Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-ägare, är ni nöjda?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-26 08:11

Får säga att jag även är helnöjd med min iPhone, äntligen har jag fått en mobil med en bra musikspelare i samma lilla skal
Jag har alltid velat ha möjlighet till datahantering (skriva, surfa, maila osv) men mina tidigare mobiler (P800, P910i, Nokia E61, SE M600i) har inte löst det på ett så snyggt och bra sätt som iPhone. Användargränssnittet är för min del ett definitivt lyft jämnfört med tidigare mobiler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 09:10

jag sover med min iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 09:28

Jag tycker det är skrattretande att man får höra att man är blåst av Apple pga avgiften för ett batteribyte. Ännu värre att det skall vara en anledning till att inte äga telefonen.

Jag har ägt en iPod video i snart tre år och batteriet på den är precis lika bra nu som den var när den var nyinköpt. Och batteriet på en gammal iPod Video är en piss i havet mot batteriet i en iPhone.

Om man sköter sin iPhone som man skall kommer det aldrig hända att man behöver byta batteri. Och om det nu skulle vara så att man faktiskt tabbar sig och förstör batteriet så är 600:- ingenting enligt mig. Gå ut på restaurang med flickvännen, och 600:- för en trerätters är inga problem. Men att få ett sprillans nytt batteri i sin mobiltelefon för samma summa, det går verkligen inte för sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 13:51

Helt enkelt supernöjd med min nya iPhone (1.1.4 upplåst med iPlus 2.0).

Det som är mest faschinerande är att se hur olika folk kan uppfatta samma pryl.

Jag hade före min nu färska iPhone en SE K800i och jag kan säga att som ren telefon är K800i på de flesta sätt överlägsen iPhone. Bara det att den har riktiga fysiska knappar är en stor fördel, när man just ska knappa på dem. iPhone har sin sagolikt trevliga stora touchskärm, men det är ju klart knepigare och mer tidskrävande att skriva fort på den än på K800i:s riktiga knappar.

Jag är generellt sett väldigt nöjd med min iPhone, men det finns mycket med den som kunde vara bättre eller som borde finnas för att den skulle bli en redig rökarnalle i min värld.

1. En kamera som kan konkurrera med de bättre i dagsläget. Alltså minst 3,2 mpix blixt och ordentligt med möjligheter till egna inställningar av exponering m.m.

2. Starkare ljud ur högtalaren vid ringsignaler så det hörs ordentligt i bullrigare miljöer.

3. Klocka som syns i displayen vid viloläge.

4. Symbol i displayen för missat samtal vid viloläge.

5. Veckovy i kalendern liksom veckonummer.

6. Svenska röda dagar i kalendern.

7. Mer avancerad räknare.

8. Smileys och emoticons i SMS och mail.

9. Minne för användarnam och lösen i webläsaren så man slipper logga in på alla forum varje gång man besöker dem.

10. Möjlighet att ändra font vid SMS och mail.

11. Bättre batteritid är aldrig fel.

12. Blåtand som följer normal mobilstandard så man kan få kontakt med andra nallar och föra över filer och annat, liksom använda andra BT-headsets än Apples eget, eller andra BT-tillbehör.

13. Radio hade inte varit dumt.

14. Stereohögtalare hade inte varit dumt, en i botten som nu och en på toppen, hade ju gett lite mer rymd i ljudet vid tittande på filmer eller lyssnande på musik.

15. Möjlighet att använda iPhone som modem till en laptop via BT.

16. Möjlighet att kunna samla flera personer som jobbar på samma firma under firmanamnet i kontakter. Ja så att man kan trycka på Skumhyttans Kött & Musik och sen i den kontakten kunna välja Olle Martin Sara eller Dagmar, och se deras email direktnummer m.m. Så man slipper att söka på dem separat på deras namn.

Det är väl det jag kommer på just nu i farten. Kanske vissa saker ovan redan finns eller kan fixas med olika Apps, men jag kanske inte hittat dem ännu. Då är det bara att tjoa till så stryker vi eller ändrar i listan.

Dr Tinnitus

jag är nöjd med min iPhone , men det som folk missar är att iPhone är inte samma telefon hela tiden ? som Dr Tinnitus säger , det finns saker som han skulle vilja ha som inte finns men det kommer .. bättre räknare t.ex kommer ju med 2.0 .. apple kommer med nya uppdateringar och program hela tiden.. ! kunde du uppdatera och slänga in en massa program i din SE Dr Tinnitus ? SE släpper nya telefoner varje dag , inte tycker jag att dom släpper något interessant , iallafall INTE mot iPhones läkraste funktioner. Apple släpper sin första mobil, står kvar på den och släpper nya uppdateringar istället för en ny var 10 minut. Jag står klart på apple och iPhone sida ,

doggenikke.

Jodå, det gick att kasta in en massa program och spel i min SE K800i med, och uppdateringar som SE släppte kunde installeras via Kabel till PC eller laddas ner direkt från GPRS. Men det var ju lite enklare program i all ära, men det gick.

Jag lägger till en punkt till på önskelistan, eller två.

17. Jag skulle vilja kunna köra ICQ på min iPhone. Går det på nåt vis? Det gick fint på min SE K800i i alla fall.

18. Det hade ju varit trevligt om det gått att använda en pekpenna på iPhonens skärm, så man kunde välja att försöka dutta på tangentbordet med korvfingrarna eller med en pekpenna.

Dr Tinnitus

Senast redigerat 2008-03-27 01:22
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-27 08:15

Jag instämmer i Tinnitus flesta punkter (inte 17 och 18 dock, pennor är av ondo, de försvinner bara när man behöver dem och ICQ går att köra via Apollo) tycker det är en bra analys av vad som fattas iPhone. Just själva telefondelen har fått mig att tyvärr lägga iPhonen på hyllan tills vidare (kan inte sälja den för det är jobbets) och ta tillbaka min K810i. Tappade samtal är väl den främsta anledningen, de andra tillkortakommandena hadejag till nöds kunnat leva med en stund till. Kommentaren: "jag har inga problem med tappade samtal" är inte applicerbar här, jag har tillräckligt mycket tester och fakta bakom mig för att säga att det nog med största säkerhet är en bugg i iPhones GSM-chip.
En telefons främsta användning är som telefon, allt annat är sekundärt lull-lull och när den inte funkar som telefon, ja, då är det kört.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-27 09:25

Diggar den skarpt, dock är tekniken inte den senaste precis, men gränssnittet är fantastiskt. Min ännu ej telefoninnehavande 8-åring kollade den i helgen och klarade av alla funktioner, mer eller mindre. Funderar på att köpa en till min 78 årige far som är totalt teknikfiende.

Ursprungligen av Dan:

Jag skulle vilja få lite reflektioner om hur det är att ha en jailbreakad lur som är upplåst eller med simadapter. Är ni nöjda? Funkar allt som det ska i Sverige? Kan ni rekomendera att köpa?

Kolla in den här gamla tråden för lite mer erfarenheter från iPhone-ägare:

iPhone-användare? Ge mig dina +/- med iPhone jämfört med andra telefoner

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-27 10:15

Dr Tinnitus: Kommer en ny förbättrad miniräknare med nästa programuppgradering! Man får den genom att vända på iPoden/iPhonen.

Röda dagar kan man få genom denna iCal-prem.

http://ical.oops.se/holidays/Sweden/-1,+1

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 10:37

Punkt 3 och 4 har Apple inte gjort pga batteritiden. När skärmen är på tar den för mycket ström alltså stänger dom av den helt. Kanske ändras det med nästa iPhone version.

Angående grupper och kontakter finns den möjligheten redan. Du måste skapa egna grupper i adressboken och synkronisera grupperna. Den enda nackdelen är att du inte kan skapa nya grupper på iPhonen utan måste göra det i adressboken (gäller Mac ska säkert gå med Outlook på PCn).

Och Sveriges helgdagar kan du prenumerera på från Apple.

//Rob

Jag tackar djupast för de tips och trix som kan fixa vissa av mina punkter i klagolåten eller önskelistan ovan.

De ska kollas upp. Bollman kan du berätta mer om ICQ och Apollo? Jag vill gärna ha möjligheten till ICQ på min iPhone.

Jag kastar in en ny punkt till listan.

19. Det är berömvärt att folk har suttit oh knåpat ihop ordlistor på svenska till iPhone, men tyvärr är de mycket bristfälliga och magra jämfört med den ordlistfunktion som finns i t ex SE K800i. Så en liknadne omfattande och intelligent ordlista som SE har skulle vara fint att ha anpassad för iPhone.

Du Bollman, tror du att om det är en bugg i GSM-chipet, att det kan fixas via en programuppdatering om Apple tar sig i kragen? Eller blir det till att rota fram lödkolven....?

Dr Tinnitus

Det är en av de coolaste telefonerna jag någonsin sett/haft!

något jag saknar är
1. videoinspelnning (verkar vara på gång)
2. bluetooth (skicka låtar till varandra som med the old phones)
3. MMS (tycker inte swirly funkar så där utmärkt)
4. En grym miniräknare (för dom svåra talen, visst finns e men dom är för komplicerade )
5. Att vädret sparas (när man går ut och inthar wifi/edge för den visar ju ändå flera dagar framåt)

Annars är telefonen den bästa bästa! rekomenderar verkligen!
fast folk klagar på att ja pillar på den för mycket sen vill alla kleta på den också

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 15:35
Ursprungligen av vincent1:

Det är en av de coolaste telefonerna jag någonsin sett/haft!

något jag saknar är
1. videoinspelnning (verkar vara på gång)
2. bluetooth (skicka låtar till varandra som med the old phones)
3. MMS (tycker inte swirly funkar så där utmärkt)
4. En grym miniräknare (för dom svåra talen, visst finns e men dom är för komplicerade )
5. Att vädret sparas (när man går ut och inthar wifi/edge för den visar ju ändå flera dagar framåt)

Annars är telefonen den bästa bästa! rekomenderar verkligen!
fast folk klagar på att ja pillar på den för mycket sen vill alla kleta på den också

1. Det kommer säkert. Om inte, kommer säkert någon med ett extra program för AppStore.

2. Det kommer nog aldrig. Problem med copyright. Apple vill också tjäna på egna ringsignaler.

3. Det kommer nog också någon gång.

4. Kommer med nästa firmware. Liten miniräknare när du håller iPhonen upprätt men ändras till en stor miniräknare när du lutar på telefonen.

5. Vädret sparas åtminstone på min iPhone. Jag har firmware 1.1.4.

//Rob

Jag vill kommentera Bollmans avsmak för pekpenna.

Jag menade inte att det skulle vara pekpenna till iPhone, utan bara att för den som så behagade så skulle även en pekpenna funka. Det finns ju folk med rediga korvfingrar, och då hade en pekpenna kanske kunnat vara ett alternativ för att lättare träffa rätt på de små tangenterna. Som det är idag så verkar endats fingertoppar accepteras, inte ens nageln funkar.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-27 20:45
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag vill kommentera Bollmans avsmak för pekpenna.

Jag menade inte att det skulle vara pekpenna till iPhone, utan bara att för den som så behagade så skulle även en pekpenna funka. Det finns ju folk med rediga korvfingrar, och då hade en pekpenna kanske kunnat vara ett alternativ för att lättare träffa rätt på de små tangenterna. Som det är idag så verkar endats fingertoppar accepteras, inte ens nageln funkar.

Dr Tinnitus

Det finns en speciell penna att köpa till iPhone som funkar!
Heter Pogo någonting....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 18:38

Skitpraktisk. Alla borde ha en

Bevaka tråden