Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZiPhone vs. iPlus

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har nu läst på lite om fördelar och nackdelar med ZiPhone och iPlus.

ZiPhone verkar helt klart lättast att använda då det bara är att trycka på Do til all, men samtidigt är jag rädd för att nedgraderingen av bootloadern ska ställa till problem.

iPlus verkar å andra sidan som ett lite krångligare alternativ då man måste använda cmd. Är det så att iPlus är att rekommendera om man klarar av det, eller går det lika bra att köra zIphone och hoppas på att zibri löser problemet med bootloadern i framtiden?

så min fråga: Är iPlus att föredra över ZiPhone om man klarar av den lite mer konplicerade installationen? Gör den samma sak med Iphonen i övrigt förutom att behålla den ursprungliga bootloaderna?

tack på förhand

Senast redigerat 2008-03-23 14:15

Problemet med en nedgraderad bootloader är inte att man är fast i 3.9 det är flera miljoner iPhoneägare redan dvs alla som köpte innan 1.1.2 ootb. 3.9 är en officiell release och det ska därför inte vara några som helst problem.

Problemet är som jag ser det bara risken man tar under själva operationen. Går något snett medans du nedgraderar är din telefon helt körd och det är bara att köpa en ny!

När jag nedgraderade min bootloader fanns inte möjligheten att köra iplus och 3.9 fb...Min telefon fungerar alldeles utmärkt och jag är jättenöjd med 3.9. MEN! om jag skulle gjort det idag hade jag valt att köra iPlus endast för möjligheten att kunna "laga" bootloadern om något går fel.

Mitt tips är altså att köra iPlus, hur lätt som helst...Bara att följa någon av guiderna som finns på nätet. De enda förkunskaperna som krävs är att man är läskunnig.

Happy hacking!

Har man en iPhone som är < OOB 1.1.2 är ZiPhone helt klart enklast. Då har man ju redan BL 3.9 så man behöver inte ens fundera på den biten.

Ursprungligen av kongomannen:

Problemet med en nedgraderad bootloader är inte att man är fast i 3.9 det är flera miljoner iPhoneägare redan dvs alla som köpte innan 1.1.2 ootb. 3.9 är en officiell release och det ska därför inte vara några som helst problem.

Ja, man ska inte vara rädd för att 3.9 skulle innebära problem. Däremot försvinner möjligheten till att köra en hackad bootloader om man skulle vilja det i framtiden. Det är väl främst därför folk med BL 4.6 undviker att nedgradera till 3.9.

Ursprungligen av kongomannen:

Problemet är som jag ser det bara risken man tar under själva operationen. Går något snett medans du nedgraderar är din telefon helt körd och det är bara att köpa en ny!

Så har jag också förstått det. Men samtidigt verkar risken vara rätt liten. I princip ingen som kört ZiPhone har råkat ut för det så vitt jag vet.

Dessutom så utför iPlus samma process också, fast då till BL 3.9FB istället.

Så ni rekommenderar alltså iPlus?

Är denna guide bra att följa, gör han rätt: http://www.hackthatphone.com/114/iphone_114_true_unlock_windows.html

Känns kanske säkrast att köra iPlus då jag ska låsa upp en kompis telefon, lite tråkigt om den skulle gå sönder

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 17:14

Helt klart iPlus. Den metoden som ziphone använder är riskabel jämfört med iPlus. Samt alla som har wifi problem använde just ziphone.

//Rob

Enligt denna guide:
http://www.hackthatphone.com/114/iphone_114_true_unlock_windows.html

måste man enligt "step 2" ladda ner "International Support package" om man bor utanför USA, stämmer detta, måste jag ha den filen?

Senast redigerat 2008-03-23 22:10
Ursprungligen av Robo-X:

Helt klart iPlus. Den metoden som ziphone använder är riskabel jämfört med iPlus.

Exakt vad menar du då?

Ursprungligen av Robo-X:

Samt alla som har wifi problem använde just ziphone.

Alla? Njae, nog finns det dom som fått wifi-problem med iPlus också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-24 20:11
Ursprungligen av Adrian B:

Exakt vad menar du då?

ZiPhone använder ram disk metoden för att hacka telefonen. Den metoden är riskabel eftersom ram minnet kan bli fragmenterad eller ännu värre korrupt vid patchningen. Risken är rätt låg så länge ramdisk imagen är mindre än 29mb men risken är där. iPlus använder ram disk metoden endast för att installera ipipe och sen göra alla patchar över usb kabel direkt på telefonen vilket minimerar risken avsevärt. Kan läsas mer här.

Ursprungligen av Adrian B:

Alla? Njae, nog finns det dom som fått wifi-problem med iPlus också.

Den tråden är "nästan" lika lång som den här.
Ärligt sagt är det någon som har problem med wifi efter att ha använt iPlus? Har faktiskt inte läst om någon men jag har inte läst allt.

//Rob

Senast redigerat 2008-03-24 20:35

[QUOTE="Robo-X;1489762"]iPlus använder ram disk metoden endast för att installera ipipe och sen göra alla patchar över usb kabel direkt på telefonen vilket minimerar risken avsevärt. Kan läsas mer här.

Ah tackar, har inte satt mig in i den biten hittills. Får titta närmare på det när länken fungerar.

Ursprungligen av Robo-X:

Den tråden är "nästan" lika lång som den här.
Ärligt sagt är det någon som har problem med wifi efter att ha använt iPlus? Har faktiskt inte läst om någon men jag har inte läst allt.

Näe, det är ju inte samma trådlängd direkt, men jag vet att jag har sett kommentarer om tappat wifi även med iPlus så jag ville poängtera det. Men man vet ju aldrig, ibland är det SBS också. Och kanske är det folk som först kört ZiPhone och sen iPlus. Men jag vet i alla fall att jag sett folk skriva om det.

  • Medlem
  • 2008-03-24 00:39

Någon som använt iJailbreak?
http://ijailbreak.com/

Vilken metod använder den? Fake bootloader eller nedgradering?

Man blir smått snurrig av alla alternativ...
(Snart iPhone-ägare, förhoppningsvis)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-24 07:55
Ursprungligen av eQ:

Någon som använt iJailbreak?
http://ijailbreak.com/

Vilken metod använder den? Fake bootloader eller nedgradering?

Man blir smått snurrig av alla alternativ...
(Snart iPhone-ägare, förhoppningsvis)

iJailbreak bygger på ZiPhone.
Det är en marknad under utveckling; allt eftersom Apple släpper firmwareuppgraderingar, och programmerare blir duktigare, kommer det olika lösningar - förhoppningsvis bättre ju senare lösningarna är. Därför bör man läsa på och hålla sej uppdaterad. Just nu är det iPlus som gäller, men om en vecka kanske något annat (Liberty+???). Så det finns inget enkelt svar....

Håller med, vad ska man använda egentligen? =P har nästan helt kopplat bort ziphone då jag inte vill nedgradera bootloadern permanent. Det lutar åt iPlus, men vad gör iJailbreak? blir galen

Vad rekomenderar ni? Vad är det för skillnad på BL 3.9 och 4.6? kan det kanske vara bra att ha 4.6 inför framtida updateringar?

Over and out

ps. mitt första inlägg på 99.se

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-24 01:56

Bytte upp mig till en 16 GB idag. Körde iPlus i Windows och det var smidigt som sjutton. Ett enda kommando så grejar programmet resten.

Jag körde iPlus 2.0b på min 1.13 otb och det var superenkelt!
Jag satte in telefonen i itunes och lät den uppgradera till 1.14
sen öppnade jag kommandfronten och skrev 2 rader varav den första bara var cd kommando för att komma till rätt mapp..Busenkelt!

Däremot funkade det inte när jag körde med "international payload" men det var bara att ladda ner iPlus igen och köra "orginalet" så funkade det utmärkt och jag har inte haft några problem med telefonen (förutom att gba o psx inte hittar roms hehe men det är ju inte direkt något livshotande)

Så om Ziphone e så lätt som att bara trycka på en knapp så är iPlus så lätt som att bara skriva/kopiera två rader text

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-24 12:20

Körde iPlus2.0 med International Payload och allt verkar ha fungerat perfekt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Körde iPlus2.0 med International Payload och allt verkar ha fungerat perfekt.

Skulle du kunna beskriva hur du gjorde med International Payload? jag förstår inte riktigt hur man ska göra...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-24 12:55

Gjorde precis som det stod att man skulle göra, tog hem den, ändrade namnet till payload.zip. Tog bort den som låg i iPlus2.0 lade dit den omdöpta och sen körde jag bara.

Ursprungligen av MatsOlov:

Gjorde precis som det stod att man skulle göra, tog hem den, ändrade namnet till payload.zip. Tog bort den som låg i iPlus2.0 lade dit den omdöpta och sen körde jag bara.

Tack för ditt svar, lite trögtänkt av mig. Men vad exakt gör den för skillnad?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-24 17:36

Inget du inte kan installera i efterhand.

Jag skulle tippa på att 100ggr fler telefoner har blivit upplåsta genom ziphone än genom iplus så att jämföra antal problem ger en skev bild av verkligheten.

ziphone smutskastas av allt och alla för att de skenheliga i dev. team inte gillar zibri, på samma sätt hyllas iplus. Tycker mest hela debatten är löjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 04:24
Ursprungligen av mackeswissman:

Jag skulle tippa på att 100ggr fler telefoner har blivit upplåsta genom ziphone än genom iplus så att jämföra antal problem ger en skev bild av verkligheten.

ziphone smutskastas av allt och alla för att de skenheliga i dev. team inte gillar zibri, på samma sätt hyllas iplus. Tycker mest hela debatten är löjligt.

Det största problemet med zibri är hans ego. Hans bryr sig inte om att hans metod har förstört basebandet för många. Eller att hans nedgradering av Bootloadern inte kan återställas. Det enda han bryr sig om är att man donerar så mycket som möjligt.

Visst är ziphone kanske det mest använda programmet men det betyder inte att det är det bästa alternativet. Det finns bättre och säkrare alternativ som förklaras rätt bra på den länken som jag skrev förut men man måste ta sig lite tid att läsa igenom allt. Det är därför jag rekommenderar iPlus just nu. Kanske ändras det nästa vecka när ett annat program kommer men ZiPhone är absolut det sämsta alternativet idag.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-24 22:49

När jag låste upp min iPhone förra gången använde jag ziPhone, mest för att jag tror inte att iplus var släppt då. Hur som helst krashade Safari lite då och då, och till slut kunde jag inte starta telefonen igen.

Efter restore provade jag iPlus och nu funkar safari helt utan krashar hittills, men mail funkar inte alls. Spännande.

Kom igen, hackintosh är fyllt av bias från sura nördar som känner sig kränkta av zibri. Dev. team är ett gäng tonåringar med jesuskomplex, tacka fan för att zibri skiter i deras agenda och tar sakerna till folket.

Det roliga är att din länk kommer från en kille bakom iPlus, källkritik någon? Ge mig en länk som inte är färgad så kanske jag läser den.

När 3.9FBL börjar bli användbart, vilket det inte är i dagsläget, så kommer iPlus vara ett bättre alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 15:35
Ursprungligen av mackeswissman:

Kom igen, hackintosh är fyllt av bias från sura nördar som känner sig kränkta av zibri. Dev. team är ett gäng tonåringar med jesuskomplex, tacka fan för att zibri skiter i deras agenda och tar sakerna till folket.

Det roliga är att din länk kommer från en kille bakom iPlus, källkritik någon? Ge mig en länk som inte är färgad så kanske jag läser den.

När 3.9FBL börjar bli användbart, vilket det inte är i dagsläget, så kommer iPlus vara ett bättre alternativ.

Du vet tydligen inte vad du pratar om. Om du ens hade läst Georges Zhu's blog så skulle du veta att han tyckte att ziphone var det bästa alternativet just då. Han gjorde egna versioner utav ziphone eftesom zibri ville inte bygga in iphuc support. Eftersom ziphone var för begränsad gjorde han ett eget program mest åt sig själv som hette iLiberty men var endast för Windows. Samtidigt kom iPlus som gjordes av Aviedas. Båda tyckte att det är bättre att bygga ett program stället för att bygga två olika program som gjorde mer eller mindre samma sak och det var då som iLiberty+ föddes.

Den enda här som uppför sig som en pubertär tonåring är zibri. Gå in på hans irc kanal och säg dev team, george eller fake blank eller skicka en länk. Du blir direkt utkastad vilket visar hur "vuxen" han är.

Varför är inte 3.9FB användbart? Bara för att Zibri tycker att det inte är viktigt? Att nedgrader bootloadern med ziphone är det värsta man kan göra just nu. Om du verkligen menar att möjligheten att installera BL4.6 igen är inte viktigt så är du helt ute och cyklar.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Om du verkligen menar att möjligheten att installera BL4.6 igen är inte viktigt så är du helt ute och cyklar.

Hur viktigt är det för de miljontals användare med < OOB 1.1.2 aldrig haft BL4.6?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 17:06
Ursprungligen av Adrian B:

Hur viktigt är det för de miljontals användare med < OOB 1.1.2 aldrig haft BL4.6?

Visst finns det många med 3.9 BL men eftersom Apple kan se vilken iPhone kommer med vilken bootloader kan dom spärra alla telefoner med "fel" bootloader. Det är rätt tveksamt att Apple gör det men det har hänt förut, BW G3 firmware som spärrade G4 kort eller Microsoft som spärrar av på livstid alla hackade xbox konsoler. Då är det rätt kört för alla som har använt ziphone för att nedgradera bootloadern. Nu är Apple inte Microsoft men poängen är att tekniken finns och det är rätt lätt för Apple att göra.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Visst finns det många med 3.9 BL men eftersom Apple kan se vilken iPhone kommer med vilken bootloader kan dom spärra alla telefoner med "fel" bootloader. Det är rätt tveksamt att Apple gör det men det har hänt förut, BW G3 firmware som spärrade G4 kort eller Microsoft som spärrar av på livstid alla hackade xbox konsoler. Då är det rätt kört för alla som har använt ziphone för att nedgradera bootloadern. Nu är Apple inte Microsoft men poängen är att tekniken finns och det är rätt lätt för Apple att göra.

//Rob

Du menar alltså att Apple skulle banna original 3.9 före en hackad version? Ja, verkligen troligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 17:44
Ursprungligen av mackeswissman:

Du menar alltså att Apple skulle banna original 3.9 före en hackad version? Ja, verkligen troligt.

Vilken del utav "fel" bootloader har du inte förstått? Har du en 1.1.2 OOB med BL3.9 är det FEL bootloader. Om det skulle visa sig att man MÅSTE ha BL 4.6 på en 1.1.2 OOB iPhone så är det rätt kört för dig om du har nedgraderat med ziphone.

Ursprungligen av wat:

Vad skulle Apple kunna spärra mig från? iTunes?

iTunes skulle vara det logiska, spärra telefonen helt med IMEI numret, installera nya firmwaren eller att ladda ner program från App Store.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Visst finns det många med 3.9 BL men eftersom Apple kan se vilken iPhone kommer med vilken bootloader kan dom spärra alla telefoner med "fel" bootloader. Det är rätt tveksamt att Apple gör det men det har hänt förut, BW G3 firmware som spärrade G4 kort eller Microsoft som spärrar av på livstid alla hackade xbox konsoler. Då är det rätt kört för alla som har använt ziphone för att nedgradera bootloadern. Nu är Apple inte Microsoft men poängen är att tekniken finns och det är rätt lätt för Apple att göra.

Ah, ja det är nog tekniskt möjligt, men som du säger - inte så troligt. Jag är inte så orolig för det (körde själv ZiPhone på min innan något annat fanns). Däremot kanske Apple nekar ett garantiärende om dom ser att telefonen har nedgraderad bootloader. Men i dagsläget måste man ändå ta telefonen över Atlanten (om den är köpt i USA) för att ens försöka sig på det, så det lär man väl ändå inte göra.

Sen kan det vara lite tråkigt den dagen det kommer en hackad bootloader med finesser som man har nytta av (vad nu det skulle vara).

Ursprungligen av mackeswissman:

Du menar alltså att Apple skulle banna original 3.9 före en hackad version? Ja, verkligen troligt.

Nu var det ju inte det som det handlade om. Läs igen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-25 17:38

Vad skulle Apple kunna spärra mig från? iTunes?

Bevaka tråden