Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland Promars

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en bekants bekant som ska sälja sin. Hur kul är den? Ska jag hålla mig framme innan han slänger upp den på Vendolin?

Kort, vad tycker ni som har eller har haft en sådan om ljud, möjlighet mm?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-19 15:24

Promars är till Jupiter-4 vad Pro-one är till Prophet-5....:) Köp!

  • Medlem
  • 2008-03-19 15:40

Köp! ..

har haft en, det var här jag upptäckte att innanmätet pa en synt kan lukta gammal sommarstugavind fran 70-talet

..saknar den saklart,

  • Medlem
  • 2008-03-19 15:49

Öppnade min Jupiter 4 för en fotosession för några dar sen, den hade distinkt gammal sommarstugavind fran 70-talet-arom.

Vi har en. Toppentrevlig maskin. Kroffes beskrivning stämmer bra. Den låter lite som JP-4 men ändå eget. Den har dessutom CV/Gate vilket JP-4 inte har.

En rejält underskattad monosynth med mycket personlighet. Köp!

Edit:

Till sin karaktär känns den lite som en hybrid mellan det "gamla" SH-soundet och det "nya". Den är ganska basic, nästan samma som SH-101 men med ett "fläskigare/äldre" sound. En schysst grej är lfo:n som kan gå långt upp i audiofrekvens och får det att låta analog AM eller FM, vilket öppnar upp för metallisk dissonans på ett riktigt schysst sätt. VCO2 kan tyvärr inte påverkas på annat sätt än med en fiffig detunesektion som kan användas för att feta till ljudet, 5:ths eller mecka med PWM.

Den är som sagt ganska basic men den låter verkligen bra.

Senast redigerat 2008-03-19 16:42

En rejält underskattad monosynth med mycket personlighet. Köp!

Tack för dessa rekommendationer. Trodde nog att ni skulle rekommendera denna. Svänger nog förbi och hugger denna nån dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 16:25

Köp, trevlig maskin. Roligare än JP-4 på vissa sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 17:48

Klart kul, saknar den faktiskt...

Ska du inte ha den tar jag den.. Den skulle matcha min CR-78..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 20:19

Jag är som vanligt väldigt nyfiken på prisklass... vad rör det sig om?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-25 11:06

Är det denna som det varit snack om?
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5349051

5700kr....

EDIT: Promars i Prag på tuben:
http://youtube.com/watch?v=7LX1iPX4Fd0

Senast redigerat 2008-03-25 12:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 15:23

Jag skulle helre köpa en Pro~One... mycket mer synt för pengarna. ProMars är rätt basic.

Ursprungligen av Demokid:

Jag skulle helre köpa en Pro~One... mycket mer synt för pengarna. ProMars är rätt basic.

Mer features men ett helt annat sound. Pro-One är dessutom betydligt dyrare. Personligen tycker jag att Promars låter bättre, men jag har å andra sidan aldrig gillat Pro-One särskilt mycket.

Ursprungligen av sawtooth:

Mer features men ett helt annat sound. Pro-One är dessutom betydligt dyrare. Personligen tycker jag att Promars låter bättre, men jag har å andra sidan aldrig gillat Pro-One särskilt mycket.

Jo sågtand: Har du någon låt ni gjort där du tycker att Promarsen framträder fördelaktigt?

Ursprungligen av saftskallen:

Jo sågtand: Har du någon låt ni gjort där du tycker att Promarsen framträder fördelaktigt?

Hmmm. Faktiskt inte. Jag har klurat en lång stund nu och faktiskt har den fått vara med väldigt sällan. SH-3A och JP-4 framträder då & då men av någon anledning är det inte mycket Promars alls. Det måste åtgärdas. Jag har en hel näve diskar med percussion-samplingar för S950 som jag gjorde med Promarsen. Den är helt överjävlig på vad jag kallar "trigljud" (de där tjoffiga resonans/racerenvelope-ljuden som Kraftwerk och gammal electro är nedlusat av) och metall-klonkigt industribröt.

Oj vad sugen jag blev nu! Tyvärr är våran Promars krasslig igen, så den måste till doktorn först. Lärdom: låna inte ut gamla museiföremål utan garanti för att de återkommer friska och krya.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 15:38

Finns ingen arpeggio på Promars?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-25 15:50
Ursprungligen av zthee:

Finns ingen arpeggio på Promars?

Verkar inte så - det är tomt på den plats där kontroll-reglagen sitter på JP-4an...
http://www.denhaku.com/80/promars.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 15:51

Jag vill ha en synth med arpeggitor. SH-101:an har ju det. Och Pro~One.
Vilka fler?

Av de monofona klassikerna alltså..

Ursprungligen av zthee:

Jag vill ha en synth med arpeggitor. SH-101:an har ju det. Och Pro~One.
Vilka fler?

Av de monofona klassikerna alltså..

Mono/Polyn har den trevligaste Arpeggiatorn jag testat. Du kan få de 4 olika VCO'erna att stega så att var och en spelar var fjärde ton i slingan. När du ställer om olika vågformer, oktaver mm blir detta en superläcker effekt.

Angående Promarsen så är jag priecis ute efter något som låter annorlunda än just MP'n och Pro one (som jag redan har). Så jag svänger nog förbi och kollar in den på djupet.... och det blir väl som att åka och "kolla" på hundvalpar med sin barn: "barn små, kom ihåg att vi bara ska titta på valparna vi ska inte ha någon... hmmm)

Ursprungligen av saftskallen:

Mono/Polyn har den trevligaste Arpeggiatorn jag testat. Du kan få de 4 olika VCO'erna att stega så att var och en spelar var fjärde ton i slingan. När du ställer om olika vågformer, oktaver mm blir detta en superläcker effekt.

Angående Promarsen så är jag priecis ute efter något som låter annorlunda än just MP'n och Pro one (som jag redan har). Så jag svänger nog förbi och kollar in den på djupet.... och det blir väl som att åka och "kolla" på hundvalpar med sin barn: "barn små, kom ihåg att vi bara ska titta på valparna vi ska inte ha någon... hmmm)

Just den där arpeggiatorfunktionen kan man få till med DSI Evolver också, med lite tänk i förväg. Det är verkligen jättesnyggt!

  • Medlem
  • 2008-03-27 08:34
Ursprungligen av zthee:

Jag vill ha en synth med arpeggitor. SH-101:an har ju det. Och Pro~One.
Vilka fler?

Av de monofona klassikerna alltså..

Ny klassiker kanske lockar?

http://www.hispasonic.com/videos/moog-little-phatty-stage-ii

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-27 08:42
Ursprungligen av toby1:

OT, men ah så nice...:)
"en su segunda versión añade MIDI por USB, arpegiador, sincronización con MIDI Clock, funcionalidad "tap tempo"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-25 15:54

MonoPoly? (fast den kan ju vara polyfån också)...:p

Promars har ingen arpeggiator.

Zthee! Om du kommer o trollar lite på min MP4 så kan du ju lyssna på arpegattorn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 11:29

Grr typiskt moog... Stackars dom som köpt en Little Phatty och nu kommer Mk-II med fler funktioner... Kände samma sak med min Voyager AE när fler minnen och after-touch fixen kom. Minnet skiter jag i... dumpar till datorn och sedan brukar jag inte spara ljuden så ofta... kuligare att ratta in ett nytt och så lär man sig göra ljud i stället för att fastna i preset träsket.
after-touch fixen är ju en tidlig designmiss och borde ingå i garanti... lite som när man upptäcker ett fel i en bil som tvingar tillverkaren att återkalla och fixa problemet.

Mvh
Demokid

PS. Om det nu är möjligt att synka LFO:n till Midi-klocka... innebär det att det är en software LFO??

Promars har väl stepping på parametrarna? 5bit digital uppdelning för minnet?

1
Bevaka tråden