Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja bygga, hjälp med utrustning

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker börja bygga synthar / circuit benda etc. och måste skaffa mig lite lämplig utrustning. Det finns ju dock ett väldigt utbud och jag känner att det är rät svårt att avgöra vad jag behöver. Köpa det dyraste av allt har jag vare sig råd med eller tror att jag behöver så jag vill ha lite tips och riktlinjer för vad jag behöver och var jag lämpligast skaffar detta. Vad jag tror mig behöva är följande:

Lödkolv
Lödsug
Multimeter
Någon form av "hållare" för kretskort
Avbitartång
Pincett
Lödtenn
Sladdar

Är det något mer jag borde skaffa? och vad för lödkolv / multimeter etc. behöver jag? Alltså vad räcker för en nybörjare?

Jag tänkte börja med att bygga en Voice of Saturn, för att sen gå över till att circuit benda och när det väl är min tur en xoxbox.

Kabelskalare
hjälphänder/klämmor

Ursprungligen av eskimo:

Kabelskalare
hjälphänder/klämmor

Ah, en tam apa alltså (inte enapa)?
man borde väl kunna dressera en till att om man ger den en kabel så skalar den kabeln med tänderna (jag skalar med tänderna ibland, men det är lite drygt i längden)?
och att hålla i saker bör ju inte vara några problem heller, för apor har väl typ fyra händer, med tanke på hur deras fossingar ser ut.

Var hittar jag en billig apa då?

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 19:48
Ursprungligen av henrikgo:

Var hittar jag en billig apa då?

hmm... krogen, fem minuter till stängningstid?

Ursprungligen av henrikgo:

Lödkolv

köpte en sån här för ett tag sen som jag är mkt nöjd med

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=40065&path=

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 21:15
Ursprungligen av synth_ollie:

köpte en sån här för ett tag sen som jag är mkt nöjd med

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=40065&path=

sån har jag med, inte riktigt nöjd...

>sån har jag med, inte riktigt nöjd...

vad är problemet ?

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 22:22

Ytterligare några skaker som är oumbärliga om man ska konstruera, bygga och testa sina byggen:

- Oscilloskop
- Ton/funktionsgenerator
- Frekvensräknare

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 22:29
Ursprungligen av synth_ollie:

>sån har jag med, inte riktigt nöjd...

vad är problemet ?

Spetsen är lös - typ. Jag måste dra åt "muttern" som håller fast spetsen stup i kvarten. När den väl är lös så blir den inte varm. Men det är roddigt iaf.. Sen tycker jag det tar "lång" tid innan den blir varm. Men det är nog bara jag som är otålig..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-28 23:10

Slabbig lösning på neriks lista:

Oscilloskop(det går att räkna ut frekvensen på signalen)
Enkel funktionsgenerator:
http://www.paia.com/KRUKits/K23/K23.pdf

Jag har haft problem med att spetsens fastsättningsskruv släpper men på den lågbudgetstation jag har nu(Biltema-station) har det inte släppt på 3-4 år.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-29 02:30

Heualias 5 öres tipps för att starta i gång.

1st 30W lödkolv med 1,5-2mm pläterad spetts 50kr.
1st finnosig sidavbitare 35kr.
1st finnosig platt tång 35kr
1st lödfläta 2mm 35kr.
1st lödställ med tillhörande avstryks svamp 50kr.
1st (kines, M830) multimeter 50-100kr.
1 rulle löd tenn 50-150kr.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91947
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81483
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10150001

Mer behöver du inte för att löda. Det finns massvis med butikker som
säljer detta. Biltema, Klas i sjön,Electrokit,Jula,Elfa Kjell o ko, Conrad etc.

Det allra viktigaste är lödkolven! Är du villig att spendera några hundringar köper du en ESD säkrad lödstation. Det finns en massa att välja på det viktigaste är
då att det finns relativt billiga reserv spetsar av kvalitet att köpa till den.

Såg just att electrokit säljer en som verkar skaplig:
Art Nr 41000424

Conrad har skapliga i samma prisklass.

Senast redigerat 2008-03-29 03:02
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-29 13:12

Heualia: En mycket bra startlista. Den skulle kanske kompletteras med lödfett(enklare att löda loss med lödflätan om den är doppad i det). Kostar 20-30 kr, räcker länge.

bra heulalia !

Senast redigerat 2008-03-30 14:32

Skärpning synth Ollie, det finns kvinnor här på forumet!:tveksam:

Senast redigerat 2008-03-31 03:17
Ursprungligen av imported jesper:

det finns kvinnor här på forumet!:tveksam:

(åååååååååååååh, förlåt så mycket, jag ska genast editera bort det sexistiska inslaget,
nu var det ju riktat som ett skämt till heulalia som vad jag vet är en man, men visst, jag
glömde för en sekund att det finns ju faktiskt personer som inte har minsta distans till nåt
och som tar allt på fullt allvar... )

f.ö så har jag kört i ca 30 år med en vanlig weller 15 w lödkolv som funkat finfint...men när den
la av så fick det alltså bli en lödstation från kjell...

Barnslig kommentar Ola!

Sådana uttryck har inget med humor att göra och det har verkligen inget med tråden
att göra heller. Fråga de få kvinnor som vi har här på forumet och som vi vill gärna
behålla om de vill visa sina pattar? Jag tror nog varken dem eller moderatorerna här
för den delen finner det humoristiskt. Du vet hur det är med publika forum, alla kan
läsa vad som skrivs, tål att tänka på...

Senast redigerat 2008-03-30 22:42
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-30 08:47

Jag har biltemas billigaset lödkolv, 15W utan tempreglering, funkar finfint. Så klart blir den mycket varm efter många timmar.

• Medlem
  • 2008-03-30 13:03

Hmm, vad heter en sådan där metalltrasselsudd man kör ner spetsen på lödkolven i? Istället för att torka av på fuktad svamp. Jag gillar den klart bättre.

japp, jag är en barslig och omogen jävel och du verkar vara riktigt grinig idag, eller så har du bara vaknat på fel sida som går igång såpass över en baggis som den här, faktum är ju att ingen moderator reagerade heller, bara du

nu lägger vi ner här (iaf jag) för det har inte i denna tråden att göra, har du inte gnällt av dej tillräckligt nu utan har nåt mer att säga så kan du pm;a mej

Är det någon som har ett tips angående hållare för kretskort?

1
Bevaka tråden