Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjlighet till MMS, skicka filer mm?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-27 22:43

Jag undrar om det går att lösa MMS,skicka filer med bluetooth,zooma i kamera,spela in video och spela in ljud med mjukvara eller krävs det ny hårdvara för detta?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-27 23:11

finns program som du kan ladda hem via installer för att MMSa, spela in video och spela in ljud.
zooma med en kamera och krävs mer än bara en mjukvara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-27 23:23
Ursprungligen av MacxD:

finns program som du kan ladda hem via installer för att MMSa, spela in video och spela in ljud.
zooma med en kamera och krävs mer än bara en mjukvara.

jo jag vet men MMS funkar inte för mig och spela in video går men bara i fem sekunder och utan ljud.(om man inte vill betala)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-27 23:26
Ursprungligen av Sveene:

jo jag vet men MMS funkar inte för mig och spela in video går men bara i fem sekunder och utan ljud.(om man inte vill betala)

seegt, har själv inte testat några av de programmen!
du får bara vänta tills de kommer uppdateringar eller nya program

Allt går att lösa med programvara. Bluetooth är väl det enda som det inte finns någon lösning för eftersom Apple inte har lagt in stöd för någon nödvändig BT-profil. (De andra är förstås inte perfekta eller ens särskilt bra än, dock.)

Edit: Är inte så snabb tydligen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-27 23:26
Ursprungligen av thevil:

Allt går att lösa med programvara. Bluetooth är väl det enda som det inte finns någon lösning för eftersom Apple inte har lagt in stöd för någon nödvändig BT-profil. (De andra är förstås inte perfekta eller ens särskilt bra än, dock.)

Edit: Är inte så snabb tydligen.

Så alltså om jag vill kunna skicka och ta emot filer med bluetooth så kommer det aldrig att fungera med dagens iphones? Inte ens när om någon erfaren programerare lägger upp ett program på kommande AppStore?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-28 08:39
Ursprungligen av Sveene:

Så alltså om jag vill kunna skicka och ta emot filer med bluetooth så kommer det aldrig att fungera med dagens iphones? Inte ens när om någon erfaren programerare lägger upp ett program på kommande AppStore?

förmodligen inte, men det finns andra funktioner som du kan använda för att bifoga filer och bilder, så som mail!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-28 11:43
Ursprungligen av Sveene:

Så alltså om jag vill kunna skicka och ta emot filer med bluetooth så kommer det aldrig att fungera med dagens iphones? Inte ens när om någon erfaren programerare lägger upp ett program på kommande AppStore?

Om Apple tycker att du ska kunna det, så kommer det en uppdatering. Nu verkar det dock inte som att Apple tycker att du ska kunna det. Varför vet jag inte. Vi kanske får starta en namninsamling.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-28 19:02
Ursprungligen av wat:

Om Apple tycker att du ska kunna det, så kommer det en uppdatering. Nu verkar det dock inte som att Apple tycker att du ska kunna det. Varför vet jag inte. Vi kanske får starta en namninsamling.

Jag är med på det!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-27 23:17
Ursprungligen av Sveene:

Jag undrar om det går att lösa MMS,skicka filer med bluetooth,zooma i kamera,spela in video och spela in ljud med mjukvara eller krävs det ny hårdvara för detta?

Digital zoom finns (CameraPro).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-28 19:57

Då är vi två. Vore kul om vi kunde bli fler än fyra (som tydligen är antalet människor i världen som vill ha MMS).

jag vill också:p

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-31 19:16
Ursprungligen av wat:

Då är vi två. Vore kul om vi kunde bli fler än fyra (som tydligen är antalet människor i världen som vill ha MMS).

Förstår mig inte på din kärlek till MMS, det var en döende funktion direkt när det kom ut på marknaden! Men du kanske är en sån som fortfarande går på vinylskivor?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-01 09:07
Ursprungligen av MacxD:

Förstår mig inte på din kärlek till MMS, det var en döende funktion direkt när det kom ut på marknaden! Men du kanske är en sån som fortfarande går på vinylskivor?

Jag håller med dej vad gäller MMS, men jämför inte med vinylskivor, ljudet är överlägset bättre än CD (om man har högklassiga skivor och utrustning).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-01 19:06
Ursprungligen av kenjon:

Jag håller med dej vad gäller MMS, men jämför inte med vinylskivor, ljudet är överlägset bättre än CD (om man har högklassiga skivor och utrustning).

sorry, dålig exempel av mig!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 18:55
Ursprungligen av MacxD:

Förstår mig inte på din kärlek till MMS, det var en döende funktion direkt när det kom ut på marknaden! Men du kanske är en sån som fortfarande går på vinylskivor?

Jag förstår mig inte på ditt hat mot människor som har en annan uppfattning än vad du har om saker.
Det handlar inte om någon kärlek till MMS, utan om att jag tycker det är fel att Apple bestämmer att jag inte får skicka eller ta emot MMS. Att det är fler än jag som skulle vilja det är väl bevisat i och med appen SwirlyMMS?
Du kallar det för döende funktion, men varför dör den inte då?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-01 19:04
Ursprungligen av wat:

Det handlar inte om någon kärlek till MMS, utan om att jag tycker det är fel att Apple bestämmer att jag inte får skicka eller ta emot MMS.
Du kallar det för döende funktion, men varför dör den inte då?

Så du tycker du personligen ska bestämma att Apple ha släppa sin telefon med MMS?
Uttrycket döende betyder att den håller på att dö inte att den är död! Plus att du inte fattar att MMS är en funktion som är mindre avancerat än mail men egentligen har samma funktion är skärmande, säg mig var är det du gillar så mycket med MMS som du inte kan göra med mail?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 19:18
Ursprungligen av MacxD:

...säg mig var är det du gillar så mycket med MMS som du inte kan göra med mail?

Jag kan ta emot meddelanden som skickas till mig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-01 19:33
Ursprungligen av wat:

Jag kan ta emot meddelanden som skickas till mig.

men du får ju be dina polare att skicka det som mail istället då!
sen du snackade om att det var dumt av apple att inte slänga in MMS i deras iPhone, rätta mig om jag har fel!
men är inte det ett bevis på att MMS är en döende funktion, för jag tror inte apple hade skippat den om den var väldigt frekvent i användningen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 19:52
Ursprungligen av MacxD:

men du får ju be dina polare att skicka det som mail istället då!
sen du snackade om att det var dumt av apple att inte slänga in MMS i deras iPhone, rätta mig om jag har fel!
men är inte det ett bevis på att MMS är en döende funktion, för jag tror inte apple hade skippat den om den var väldigt frekvent i användningen.

Men jisses. Spelar du dum, eller försöker du göra nåt slags aprilskämt?
Om polarn är ute och ser något skoj som han vill förmedla till mig, ska jag då tvinga honom att åka hem till sin dator för att skicka bilden som ett mail? (Nej, alla i världen har inte en telefon med möjlighet att skicka mail).

Ja, jag tycker det är fel att Apple inte - i en uppgradering - väljer att skicka med en app för MMS. Jag tror att det beror på att MMS inte är så populärt i USA, där man har gratis datatrafik i en annan utsträckning. Att maila en bild med Telia kostar 20 kr per MB och i EU används MMS på ett helt annat sätt.

Att Apple väljer att inte skicka med en app för MMS bevisar inte att det är en utdöende funktion. I så fall skulle ju 3G också vara utdöende? Möjlighet att filma? Skicka filer? Byta SMS-signal? Spel?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 20:31

Problemen med MMS är många men först och främst krångligt, dyrt och inkompatibel mellan olika mobiltelefoner och operatörer. Varje grund i sig gör MMS oattratktivt men alla 3 tillsammans är nog död för MMS. Det finns en liten minoritet som gillar MMS men det finns nog lika många som skickar mejl från sin mobil som MMS.

//Rob

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 21:09
Ursprungligen av Robo-X:

Problemen med MMS är många men först och främst krångligt, dyrt och inkompatibel mellan olika mobiltelefoner och operatörer. Varje grund i sig gör MMS oattratktivt men alla 3 tillsammans är nog död för MMS. Det finns en liten minoritet som gillar MMS men det finns nog lika många som skickar mejl från sin mobil som MMS.

//Rob

Inkompatibel? Det var nytt för mig. Källa?
Särskilt krångligt är det väl inte heller? Ungeför som att skicka ett mail.

Sen är jag helt övertygad om att det är många fler som skickar MMS än som skickar mail från telefonen. Tyvärr lär det väl inte gå att hitta statistik på mailen, men att en av åtta svenskar skickade mail från sin telefon i påskas låter orimligt. Jag känner ingen som gör det, däremot får jag då och då ett MMS.

Vad är skillnaden mot SMS då? Det använder ju bevisligen nästan alla? Varför mailar inte alla istället för att skicka SMS?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 21:36
Ursprungligen av wat:

Inkompatibel? Det var nytt för mig. Källa?
Särskilt krångligt är det väl inte heller? Ungeför som att skicka ett mail.

Sen är jag helt övertygad om att det är många fler som skickar MMS än som skickar mail från telefonen. Tyvärr lär det väl inte gå att hitta statistik på mailen, men att en av åtta svenskar skickade mail från sin telefon i påskas låter orimligt. Jag känner ingen som gör det, däremot får jag då och då ett MMS.

Vad är skillnaden mot SMS då? Det använder ju bevisligen nästan alla? Varför mailar inte alla istället för att skicka SMS?

Det har jag självt märkt när jag skickat eller fått MMS till/från olika personer. Annars kan du läsa på wikin under known limitations. Men det är rätt känt att olika operatörer och olika modeller stödjer olika format och då går det inte att få mms och man måste gå på en websida för att se MMS meddelandet. Inte särskilt användar vänligt.

SMS däremot fungerar bara. Säg mig en enda telefon modell eller operatör som inte kan visa/vidare befordra sms.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 22:15
Ursprungligen av Robo-X:

Det har jag självt märkt när jag skickat eller fått MMS till/från olika personer. Annars kan du läsa på wikin under known limitations. Men det är rätt känt att olika operatörer och olika modeller stödjer olika format och då går det inte att få mms och man måste gå på en websida för att se MMS meddelandet. Inte särskilt användar vänligt.

SMS däremot fungerar bara. Säg mig en enda telefon modell eller operatör som inte kan visa/vidare befordra sms.

//Rob

Det finns ju flera olika mailformat också, plaintext, RTF, HTML mm

Får man ett HTML-mail till en läsare som inte klarar av detta så får man, just det, en länk till mailet. Jag får tex apples reklammail i detta mindre trevliga utförande.

Jag tror att en av anledningarna till att MMS inte är med i iPhone är att apple inte bestämt hur de ska lösa gränssnittet. De har ju valt att göra SMS som en chat-applikation men det stuket fungerar ju inte riktigt med MMS.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 22:37
Ursprungligen av rhesus:

Det finns ju flera olika mailformat också, plaintext, RTF, HTML mm

Får man ett HTML-mail till en läsare som inte klarar av detta så får man, just det, en länk till mailet. Jag får tex apples reklammail i detta mindre trevliga utförande.

Jag tror att en av anledningarna till att MMS inte är med i iPhone är att apple inte bestämt hur de ska lösa gränssnittet. De har ju valt att göra SMS som en chat-applikation men det stuket fungerar ju inte riktigt med MMS.

Ett HTML email ska också innehålla en text version så att klienter som inte kan eller vill läsa HTML mejl kan fortfarande öppna den. Nu kan man diskutera om HTML har över huvud taget något att göra i mejl men poängen är väl mer att mejlen ska gå att öppna utan att man blir skickad till någon link. Om man ändå får det så är det en uselt programmerat newsletter.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 22:56
Ursprungligen av Robo-X:

Ett HTML email ska också innehålla en text version så att klienter som inte kan eller vill läsa HTML mejl kan fortfarande öppna den. Nu kan man diskutera om HTML har över huvud taget något att göra i mejl men poängen är väl mer att mejlen ska gå att öppna utan att man blir skickad till någon link. Om man ändå får det så är det en uselt programmerat newsletter.

//Rob

Det är ju inte alltid som textversionen är relevant.

Det verkar som om du har ett e-postprogram som inte visar den grafiska (eller HTML-)
versionen av vårt email på rätt sätt.
Eftersom vi vill att du ska tycka om att läsa vårt email, rekommenderar vi att du
besöker följande webbsida:
http://www.apple.com/chatterbox/europe/2008/03/springbreak/version2/se/index_se.html

Apples nyhetsbrev...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 23:01
Ursprungligen av rhesus:

Det är ju inte alltid som textversionen är relevant.

Det verkar som om du har ett e-postprogram som inte visar den grafiska (eller HTML-)
versionen av vårt email på rätt sätt.
Eftersom vi vill att du ska tycka om att läsa vårt email, rekommenderar vi att du
besöker följande webbsida:
http://www.apple.com/chatterbox/europe/2008/03/springbreak/version2/se/index_se.html

Apples nyhetsbrev...

Som sagt, usel newsletter vill jag läsa informationen eller se en tjej med surfbräda?

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 23:01
Ursprungligen av rhesus:

Det är ju inte alltid som textversionen är relevant.

Det verkar som om du har ett e-postprogram som inte visar den grafiska (eller HTML-)
versionen av vårt email på rätt sätt.
Eftersom vi vill att du ska tycka om att läsa vårt email, rekommenderar vi att du
besöker följande webbsida:
http://www.apple.com/chatterbox/europe/2008/03/springbreak/version2/se/index_se.html

Apples nyhetsbrev...

Som sagt, usel newsletter. Vad är viktigare en tjej med en surfbräda eller informationen i newslettern?

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 00:23
Ursprungligen av Robo-X:

Som sagt, usel newsletter. Vad är viktigare en tjej med en surfbräda eller informationen i newslettern?

//Rob

Ja visst, jag håller med. Men det visar ju på att e-mail inte är immun mot de kompatibilitesproblem som existerar med MMS.

Personligen har jag använt MMS sedan T610, dvs 2003, jag har väl haft en 6-7 telefoner sedan dess och det har alltid funkat utmärkt. Det är först med iPhonen som jag får länkar istf MMS av förklarliga skäl.

Det kommer att dröja flera år innan "folk i allämnhet" tar emot mail i sina telefoner, fram tills dess borde apple enligt mig erbjuda stöd för MMS för oss som vill ha det. Tyvärr tror jag inte det blir så utan man får väl hoppas på en bra tredjepartsapplikation nu när SDK:t är släppt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 22:46
Ursprungligen av Robo-X:

Det har jag självt märkt när jag skickat eller fått MMS till/från olika personer. Annars kan du läsa på wikin under known limitations. Men det är rätt känt att olika operatörer och olika modeller stödjer olika format och då går det inte att få mms och man måste gå på en websida för att se MMS meddelandet. Inte särskilt användar vänligt.

Det finns inga known limitations i wikin.
Det är inte rätt känt att olika operatörer och olika modeller stöder olika format.
Det är lika användarvänligt som att få ett MMS till iPhone.

Ursprungligen av Robo-X:

SMS däremot fungerar bara. Säg mig en enda telefon modell eller operatör som inte kan visa/vidare befordra sms.

//Rob

Vad har det med saken att göra? Jag frågade varför folk skickar SMS istället för mail.

Bevaka tråden