Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera med iLiberty+

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I risk med att låta som en tok så vill jag bara ha lite tips här. När jag läser alla olika svar på diverse forum så blir jag bara vilsen.

För ett par månader sedan så fick jag min iphone med 1.0.2 i firmware. jag har länge varit sugen på att uppgradera men jag är ingen expert så jag har tyckt det verkat lite krångligt. iLiberty+ verkar dock vara något för mig.

För att titta på det steg för steg så undrar jag nu om detta är rätt väg.

1: Återställ i iTunes. (Uppdateras jag till 1.1.4 automatiskt eller behöver jag uppdatera efter?

2: Räcker det att sedan i iLiberty+ välja Jailbreak, Activate & Unlock? (Jag förstår mig inte på "Unlock with 3.9FB"

3: Vilken Payload ska man kryssa i? Vilka tipsar ni om?

Jag har endast mitt egna sim kort i telefonen, inte sim kortet den kom med, spelar det någon roll?

Tacksam för hjälp.
Anders

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 13:09

1. Ja

2. För dig spelar det ingen roll eftersom du redan har 3.9BL.

3. Jag skulle nog välja jailbreak, activate, unlock och setup installer. Om du vill kan du också välja youtube fix och relocate fonts and applications men båda kan man installera från installern.

//Rob

Tack för svar.

Att jag inte har orginal sim kortet i spelar ingen roll?

Setup installer, vilken payload finns den i? jag ser den inte i iLiberty+ under Payloads.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 15:29

Om du använder windows så är den på första fönstret längst ner. På Macen kommer det med automatiskt.

//Rob

ok tack.

det gick ju gallant! allt funkar och shit vilken skillnad 1.1.4 är mot 1.0.2!

det enda problemet nu är att när någon riinger så ser jag bara telefonnumret även om numret är inlagt till en kontakt i telefonen.

Senast redigerat 2008-03-31 20:41
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 22:09

Läs det här.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-01 08:56
Ursprungligen av Robo-X:

Läs det här.

//Rob

eller installera SvenskaNummer från ifun.se

Ursprungligen av kenjon:

eller installera SvenskaNummer från ifun.se

näe, det var när jag gjorde det som telefonen fick ett flipp och bara visade nummer trots att kontakten var inlagt. i och med att jag inte kunde "uninstall" svenska nummer utan bara "reinstall" så var jag tvungen att göra om iliberty processen. nu, utan svenska nummer funkar allt fint igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-01 13:05
Ursprungligen av anders gbg:

näe, det var när jag gjorde det som telefonen fick ett flipp och bara visade nummer trots att kontakten var inlagt. i och med att jag inte kunde "uninstall" svenska nummer utan bara "reinstall" så var jag tvungen att göra om iliberty processen. nu, utan svenska nummer funkar allt fint igen.

Men du har väl inte lagt in alla nummer med +46.....? Det bör du absolut göra.... eller åker du aldrig utomlands på semestern?

Ursprungligen av kenjon:

Men du har väl inte lagt in alla nummer med +46.....? Det bör du absolut göra.... eller åker du aldrig utomlands på semestern?

Jo, jag bor utomlands.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-02 13:07
Ursprungligen av anders gbg:

Jo, jag bor utomlands.

OK, då var det något helt annat
Gör som Robo-X säger, installera AppSupport och RegCode. Och inte SvenskaNummer.

Ursprungligen av anders gbg:

1: Återställ i iTunes. (Uppdateras jag till 1.1.4 automatiskt eller behöver jag uppdatera efter?

Ang detta - man behöver alltså inte återställa i recovery mode längre?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 18:04
Ursprungligen av theplague:

Ang detta - man behöver alltså inte återställa i recovery mode längre?

Det ska man nog fortfarande göra eftersom iTunes klarar ibland inte av att göra en återställning utan man startar iPhonen i recovery mode först.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det ska man nog fortfarande göra eftersom iTunes klarar ibland inte av att göra en återställning utan man startar iPhonen i recovery mode först.

//Rob

Varför säger dom ingenting om det i den egna guiden för iLiberty+ då?: http://www.ipluspwns.com/?q=node/139

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 18:35
Ursprungligen av theplague:

Varför säger dom ingenting om det i den egna guiden för iLiberty+ då?: http://www.ipluspwns.com/?q=node/139

Hur du återställer har inget med iLiberty+ att göra utan det är iTunes som sköter det. Jag har provat att återställa utan att starta iPhonen i recover mode och det gick inte. iTunes klagade på att iPhonen kunde inte återställas. Först när jag lade iPhonen i recovery mode kunde jag återställa.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det ska man nog fortfarande göra eftersom iTunes klarar ibland inte av att göra en återställning utan man startar iPhonen i recovery mode först.

//Rob

Det gick bra för mig när jag gjorde det i iTunes.

Ursprungligen av anders gbg:

Det gick bra för mig när jag gjorde det i iTunes.

Utan att sätta den i recovery mode alltså?

Jag måste ju bara fråga, är det någon skillnad på det som folk kallar "restore mode" och "recovery mode"? Eller är det bara slarv med ord?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 21:51

Det är nog slarv med ord. Det finns två lägen DFU och Recover. DFU är en mycket "low level" recover där man kan byta ut firmwaren medan recover är mer ytlig. DFU behövs endast när man vill nedgradera firmwaren till en äldre version. Recover ska man använda för att installera samma eller nyare version.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är nog slarv med ord. Det finns två lägen DFU och Recover. DFU är en mycket "low level" recover där man kan byta ut firmwaren medan recover är mer ytlig. DFU behövs endast när man vill nedgradera firmwaren till en äldre version. Recover ska man använda för att installera samma eller nyare version.

//Rob

Och då är det som vanligt ca 15 sek home+power button och fortsätta ca 15 sek på home button när man har den ikopplad i datorn och syns i iTunes?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 10:30
Ursprungligen av theplague:

Och då är det som vanligt ca 15 sek home+power button och fortsätta ca 15 sek på home button när man har den ikopplad i datorn och syns i iTunes?

Recover mode är när man håller in home knappen medan man kopplar in USB kabeln till datorn. Fortsätt hålla in home knappen tills iTunes loggan syns på skärmen.

DFU mode är lite annorlunda då timing är rätt viktigt och man måste starta om iPhonen. Video.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Recover mode är när man håller in home knappen medan man kopplar in USB kabeln till datorn. Fortsätt hålla in home knappen tills iTunes loggan syns på skärmen.

DFU mode är lite annorlunda då timing är rätt viktigt och man måste starta om iPhonen. Video.

//Rob

Så den här guiden till recovery mode är felaktig?: http://iphone.unlock.no/#recovery-restore-mode

Ursprungligen av Robo-X:

Recover mode är när man håller in home knappen medan man kopplar in USB kabeln till datorn. Fortsätt hålla in home knappen tills iTunes loggan syns på skärmen.

DFU mode är lite annorlunda då timing är rätt viktigt och man måste starta om iPhonen. Video.

//Rob

EH?!!?
Det händer i n g e n t i n g när man håller inne enbart homeknappen och sätter in USB-sladden, eller gör det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 20:03
Ursprungligen av theplague:

EH?!!?
Det händer i n g e n t i n g när man håller inne enbart homeknappen och sätter in USB-sladden, eller gör det?

Har du provat? Stäng av iPhonen först. Håll in home knappen och koppla in usb sladden.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Har du provat? Stäng av iPhonen först. Håll in home knappen och koppla in usb sladden.

//Rob

Gjorde som det stod i guiden jag länkade till innan och det fungerade. Orkade inte traggla vidare så jag vet inte exakt om jag gjorde så när det inte fungerade, men jag tror det var vad jag försökte.

DFU räddade mig när min iphone hade fukkat upp sig totalt, det är en bra sista utväg.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-02 18:50

Hoppar tillbaka lite i tråden.

Om jag förstår det rätt fungerar bara svenska nummer i sverige. Ska jag utomlands slutar min iphone att fungera, eller?
Kan jag då installera appsupport och RegCode med svenska nummer installerade eftersom svenska nummer inte går att avinstallera?

Ursprungligen av TomasB:

Hoppar tillbaka lite i tråden.

Om jag förstår det rätt fungerar bara svenska nummer i sverige. Ska jag utomlands slutar min iphone att fungera, eller?
Kan jag då installera appsupport och RegCode med svenska nummer installerade eftersom svenska nummer inte går att avinstallera?

Vet inte om detta egentligen har i den här tråden att göra, men vilken mobil/telefon du än ringer i från i utlandet måste du ha prefixet +46(landskoden) för att du ska nå sverige. Precis som man alltid måste ha landsprefix om man ska nå ett annat land vart man än är.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 10:41
Ursprungligen av TomasB:

Hoppar tillbaka lite i tråden.

Om jag förstår det rätt fungerar bara svenska nummer i sverige. Ska jag utomlands slutar min iphone att fungera, eller?
Kan jag då installera appsupport och RegCode med svenska nummer installerade eftersom svenska nummer inte går att avinstallera?

Det är inga problem att använda den utomlands. SvenskaNummer ändrar bara presentationen av hur numret ser ut, inte några funktioner.

Bevaka tråden