Jag har en Extreme som basenhet kopplad till nätet och sedan har jag tänkt förlänga räckvidden med en Express. Men det vill sig inte. Min leverantör gav mig denna beskrivning av tillvägagångsätt:
Sätt upp en bastation som huvud till ett WDS nät.
Markera den basstation som ska vara huvud station, den som är ansluten till internet.
Klicka på manuell inställning och sedan på knappen Airport och Trådlöst.
Då ser du alternativet Trådlöst läge ställ in det på Delta i ett WDS-nätverk.
Då kommer Ytterligare en knapp fram som heter WDS klicka på den. Väj vilken roll den ska ha tex WDS huvud, för första enheten. Klicka i Tillåt trådlösa klienter.
Nästa steg är att tala om vilka ytterligare enheter som ska ansluta. Det gör man genom att klicka på +, skriv in MAC adressen på nästa Airport. Dem får du genom att snabbt dubbelkicka på dess symbol i vänster spalten, om du får meddelandet om att byta till en annan basstation gör inte det. MAC adressen kallas också ethernet-ID eller AirPort_ID.
Gör samma sak med den andra enheten men ställ in WDS som fjärr, och MAC adressen till den första basstationen
Det här låter ju vettigt, men så fort jag ställt om huvudenheten för att vara WDS huvud så kraschar alltihop. Jag har försökt flera gånger. Även då jag låtit Airport-verktyget göra en automatisk konfigurering kraschar den.
Vad gör jag för fel?
/Per