Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5.3 Vilka förbättringar vill vi ha?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 10:16
Ursprungligen av panther:

Däremot så vill jag väldigt gärna kunna ställa in hur ofta den ska säkerhetskopiera och inte behöva sköta de manuellt om man inte vill fylla upp diskarna med bara TM kopior.
Jag vill ha full kontroll över planeringen genom att kunna ställa in veckodagar och tidpunkter den ska sköta om detta. DET vill jag ha i nästa uppdatering.

Sant, sedan vill jag kunna utesluta vissa filtyper och filer över en viss storlek. Dessutom att de bara tar det som är nytt i en fil. Lägger jag tex till 10MB film i en 1Gb stor film så tar den bara kopia på de nya 10MB.
Svårt och se detta i en Mac OS X 10.5.x-uppdatering och kanske inte ens i Mac OS X 10.6 tyvärr..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 10:30
Ursprungligen av acke:

Dessutom att de bara tar det som är nytt i en fil. Lägger jag tex till 10MB film i en 1Gb stor film så tar den bara kopia på de nya 10MB.
Svårt och se detta i en Mac OS X 10.5.x-uppdatering och kanske inte ens i Mac OS X 10.6 tyvärr..

Då måste den jämföra varje fil på byte nivå vilket kommer ta evigheter. Poängen är ju att backupen ska ske snabbt i bakgrunden, vill du göra byte jämförelser av en hel hd på 320 GB kommer varje backup ta flera timmar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 13:53
Ursprungligen av shandar:

Då måste den jämföra varje fil på byte nivå vilket kommer ta evigheter. Poängen är ju att backupen ska ske snabbt i bakgrunden, vill du göra byte jämförelser av en hel hd på 320 GB kommer varje backup ta flera timmar...

Jaså, men borde den inte kunna känna av vad som är nytt och på så sätt inte gå igenom hela 1GB-filen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 13:55

• Optimering av Airport-menyn. Känns plågsamt ryckig.
• iTunes scrollbars i Findern. Eller droppa åtminstone alla Aqua-delar då de känns fel i Mac OS X 10.5.

Framförallt att program stjäl fokus från varandra. Vet inte om det är i operativsystemet eller programmen själva, Office 2008 samt även 2004 har en tendens att hela tiden visa fel fönster. Exempel - jag har ett excelblad öppet i excel på Space 1. Jag skiftar till Parallells desktop på Space 3 med cmd+tab för att kolla i en lista, växlar tillbaka med cmd+tab till excel, och vips så ligger ett annat kalkylblad i förgrunden, trots att det inte har fokus (det är lite suddigt och ljusare). Såhär ska det väl inte vara, det känns som att spaces överlag är ganska buggigt, det är samma sak om jag skriver ett mail och cmd+tabbar till ett annat skrivbord, och tabbar tillbaks till mail, då är inte mailet jag skriver aktivt utan istället mails huvudfönster. Det kan inte vara meningen att det ska fungera på det viset?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-27 22:14

1. Att sleep-buggen (insomnia) på iMacs fixas en gång för alla.
2. RAW-stöd för Panasonic DMC-FZ30.
3. Ett Safari som inte äter upp minnet på nolltid.

- Kunna högerklicka på en fil och välja "skicka som e-post", en funktion jag saknar från windows

- Att Findern kommer ihåg storleken på kolumnerna

- Att man kan välja vilken ikon man vill ha i stacks. Antingen
a) En utav filerna i mappen, man väljer själv vilken
b) Senast använda
c) Enligt alfabetisk, eller numerik ordning
d) Stacks-mapp-ikon gjord av Apple (helst inte den blåa stacks-mappen)

- Att de fixar buggen med att vissa program inte kommer tillbaks om man väljer "Göm" från menyraden. (Men felet kanske ligger i programmet och inte i OS X?)

- AirTunes i Front Row

- När iTunes är igång och i fokus vill jag att Apple Remote styr iTunes volym och inte systemvolymen.

- Flerspråkig ordbok till Spotlight

- Ett slags EyeTv-alternativ, så att jag kan spela in tv-program med någon form utav kompletterande USB-TV (analog och digital) konverter. De har visst ansökt om något patent i ämnet för ett tag sen, hade varit skönt om det kom något någon gång, som man kunde synka med Apple TV osv...

Kan inte någon fin människa sammanfatta denna tråd till en lång lista förbättringar, översätta den till engelska, publicera den här och låta alla skicka in den till Apples "förslag på förbättringar"-sida.

Kanske skulle kunna få genomslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 00:06

Ge mig Ordlistan på flera språk. Inget som kommer i Mac OS X 10.5.3 men det vore så smidigt att ha. Wikipedia är bra men ser hellre att Apple köper upp eller licensierar från någon stor jävel inom området.

Ursprungligen av acke:

Ge mig Ordlistan på flera språk. Inget som kommer i Mac OS X 10.5.3 men det vore så smidigt att ha. Wikipedia är bra men ser hellre att Apple köper upp eller licensierar från någon stor jävel inom området.

Samarbete (roaylties) med Nationalencyklopedin på alla möjliga språk?

Ursprungligen av acke:

Ge mig Ordlistan på flera språk. Inget som kommer i Mac OS X 10.5.3 men det vore så smidigt att ha. Wikipedia är bra men ser hellre att Apple köper upp eller licensierar från någon stor jävel inom området.

Det vore superbra

Ursprungligen av acke:

Ge mig Ordlistan på flera språk. Inget som kommer i Mac OS X 10.5.3 men det vore så smidigt att ha. Wikipedia är bra men ser hellre att Apple köper upp eller licensierar från någon stor jävel inom området.

Jag vill kunna lägga till egna siter. T ex SAOB. (Svenska akademiens ordbok).

Jag vill att iSync ska fungera med moderna mobiltelefoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 07:20
Ursprungligen av Per Fogelberg:

Jag vill att iSync ska fungera med moderna mobiltelefoner.

Ja tack. Hur svårt kan det vara för Apple. Sedan kan folk hävda att det är telefonskaparens ansvar,att de redan idag gör det till viss del och att de finns gratisvarianter och shareware. Men, Apple borde göra det enkelt och mata in alla gamla och nya telefoner in i iSync.

Göm och visa menyraden! Över huvud taget mer göm och visa faktiskt. Kanske en fråga för kommande sytem, men det vore jäkligt fräscht om man slapp alla verktygsmenyer och dylikt förutom när man för muspekaren över den yta där den borde vara. Rent o snyggt skall det vara tycker jag.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-03-31 07:34

Skulle gärna se att "hjälpprogramen" blev fixade (alltså kringla+frågetecken). Ibland måste man ju högerklicka > öppna länk för att kunna bläddra i hjälpen...funkar inte att varken enkelklicka eller dubbelklicka.

Bevaka tråden