Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibreringsverktyg - Hur fungerar det?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-01 12:24

Halloj!

För cirka två veckor sedan skrev jag ut lite arbetsprover hos ett tryckeri och en kille där hjälpte mig att redda lite mer i Photoshop innan utskrift (kan en del i PS men har ännu ingen större koll när det kommer till RGB/CMYK/färgkalibrering/synk med skrivare osv). Han använde en Cinema Display 20", precis likadan som jag har, men eftersom hans var kalibrerad med utrustning för uppåt 40 000kr, fick jag det verkligen svart på vitt hur viktigt det är med kalibreringen. Fetaste ramen med "grain/skit" runt varje bild och ingen tid att redda om allt - guddomligt irriterande!
Hur som helst tyckte han att jag åtminstone skulle satsa på en sån grej (namn?) man sätter fysiskt på skärmen+programvara och han snacka om att Macoteket hade en vettig för runt 1500spänn.

1. Nån som har en länk eller vet lite hur det hela med kalibrering funkar?

2. Är det överlägset med en sån fysisk "grej" man sätter på skärmen+programvara eller finns det programvara (endast) som funkar lika bra?

3. Nån som vet något om kalibreringsverktyget han snackade om från Macoteket? Hittar två st olika på hemsidan men de kostar båda ca 2500kr/st. Nån som vet något om dessa (Gretag Eye-One Display II eller La Cie blue eye pro) annars?

Letade men hittade inte vad jag sökte - hänvisa mig om det finns en schysst tråd redan...tack på förhand!!

Ursprungligen av Guerilla:

1. Nån som har en länk eller vet lite hur det hela med kalibrering funkar?

Det är rätt enkelt att göra en skärmkalibrering med ett bra program. Du behöver en mätare för färg, som kan vara en spektrofotometer eller en colorimeter. Det som din tryckare använde var en spektrofotometer, men en colorimeter fungerar lika bra för skärmkalibrering och är betydligt billigare. De bästa skärmarna/programmen sköter allt helt automatiskt. Det är lite mer komplicerat med de skärmar där du behöver ställa in alla inställningar själv innan det görs en profil. Med en Cinema Display är det återigen väldigt enkelt eftersom det inte finns så mycket att ställa in på denna skärm. Det är ju egentligen bara ljusstyrkan du kan reglera. När du eller programmet väl har ställt in skärmen optimalt görs en profil, dvs man mäter upp ett antal färger för att ha koll på t ex vilken röd färg som visas på skärmen när du skickar upp ett RGB-värde på 255, 0, 0.

Citat:

2. Är det överlägset med en sån fysisk "grej" man sätter på skärmen+programvara eller finns det programvara (endast) som funkar lika bra?

Det är helt överlägset med en kalibrator istället för sådana program där du ska avgöra hur skärmen ska ställas in.

Citat:

3. Nån som vet något om kalibreringsverktyget han snackade om från Macoteket? Hittar två st olika på hemsidan men de kostar båda ca 2500kr/st. Nån som vet något om dessa (Gretag Eye-One Display II eller La Cie blue eye pro) annars?

Den billigaste jag känner till är Huey, men den Eye-one display som du hittat är ett bättre alternativ. Ett annat alternativ är Spyder III.

Stefan

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-01 19:53

Ok, gutt!

stefanprofiler

Citat:

Det är rätt enkelt att göra en skärmkalibrering med ett bra program. Du behöver en mätare för färg, som kan vara en spektrofotometer eller en colorimeter. Det som din tryckare använde var en spektrofotometer, men en colorimeter fungerar lika bra för skärmkalibrering och är betydligt billigare. De bästa skärmarna/programmen sköter allt helt automatiskt. Det är lite mer komplicerat med de skärmar där du behöver ställa in alla inställningar själv innan det görs en profil. Med en Cinema Display är det återigen väldigt enkelt eftersom det inte finns så mycket att ställa in på denna skärm. Det är ju egentligen bara ljusstyrkan du kan reglera. När du eller programmet väl har ställt in skärmen optimalt görs en profil, dvs man mäter upp ett antal färger för att ha koll på t ex vilken röd färg som visas på skärmen när du skickar upp ett RGB-värde på 255, 0, 0.

Ska man ange till tryckeriet sen vad man använder för utrustning så optimerar de sina grejer för det eller hur fungerar det professionellt? E väl massa olika standardvärden å olika färgsystem å grejer som man jobbar efter? du har inte någon infolänk? Lär ju absolut bli en grym förbättring i vilket fall som helst men kul å veta!

stefanprofiler

Citat:

Den billigaste jag känner till är Huey, men den Eye-one display som du hittat är ett bättre alternativ. Ett annat alternativ är Spyder III.

Då får det nog bli en Eye-one då, även om det svider i kassan asså! Finns ingen beg. marknad för såna här lite mer nischade grejer för privatpersoner, förutom här på 99 eller?

Tack som f-n för hjälpen! Upskattar det verkligen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 08:15
Ursprungligen av Guerilla:

OSka man ange till tryckeriet sen vad man använder för utrustning så optimerar de sina grejer för det eller hur fungerar det professionellt? E väl massa olika standardvärden å olika färgsystem å grejer som man jobbar efter? du har inte någon infolänk? Lär ju absolut bli en grym förbättring i vilket fall som helst men kul å veta!

Du behöver inte ange något till tryckeriet annat än att bildens eller dokumentet innehåller de ICC-profiler som har använts.

Till exempel om du har en bild som ligger i AdobeRGB så ska den profilen följa med, vara inbäddad, det räcker för då vet nästa person hur du har sett bilden.

En vanlig missuppfattning är att bädda in sin egen bildskärmsprofil vilket kan ge helt fel visning på nästa bildskärm. Gör aldrig det!

Bilder ska alltid ha en "Enhetsoberoende" profil som sRGB, AdobeRGB, ColormatchRGB eller liknande.

Janne Suhr

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 00:28
Ursprungligen av jannes:

Du behöver inte ange något till tryckeriet annat än att bildens eller dokumentet innehåller de ICC-profiler som har använts.

Till exempel om du har en bild som ligger i AdobeRGB så ska den profilen följa med, vara inbäddad, det räcker för då vet nästa person hur du har sett bilden.

En vanlig missuppfattning är att bädda in sin egen bildskärmsprofil vilket kan ge helt fel visning på nästa bildskärm. Gör aldrig det!

Bilder ska alltid ha en "Enhetsoberoende" profil som sRGB, AdobeRGB, ColormatchRGB eller liknande.

Janne Suhr

ok,

men "attachas" icc profilen automatiskt om man sparar en bild i exempelvis .pdf -format, efter att man reddat bilden som .psd i photoshop? finns några bättre-sämre filformat? det är väl .psd - .pdf för arbete - utskrift som gäller när man arbetar i PS? arbetar mest med inscannade och handritade bilder vars effekter jag förstärker/reducerar...

man måste alltså ange värdet fån kalibreringsprogramvaran till dokumentet på något vänster, innan man ska skriva ut?

återigen - tack för hjälpen!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 15:26

Om du sparar bilden med inbäddad ICC-profil så följer den informationen med in i InDesign.

Sen finns det olika alternativ för hur man exporterar en PDF fil från InDesign och där kan man då beroende på alternativ få med eller slänga bort profilen.

Skickar man en PDF/X-1 så följer inga profiler med eftersom allt är konverterat till en enda CMYK.

En PDF/X-3 kan innehålla RGB, CMYK eller Lab och där måste ICC-profiler följa med för att PDF-filen ska kunna hanteras rätt. Det innebär också att det kan vara flera olika RGB och/eller CMYK.

Om du skriver ut PostScript för att köra genom Distiller så försvinner all profilinformation, du kan dock lägga tillbaka ICC-profiler i PDF-filen men då bara en RGB och en CMYK.

Om ditt InDesign dokument innehåller flera olika RGB så är det bara en som blir rätt och de andra blir felaktigt konverterade senare.

Men som grundregel ska alltid bilder ha en inbäddad ICC-profil.

Janne

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 02:30
Ursprungligen av jannes:

Om du sparar bilden med inbäddad ICC-profil så följer den informationen med in i InDesign.

Sen finns det olika alternativ för hur man exporterar en PDF fil från InDesign och där kan man då beroende på alternativ få med eller slänga bort profilen.

Skickar man en PDF/X-1 så följer inga profiler med eftersom allt är konverterat till en enda CMYK.

En PDF/X-3 kan innehålla RGB, CMYK eller Lab och där måste ICC-profiler följa med för att PDF-filen ska kunna hanteras rätt. Det innebär också att det kan vara flera olika RGB och/eller CMYK.

Om du skriver ut PostScript för att köra genom Distiller så försvinner all profilinformation, du kan dock lägga tillbaka ICC-profiler i PDF-filen men då bara en RGB och en CMYK.

Om ditt InDesign dokument innehåller flera olika RGB så är det bara en som blir rätt och de andra blir felaktigt konverterade senare.

Men som grundregel ska alltid bilder ha en inbäddad ICC-profil.

Janne

hmm tror jag fattar ungefär men måste läsa på om de här asså! satan va mycke man inte har koll på..:">:D

om pdf:en ska vara x-1 eller x-3 ställer man in i PS innan man skickar filen vidare till typ InDesign eller?

och ICC-profien e till för att skrivaren ska "fatta" hur den ska skriva ut bilden? men kan man alltså "bädda in" både RGB å CMYK i en å samma fil? för skrivaren kan väl skriva ut endast i CMYK eller i RGB??

Jag kör med Datacolors Spyder2exdpress och är nöjd med den. Den är grisigt billig och sköter sig bra.

Tror det är rätt utbredd i detaljhandeln också.

MVH

a

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 00:10
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag kör med Datacolors Spyder2exdpress och är nöjd med den. Den är grisigt billig och sköter sig bra.

Tror det är rätt utbredd i detaljhandeln också.

MVH

a

hittade en Spyder för runt tusenlappen å beställde en igår! den verkar ju schysst å de får de bli! tack för hjälpen...:D

Hej!

Jag tror Jannes avser ett InDesign dokument med flera olika bilder och färgrymder, vilket inte är ovanligt.

Annars har du en färgrymd per bild.

Om du sparar i t ex Photoshop kan du välja att bocka i en ruta för att bädda in ICC-profilen. Det är inte alla format som ger dig möjligheten, men t ex .psd och .jpg är ju inga problem.

Om du är seriös och verkligen vill veta mer om Prepress, färgrymder och dylikt rekommenderar jag dig en månads prenumeration på Lynda för $25. Med tanke på hur mycket du kan lära dig på en månad kommer du gapskratta för varje dollar Lynda vill ha i gengäld.

1
Bevaka tråden