Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Bläckstråle

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall berätta sagan om en bläckswtråleskrivare.
En Epson CX2500 tror jag det var, den kostade ca 2500:- i inköp.

Allt strulade med denna skrivare. Var det inte drivrutinen som small med (o)jämna mellanrum så var det slut på bläck fastän den sa att det fanns...

Patroner torkade ihop, jämt. Eller snarare sagt ojämnt... lotteriinspektionen hade gillat den här skrivaren. Ville man scanna etc var det rena lotteriet där med.

En dag när den kloggat ihop lite för många patroner på en gång och jag kollade upp vad helt nya skulle kosta. Kommer ihåg att ta till lipen inte var långt borta när jag fick höra det...Köpte nya, bytte.. No, luck. In på service igen.
Fick tillbaka skrivaren med utbytt svart (men jag satte ju i en ny dagen innan jag lämnade in den)...innan det var löst så kom det ett par gråa hår till...

Nästa gång var det snygga saker som skulle printas ut så funkade det inte heller...

På en sekund insåg jag att om jag någonsin skulle få det här att fungera utan att bli fattig och bitter så måste det till något drastiskt.

Öppnade, fönstret, ryckte ur kablarna. Hivade ut hela skiten.
Sprack i tusen delar.

Fri!

Idag har jag en gammal HP1100 svartvit laser, den är iofs ok...men absolut inget att skriva ut bilder med...

Frun vill ha möjligheten att skriva ut färgbilder i max A4 och jag vill INTE ha en bläckstråle. Jag har kollat på Xerox vaxskrivare, men en del säger att den inte är så bra för foton.
Jag kontrar med att visst fotograferar jag men jag behöver inte ha färgäkta superkvalité, då lämnar jag bort det till ex www.crimson.se istället.

Vidare har Xerox en printer som heter 6110N, som verkar både billig och bra..
kanske den kunde vara ngt.

kruxet är väl att man vill ha driftsekonomi på det också, att fylla på en laserskrivare för 7000 kronor pulver är ju inget för en hemmapulare.

Utskriftsmängder; säg 50 A4/mån foton. Kanske 100 sid/mån med vanlig text/bild.
Nätverkskoppling måste den ha och "bra" OSX-drivrutiner.

Jag tror att du skjuter dig själv i foten ytterliggare en gång om du väljer bort bläckstråleskrivare helt och hållet. Det är som att välja bort bil som transportmedel om du haft en som krånglat ovanligt mycket - det blir mycket jobbigare och krångligare att hitta ett vettigt alternativ. Som du är inne på är laserskrivare för dyrt för hemmabruk om man ska ha en vettig - och fotoutskrifter går bort direkt. Jag tror att det vettigaste du kan göra är att välja bort Epson som märke, istället för hela produktfamiljen, det finns många vettiga modeller att välja bland (jobbade med detta tidigare).

Jag kör själv en HP som har ngt år på nacken till min mb, jag skriver ut ganska flitigt och den har aldrig krånglat. De har i sina mer avancerade skrivare ett sexpatronerssystem (skrivarna som har 363-patronerna) som driver omkring bläcket med vakuumpumpar som i förlängningen ger att det blir nästan obefintligt med spillbläck och att de i princip aldrig torkar igen efter vad jag har hört. Och HP har sjyssta mac-drivrutiner på alla sina bläckstråleskrivare mig veteligen, de ville ju bli mac-användarens självklara val...syns på designen om inte annat. Det finns modeller som har både nätverksportar och trådlöst nätverk.

Även Canons senare skrivare är värda att kolla upp, deras utskriftskvalitet är ojämförbara och håller mig veteligen också väldigt höt kvalitet. Är dock inte lika uppdaterad där..

Tycker du ska kolla upp det istället för att snöa in på ett sidospår som troligtvis blir ett h-vete med att hitta support, förbrukningsmaterial, drivrutiner etc etc.

Lycka till.

Så om man är tillbaka på Bläcket då...

Vilka modeller har den här lite mer avancerade tekniken?

EDIT: Hittade det; Photosmart C7280; Photosmart C5280, etc.

Dessutom är det ju så att två snarlika modeller kan ha olika patronsystem med påföljden att den ena är halva priset jämfört med den andra.

Skulle ändå vara intressant vad ngn som är insatt har att säga om vax-skrivarna från Tek/Xerox

Senast redigerat 2008-03-29 19:23

Hittar också lite Multifunktions-geräter...undrar hur de är.
Vore ju skönt kunna bjuda den gamla fula kantstötta Canon-scannern på en luftfärd...:-)

Är varje del så det funkar på Mac?
Fax, Scanner, Kopiator, printer. Det är ju inte så kul om Faxen "kräver Vista"...

HP Photosmart C8180, har t o m pekskärm och inbyggd CD/DVD-brännare...

Ursprungligen av Goflorp:

Hittar också lite Multifunktions-geräter...undrar hur de är.
Vore ju skönt kunna bjuda den gamla fula kantstötta Canon-scannern på en luftfärd...:-)

Är varje del så det funkar på Mac?
Fax, Scanner, Kopiator, printer. Det är ju inte så kul om Faxen "kräver Vista"...

HP Photosmart C8180, har t o m pekskärm och inbyggd CD/DVD-brännare...

Yes, varje del fungerar med Mac, är dock lite osäker på om det går att scanna till en nätverksansluten dator.

Ursprungligen av Nephente:

Yes, varje del fungerar med Mac, är dock lite osäker på om det går att scanna till en nätverksansluten dator.

Tror inte att man kan göra det, nej. Iallafall inte på äldre modeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-29 21:35

jag har en Photosmart 3300 hemma som jag har varit svinnöjd med, funkar till bilder.
Men jag gillar inte att inte bläcket blir vattentätt på vanliga utskrifter, så behåll svv lasern. Det finns nu garanterat bättre varianter av samma märke, den jag har är 2 år tror jag. scanner, fax kopiator. scannern är helt ok faktiskt.

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-30 13:25

Under min tid på fysikinstitutionen på GU hade de en vaxskrivare på vilken jag skrev ut några foton och några cd-omslag. Vet inte om det var Xerox eller nåt annat, men jag kan nog inte rekommendera tekniken rakt av. Möjligen har den förbättrats (detta var ju 8-10 år sen. Hu!) men då hade den i alla fall framförallt problem med kontraster. Mörkblått och svart flöt ihop och liten text blev oläsbar (jag kan nog gräva fram nåt gammalt omslag och scanna om du vill se ett exempel). Den stora fördelen var att man fick rätt färger på vanligt papper, eftersom vaxet lade sig som en yta istället för att sugas in i pappret som bläck gör.

För mesta möjliga emotionella tillfredsställelse vid omintetgörandet av din gamla maskin föreslår jag att du pratar med Jonas Backman på Ö-Varvet som utan större åthävor skulle kunna ställa en medelstor trålare på den.

/genell

Ursprungligen av genell:

Under min tid på fysikinstitutionen på GU hade de en vaxskrivare på vilken jag skrev ut några foton och några cd-omslag. Vet inte om det var Xerox eller nåt annat, men jag kan nog inte rekommendera tekniken rakt av. Möjligen har den förbättrats (detta var ju 8-10 år sen. Hu!) men då hade den i alla fall framförallt problem med kontraster. Mörkblått och svart flöt ihop och liten text blev oläsbar (jag kan nog gräva fram nåt gammalt omslag och scanna om du vill se ett exempel). Den stora fördelen var att man fick rätt färger på vanligt papper, eftersom vaxet lade sig som en yta istället för att sugas in i pappret som bläck gör.

För mesta möjliga emotionella tillfredsställelse vid omintetgörandet av din gamla maskin föreslår jag att du pratar med Jonas Backman på Ö-Varvet som utan större åthävor skulle kunna ställa en medelstor trålare på den.

/genell

Pratade med Jonas Backman för ett par dagar sedan. Ser du han så hälsa från Jeremiah

procenter.se!

Grymma utskrifter till riktigt bra priser , speciellt om man lägger på deras .icc-profil själv...

1
Bevaka tråden