Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZiPhone vs. iPlus

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför skulle Apple få för sig att spärra en del av de hackade telefonerna när de kan spärra alla? Kollar de vilka telefoner som är bundna till lagliga abonnemang så är det kört för alla, 3.9 eller ej.

Att påstå att en hackad bootloader kommer att skydda dig mot en eventuell spärr från Apple är bara löjligt. Antingen ryker alla eller så ryker ingen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 18:41
Ursprungligen av mackeswissman:

Varför skulle Apple få för sig att spärra en del av de hackade telefonerna när de kan spärra alla? Kollar de vilka telefoner som är bundna till lagliga abonnemang så är det kört för alla, 3.9 eller ej.

Att påstå att en hackad bootloader kommer att skydda dig mot en eventuell spärr från Apple är bara löjligt. Antingen ryker alla eller så ryker ingen.

Det är teoretiskt möjligt även om jag skrev att det är tveksamt att Apple kommer att göra det. Men läsa är inte din starka sida.

Du har fortfarande inte förklarat varför bl3.9FB är inte användbart. Jag tycker det är bra att ha möjlighet att gå tillbaka till BL4.6. Vilket är bra om något skulle hända med din iPhone typ halva skärmen fungerar inte längre. Apple har varit rätt toleranta på den punkten och bytt ut den i Apple Store. Däremot så har dom avvisat alla som har fel Bootloader.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är teoretiskt möjligt även om jag skrev att det är tveksamt att Apple kommer att göra det. Men läsa är inte din starka sida.

Du har fortfarande inte förklarat varför bl3.9FB är inte användbart. Jag tycker det är bra att ha möjlighet att gå tillbaka till BL4.6. Vilket är bra om något skulle hända med din iPhone typ halva skärmen fungerar inte längre. Apple har varit rätt toleranta på den punkten och bytt ut den i Apple Store. Däremot så har dom avvisat alla som har fel Bootloader.

//Rob

Eftersom jag bor på andra sidan dammen värderar jag inte garantidelen särskilt högt. Vad som återstår då är en eventuell framtidssäkerhet. Jag gillar inte 3.9FBL för att den är så jävla överhypad. Folk höjer den till skyarna p.g.a. spekulationer om dess framtida nytta och just för att ziphone inte använder sig av den.

Har någon på forumet ens smakat på 3.9BLs fördelar över 3.9? Bara för de finns framtid potential betyder det inte att det finns det i dagsläget.

Adrian, vad jag menar är att Apple inte skulle få för sig att enbart spärra hackade telefoner som har fel bootloader när de lika lätt kan spärra alla hackade telefoner.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 21:33
Ursprungligen av mackeswissman:

Eftersom jag bor på andra sidan dammen värderar jag inte garantidelen särskilt högt. Vad som återstår då är en eventuell framtidssäkerhet. Jag gillar inte 3.9FBL för att den är så jävla överhypad. Folk höjer den till skyarna p.g.a. spekulationer om dess framtida nytta och just för att ziphone inte använder sig av den.

Har någon på forumet ens smakat på 3.9BLs fördelar över 3.9? Bara för de finns framtid potential betyder det inte att det finns det i dagsläget.

Adrian, vad jag menar är att Apple inte skulle få för sig att enbart spärra hackade telefoner som har fel bootloader när de lika lätt kan spärra alla hackade telefoner.

Ok om du inte ser fördelar med 3.9FB är det upp till dig men att tvinga andra att nedgradera utan möjlighet att gå tillbaka som zibri gör är uselt. Det har inget med hype att göra utan en valmöjlighet man ger användaren. Man har alla föredelar som BL3.9 har men den möjligheten att gå tillbaka om det skulle vara nödvändigt.

//Rob

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-26 19:44
Ursprungligen av Robo-X:

Ok om du inte ser fördelar med 3.9FB är det upp till dig men att tvinga andra att nedgradera utan möjlighet att gå tillbaka som zibri gör är uselt. Det har inget med hype att göra utan en valmöjlighet man ger användaren. Man har alla föredelar som BL3.9 har men den möjligheten att gå tillbaka om det skulle vara nödvändigt.

//Rob

Måste hålla med.

Sen vem som är fjortis/fånig/egoist osv bland de som jobbar för att knäcka FW och annat är, för mig, helt ointressant. Jag är tacksam för arbetet de lagt ner.

Ursprungligen av mackeswissman:

Adrian, vad jag menar är att Apple inte skulle få för sig att enbart spärra hackade telefoner som har fel bootloader när de lika lätt kan spärra alla hackade telefoner.

Ah, ok. Well, jag tror som sagt inte att Apple kommer att spärra några telefoner (annat än vid firmware-uppdateringar genom att låsa dom på nytt).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-25 18:43

Kan man inte tillfälligt byta IMEI med ZiPhone?

Självklart kommer inte Apple att göra något sådant som att spärra telefoner. Det enda argumentet till att vilja kunna byta BL är att det släpps en hemkokad BL med extra funktionalitet. Den möjligheten vill jag ha och således körde jag iPlus.

Ursprungligen av kjoada:

Jag har nu läst på lite om fördelar och nackdelar med ZiPhone och iPlus.

ZiPhone verkar helt klart lättast att använda då det bara är att trycka på Do til all, men samtidigt är jag rädd för att nedgraderingen av bootloadern ska ställa till problem.

iPlus verkar å andra sidan som ett lite krångligare alternativ då man måste använda cmd. Är det så att iPlus är att rekommendera om man klarar av det, eller går det lika bra att köra zIphone och hoppas på att zibri löser problemet med bootloadern i framtiden?

så min fråga: Är iPlus att föredra över ZiPhone om man klarar av den lite mer konplicerade installationen? Gör den samma sak med Iphonen i övrigt förutom att behålla den ursprungliga bootloaderna?

tack på förhand

Jag har läst mycket om uppgradering och nedgradering osv. Kan själv inte mycket men tyckte att det var värt att testa denna metod som jag hittade på forumet:
- Restore till 1.1.4
- Advanced -> Activate och Jailbreak i ZiPhone 2.6
- Unluck i ZiPhone 2.3

Man slipper nedgradera BL till 3.9 och det fungerar. Det enda som har skapat problem var att “Locate me” i mapfunktionen inte fungerar. Men det går att fixa genom Navizone eller Locate me från Installer.
Så jag vet inte vad är det för nackdelar med denna metod men det viktigaste att allting fungerar och att man slipper nedgradera.
Då frågan är om man kan fixa 1.1.4 på detta sättet, varför ska man anstränga sig med andra metoder som nedgraderar bootlader osv?
Har någon bra förklaring?

Senast redigerat 2008-03-25 23:39
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-03-27 17:58
Ursprungligen av toox500:

Jag har läst mycket om uppgradering och nedgradering osv. Kan själv inte mycket men tyckte att det var värt att testa denna metod som jag hittade på forumet:
- Restore till 1.1.4
- Advanced -> Activate och Jailbreak i ZiPhone 2.6
- Unluck i ZiPhone 2.3

Man slipper nedgradera BL till 3.9 och det fungerar. Det enda som har skapat problem var att “Locate me” i mapfunktionen inte fungerar. Men det går att fixa genom Navizone eller Locate me från Installer.
Så jag vet inte vad är det för nackdelar med denna metod men det viktigaste att allting fungerar och att man slipper nedgradera.
Då frågan är om man kan fixa 1.1.4 på detta sättet, varför ska man anstränga sig med andra metoder som nedgraderar bootlader osv?
Har någon bra förklaring?

Är själv intresserad av samma fråga. Jag har använt "Locate Me" en gång för att testa men aldrig mer. Eftersom jag inte behöver denna funktion borde detta sättet vara bäst, eller?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-03-29 06:59
Ursprungligen av toox500:

Jag har läst mycket om uppgradering och nedgradering osv. Kan själv inte mycket men tyckte att det var värt att testa denna metod som jag hittade på forumet:
- Restore till 1.1.4
- Advanced -> Activate och Jailbreak i ZiPhone 2.6
- Unluck i ZiPhone 2.3

Man slipper nedgradera BL till 3.9 och det fungerar. Det enda som har skapat problem var att “Locate me” i mapfunktionen inte fungerar. Men det går att fixa genom Navizone eller Locate me från Installer.
Så jag vet inte vad är det för nackdelar med denna metod men det viktigaste att allting fungerar och att man slipper nedgradera.
Då frågan är om man kan fixa 1.1.4 på detta sättet, varför ska man anstränga sig med andra metoder som nedgraderar bootlader osv?
Har någon bra förklaring?

Undrar precis samma sak som toox & TomasB. Någon som kan förklara?

//Antrum

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-29 15:11
Ursprungligen av antrum:

Undrar precis samma sak som toox & TomasB. Någon som kan förklara?

//Antrum

Ett enkelt svar är väl att iPlus är ännu enklare.

Hej!

Kom precis hem från USA, köpte en 8 GB där pga 16 var slut. Låste precis upp den via iPlus 2.0b och det gick hur bra som helst! Tänkte bara kolla med er andra angående signalstyrkan, har telia och i min gamla (K810) hade jag full styrka, nu har jag allt från 0 till max 3 staplar.

Är detta något normalt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 00:16

Grattis till din nya iPhone. Men nu är det iLiberty+ som gäller men för att återkomma till frågan så varierar signal styrkan ständigt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Grattis till din nya iPhone. Men nu är det iLiberty+ som gäller men för att återkomma till frågan så varierar signal styrkan ständigt.

//Rob

Ok då vet jag om jag skulle köpa en till

Ok så signal "felet" är allmänt kännt, såg idag att jag hade full täckning hela dagen så kanske bara var tillfälligt, det som var konstigt var när jag hade 0 pinnar var att det gick utmärkt att ringa ändå...

Jaja tack för hjälpen, nu ska jag ut i solen med min nya "precious"

Varför hypa iLiberty Rob? Efter en rätt flåsig och tramsig marknadsföring släpps det rörigaste interfacet hittills. Dubblerade kommandon mellan flikarna, länkar för payloads som inte fungerar, minst testad , fixar inte WiFi som lovats.... Exakt vad är det som är så bra?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-28 21:59

va e de för skillnad mellan iplus och iliberty förutom gui:et

Ursprungligen av joonis:

va e de för skillnad mellan iplus och iliberty förutom gui:et

Läs den här så får du veta allt och lite till: Differences Between iLiberty+, iPlus And ZiPhone

så jag som sitter på en iphone med fw 1.0.2 kan enkelt plugga in den och använda iliberty+ för att komma upp i fw 1.1.4?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 04:47
Ursprungligen av anders gbg:

så jag som sitter på en iphone med fw 1.0.2 kan enkelt plugga in den och använda iliberty+ för att komma upp i fw 1.1.4?

Nej du måste först återställa till 1.1.4 med iTunes sen kan du använda iLiberty+ för att aktivera, jailbreaka och låsa upp din iPhone.

//Rob

Återställa till 1.1.4 eller uppdatera i iTunes?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-31 11:16
Ursprungligen av anders gbg:

Återställa till 1.1.4 eller uppdatera i iTunes?

Det är en fördel med Återställ, eftersom du då raderar "allt", inget gammalt som kan ligga kvar och störa.

Ursprungligen av kenjon:

Det är en fördel med Återställ, eftersom du då raderar "allt", inget gammalt som kan ligga kvar och störa.

ok, och genom att återställa så uppdateras även iphonen till 1.1.4?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 12:29
Ursprungligen av anders gbg:

ok, och genom att återställa så uppdateras även iphonen till 1.1.4?

Om du väljer 1.1.4 firmware, ja.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-31 13:18
Ursprungligen av Robo-X:

Om du väljer 1.1.4 firmware, ja.

//Rob

Om man inte håller nere någon tangent blir det automatiskt den senaste, just nu 1.1.4....

Ehm... när du skriver "raderar allt" menar du att alla spel, program, musik och videor och podcaster också raderas?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 09:58
Ursprungligen av sjovall:

Ehm... när du skriver "raderar allt" menar du att alla spel, program, musik och videor och podcaster också raderas?

Ja men du har allt på din dator i alla fall. Du kan inte ha musiken eller podcasts endast på din iPhone utan att ha en kopia på datorn. Vad gäller spelen så måste du ha lagt över dem från datorn så jag hoppas du har gjort en backup.

//Rob

Ursprungligen av sjovall:

Ehm... när du skriver "raderar allt" menar du att alla spel, program, musik och videor och podcaster också raderas?

Jag har skrivit en grej om vad en återställning innebär: Vad återställning innebär

Är det värt att uppgradera till 1.14 är det så mycket bättre än 1.1.3?

Har haft min iphone med 1.13 och det ända som krånglar är customize.

Kommer mobilen fungerar bättre om jag börjar och drar in 1.14 eller kan jag lika gärna stanna kvar på 1.13?

Ursprungligen av dragonevo:

Är det värt att uppgradera till 1.14 är det så mycket bättre än 1.1.3?

Har haft min iphone med 1.13 och det ända som krånglar är customize.

Kommer mobilen fungerar bättre om jag börjar och drar in 1.14 eller kan jag lika gärna stanna kvar på 1.13?

Du kan lika gärna stanna.
Om du inte har problem med något du verkligen vill kunna använda behöver du inte uppgradera.
1.1.4 är bara buggfixar för 1.1.3.
Inga nya funktioner.
Däremot har endel ny problem uppstått för endal av oss med 1.1.4, tex kortare batteritid.

Jag måste erkänna att jag blev lite förvirrad av alla trådar, och har mest hittat diskussioner kring uppdateringar från 1.1.1 och framåt. Men jag har absolut inte letat ihjäl mig, det var mer på planet om någon visste och var online typ... man får rätt mycket respekt för det hela när man hör hur fel det kan gå!

Bevaka tråden