Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony DSR-PD 170

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vilhelmina
  • 2008-03-22 08:45

Har lånat en Sony PD 170 P för att filma lite för privat bruk, men fattar inte hur jag ska få min dator att känna av kameran. Förstår att det är någon inställning som ska göra på kameran?
Känns som om det är något banalt jag missar... Behöver alltså råd och dåd från någon klok!
Inez

Kör du FCP eller iMovie? Jag är inte säker på om iMovie känner av den alls (kan ha fel)
En viktig sak är att kolla kabeln. Dom är känsliga och går ofta sönder.

VIKTIGT! Stoppa ALLTID in kabeln i datorn först ,SEN i kameran. ALDRIG tvärtom. Det kan bli överslag och risken finns att man kör sönder Firewirekortet i kameran.
Efter att ha målat faan på väggen skall jag lugna dig med att säga att det inte är vanligt men bäst att vara försiktig.

Lycka till!

• Medlem
  • Vilhelmina
  • 2008-03-22 13:41

Tack för den info men....

Det är inget fel på firewirekortet - har en annan kamera som det funkar med. Kör med Avid när jag redigerar, men problemet är att jag inte får datorn till att känna att jag har en kamera. Har läst i kameramanualen och förståt att det handlar om att ställa in kameran rätt - och det är det jag inte kan lista ut hur man gör.

Ursprungligen av Inez:

Det är inget fel på firewirekortet - har en annan kamera som det funkar med. Kör med Avid när jag redigerar, men problemet är att jag inte får datorn till att känna att jag har en kamera. Har läst i kameramanualen och förståt att det handlar om att ställa in kameran rätt - och det är det jag inte kan lista ut hur man gör.

Du säger att du har en annan kamera som det fungerar med. Missförstår jag dig på något sätt. Det låter ju som det stärker min tes att något kan vara galet med FW-kortet i kameran.
Har du provat den kameran på en annan dator?

• Medlem
  • Vilhelmina
  • 2008-03-26 16:36

du kan ha rätt - förstås

Hej igen!
Du kan förstås ha rätt, jag har försökt få kontakt med kameran via en annan dator också och inte lyckats. Hoppades att någon skulle ha björnkoll på hur och om det är några specialinställningar som krävs för att ladda in. Såg exvis att det gäller att ha Lcd-läget rätt inställt.
Om det är firewireingången i kameran - har du koll på vad det kan kosta att fixa det?
Tack för att du inte "ger" dig - utan fortsätter fråga när jag missförstod.

Och du har kameran i VCR läge?

• Medlem
  • Vilhelmina
  • 2008-03-24 17:07

Japp - kamerna i VCR-läge

Och LCD-skärmen stängt. Fattar inte vad mer som ska ställas in.

Dyker kameran upp i programmet Systeminformation som en FireWire-enhet?

• Medlem
  • Vilhelmina
  • 2008-03-27 14:00

Nix

Det är därför jag förstår att något är fel

1
Bevaka tråden