Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple lägger ned Mac mini

Tråden skapades och har fått 162 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Apple har väl nästan alltid haft en modell som passar utbildningssektorn. Om både mini och iMac 17" försvinner, så kommer de förhoppningsvis att komma med någon ersättare som passar skolor. MacBook passar ju långt ifrån alla inom den sektorn.

Det är en bra poäng, jag har svårt att se att Apple bara skulle lämna den viktiga utbildningsmarknaden i sticket. (Dock tror jag att iBook/MacBook stulit en del marknadsandelar från de stationära macarna inom den sektorn och kommer att fortsätta göra det.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-05-30 17:23

Att de släpper en billig mac pro variant tycker jag låter som en bra ide, men att slippa bygga själv och mecka var en bidragande anledning till att jag switchade till mac.
Jag vill ha något som bara funkar och om det inte funkar vill jag kunna lämna bort den till någon som ser till att den funkar.
Så är det inte med hemmabyggen.

En tanke slog mig angående detta ryktet, kan det vara så att apple planerar en ny apple tv med dvd osv?
Det hade varit en höjdare.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är en bra poäng, jag har svårt att se att Apple bara skulle lämna den viktiga utbildningsmarknaden i sticket. (Dock tror jag att iBook/MacBook stulit en del marknadsandelar från de stationära macarna inom den sektorn och kommer att fortsätta göra det.)

Varför skulle dom inte?
Frågan jag ställer mig är: Vilken mac ska en switschare köpa? för det var ju lite därav man skapade Mac Mini, att det skulle vara lätt att gå över till mac.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Varför skulle dom inte?

För att det är en viktig marknad för Apple, den har varit det traditionellt och den kommer att fortsätta vara det. Det är inte för inte det ser ut såhär.

Ursprungligen av acke:

Appleinsider skriver att Apple kommer att ge ut en revision till och sedan är det slut. Lär mer här.

En uppföljning till denna tråd; AppleInsider har nu tagit tillbaka detta och hävdar motsatsen:

Last Memorial Day, AppleInsider cited sources in reporting that it appeared to be the end of the line for the itsy-bitsy Mac, which had seen limited adoption and an uncertain role during the first 24 months on the market.

Since then, the product line has remained in a state of limbo, with subsequent updates consisting of minor component swaps that required little if any engineering effort.

For the first time in nearly a year, however, people familiar with the matter tell AppleInsider there's new life in the Mac mini department, where a small team of engineers have recently been tasked with gutting the diminutive desktop and applying fresh internals.

Läs hela: Eating our words: Apple's Mac mini to rock on

om du med 'lätt' menar 'billigt' så kan jag hålla med.
nuförtiden är den inte 'lätt' i någon rimlig mening...

Ursprungligen av gabriela:

om du med 'lätt' menar 'billigt' så kan jag hålla med.
nuförtiden är den inte 'lätt' i någon rimlig mening...

Det jag menade med lätt var att det var bara att plugga i tangentbord, mus och skärm o köra, det skulle bara fungera.

Det är så man har marknadsfört macmini.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Det jag menade med lätt var att det var bara att plugga i tangentbord, mus och skärm o köra, det skulle bara fungera.

är det verkligen lättare än att få igång en imac?

minin var den billigaste mac apple var kapabel att konstruera med hedern (alltså steves) i behåll.
övriga egenskaper/egenheter följer därav eller är ren PR-goja.

nuförtiden har apple möjlighet att göra en billig (men bra) mac som inte baseras på en gammal nödlösning - därför tycker jag att de bör göra en sådan.

  • Medlem
  • 2008-03-27 16:17

Gabriela: Men lite koolt är det ju att den är så infernalisk liten. Senast i söndags publicerade PC för alla ett test av små burkar, och Minin var fortfarande minst. Och billigast! Det är kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 17:44

Looprumors.com snackar om en mycket mindre mac mini nu. Trist om de lägger krutet på det tycker jag. Mac mini behöver inte vara mindre. Om de nu kan göra innehållet mindre, behåll samma design och gör den lättare att öppna, (dagens mini är ett skämt att öppna) kanske en 3.5" disk istället. Apple, lägg inte krutet på att göra den mindre!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 19:19
Ursprungligen av acke:

Looprumors.com snackar om en mycket mindre mac mini nu. Trist om de lägger krutet på det tycker jag. Mac mini behöver inte vara mindre. Om de nu kan göra innehållet mindre, behåll samma design och gör den lättare att öppna, (dagens mini är ett skämt att öppna) kanske en 3.5" disk istället. Apple, lägg inte krutet på att göra den mindre!

Håller med om att de borde sätta in 3.5" disk istället. De kan ju ändå göra den ganska kompakt, trots att den säkert blir lite större med en 3.5".

Ursprungligen av tompa747:

Håller med om att de borde sätta in 3.5" disk istället. De kan ju ändå göra den ganska kompakt, trots att den säkert blir lite större med en 3.5".

Jag skulle gissa att den skulle bli klart större, det är rätt stor skillnad på dom diskarna.

Men hellre en liten Mac mini och sen en Mac midi!

Ursprungligen av acke:

Looprumors.com snackar om en mycket mindre mac mini nu. Trist om de lägger krutet på det tycker jag. Mac mini behöver inte vara mindre. Om de nu kan göra innehållet mindre, behåll samma design och gör den lättare att öppna, (dagens mini är ett skämt att öppna) kanske en 3.5" disk istället. Apple, lägg inte krutet på att göra den mindre!

Jag skulle gärna se en Mini utan optisk enhet, speciellt nu när Apple släppt Air utan optisk enhet. För att inte kanibalisera -tv-försäljningen måste dock minin fortsättningsvis säkert vara dubbelt så dyr som -tv.

Jag skulle mycket hellre ha plats för en 3.5"-disk på bekostnad av den optiska enheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 09:47
Ursprungligen av ace4711:

Jag skulle gärna se en Mini utan optisk enhet, speciellt nu när Apple släppt Air utan optisk enhet. För att inte kanibalisera -tv-försäljningen måste dock minin fortsättningsvis säkert vara dubbelt så dyr som -tv.

Jag skulle mycket hellre ha plats för en 3.5"-disk på bekostnad av den optiska enheten.

Jag ser inte sambandet mellan att Air är utan optisk och att mac mini kommer gå samma väg...alls.
Tror att anledningen till att Air är utan optisk bara är praktisk och inte politisk. Dvs, om de kunde skulle de gärna ha en drive i Air om den hade fått plats.

Tror att "alla" som står inför ett Mac mini köp väljer optisk före 3.5".

  • Oregistrerad
  • 2008-03-28 13:26
Ursprungligen av acke:

Jag ser inte sambandet mellan att Air är utan optisk och att mac mini kommer gå samma väg...alls.
Tror att anledningen till att Air är utan optisk bara är praktisk och inte politisk. Dvs, om de kunde skulle de gärna ha en drive i Air om den hade fått plats.

Tror att "alla" som står inför ett Mac mini köp väljer optisk före 3.5".

Ja att ta bort den optiska enheten på mini skulle vara en katastrof, prioriterar man HDD finns det andra lösningar.

Ursprungligen av smythex3:

Ja att ta bort den optiska enheten på mini skulle vara en katastrof, prioriterar man HDD finns det andra lösningar.

Ni kan ju trösta er med att det inte är jag som bestämmer om den optiska enheten försvinner eller ej...

Vi har alla rätt till en åsikt så klart, och jag menar att man kan lösa "optisk enhet" med samma typ av "andra lösningar" som man kan för externa diskar.

Själv använder jag en av mina minis under TVn som en glorifierad -tv och jag skulle lätt kunna försaka den optiska enheten för en 3.5"-plats. Men, jag accepterar att mina behov inte behöver vara allmängiltiga.

Jag tror inte heller att Apple skulle släppa en modell utan optiskt enhet, men om ryktet skulle vara sant ett den nya minin är *mycket mindre* än dagens såg jag möjligheten att dom skulle skippa den optiska enheten.

Ursprungligen av ace4711:

Själv använder jag en av mina minis under TVn som en glorifierad -tv och jag skulle lätt kunna försaka den optiska enheten för en 3.5"-plats. Men, jag accepterar att mina behov inte behöver vara allmängiltiga.

Jag använder min mini till exakt samma sak som du gör. Ser dock ingen anledning att kasta ut DVD-spelaren... Då skulle jag vara tvungen att köpa en låda till, har ganska många filmer på DVD. Nu börjar ju dessutom 2,5"-diskarna komma upp i både ganska hyfsade storlekar och hastigheter. Det är ju ganska logiskt, det säljs ju fler bärbara datorer än stationära numera och då blir trycket att öka prestandan på 2,5"-hårddiskarna större. Dessutom kommer väl SSD-diskarna på bred front inom inte allt för avlägsen framtid och det är ytterligare en anledning till att inte behöva 3,5"-disk.

Är det klokt av Apple att lägga ner stora utvecklingskostnader på en ny formfaktor som erbjuder företagets lägsta vinstmarginaler i sortimentet?

Jag tror att de bara kommer fräscha upp insidan på samma sätt som de har gjort sedan introduktionen av den ursprungliga med G4. Antagligen innebär det att de uppgraderar ett snäpp till specifikationer som liknar MacBook just nu: Santa Rosa och Penryn.

Senast redigerat 2008-03-27 22:40
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-27 18:55

De kanske resonerar så att en fräck design kan locka fler switchers, som i framtiden kan köpa dyrare datorer. De flesta som provar en Mac byter väl inte tillbaka, så det kan ju bli ganska värdefullt i ett längre perspektiv. Kanske lite långsökt, men det är iallafall ett argument för att de inte kommer lägga ner minin.

Fast egentligen vet jag inte varför den skulle behöva vara mindre än vad den är. Vill inte Apple att man ska ha en ATV vid TV:n och inte en Mini?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-27 21:56

I min värld är det logiskt. Jag har aldrig sett en Mini live utanför en Mac-butik och jag har aldrig träffat någon - eller känner någon - som har en Mini. I min värld - må den vara begränsad (men väldigt Mac-frekventerad) - så har egentligen Mini'n aldrig funnits.

Jag funderar dock på att köpa en beggad som hemserver.

Tänker köpa dator, har väntat på ny mini.
Mac mini + tangentbord+ mus+ 20" Apple display = 13 lakan
För mindre får jag iMac 20" större HD, snabbare mm. Helt plötsligt känns Mac mini inte så intressant.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 22:32
Ursprungligen av mjg:

I min värld är det logiskt. Jag har aldrig sett en Mini live utanför en Mac-butik och jag har aldrig träffat någon - eller känner någon - som har en Mini. I min värld - må den vara begränsad (men väldigt Mac-frekventerad) - så har egentligen Mini'n aldrig funnits.

Jag funderar dock på att köpa en beggad som hemserver.

Jag har en intel-mini, utmärkt burk. Min svärmor har en G4, hon är galet nöjd. På mitt förra jobb körde vi mac minis som demoservrar med fedora linux på, så visst finns de.

De är så små så du ser dem inte helt enkelt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 22:38
Ursprungligen av mjg:

I min värld är det logiskt. Jag har aldrig sett en Mini live utanför en Mac-butik och jag har aldrig träffat någon - eller känner någon - som har en Mini. I min värld - må den vara begränsad (men väldigt Mac-frekventerad) - så har egentligen Mini'n aldrig funnits.

Jag funderar dock på att köpa en beggad som hemserver.

Olika världar, känner 3 stycken som har den som hemdator. Vet ett 10-tal som står som servers och lika många som står inkopplade i tv-apparater.

Ursprungligen av mjg:

I min värld är det logiskt.

Vad är det som är logiskt? Att Apple trots allt satsar på Mac mini igen?

Ursprungligen av mjg:

Jag har aldrig sett en Mini live utanför en Mac-butik och jag har aldrig träffat någon - eller känner någon - som har en Mini. I min värld - må den vara begränsad (men väldigt Mac-frekventerad) - så har egentligen Mini'n aldrig funnits.

Jag känner folk både i första och andra hand som switchat tack vare Mac mini. Först en liten mini för att prova på Mac och sen *boom* är dom hookade på Mac och köper sig en MacBook Pro! (Sann historia i mer än ett fall!)

Apple kanske gör den tunnare men lika bred som Apple TV och Time Capsule.

Mått:
Mac Mini: 16,5cm x 16,5cm x 5cm
Time Capsule: 19,7cm x 19,7cm x 3,6cm
Air Port Extreme: 16,5cm x 16,5cm x 3,4cm
Apple TV: 19,7cm x 19,7cm x 2,8cm

På min skola, som i övrigt är helt Windows-baserad, finns det i musiken förutom en Powermac G4 ett flertal Mac mini G4, så visst existerar de ute i det fria. Vet även om privatpersoner som har dem, och funderar på att skaffa en begagnad och koppla till teven och som hemmaserver.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-03-28 07:07

Jag har just avverkat min andra Mini som jag sålde iväg till mina föräldrar nu när deras digitalbox gick sönder, den innan det köpte min morbror. Efter det att jag köpte min andra Mini i höstas har min bror och 7 kollegor köpt en likadan, samtliga är switchers.

Jag känner väldigt få här i Övik med Mac som kör något annat än en Mini.

Hursomhelst, nu är jag utan Mini (och därmed även TV-kanaler). Så släpp en ny, NU!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 14:08

Själv är jag oerhört sugen på att köpa en mini och ha under TV´n, så en uppgradering av modellen är väldigt välkommen.

Nu verkar det vara flera som är inne på att Apple dumpar den optiska enheten.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.152906

Men nån 3.5"-disk blir det inte, enligt ryktet

Ursprungligen av ace4711:

Nu verkar det vara flera som är inne på att Apple dumpar den optiska enheten.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.152906

Men nån 3.5"-disk blir det inte, enligt ryktet

Det är samma rykte som acke tog upp förut.

Bevaka tråden