Jag skall berätta sagan om en bläckswtråleskrivare.
En Epson CX2500 tror jag det var, den kostade ca 2500:- i inköp.
Allt strulade med denna skrivare. Var det inte drivrutinen som small med (o)jämna mellanrum så var det slut på bläck fastän den sa att det fanns...
Patroner torkade ihop, jämt. Eller snarare sagt ojämnt... lotteriinspektionen hade gillat den här skrivaren. Ville man scanna etc var det rena lotteriet där med.
En dag när den kloggat ihop lite för många patroner på en gång och jag kollade upp vad helt nya skulle kosta. Kommer ihåg att ta till lipen inte var långt borta när jag fick höra det...Köpte nya, bytte.. No, luck. In på service igen.
Fick tillbaka skrivaren med utbytt svart (men jag satte ju i en ny dagen innan jag lämnade in den)...innan det var löst så kom det ett par gråa hår till...
Nästa gång var det snygga saker som skulle printas ut så funkade det inte heller...
På en sekund insåg jag att om jag någonsin skulle få det här att fungera utan att bli fattig och bitter så måste det till något drastiskt.
Öppnade, fönstret, ryckte ur kablarna. Hivade ut hela skiten.
Sprack i tusen delar.
Fri!
Idag har jag en gammal HP1100 svartvit laser, den är iofs ok...men absolut inget att skriva ut bilder med...
Frun vill ha möjligheten att skriva ut färgbilder i max A4 och jag vill INTE ha en bläckstråle. Jag har kollat på Xerox vaxskrivare, men en del säger att den inte är så bra för foton.
Jag kontrar med att visst fotograferar jag men jag behöver inte ha färgäkta superkvalité, då lämnar jag bort det till ex www.crimson.se istället.
Vidare har Xerox en printer som heter 6110N, som verkar både billig och bra..
kanske den kunde vara ngt.
kruxet är väl att man vill ha driftsekonomi på det också, att fylla på en laserskrivare för 7000 kronor pulver är ju inget för en hemmapulare.
Utskriftsmängder; säg 50 A4/mån foton. Kanske 100 sid/mån med vanlig text/bild.
Nätverkskoppling måste den ha och "bra" OSX-drivrutiner.