Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera med iLiberty+

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-02 21:56

Håller med dig theplague :p. Har gått lite offtopic.
Jag har bra koll på +46 och liknande. Det jag undrade över var mer om man kunde installera båda utan att hela telefonen gick åt skogen. Har redan svenska nummer men ska utomlands om ett tag. Vore kul om telefonen fungerade även i Italien dit jag ska.

Har själv låst upp 6 telefoner med iliberty+ och alla telefonerna fungerar perfekt. Rakt upp från förpackningen (kollade först så det var 1.1.4) in i datorn och sedan Jailbreak, Activate & Unlock with 3.9FB". Inga payloads utan det fixade jag från installern. Dock verkade det som om den inte installerade bsd subsystem (trots att det står så) eftersom det stod att jag behövde det installerat när jag försökte installera OpenSSH.

Testade den första utan med bara Jailbreak, Activate & Unlock utan 3.9FB men det fungerade inte. Jailbreaken och aktiveringen var det inga problem med. Tyckte mig se att den använde sig av en unlock som kräver 3.9 vilket gör att det inte fungerade med 4.6. Testade mest för att jag aldrig använder mig av lokaliseringsfunktionen.

Går ni in i efterhand och ändrar lösenord i openSSHn?, för annars så kommer det ju finnas ett gäng iphones med default lösen, bara att gå till närmsta Café med WIFI och börja hacka i så fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 13:33
Ursprungligen av bstark:

Går ni in i efterhand och ändrar lösenord i openSSHn?, för annars så kommer det ju finnas ett gäng iphones med default lösen, bara att gå till närmsta Café med WIFI och börja hacka i så fall.

Installera BossPrefs och slå av OpenSSH....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 15:53
Ursprungligen av bstark:

Går ni in i efterhand och ändrar lösenord i openSSHn?, för annars så kommer det ju finnas ett gäng iphones med default lösen, bara att gå till närmsta Café med WIFI och börja hacka i så fall.

Nej det går inte. Om man ändrar lösenordet så kraschar springboard och du måste återställa din iPhone. Man kan stänga av SSH med BossPrefs om man inte använder det ska man ändå göra för att öka säkerheten en annan fördel är att man får längre batteritid.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nej det går inte. Om man ändrar lösenordet så kraschar springboard och du måste återställa din iPhone. Man kan stänga av SSH med BossPrefs om man inte använder det ska man ändå göra för att öka säkerheten en annan fördel är att man får längre batteritid.

//Rob

Om man använder passwd ja, dock kan man byta genom att ändra i master.passwd. Men så smidigt är det inte direkt.

Finns det några kända buggar med iLiberty+?
Kan ni i sådana fall tipsa om fixes för dessa?
Tänkte göra uppgraderingen från 1.1.1 ikväll, börjar kännas på tiden...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 18:45
Ursprungligen av theplague:

Finns det några kända buggar med iLiberty+?
Kan ni i sådana fall tipsa om fixes för dessa?
Tänkte göra uppgraderingen från 1.1.1 ikväll, börjar kännas på tiden...

Mac eller PC? PC versionen är fixad nu (problem med rintones payloaden) men har du mac så vänta några dagar på den nya versionen.

Du kan i och för sig använda iLiberty+ för att endast låsa upp/aktivera/jailbreaka utan att installera någon payload. Sen använda installern för att installera alla program.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Mac eller PC? PC versionen är fixad nu (problem med rintones payloaden) men har du mac så vänta några dagar på den nya versionen.

Jag kör PC.

Citat:

Du kan i och för sig använda iLiberty+ för att endast låsa upp/aktivera/jailbreaka utan att installera någon payload. Sen använda installern för att installera alla program.
//Rob

Det är nog det sista jag har tänkt, eller finns det nån särskild alldeles särskild anledning att installera payloads, om man är som jag som faktiskt orkar installera själv?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-04-03 19:08

Hej. tänkte också använda mig av liberty+ på min nya iphone. Vilka payloads behöver jag? Vad är Cydia, app support och bossprefs som ni pratade om tidigare?

Hur lång ska själva återställningen i iTunes ta ungefär?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 19:29
Ursprungligen av theplague:

Hur lång ska själva återställningen i iTunes ta ungefär?

2 minuter kanske..... efter att den har laddat ner filen.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-04-03 19:57

Man kan väl ändå lägga till de flesta payloads senare om man vill i installer? / Johan

det räckte fint för mig att återställa iPhone i iTunes.

Skulle bara berätta att igår gjorde jag vanlig återställning i i Tunes och körde sedan iLiberty+ och det gick totalt smärtfritt.
Nu har jag en fullt fungerande 1.1.4 med samma grymma apps(SMSD, MMS, iChat, Bossprefs, Touchpad Pro, Converter, Finder, Ringtones, Flashlight etc) som innan + allt nytt i programvaran sedan 1.1.1 och allt fungerar som smort!
Måste säga att backupfunktionen i iTunes gjorde allt så sjukt enkelt!

Jag måste ändra mig, allt fungerar inte smärtfritt - att ringa och ta emot samtal fungerar inte som det ska.
Har någon mer haft problem med detta? Lösning?
Ibland får jag inte ens ton att det ringer(men det gör det), ibland får jag det.
Ibland hör den andra mig, ibland inte.
Men, jag hör aldrig den som är på andra sidan linjen.
Misstänkte först om det var smuts-i-hörlursgången-problemet, men det verkar inte så. Den uppför sig inte riktigt som när detta är problemet.

Någon som känner till detta?

Edit:
För att klargöra problemet: Vid samtal in och ut hör den andra mig, men jag hör inte den andra.

Senast redigerat 2008-04-04 14:57
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-04 14:12

använde du dig av säkerhetskopian (backupfunktionen) eller ställde du telefonen som ny efter upplåsningen?
Ställde du den inte som ny kan det krångla (har jag hört).

Ursprungligen av TomasB:

använde du dig av säkerhetskopian (backupfunktionen) eller ställde du telefonen som ny efter upplåsningen?
Ställde du den inte som ny kan det krångla (har jag hört).

Jag körde backupfunktionen.
Har du hört att det har krånglat med just detta?

För att klargöra problemet: Vid samtal in och ut hör den andra mig, men jag hör inte den andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-04 15:30
Ursprungligen av theplague:

För att klargöra problemet: Vid samtal in och ut hör den andra mig, men jag hör inte den andra.

Du håller iPhonen upp och ner?

Har ingen aning. Prova att använda högtalaren eller hörlurar. Prova att återställa alla inställningar på din iPhone. Men det är rätt troligt att något program som har strulat till det, kanske voice notes.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du håller iPhonen upp och ner?

Har ingen aning. Prova att använda högtalaren eller hörlurar. Prova att återställa alla inställningar på din iPhone. Men det är rätt troligt att något program som har strulat till det, kanske voice notes.

//Rob

Det konstiga är att ibland är högtalartelefonen påslagen från början när jag försöker mig på ett samtal, inget ljud från luren iaf.
"Återställa alla inställningar" under settings alltså?
De program jag har installerade som har med ljud att göra är enbart RingTones.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-04 15:53

Om jag inte minns fel har vid flera tillfället läst att det är bäst att inte använda sig av backupfunktionen efter restore. I alla fall om det är backupen du tog med firmware 1.1.1. Den är gjord på en annan firmware.
Det bästa är att ställa in telefonen som ny eftersom det mesta ändå finns på datorn. Kontakter, musik, kalender etc
Kan minnas tokigt fel men tror inte det. Jag skulle återställa och ställa in den som ny. Annars skulle jag tro ,som Robo-X skriver, att det är något program som strular.

Senast redigerat 2008-04-04 16:24

Haha, jjjjjaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Återställ alla inställningar" löste problemet.
Tack!!!!!!!

Jag behöver hjälp med att uppgradera till 1.1.4 och JA jag har läst många trådar men har inte riktigt blivit säker på vad jag ska göra...

Bakgrund: Iphone oob 1.1.2. Första jag gjorde var att uppgradera till 1.1.3 i itunes och sedan låste jag upp den med ZiPhone - do it all - och har kört på det nu i 2 månader ungefär... Nu vill jag uppdatera till 1.1.4..

Hur ska jag göra med iLiberty? antagligen så har jag 3.9BL på telefonen och då osäker... ska jag återställa telefonen och uppgradera till 1.1.4 i itunes efter det? Efter det ska jag bara köra activate och jailbreak i iLiberty och inte downgrade bootloader 3.9 bla bla eftersom jag redan har nedgraderat den? och jag körde i början programmet bosstool: relocate fonts and ringtones, försvinner den funktionen så att ja måste göra om det sen i 1.1.4 igen? "minne övrigt" i itunes minskar då alltså från nuvarande 365 mb till ursprungliga 300 mb eftersom man efter återställningen raderat alla tredjepartsprogramm?

Sen efter allt ska jag skita i att synca tillbaka allt från förra telefonen och köra telefonen som en ny? har hört att de kan skita sig annars... men kanske bara för de som kört 1.1.1 o tidigare versioner?:S

Hoppas ni förstår min fråga är sjukt sugen på o uppgradera...

MVH

Markus Nilsson, stolt Röglefan av det nya elitserielaget!

Om man har en 1.1.3 OTB som stänger av sig själv, men dock rebootar sig direkt. Och har 3.9FB från iLiberty+så kan avstängningsproblemet lösa sig genom att man gör om och inte kryssar i 3.9FB?

Hej!:cool:

Köpte i oktober förra året en OTB 1.0.2:a som jag uppgraderade till 1.1.1 för ett bra tag sedan.

Nu tänkte jag uppgradera till 1.1.4 och undrar vilket sätt som är bäst och lättast? Spelar det någon roll att man har uppgraderat en gång innan? Sparas datan man lagt in på telefonen?

Tack på förhand!

Ps. Är nästa uppgradering 2.0 eller kommer det komma fler innan? Någon som har lite insiderinfo? Ds.:D

Hej!
Ska uppdatera till 1.1.4 från 1.1.1..:d
Måste jag hålla inne SHIFT samtidigt som när jag trycker på återställa och välja firmware ?

//Emil

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-04-21 14:37
Ursprungligen av Emilio95:

Hej!
Ska uppdatera till 1.1.4 från 1.1.1..:d
Måste jag hålla inne SHIFT samtidigt som när jag trycker på återställa och välja firmware ?

//Emil

Det beror nog lite på vilket sätt du tänker göra det hela på. Kör du mha ZiPhone (bara ett exempel) så räcker det med att göra en uppdatering via iTunes, alltså man skall inte hålla in SHIFT och välja Återställa, utan bara Återställa. Telefonen skall då uppdateras med senaste versionen, som är 1.1.4 och sedan kör man ZiPhone efter det.

Skall man däremot göra det mha PwnageTool så skall man först uppgradera telefonen (om man inte redan har version 1.1.4) till 1.1.4 och sedan följa guiden (mac) (eller om man har PC, tryck här).

Jag låste upp min iPhone mha ZiPhone efter att jag uppdaterat den första gången (till 1.1.4). Och gjorde senare om det med PwnageTool, för att få tillbaka BL4.6 bl.a. Personligen så fungerade båda bra, men jag rekommenderar nog PwnageTool utav dem två.

Notera: Läs guiderna innan du sätter igång, så du vet hur du skall gå tillväga!

Okej, jag letar och letar efter bra guider, fast jag hittar inte så många som berättar ALLT man måste göra.

Vissa säger att om man gör det med Ziphone så funkar inte WiFi men då påpekar dem också att det INTE funkar om man har två iphones i samma WiFi...

Och det har inte jag.

Kan du hjälpa mig om jag gör fel ?
Skriva en mini guide ?

//Emil

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-21 15:05
Ursprungligen av Emilio95:

Okej, jag letar och letar efter bra guider, fast jag hittar inte så många som berättar ALLT man måste göra.

Vissa säger att om man gör det med Ziphone så funkar inte WiFi men då påpekar dem också att det INTE funkar om man har två iphones i samma WiFi...

Och det har inte jag.

Kan du hjälpa mig om jag gör fel ?
Skriva en mini guide ?

//Emil

Det finns massor av guider, både här, på ifun.se, på iClarified.com etc. Det är inte vettigt att be andra skriva grejor åt dej, som redan finns.... inget personligt, men du är inte den första som frågar..... det blir många guider på bara en vecka.
Kolla ifun och iclarified....

Okej, tack! :):):)

Tack för hjälpen!
Nu är den fixad

Wiggle-wiggle

//Emil

Bevaka tråden