Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivare i nätverk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej..!
Jag har två usb skrivare (epson) som jag skulle vilja nå från min dator, utan att den andra datorn (som skrivarna är inkopplade i) är på..

Jag skulle då alltså helst ha dom direkt in i routern/switchen på något sätt..? hur gör man? går det?

mvh Oliver

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-03 22:19

Bara om du kan köpa till nätverkskort till dem. Sorry.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-03 22:56

Om det är så turligt att skrivarna kanske har en såndär äcklig(

) PC-skrivarport så kan ju köpa en skrivarserver till den...

/arvid

hehe okej.. tack

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-03 23:33

Om man installerar en sån printserver vilken drivis ska man då använda för att skriva ut? Inte kan det väl funka med den ursprungliga drivisen för USB-ansluten skrivare, den kan väl aldrig fatta att skrivaren ligger på nätet, eller? Eller går det med någon generisk nätverkskrivardrivis? Nån som vet?

Utan att veta säkert så skulle jag påstå att det krävs en postscript-skrivare eller en skrivare som klarar appletalk, som antingen adresseras via IP-adress (IP-printing i OSX) eller "synas" som en appletalk-skrivare.
Jag har själv haft lite problem med detta; t ex fungerade inte min USB-laser med IP-printing eftersom det krävdes postskriptemulering i min dator och att detta styrde skrivaren. Kopplad till en printserver fungerade detta inte.

Rapportera gärna hur det går; jag vill också lära mig mer om detta!

• Oregistrerad
  • 2002-12-04 17:08

Största problemet är att du inte kan skicka binärdata via en parallellport. Det får konsekvenser när du skall skriva ut tex EPS-bilder eller Quarkutskrifter med monterad grafik.

Det går inte att köpa en "vanlig" printerserver till bläckstråleskrivare som inte har PostScript (eller specialskrivna drivrutiner som tex Epson gjort till vissa av deras skrivare).

1
Bevaka tråden