Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvarutips

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hallå!

Hade tänkt mig att fixa en liten mysstudiohörna som komplement till min vanliga studio som till 90% är mjukvara förutom mina gitarrer och min mic.

Tanken är att den bara ska bestå av "billig" hårdvara förutom min ibook som jag har tänkt styra allt med tills den dagen jag har råd att köpa en mpc

Har köpt en sampler (akai s1000) som jag väntar på men jag behöver ju mer prylar för att kunna göra det jag vill.
Har tänkt att köpa en Korg Es-1 eller liknande för trummor men vet inte riktigt vad som finns mer som är billigt, skulle vara smidigt med 1 eller 2 racksyntar och ett midi klaviatur.

Har ni några tips på billiga racksyntar går även bra med vanliga men det hade varit smidigast med högst ett klaviatur och med betoning på billigt

Undrar även vad man ska tänka på när man köper usb-midiinterface har bara jobbat med midi internt så jag har väldigt dålig koll.

Och när jag ändå är igång och frågar så undrar jag om det finns något program som enbart spottar midi till osx som är resurssnålt, då min ibook är ruskigt seg.

mvh
hammer

Vad är billigt?

Jag skulle säga:

1HE (halv)analog racksynt: Roland MKS50
1HE digital racksynt: Yamaha TX81Z

kombinerat med Akaien så är det ju en klockren åttiotals-midi-setup på 5HE!
Femtonhundra för en MKS50 och en tusing för TX:en borde gå att hitta.

/R.t:M.I. (jag saknar min MKS50 men har iaf TX81:an kvar...)

Ska kolla upp dessa!

billigt är runt 1000 gärna så lite som möjligt

Såg nyligen en MKS50 för 1200:-

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5352154

det är rätt gott ljud i dem tycker jag, saknar också min...

Annars brukar TG55:orna gå sjukt billigt också

http://www.tradera.com/Yamaha_TG_55_modul-auktion-61554312

dom verkar rätt intressanta båda två, har varit inne på att skaffa nån dx för dom verkar ju gå rätt billigt.

hur är det med casio's billigare varianter, brukar det finnas midi in/out på dem.
just nu bryr jag mig mer om att kunna få ljud än att få "bra" ljud.

fast helst vill jag ju ha rack då jag antagligen kommer få svårt att få plats med mer än ett klaviatur, om jag inte får tag på mindre syntar då.

vad bör man tänka på när man köper midiinterface, ska det vara en midiport för varje synt eller räcker det med en in och ut som man seriekopplar?

har som sagt bara erfarenhet av midi inom cubase och reason och där är det ju inte mer avancerat än att koppla klaviaturet och vsti'en till samma midikanal.

ni får gärna tipsa om saker som ni inte kom på förens ni väl hade sakerna, för det är mindre lätt att förutse framtida problem när man inte riktigt vet vad dom kan komma att bli.

Du klarar dig med en midiport så länge det finns midi thru på syntharna, es-1, tg55, mks50, tx81z, alla har de midi thru så det är bara att seriekoppla, en del synthar har kombinerat midi out med thru också. Jag skaffade ett midiman midisport 2x2 billigt på tradera, det har funkat klockers för mig, på de två midi-utgångarna kör jag 9 synthar och samplers samt 2 effekter.

Det låter bra.

Kanske en dum fråga men hur vet man vilken synt man styr när man kör så?

Om du använder t.ex cubase så i sequencerspåret ställer du in vilken kanal midin sänder på, på synthen ställer du in midikanalen den ska lyssna på, matchar de brukar det höras grejer

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-01 07:56

Huh! Om man inte har nån personlig nostalgi-kännsla för mks50 och de andra ni tipsat om så har jag svårt att förstå hur nån som använder mjukvara skulle orka editera, eller uppskatta ljudet i dom.... TX81z är ju hemskt jobbit och ersätts biffenkelt av FM7... MKS50 är ju så hemsk mkt dansband... säkert sviinostalgiskt för vissa men hemskt mkt tråkigare än de flesta mjuksintar,,

Sattsa på nått mer kul!!

Es-1 är fan asball och skojj!! bra tänkt! svinprisvärd!!

Midiklav, jag började min bana med en CS1x, inte direkt kul men det är en klav med lite rattar och synt som funkar rätt okej, ungeför lika kul som MKS50 och tx81z tillsammans i min värld. Kostar nog ca 1lapp idag.....

Synt... syntar ... svårt, asså så personligt vad man gillar, köp nått med så många rattar på som möjligt eller på bra gränssnitt.... sattsa allt på ett kort, typ Waldorf blofeld verkar vara bästa synten just nu, prisvärd som fan...

Waldorf pulse, Alesis ION, Nord modular / lead, Evolver, Juno 106, MS2000r ....

Vet inte om jag är ute å snurrar, men kuligare att köpa nått vettigt än massa halv B 80talsskrepsintar...

Jag är med apan. Nu när Waldorf Blofeld är ute ska man nog hålla ögonen öppna efter Micro Q, t.ex.

Blofeld själv verkar bli den mest intressanta maskinen i prisklassen sedan Evolver. Om iBooken kan hantera editorn (det kan den väl?) så är Nord Micromodular superbt prisvärd.

Men om kvantitet är grejen så tipsar jag om följande sub/cirka-1k:

Control Synthesis DB-9 är en rätt OK 303-klon med möjlighet till MIDI-CV och audio in. Om man inte är så acid så är den fortfarande en bra bassynth med filteringång.

Casio CZ-serien. Låter fortfarande unikt och bra.

Yamaha SY-85. Har inte sett någon på länge för över 1500. Med lite prut får du en förvånansvärt kapabel workstation med massa godis för en fånig summa.

Emu Proteus 2000. Rackburk som är sinnessjukt underskattad. De går också för runt 1-1500:-.

Stylophone.

Circuitbendade leksaker. Typ Speak & Spell eller Casioleksakssamplers.

Effekter! Hårdvarueffekter som Digitech StudioQuad eller Ensoniq DP/4 kan man ibland hitta väldigt billigt. Zoom 1204 kostar typ ett par pizzor med bärs.

Om man är ute efter bra "smör & bröd" skulle jag varmt rekommendera någon av Rolands JV-1010, JV-1080 eller JV-2080.

Låter skitbra och har många ljud i en och samma låda och man får dom tokbilligt. OBS håll gärna utkik efter någon som levereras med expansionskorten Session och/eller Vintage. Har för mig att 1010:an innehåller sessionkortet default.

DLX Musik sålde ut ett gäng begagnade emu-rackare (proteus2000, mophat med flera) för 800:- styck eller något sådant.. de kanske har någon kvar? De burkarna tycker jag persoligen är mycket roligare än JV-serien (flera olika filter, rätt grymma modulationsmöjligheter, kan generera random-generara patchar(!), snabba som tusan, 128 röster).

ES-1:an känns som ett väldigt bra val den också.

Tack för alla svaren, ska kolla igenom alla modeler.

Hur är det med Nord Micromodular kan man köra flera ljud samtidigt eller är det ett som gäller och hur gör man ljud på den?
Laddar man in färdiga patchar på den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-01 14:11

Eftersom den är modulär så kan man få ur flera läten ur den samtidigt, men inte så det räcker till ett "mer än minimalistiskt" arrangemang. Dessutom är det lite lurigt att göra ljud med en modulär synt om man inte har intresset / kunskapen / tålamodet.

ok

tyckte jag läste någonstans att det fanns väldigt mycket färdiga patchar att använda för den late, och lat är jag

hur mycket bör man ge för en Micromodular?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-01 14:28

1500:- kanske den är värd? Även om det finns många patcher tror jag inte det finns så många "multipatcher", mest är det nog t ex 1-röstiga basljud och sådär. Men den är ju roligare än TX81Z och MKS-50 iaf.

Blir man less på att göra musik på mikromodularen kan man patcha upp den mot ett oscilloskop i x/y-läge och spela rymdspel på rattarna!

Sant! Nån galning har gjort en klon av "Asteroids" för nordmodular...

Mikromodular är en go liten maskin! Femtonhundra skulle jag gärna ge för en.

För övrigt rekommenderar jag alla som inte har gjort det redan, att hämta hem Clavias gratis G2-modular-demo! Den snurrar på själva värddatorn utan någon röd hårdvara tillkopplad. Vissa funktioner är borttagna och kapaciteten är givetvis begränsad, men man kan lira, spara patcher osv. och göra riktigt mycket skôj andå! Riktigt jäkla tokroligt för noll kronor!

/R.t:M.I.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-01 17:42

Men allvarligt talat...vad är poängen med att köpa meny-syntar till en datorsetup? Du ska ju komplettera och bör därför ha syntar med många knobs på, t ex Waldorf Xt. Men en nord modular kommer du fortfarande sitta vid datorn och mus och greja. En liten micromodular är ju jättesmart och bra osv, men den kommer inte förndra ditt arbetsätt.

Mitt tips är att satsa på något som är hands on... annars kan du lika gärna fortsätta jobba i datorn.

Ursprungligen av Clase:

Men allvarligt talat...vad är poängen med att köpa meny-syntar till en datorsetup? Du ska ju komplettera och bör därför ha syntar med många knobs på, t ex Waldorf Xt. Men en nord modular kommer du fortfarande sitta vid datorn och mus och greja. En liten micromodular är ju jättesmart och bra osv, men den kommer inte förndra ditt arbetsätt.

Mitt tips är att satsa på något som är hands on... annars kan du lika gärna fortsätta jobba i datorn.

Det där är jag också böjd att hålla med om även NordModularerna låter bättre än de allra flesta virtuella synthar jag testat. Dessutom kan man ju tanka dem fulla av presets och koppla ur datorn.

clase: jo det kan jag väl hålla med om men det verkar ju va rätt mycket ljud för pengarna

TX81z och MKS-50 låter bra mycket bättre än alla billigare VA och romplers enligt mitt sätt att se det... Om man nu vill göra syntig musik vill säga.

Det finns ju dessutom bra mjukvarueditors till bägge vilket gör handhavandet lika smidigt som vilken plug-in som helst.

Senast redigerat 2008-04-04 13:43

har nån nått tips på nån smidig mjukvara som bara sequencar midi till osx

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-04 12:51

Bäst & enklast och billigast är nog Cubase LE. Levereras med massor av ljudkort osv. Jag kör det själv, det funkar prima vera.

har en riktigt slö ibook 800 med 384 i ram hur tror du den klarar sig med cubase?

har fått intrycket av att cubase är rätt slött på mac men har aldrig kört det själv,
kanske kan fixa live 5 för en billig slant hur står det sig gämfört med cubase?

ska ju bara styra midi så det kanske inte behövs så mycket men vill ha ett så smidigt program som möjligt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-04 13:26

Ptja, det är ju en smakfråga. Cubase faller nog oss i smaken som växte upp med Atari, Live är lite modernare och mer flexibelt kanske. Framför allt till audio. Jag gillar Cubase. Det rullar fint. Min senaste låt gjorde jag med det - du kanske såg tråden om "Hagagatan 10". Sång, effektpluggar och allt (midistyrd E-mu Proteus FX köpt för 400:-) körs från en OS X 10.3-laddad iMac G3/400 Mhz med 640 Mb i minne!

Ok, låter ju lovande iallafall.

Fan trodde jag skulle få min akai s1000 så jag hade kunnat leka med den i helgen, nu får jag vänta tills på måndag istället =(

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-05 17:35

Nördmodularen är grym, du får inte tolka mitt inlägg fel. Jag själv är stolt ägare av en och den är guld värd då jag är ute och spelar. Verkligen en bra synt. Dock är den lite som en gigantisk dongel till datorn med rattar och klaviatur. Den är inte riktigt lika kul utan dator och väldigt anonym med vad knobsen gör i vissa fall. Väldigt bra och mycket synt för pengarna dock.

Förstod att det va det du va ute efter, hade ju mycket hellre velat ha ett gäng med midifierade analogsyntar att ratta på men då hade det blivit rätt mycket dyrare.

Har kollat runt lite på mixerbord, vet inte exakt vad jag är ute efter men jag vill ha så man kan koppla vidare varje kanal, men det verkar inte va så många mixrar som har den funktionen.
Soundcraft sprirt har väl det men jag tycker den är så ful, sidorna på den är ju astråkiga.

Har ni några tips på billiga mixrar.
krav:
Runt 8 kanaler som går att koppla vidare
Billig
Liten
Phantommatning på minst 2 kanaler
Gärna insert på varje kanal

Är detta omöjligt?

Glömde att det gärna ska va 3 kanals eq på varje spår också

Bevaka tråden