Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få "svenska tangenter" på amerikanskt tangentbord?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-15 20:51

Tjo

Nu är jag HELT grön på mac, har aldrig ägt någon men har gått i tankar på att inskaffa en snart. Såg precis releasen av macbookair och insåg att det är den perfekta datorn för mig. Har dock kommit fram till att jag inte tänker pröjsa 16500 för något jag kan få för 12000. Så tänkte fixa hit en från USA. Men min fråga är kan man välja svenskt tangentbord någonstans i operativ systemet så att OS'et uppfattar tangent trycken som åäö? Lite svårt att förklara. Men jag behöver alltså inte ett fysiskt svenskt TB, man vet ju var åäö sitter vid det här laget Behöver bara veta om man kan ändra TB språket i OS'et.

hoppas ni förstår
tack!

Inga som helst problem att ändra. Gå in under internationellt i systeminställningar. Du kan dessutom ha flera tangentbord inlagda och snabbt byta med snabbkommando. Jag byter exempelvis ofta mellan svenskt och isländskt tangentbord. Supersmidigt!!

Men är du säker på att den kostar 12.000 over there?? Låter billigt för en ny produkt.

/J

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 01:33

1800 dollar. eller 1799. Med skatt osv får jag det till 12,000. Lätt mer värt än att köpa i sverige. Kompis köper i pennsylvania, ganska låg skatt där. eller momsen blev på 100 dollar. tyckte det var helt ok på 1800.
Tack för tipset! ska jag bara övertala mig själv att jag måste ha den och att min nya dell xps är överflödig =(

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 04:55

Jag har en amerikansk MacBook Pro och har fixat till ett försvenskat amerikansk tgb-mapping.

Det går inte att bara byta till svenskt tangentbord eftersom det flyttar på alla möjliga tecken. Lite jobbigt att komma ihåg att / är på 7:an istället för till vänster om höger-shift osv

Det enda jag har gjort är att lägga in åäö där de skall vara och för att få tecknet som var där från början så måste man hålla in ALT.

Säg till om/när det behövs.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 21:45
Ursprungligen av pecka:

Jag har en amerikansk MacBook Pro och har fixat till ett försvenskat amerikansk tgb-mapping.

Det går inte att bara byta till svenskt tangentbord eftersom det flyttar på alla möjliga tecken. Lite jobbigt att komma ihåg att / är på 7:an istället för till vänster om höger-shift osv

Det enda jag har gjort är att lägga in åäö där de skall vara och för att få tecknet som var där från början så måste man hålla in ALT.

Säg till om/när det behövs.

så man kan alltså ersätta de amerikanska tangenterna med svenska åöä så de sitter exakt samma stället som de skulle göra på ett svenskt tangentbord?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-24 05:08
Ursprungligen av crayzee:

så man kan alltså ersätta de amerikanska tangenterna med svenska åöä så de sitter exakt samma stället som de skulle göra på ett svenskt tangentbord?

Korrekt

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 11:05

åh fan. det låter ju perfekt! Jag får återkomma när jag lyckats knyta ihop leveransen. tack så mycket!

om någon av er får ett amerikanskt tangentbord över från den nuvarande 15" MBP (2.2/2.4/2.6 GHz), så kan jag tänka mig att lägga en slant för det.

pecka.

jag postade nyss i annan trad angande det har med tgb. Min MB ar kopt i US och jag stalde in sa tt jag fick den svenska utformningen, inga problem att alla tecekn flytar sig, jag vill ha det sa.

Idag var den installingen sparlost forsvunnen. Har varit inne i internationellt men kan int komma pa vad som ska andras dar. SVenska ar forinstallt vad jag kan se.

Tips?

Hej allihop och välkomna till 99.se

Jag ser att de flesta som skriver i den här tråden är nybörjare här på 99.
Det skulle vara kul att se er alla (som inte redan gjort så) skriva en liten presentation i "Presentationer"

Gå in i Systeminställningar/Internationellt. Klicka på tredje fliken "indatameny"

Här väljer man ner språk man önskar ha tangentbord för;

"Svensk Pro" och "USA" är väl lämpligt

ha även ikrysssat "Visa indatamenyn i menyraden"

Nu har du en meny högts upp till höger där du kan välja "Svensk Pro" med en svensk flagga eller "USA" med en , jepp, Amerikansk flagga.

1
Bevaka tråden