Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ultralätt circuitbendknorr-åskilator.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ljud, jag vill skapa ljud, med mycket skillnader, gärna olika kurvor och massvis av kablar. mitt skrotsinne växer lika stort som berget av skrot jag tänker härja i.
vad finns det för kul skitenkla konstruktioner man kan göra? har tillgång till all världens el, orkar bara inte hålla på att läsa tusen ritningar och beställa kretskort. dessutom så är det mycket coolare med tonnvis av kablar i olika färger. you get the drift.

ett önskemål är speciella läten och gärna ljud som kan moddas genom schyssta hemmasvarvade knobbar. PÖSS

Kraakdoos. Klassiker.

Men annars är det väl bara att sätta lödkolven i första bästa oskyldiga leksakinstrument eller pratande docka du får tag på? Det är nog snabbaste sättet att komma igång och toymolesterer och makari kan säkert tipsa om sånt.

ok. jag börjar benda. jag har till förfogande: Kawai FS610.
så, jag börjar googla ritningar. PÖSS

Ursprungligen av lohmann:

ok. jag börjar benda. jag har till förfogande: Kawai FS610.
så, jag börjar googla ritningar. PÖSS

nejnejnejförhelvete!

i samma ögonblick du tittar på ritningen och börjar fundera på hur kretsen är konstruerad har du lämnat circuitbending och gått över till ren moddning.

circuitbending handlar om att kortsluta på måfå, inte att följa ritningar och beskrivningar.

no offense, inget personligt etc. men:
var tog experimentlustan vägen?
vad är det med att alla vill ha "unika" instrument, men ändå följer samma guider som en miljard andra redan har gjort?

ta en bit koppartråd och börja peta bara!
visst, merparten av kortslutningarna du gör kommer inte ge något mer spännande än att synthen hänger sig/får ett tillfälligt hjärnstillestånd, men det är så mycket roligare när det väl händer något riktigt intressant, än om du följer en beskrivning till punkt och pricka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 22:42

Lunettas! Det är vad du vill ha.

Du gör så här: CMOS!

Köp CMOS kretsar. Sen kör du alla ut och ingångar från CMOS kretsarna och kopplar till bananjack - Sen är det bara att koppla bananjack till bananjack och lyssna på resultatet.

En enkel oscillator hittar du här: http://electro-music.com/forum/phpbb-files/lunetta_clockgenerator40106_bybugs_129.jpg

Sen kan du med en sån och t.ex några divide by N kretsar göra suboscillatorer etc. Sequencers med 4017.. Eller 4518 och multiplexers..

Egentligen är det bara att läsa datablad och sen dra ut allt till bananjack som du sedan kopplar ihop.

Det blir ju sjukt digitalt och mycket fyrkantsvåg etc. Men det kan ju vara roligt det med! (Plus att allt går att driva på 9 volt )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 17:02

word!

ok. jag har nog inte greppat termernas betydelse. jag gör som du föreslår iaf.
jag öppnade keyboarden, letade reda på lite spänning och petade runt.
det slutade i djävulskt skumma och monotona ljud.
klaviatur-delen har slutat fungera. jag mätte lite och märkte att jag råkat bränna det chippet som vid okulär beskådan verkar styra ihop klav med "ramet" och oschilatorerna, om man nu kan kalla dom för det.
iaf, så ska jag försöka få igång klaviaturen igen, och göra lite brytare för moddningen. (ja, vid det här laget moddar jag och låter knasljudet bli permanent genom en vippbrytare)

edit: ljud kommer.

edit 2: http://fac.dndr.se/poo/kawaiboes.wav

Senast redigerat 2008-04-02 22:27

jag hoppas verkligen att du inte menar att du letade rätt på matningsspänningen och ledde ut den till övriga delar i kretskortet?

ja, en del leksaker blir tämligen ondskefulla vid kretsböjning, och alstrar inget mer än ilsket morrande/tjutande som orsakar resonans på min tinnitus, men det är ju det circuitbending handlar om:
kortslut på måfå, få massa värdelösa ljud, få några alldeles fantastiska ljud, orsaka rökutveckling, bränn processorn/rommar/övriga IC's ibland.
get some, lose some.
har man viss koll på elektronik klarar man sig ofta från att förstöra saker, dock.
jag har aldrig dödat en leksak, även om jag fuckat upp vissa funktioner permanent (speak&spell, tr505).

alltså, det är fortfarande circuitbending om du sätter dit en brytare,
det är tillvägagångssättet för att hitta stället du löder fast brytaren på som avgör om det är bending eller moddning.
om du petar runt med en koppartråd på måfå är det bending,
men om du sätter dit brytaren för att det stod i guiden du har hittat på nätet att du skulle det så är det moddning. geddit?

jag har tyvärr inte tillgång till lyssning på den här datorn, men ska kolla in när jag kommer hem.

Ursprungligen av toymolesterer:

alltså, det är fortfarande circuitbending om du sätter dit en brytare,
det är tillvägagångssättet för att hitta stället du löder fast brytaren på som avgör om det är bending eller moddning.
om du petar runt med en koppartråd på måfå är det bending,
men om du sätter dit brytaren för att det stod i guiden du har hittat på nätet att du skulle det så är det moddning. geddit?

eh, om vi säger såhär då: jag vill bygga om min keyboard, vad det sedan heter är ganska oviktigt just nu.

- jag tappade kabeln som vilade mot 2,2V, och den ramlade över på elvan.
hur som helst så fungerar det igen, jag bytte ut en resistor som brann ihjäl.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 10:51

Mitt tips är att inte peta med bara en bit tråd, jag har brukat löda ihop en bit tråd med skalade ändar med ett motstånd på några hundra ohm eller så så man får en viss resistans mellan punkterna man kortsluter. Värdet är inte så viktigt men det hindrar att det går en väldans massa ström om man kopplar ihop fel punkter. Mycket ström är obra eftersom det betyder hög effekt vilket betyder värmeutveckling och om man ha otur, bränd komponent.

Men jag har inte haft sönder så mycket, de flesta greje verkar rätt tåliga. Det enda jag kan komma på är att min 505:a numera inte vill synka till midi. vilket är lite märkligt eftersom den sväljer midi i övrigt utan problem.

1
Bevaka tråden