Jag skall göra en inventarieförteckning till en förening/organisation.
Har sedan länge en mall för inventarieförteckningar i AppleWorks, tänkte nu göra om den i FileMaker Pro (ingen idé att försöka konvertera - jag startar från grunden i FMP, det är ändå inte så stort jobb).
Men tyvärr vill inte föreningen köpa FMP till sig. Eftersom de (naturligtvis?) är PC så antar jag att de har åtminstone någon Office-version med Microsoft Access, men jag har ingen lust att börja jobba med Access.
Ett alternativ är förstås att göra inventarieförteckningen i Excel, har redan gjort ett ganska bra utkast till det, men det blir ju inte lika bra som i FMP.
Sedan slog mig tanken att jag kanske kunde göra en RunTime-applikation i FMP? Men hur är det: blir det en "read-only" applikation, eller kommer de att kunna lägga till egna poster i inventarieförteckningen? Om de inte själva kan lägga till nya objekt i inventarieförteckningen blir det ju lite meningslöst. (Eller kanske bra: då måste de anlita mig varje gång de vill uppdatera listan.)
Jag har aldrig gjort någon runtime-applikation, så jag vet inte riktigt hur de fungerar. Men, Ja, jag har tillgång till FileMaker Pro Advanced 8.5, så jag borde ju kunna lära mig det.