om det är en iMac med CD-släde så måste den volym som du installerar Mac OS X på vara inom hårddiskens första 7,4 GB. Om hårddisken är större än så kan du ha fler volymer på hårddisken. Om hårddisken t ex är på 28 GB så kan det vara lämpligt med en volym på 7 GB och sedan en på 21 GB där man installerar Mac OS X på den på 7 GB och sedan har filer man arbetar med på den större volymen. Det där gäller även PowerBook och PowerMac från den tiden. Om du har en sådan iMac och har en större hårddisk kan du formatera den med flera volymer i Skivverktyg under fiken Partitionera. Då ska du inte använda fliken Radera.

Se till att volymen du installerar Mac OS X inte är större än 7,4 GB (gärna lite mindre än det), och att den ligger först i volymsystemet.

Men det gäller som sagt bara om datorn har en CD-släde i fronten. Om det är en inkastningsmatad CD/DVD-läsare behöver du inte bry dig om detta. Jag har för mig att installationsprogrammet för Mac OS X själv känner av detta och gör att du inte kan installera Mac OS X på en för stor volym om du har en sådan iMac.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-23 12:19

Marcus: Ok. Nej, det är en slot-loaded maskin lyckligtvis.

1
Bevaka tråden