• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 15:29
Ursprungligen av fixarfrasse:

Ok jag har fått igång PF, det var heller inte så svårt att förstå hur det fungerade när man väl kom igång och insåg att NAT och allt låg i PF.

Eftersom jag läst allt jag kommit över om PF så har jag börjat fundera på hur OpenBSD är. Vad jag läst är att OpenBSD är säkert över allt, FreeBSD har en bred användarbas och mycket mjukvara och NetBSD kan köras på vilken hårdvara som helst ungefär.

Det var förmodligen varken självbevarelsedrift eller livslusta som viskade i mitt öra att en den ultimata konfigurationen borde vara att man kör OpenBSD som Dom0 eller host operativsystem med PF med brandvägg och NAT. Och några olika FreeBSD installationer med olika syften som gäster.

Är det någon som funderat i dessa banor? Är det möjligt? Kommer jag dö på kuppen?

(notera att det inte finns något syfte utom det att jag tycker det verkar kul)

Xen verkar ju vara det enda som skulle vara ett alternativ och det verkar ju inte fungera på varken OpenBSD eller FreeBSD även om det snackas mycket om att portningar hit och dit. Någon som vet?

NetBSD går att köra som host os i Xen, openbsd och freebsd tror jag funkar som gäster, jag är dock inte något fan av virtualisering då det mest bara skapar extra arbete om man nu verkligen inte måste ha funktionerna för att man säljer virtuella servrar eller så.