Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur klona startdisk och göra bootbar på annan dator?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-21 21:41

Finns det något sätt jag kan klona min HD i min powerbook till en firewire disk, så att jag sedan kan starta från firewire disken på min imac? Har försökt med Carbon Copy Cloner och nu senast med Skivverktyg. Men disken dyker inte upp under valbara diskar i Startskiva i Syteminställningar. Varför?

För att din externa disk förmodligen inte är formatterad med GUID=på (om det är en IntelMac). Kommer inte ihåg vad motsvarande format heter till powerPC-macarna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-21 22:14

hm, så det går inte å lösa?

formattera disken som jag skrev ovan och installera systemet på den sedan.
Det fixar du med Skivverktyg. Se till att du väljer rätt disk bara....

Notera om du är switcher att du både partitionerar och formatterar med samma program.

Vet du inte hur Skivverktyg fungerar så sök lite här på forumet. Det finns mkt skrivet om det.

Vidare är det ingen bra idé att bara klona disken rakt över sedan.
Jag tycker det är bättre sätta i OSX-skivan och installera ett nytt fräscht system på den externa driven, sedan kan du flytta de viktigaste sakerna.

Senast redigerat 2008-03-22 21:47
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-23 11:04

Hej på er!

Jag använder SuperDuper! för att göra en identisk (extern) kopia av min arbets-HD med system och allt. Kan starta om från den utan problem.

Prova:
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Funkar toppen för mig.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-03-23 11:10

Ops, sorry. Missade biten om att du skulle starta klonen på en annan Mac-modell... Det är nog tveksamt om det funkar till 100%. Men kanske om man gör en "universell systeminstallation" – om det nu finns något sådant?

1
Bevaka tråden