Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man på egen hand översätta Pages?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har lite svårt att se hur upphovsrätten skulle kunna gälla här. Det finns ingen verkhöjd att tala om i förlagan. Dock kanske varumärkesskyddet gäller. Om du distribuerar en översättning som kan komma att användas i ett appleprogram skulle apple kunna hävda att det kan skada deras varumärke eftersom översättningens kvalitét påverkar folks uppfattning av programmets kvalitét.

Sedan finns ju möjligheten att tillgängliggöra filerna och samtidigt berätta att filerna endast tjänar ett akademiskt syfte och att det inte är din avsikt att andra personer ska installera översättningen. Om de ändå gör det, så gör de det på eget bevåg, utan din uppmuntran.

Om det bara handlat om att kopiera in några filer i en app package så hade jag nog låtit bli att bygga installerare, annars skulle man då lättare kunna hävda att du visst uppmuntrar att dina filer installeras i apples program.

Fast jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om att den här typen av grej har lett till rättsliga åtgärder. I värsta fall får du väl ett "cease and desist"-brev från apple. Ett sådant brev har inget laglig stöd, utan är en uppmaning som säger "vi ber dig sluta vad du gör, annars kanske vi stämmer dig".

Amerikanska företag agerar ofta internationellt som om amerikansk lag gäller överallt. (Vilket den faktiskt gör, enligt amerikansk lag.. men det är en annan historia.) Det betyder inte att ett amerikanskt företag nödvändigtvis kommer att lyckas hävda exempelvis amerikansk upphovsrätt (vilken är väldigt annorlunda än vår) eller varumärkesskydd utanför USA. Men de kan mycket väl försöka. Dock tror jag att det i ditt fall maximalt skulle handla om "cease and desist", men sannolikt ingen åtgärd alls.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-25 21:04

Lite status att få ett litet argt brev ifrån Steves advokater:p

Platsen på väggen hade varit given!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 21:47

Alla skriver och lägger ut på Ebay?
Alla får "Diplom".

Yes!!

Ååå, min mamma är nog också intresserad! Hon har köpt ett Pages som hon aldrig använder för att engelska är krångligt...

Hehe, å jag är 29 och tycker engelska kan vara lite struligt. Min tyska är bättre.. Bra initiativ emellertid!

  • Medlem
  • 2008-03-26 07:48

Herregud ... Här är en site som hackar skiten ur iPhone helt öppet och tar betalt för det och distribuerar svensk översättning mot donationer ... sedan är det första som ploppar upp när någon ska göra något bra "om det verkligen är lagligt"?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 07:58
Ursprungligen av stfm:

Herregud ... Här är en site som hackar skiten ur iPhone helt öppet och tar betalt för det och distribuerar svensk översättning mot donationer ... sedan är det första som ploppar upp när någon ska göra något bra "om det verkligen är lagligt"?

Inte det första som dök upp.
Jag frågade bara om det kan tänkas vara lagligt.
Visst är det bra om någon gör det, inte för att jag har nytta av det. Men andra kanske har.
Det är visst ett nytt klimat här numera, med tanke på hur lagligt det anses att hacka iPhone.
Är det inte lika bra att löpa linan ut då och öppna för tips om piratning och länkar till dyra programvaror på The Pitate Bay och andra ställen?:confused:

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-03-26 09:28

Det är väl ypperligt att folk kommit ner från sina höga Applehästar och landat i verkligheten. Vad som får diskuteras eller ej tycker jag det får vara upp till våra moderatorer att avgöra.

[statusuppdatering]

Jäklar vilken fantastisk respons Jättekul! För att vara ärlig, tröttnade jag några timmar efter att jag först började översätta. Efter att ha läst alla era reaktioner däremot, kan jag inte göra annat än att fortsätta översätta (när tiden finns över för det).

Det som ligger i pipen nu är Pages ('08). SubEthaEdit (eftersom det är en sån trevlig textredigerare!) och ett till välkänt (och uppskattat) shareware-program. Plus ett open source-program jag tror att många använder.

—> För att det inte ska bli mycket snack och liten verkstad, återkommer jag helt enkelt ganska snart med URL där ni kan ladda ner översättningarna.

Tack alla för inspirationen.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-27 23:16

Very nice, ser fram emot dina resultat. Tack.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-07 07:59

Hur går det kvicksilver?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-07 09:47

Det är ett bra initiativ, skulle vara bra med svenska till mina föräldrar och själv gillar jag att jobba i program med svenska.

Kan tänkas att Apple reagerar på detta, men ge dom översättningen så kan dom väl lägga med den i nästa uppdatering.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-19 15:59

Hur går det?

Yes!!

Ge Apple fingret. De har så klart inte upphovsrätt på en svensk översättning. Man har självklart rätten att modifiera sin programvara hue mycket man vill. EULA gäller inte (om man inte är företag möjligtvis). Folk måste lära sig det någon gång.

Tycker det är sorgligt att Apple inte gjort detta själv men snart släpps ju open office native till mac.

Självklart uppskattar jag privata initiativ.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-07-15 21:30

Hur påverkas detta av uppgraderingar?
Också intresserad med anledning av ett äldre par.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-15 22:02

Antagligen negativt dvs uppdateringen tar bort översättningen

Om uppdateringen skriver över hela program-bundeln så borde en eventuell översättning behöva läggas in på nytt. Men om uppdateringen bara ersätter enskilda filer så borde den vara kvar. Om programmets övriga NIB-filer förändras och översättningens NIB-filer är gamla kan programmet fungera onormalt.

Jag ÄLSKAR den senaste versionen av Pages, men som vanligt är det bara operativsystemet som är svensköversatt och så kommer det nog förbli... Vi är ju trots allt bara några fåtal miljoner invånare, jmf med större och betydande länder

Bevaka tråden