Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppmaning Till Er som låser upp med ZiPhone!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste precis på ziphones hemsida , där jag upptäckte att en användare som låst upp sina båda iphones med ziphone kunde inte ansluta båda till sitt WIFI.
Därför att ziphone ger alla Samma MAC adress!

Vi har 3 st iPhone i familjen, alla upplåsta med samma version av ziphone.
Ingen utav dessa har samma MAC adress.

Detta gäller version 3.0

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 23:11

Zibri kan inget han bygger in lösningar som han inte själv har gjort även om han alltid påstår att han har själv hittat lösningen.

//Rob

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-01 14:27

Jag har fått detta problem.
Någon som vet en lösning?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 18:32
Ursprungligen av Robo-X:

Zibri kan inget han bygger in lösningar som han inte själv har gjort även om han alltid påstår att han har själv hittat lösningen.

//Rob

Var han inte först med att låsa upp 1.1.2?
Luktar korståg nu.

Senast redigerat 2008-04-01 19:17
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 18:32
Ursprungligen av Robo-X:

Zibri kan inget han bygger in lösningar som han inte själv har gjort även om han alltid påstår att han har själv hittat lösningen.

//Rob

Vem jämför du med?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 19:09

DevTeam. Visst var han först med att låsa upp 1.1.2 men han snodde koden från dev team när dev team beslutade att vänta med att släppa upplåstningen utav firmware 1.1.2 tills SDKn skulle komma ut. Dev Team gjorde ett uselt beslut och jag antar att dom trodde att Apple skulle släppa en SDK och samtidigt släppa en firmware med stöd för SDKn vilket Apple inte gjorde. 1.1.4 stödjer inte SDKn utan man måste vänta tills nästa 2.0 firmware släpps någon gång i juni.

Det har inget med korståg att göra. Jag förespråkade ZiPhone fram till version 2.4 men eftersom zibri envisades med att nedgradera bootloadern utan någon möjlighet att gå tillbaka till BL4.6 som iPlus gör (iPlus använder BL3.9FB) tycker jag att iPlus (iLiberty+) är helt klart ett bättre alternativ. Samt med iPlus kan man skapa egna payloads vilket underlättar upplåsningen om man har flera iPhones. Med iLiberty+ räcker det att bara välja från flera olika payloads vilket gör det ännu lättare att låsa upp och jailbreaka.

Sen kom det fram att ziphone förstörde wifin för många, i och med version 3.0 får alla telefoner samma wifi MAC adress vilket är inte precis vad jag skulle kalla en lösning på problemet, snarare tvärtom. Fler får problem med att koppla upp sig eftersom dom inte kan använda wifin om dom har fler än en iPhone. Den lösning som han använde var också gjord från en kille som gjorde hacket bara för att låsa upp sin wifi. Hade han varit så bra som han påstår så hade han fixat problemet redan men det gör han inte.

iLiberty+ verkar vara det säkraste programmet med många val möjligheter samt säkrare än ZiPhone. Har inte läst om att någon har förlorat sin wifi eller bluetooth, vilket verkar hända rätt ofta med ZiPhone.

Vad som händer när PWNAGE kommer är en helt annan sak. Det verkar helt klart intressant och kanske kommer det bli den bästa upplåsningen men man ska nog vänta tills PWNAGE är släppt och testats några veckor innan man ska försöka sig på det.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 14:34

Zibri said...
tj: the mac address can be easily be modified from ssh or terminal.
(or even a ziphone plugin)

To do it, just issue: nvram wifiaddr=xx:xx:xx:xx:xx

that's all.

men vt inte om man vågar lita på honom

restore 1.1.4 sen iplus istället? ...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-01 14:38

är totalt rudis på detta.
Läste att de skulle vara så enkelt att uppdatera, hade 1.1.1 innan, när jag var inne på iTunes så stod de att det fanns ny uppgradering, jag gjorde den, sen körde jag med ZiPhone, allt gick ju bra, är ju som sagt problem med wifi och bluetooth.

Du rek iplus ist efter man kört en restore? ska man köra 1.1.4?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 17:44

Använd iLiberty+ istället.

//Rob

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 19:22

Jag håller med om att "fixen" med att ge alla samma MAC är värdelös och att han kanske inte klarar av allt han försöker sig på, men jag lämnar åt Dev Team och Zibri att göra upp om vilka som är vassast.
Idag vet vi ju att han gjorde rätt som ledsnade på Dev Team och själv gav ut lösningen på 1.1.2. Apple kunde inte stoppa någonting.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 19:46

Använde mig av 2.4 vilken funkade perfekt! Kan förstå att folk blir lite sura sen dom betalat så mycket för Ziphone och inte får valuta för pengarna! (sarkasm):p
Men rätt störande med låst MAC address ändå!

Tja, PWNAGE låter klart intressant! Dom hade lite kul där igårkväll med pressmeddelandet om att dom hade sålt hela paketet! he he

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-01 22:15

jaja där var den iPhonen.
körde en återställning via iTunes, sen körde jag iLibirty+ klicka i hela faderullan som fanns.
Allt gick igenom, men kan fortfarande inte sätta igång vare sig WiFi lr blutoothen.. ??
vad ska jag göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 22:47

Prova följa den här guiden men eftersom det verkar som du har Windows får du kolla hur man får Edge/Wifi fixen. Annars så kanske hjälper det att läsa den här artikeln.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 22:47
Ursprungligen av hafner:

jaja där var den iPhonen.
körde en återställning via iTunes, sen körde jag iLibirty+ klicka i hela faderullan som fanns.
Allt gick igenom, men kan fortfarande inte sätta igång vare sig WiFi lr blutoothen.. ??
vad ska jag göra?

Jag har en äldre version av ziphone (Mac) som funkar utmärkt, PM mig för nedladdningslänk!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-01 23:17
Citat:

Prova följa den här guiden men eftersom det verkar som du har Windows får du kolla hur man får Edge/Wifi fixen. Annars så kanske hjälper det att läsa den här artikeln.

//Rob

Har följt artikeln du länka till en dum fråga vad är det dom vill att jag ska göra igen när dom skriver "run the unlock again." ?? :">

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 23:36
Ursprungligen av hafner:

Har följt artikeln du länka till en dum fråga vad är det dom vill att jag ska göra igen när dom skriver "run the unlock again." ?? :">

Dom föreslår att man ska radera basebandet och sen göra en återställning så att du får det senaste basebandet och sen använda iLiberty+ för att låsa upp telefonen igen.

//Rob

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag sitter här med en OOB 1.1.4 har kört iLibertyX ett par ggr nu och med återstållning till 1.1.4 mellan dessa och allt fungerar utom att ringa med den.

Ziphone vågar jag inte prova efter ha läst denna tråd...

Den säger att sim kortet är låst men jag får ingen "carrier" där upp i hörnet.

Någon som vet vad som kan ha gått fel?

Har löst det problemet på 2 telefoner genom att stänga av PIN i en vanlig mobil, sen sätta in i iPhonen igen.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-02 21:21
Ursprungligen av mackeswissman:

Har löst det problemet på 2 telefoner genom att stänga av PIN i en vanlig mobil, sen sätta in i iPhonen igen.

Annars kan man stänga av PIN i iPhonen också

Ursprungligen av MacBro:

Annars kan man stänga av PIN i iPhonen också

lite svårt när det alternativet inte finns

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 09:40
Ursprungligen av mackeswissman:

lite svårt när det alternativet inte finns

På min är det under Inställningar/Phone/SIM PIN.

//Rob

1
Bevaka tråden