Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples kassa mus

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Jag har en Logitech på jobbet som jag trivs väldigt bra med och här hemma har jag kvar Apple original - mest av lathet faktiskt. Nästa vecka ska jag byta.. eller nästa...

På jobbet kör jag Logitechs nyaste drivrutin till OS X 10.2 och har inga problem med att muspilen försvinner efter vila.

Senaste drivrutinen har en kul grej förresten. Man kan ställa in att tryck på hjulet ger ikonvandring mellan startade program i Dock. Samma som Kommando Tab fast snabbare.

Wow!

Det har jag kunna gjort länge länge..

Har b.l.a programmerat så att knapp på scrollhjulet skiftar fönster i IE t.e.x

Det är ingen tävling...
Jag föredrar tillverkarens drivisar på jobbet för att minimera strul. USB Overdrive har jag bara dåliga erfarenheter av från OS 9 tiden. Kanske funkar bättre i OS X. Får testa när jag bytt mus här hemma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-20 15:39

Om man vill ha en mus med många knappar kan man ju alltid köpa till en sån, t.ex. den här

Hugande spekulanter hittar den på Rusta...

[ 20 Oktober 2002, 15:41: Meddelandet ändrat av: tsz ]

Andra mus tillverkare borde gilla att Apple skickar med en kass mus med sina datorer.
Deras försäljning borde gynnas av detta...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-20 15:58

Musen kan jag leva med...men tangentbordet är tamejfan värdelöst. Alltsedan Apple slutade med sitt stora utökade bord, det som gick under benämningen ´Saratoga´ (världens bästa tgb!), så har det bara gått utför. Jag har aldrig riktigt lyckats få upp farten i mitt skrivande på det här nya utan att få med massvis med felslag. Irriterande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
*snip*..Jag har aldrig riktigt lyckats få upp farten i mitt skrivande på det här nya utan att få med massvis med felslag. Irriterande.

Har du stooooooora fingrar?

Gambit

  • Oregistrerad
  • 2002-10-20 23:57

Hehe..näe, problemet är mer att tangenterna är för löst fjädrade. Bra kvalitet men ingen vidare konstruktion...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Jag har en Logitech på jobbet som jag trivs väldigt bra med och här hemma har jag kvar Apple original - mest av lathet faktiskt. Nästa vecka ska jag byta.. eller nästa...

På jobbet kör jag Logitechs nyaste drivrutin till OS X 10.2 och har inga problem med att muspilen försvinner efter vila.

Senaste drivrutinen har en kul grej förresten. Man kan ställa in att tryck på hjulet ger ikonvandring mellan startade program i Dock. Samma som Kommando Tab fast snabbare.

Wow!

Det har jag kunna gjort länge länge..

Har b.l.a programmerat så att knapp på scrollhjulet skiftar fönster i IE t.e.x

Det är ingen tävling...
Jag föredrar tillverkarens drivisar på jobbet för att minimera strul. USB Overdrive har jag bara dåliga erfarenheter av från OS 9 tiden. Kanske funkar bättre i OS X. Får testa när jag bytt mus här hemma.

Aha, du är nog den första som jag har hört det ifrån faktiskt.. Jag har kört MS, Logitech musar och alltid så har USB overdrive i princip mosat tillverkarnas drivrutiner (som oftast är skrivna av han som gör USB overdrive) i stabilitet och i vilka program den fungerar i..

Det finns en baktanke med en musknapp. Enligt några undersökningar så har det visat sig effektivare, OM tillverkaren av OS och program har gjort bra gränssnitt. Men när nu de flesta programmen är konstruerade för att användas med två musknappar så är det ganska dumt att bara sälja en enknappsmus.

Jag misstänker dock att det är en prestigesak för Apple, en imagepryl helt enkelt. En musknapp, för det är snyggast.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-21 13:35

Jag skulle helst vilja se en enknappsmus med skroll!

Har till min PC en vanlig tvåknappars skrollös mus och till Macen en "Apple Desktop Bus Mouse II" (den ovala). Jag tycker att det är mycket skönare att använda macmusen. Däremot har jag suttit vid pc:ar med skrollmöss och tyckt att skrollen har varit underbar.

Den ultimata musen? En optisk ADB Mouse II med skrollhjul!

[ 21 Oktober 2002, 13:36: Meddelandet ändrat av: Colanders ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Det finns en baktanke med en musknapp. Enligt några undersökningar så har det visat sig effektivare, OM tillverkaren av OS och program har gjort bra gränssnitt. Men när nu de flesta programmen är konstruerade för att användas med två musknappar så är det ganska dumt att bara sälja en enknappsmus.

Jag misstänker dock att det är en prestigesak för Apple, en imagepryl helt enkelt. En musknapp, för det är snyggast.

Det finns en aspekt till. Det är idag svårt för Apple att "göra en Apple" på musområdet. Hur cool mus de än hittade på så blev det nog ändå bara en kopia av något som finns redan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-21 20:52

Hur som helst: två knappar är dubbelt så bra som en, och en hjulmus är ännu bättre. Ett Unix-baserat system med en amatörmässig enknapparsmus? Otroligt. Det är som att sälja en Ferrari med bara tre hjul.

Håller helt med om att apples mus é kass. Byte nyligen bort frn mot en skitful kulmus med två knappar. Jag drog mig in i de sista eftersom jag gillar utseendet på apples. Det är konstigt att de inte kan göra en bättre mus som e lika snygg!

Eftersom OS X är *nix-baserat så borde Apple använda sig av en treknapparsmus.

Fattar inte hur Apple kan kalla en enknappsmus för "Pro Mouse". Alla proffs byter ju ut den direkt...

Själv dreglar jag över Logitechs MX-möss. Trådlösa, optiska, laddningbara och superhög upplösning. Verkar perfekta. Undrar bara hur dom ligger i handen. jag gillar storleken på Applemusen, jag hatar alla dom är stora äckliga möss som MS-mössen som tar hela handen i anspråk.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Inte ens min morsa som är komplett datoridiot fattar nyttan med en knapp. Det är ju så mycket mer "ergonomisk" med två knappar.

Själv så har jag min Apple Pro mouse i garderoben sedan dag 1. Har En logitech mus med två knappar plus scrollhjul.

Jag skulle ha musarm nu om jag hade en knapp.

Det är väl två knappar som i regel är anledningen till musarm, högerklickandet är en stor bov där.

Bevaka tråden