Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märklig batteritid

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har rätt dålig batteritid på min iphone, och den håller ungefär 1 dag innan den når 20%. Efter den nått 20% så tar det kanske 5 minuter innan den dör helt. Det märkliga är dock att när jag då sätter den på laddning vid 20% så har den enligt batteriet på bilden halvfullt batteri efter kanske bara 10 minuter i laddningsdockan.
Vad har ni för tips på hur man ska ladda sin iphone? Och ja, jag har sökt men som jag förstod det så är det enda man ska tänka på att inte låta den ladda ur helt och sen kan man ladda lite nu och då? Bara batteriet är i rörelse så mycket som möjligt?

/ Jacib

Jag har haft samma symtom med min iphone. 1 max 2 dagar standby med 5-6 timmar taltid, lite surf och lite ipod användning. Det är egentligen inte den faktiska batteritiden som stör mig, utan hur batterimätaren beter sig. Den är inte direkt tillförlitlig. Från "halv" till tom går allt för fort. Och som du säger, 20% innebär ungefär 5 minuter användning.

Just det problemet kommer man nog inte ifrån. Men för att få maximal batteritid så laddar jag telefonen över natten eller liknande. Att bara ladda till indikatorn visar fullt ger inte ett lika bra resultat.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-27 22:53

Märkligt, jag pratar 6 timmar via blåtand på en laddning.
När den klagar på 20% kan jag prata i en halvtimme till.

Jag hade också samma problem som er. Jag ladda min mobil till 100% och sen så koppla jag min iphone till itunes och tryckde på sync. sen blev batteri tiden mycket bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 20:37

Om man stänger av SSH och WLAN/EDGE så får man mycket bättre batteritid. SSH behövs för det mesta inte och ska nog stängas av pga säkerhetsrisk. SSH brukar man få automatiskt med när man jailbreakar med dom flesta programm.

//Rob

Senast redigerat 2008-04-05 09:03
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-04-01 21:36

Minblåtand funkar ej hur gör jag

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-02 08:42
Ursprungligen av Addo:

Minblåtand funkar ej hur gör jag

Vad är det som inte fungerar med BT?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2008-04-02 08:53

har strul med batteritiden oxå.
Tycker jag laddar varje dag i princip... jag använder den inte så extremt mycket...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-02 09:38
Ursprungligen av mrdanne:

har strul med batteritiden oxå.
Tycker jag laddar varje dag i princip... jag använder den inte så extremt mycket...

Via USB-dator eller i "väggen"? Det verkar som om väggadaptern laddar mer/bättre....

Jasså, är det så? Jag laddar bara via USB... :/

Ursprungligen av FillilutteN:

Jasså, är det så? Jag laddar bara via USB... :/

Jo, det är ett erkänt(från apple) faktum att väggkontakt ladddning laddar mer.
USB-laddning ger bara ca 80% laddning av batteriet(även om indikatorn visar lika fullt som när du hade laddat från väggen).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-05 10:34
Ursprungligen av theplague:

Jo, det är ett erkänt(från apple) faktum att väggkontakt ladddning laddar mer.
USB-laddning ger bara ca 80% laddning av batteriet(även om indikatorn visar lika fullt som när du hade laddat från väggen).

Kan du ge en referens? För iPhone kan, mig veterligen, inte se skillnad på vad som sitter i andra ändan på USB-sladdan vad gäller strömkälla för laddning. Däremot ger ju den externa laddaren 1A medans USB-uttaget ger max 500mA. Hälften så mycket ström, men likväl ström. Som till slut leder till att iPhone blir (färdig)laddad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-05 11:13
Ursprungligen av frazze:

Kan du ge en referens? För iPhone kan, mig veterligen, inte se skillnad på vad som sitter i andra ändan på USB-sladdan vad gäller strömkälla för laddning. Däremot ger ju den externa laddaren 1A medans USB-uttaget ger max 500mA. Hälften så mycket ström, men likväl ström. Som till slut leder till att iPhone blir (färdig)laddad.

Nja, det är ju inte riktigt så.... den klarar av att kunna leverera mer ström. Det som bestämmer strömmen är spänningen (och motståndet-belastningen).
Spänningskällor levererar olika spänning beroende på belastningen, den sjunker normalt några tiondels V vid belastning (vid dessa låga spänningar). Eftersom väggladdaren kan klara av att leverera 1 A sjunker troligen spänningen mindre vid en given belastning än vad USB-laddningen gör. Dvs spänningen kan vara någon-några tiondels V högre när man använder väggladdaren, vilket leder till bättre laddning av batteriet.

Installera SysInfo och UIctl
Låt sedan telefonen ligga vilande en timme och starta SysInfo och kolla vad System Load ligger på. Borde vara 0.00-0.03.
Har du siffor som är 0.20-0.40 så ligger något och körs.

Med UIctl kan du enkelt stänga av tredjeparts processer. Stäng inte ned Apples processer för då kan det gå illa.

Ursprungligen av petterf:

Installera SysInfo och UIctl
Låt sedan telefonen ligga vilande en timme och starta SysInfo och kolla vad System Load ligger på. Borde vara 0.00-0.03.
Har du siffor som är 0.20-0.40 så ligger något och körs.

Med UIctl kan du enkelt stänga av tredjeparts processer. Stäng inte ned Apples processer för då kan det gå illa.

Kan du berätta lite mer om vad man absolut inte kan stänga ner?
Är det alla som heter något med ".apple."?
Vilket kommando ska man använda på de andra då?load, load -w, start?
Vad gör de olika kommandona?

vad kan hända om man råkar stänga av en apple-process?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-05 09:24

Beror på vad du stänger av. I värsta fall så startar den om.

//Rob

I värsta fall så stänger du av den med -w och då skrivs ändringen till plist'en och har du otur går inte telefonen upp igen efter omstart. Åtminstone kommer jag ihåg det så.

Det sitter en krets i telefonen som sköter i- och urladdningen av cellen. Den följer scheman för laddningen och normalt sett laddar den på samma sätt så länge den har tillräckligt med ström att tillgå.
Visst kan det vara så att den byter laddprogram från 0,3C till 0,7C eller liknande beroende på strömtillgång men den bör nå 100% i alla fall.

Hittade kretsen:
Stämde ganska bra med vad jag skrev

"The total input current can be limited to 100mA, 500mA or “unlimited” (i.e., above 2A). Battery charge current is automatically reduced such that the sum of the load current and the charge current does not exceed the programmed input current limit."
http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1003,C1037,C1078,C1088,P12292

Senast redigerat 2008-04-05 15:20

Finns det någon i sverige som kan byta batteriet i iphone eller måste man åka till ett land där iphone har släpts utt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-07 12:05
Ursprungligen av srinivassanjeevi:

Finns det någon i sverige som kan byta batteriet i iphone eller måste man åka till ett land där iphone har släpts utt.

T ex Mumien i Gbg, men de har fått dålig kritik pga kundservice....

Vet någom om det finns någon som kan byta batteriet i stockholm?

Jag måste säga att nu efter uppdatering till 1.1.4 känns det som att den drar betydligt mycket mer batteri när jag använt på GPRS än innan när jag hade 1.1.1.
Någon annan som upplever detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-11 10:14
Ursprungligen av theplague:

Jag måste säga att nu efter uppdatering till 1.1.4 känns det som att den drar betydligt mycket mer batteri när jag använt på GPRS än innan när jag hade 1.1.1.
Någon annan som upplever detta?

Jepp
Jag märker det också. Innan hade jag en batteritid på flera dagar. Sen jag uppdaterade till 1.1.4 med pwn så måste jag ladda telefonen varje kväll.
Jag har inga extra program på telefonen föutom MMS.
Om jag talar i telefonen eller surfar räcker batteriet i en halv dag.
Har försökt återställa telefonen utan förbättring.
Nästa steg blir att gå tillbaka till 1.1.3.

Ursprungligen av x-ray:

Jepp
Jag märker det också. Innan hade jag en batteritid på flera dagar. Sen jag uppdaterade till 1.1.4 med pwn så måste jag ladda telefonen varje kväll.
Jag har inga extra program på telefonen föutom MMS.
Om jag talar i telefonen eller surfar räcker batteriet i en halv dag.
Har försökt återställa telefonen utan förbättring.
Nästa steg blir att gå tillbaka till 1.1.3.

Vissa har märkt en förbättring om det uppgraderar bootloader till 4.6.
Läs mer omd et i den här tråden: http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=37253&page=5
Vilket jag gjorde, med visst problem - läs om detta i den här tråden: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/241017-beh-ver-hj-lp-misslyckad-flashning-bootloader.html
Återkommer om jag märker någon skillnad.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-11 17:46

Ok
Lite hjälp, körde in SySinfo.
System Load 0.83 0.79 0.61
WTF??

Processes
SySinfo
MobilePhone
SpringBoard
CommCenter
mediaserverd
sftp-server
sshd
notifyd
ptpd
update
syslogd
lockdownd
mDNSResponder
iapd
crashreporterd
conigd
BTserver
launchd
kerneltask

har 3.9 bootloader

känns som jag får ladda varje dag. VAD GÖRA?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-11 19:02

Läs inlägg #5.

//Rob

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-11 20:37

Jag hade också sjukt dålig batteritid men nu är allt frid och fröjd. Jag märkte att telefonen aldrig riktigt låg i vila även fast skärmen var svart, eftersom användning- och väntelägestiderna båda var exakt samma. Batteriet höll max 1 dag.

Det började på 1.1.3, sen gjorde jag en restore till 1.1.4 ett par gånger, inge bättre. Så det slutade med att jag gick tillbaka till 1.1.3 och nu funkar det fint.

Något som också spökade var att med jämna mellanrum dök det upp en ruta där det stod nått i stil med; Detta tillbehör är inte konfigurerat för iPhone... Detta har också försvunnit sedan restore tillbaka till 1.1.3.

Ett annat skumt symptom som min iPhone också led av var att den inte gick att stänga av, så fort jag försökte stänga av den så var den svart i typ 1 sekund sen startade den automatiskt upp igen..

Kan tillägga att samma dag som problemen började installerade jag iPhysics.

Nu är alla konstigheter borta, vet inte vad som orsakde allt men några tips i alla fall...

Oftast är anledning till kort batteritid att det ligger processer och körs som påpekats flera gånger. SSH, navizon, afp m fl startar oftast upp efter varje omstart. De drar kraft, svårare än så är det inte.

Ursprungligen av petterf:

Oftast är anledning till kort batteritid att det ligger processer och körs som påpekats flera gånger. SSH, navizon, afp m fl startar oftast upp efter varje omstart. De drar kraft, svårare än så är det inte.

afp, vad är det?

Bevaka tråden