Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pwnage är släppt!

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-04-03 10:23

Länk till "DevTeam" Kör 2.0 betan från The pirate bay nu! wiee. (Finns svenska med från början, från APPLE.

EDIT: Kör 2.0 Beta 3 nu, mycket stabilare, med hjälp av Pwnage 1.1.

Senast redigerat 2008-04-15 16:56
  • Medlem
  • City
  • 2008-04-03 10:46

Vad innebär det med svenska från APPLE specifikt? Får man fullstort tangentbord osv?
Låter onekligen spännande, väntar på Win versionen dock :/

Någon som testat? Måste man installera neuter bootloader om man vill låsa upp? Förstod det inte så tidigare.

Edit: Ja det är klart man behöver. Jag läser dåligt :).

Ursprungligen av Norpan:

Länk till "DevTeam" Kör 2.0 betan från The pirate bay nu! wiee. (Finns svenska med från början, från APPLE.

Kan någon göra eni d i o t s ä k e r guide för 2.0-uppgradering när ni lyckats?
Alltså, en där man beskriver varje steg in i detalj.

Make it idiotproof and they will just make a better idiot kommer nog många guider om du väntar nån dag eller två.

Pwnage gjorde just 3.9FB till vaporware

Varför uppgradera till 2.0 betan? Känns rätt meningslöst då det är Appstore och dess program man är ute efter, inte betabuggar.

Håller med dig fullständigt mackeswissman! Det enda i 2.0 som är intressant är ju Appstore och den finns ju inte i ngn beta. Varför då hålla på och strula med halvfärdig programvara? Det har då inte jag tid till! Dessutom är det ju milt uttryckt på tveksam grund folk skaffat sig tillgång till betan......

Det absolut bästa med 2.0 är ju fullt Exchange stöd. Bort med sunkiga IMAP och in med MAPI. Nu kan man ju äntligen använda den som en business-nalle. Jag kommer garanterat lägga på betan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 14:43
Ursprungligen av burkfett:

Det absolut bästa med 2.0 är ju fullt Exchange stöd. Bort med sunkiga IMAP och in med MAPI. Nu kan man ju äntligen använda den som en business-nalle. Jag kommer garanterat lägga på betan.

Öhhhhh..... MAPI är långt mycket mer sunkigt än IMAP. Enda skälet till att öht köra MAPI är Exchange Server

Ursprungligen av kenjon:

Öhhhhh..... MAPI är långt mycket mer sunkigt än IMAP. Enda skälet till att öht köra MAPI är Exchange Server

Sunkigt kanske var fel ordval. Men Exchange används ju av nästan 100% av alla företag. Utan MAPI-stöd måste man ju lida med sin sunkiga Blackberry, Ericsson eller Nokia nalle.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 19:23
Ursprungligen av burkfett:

Sunkigt kanske var fel ordval. Men Exchange används ju av nästan 100% av alla företag. Utan MAPI-stöd måste man ju lida med sin sunkiga Blackberry, Ericsson eller Nokia nalle.

Av alla företag??? Du räknar förstås bara de som har 100+ anställda...
Ett företag av de jag har jobbat på kör Exchange, andra har kört Linux eller Lotus. Men det är ju inte så intressant, det viktiga är att vi kommer att kunna välja, och är inte tvingade till POP/IMAP.

  • Medlem
  • 2008-04-03 21:57
Ursprungligen av burkfett:

Sunkigt kanske var fel ordval. Men Exchange används ju av nästan 100% av alla företag. Utan MAPI-stöd måste man ju lida med sin sunkiga Blackberry, Ericsson eller Nokia nalle.

Det gör det verkligen inte. Jag skulle påstå att Exchange är i minoritet mot andra system. Åtminstone i Sverige. Majoriteten kör nog med webmail och POP, en del med Lotus och ytterligare andra med Exchange.

Ursprungligen av kongomannen:

Det enda i 2.0 som är intressant är ju Appstore och den finns ju inte i ngn beta.

För dig kanske, men i den stora världen, utanför Sundbyberg, är nog business-stödet mycket intressant, som burkfett tar upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 15:57
Ursprungligen av mackeswissman:

Pwnage gjorde just 3.9FB till vaporware

Varför uppgradera till 2.0 betan? Känns rätt meningslöst då det är Appstore och dess program man är ute efter, inte betabuggar.

Varför är 3.9FB vaporware?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Varför är 3.9FB vaporware?

//Rob

För att den inte levererat vad den skulle göra efter den monster-hypningen som pågått. Nu när man kan gå fritt från BL till BL så är FB's huvudfunktion borta.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 16:21
Ursprungligen av mackeswissman:

För att den inte levererat vad den skulle göra efter den monster-hypningen som pågått. Nu när man kan gå fritt från BL till BL så är FB's huvudfunktion borta.

Kan man verkligen gå från BL till BL? Som jag har läst så är det en helt annan bootloader som installeras, sgold bootloader. BL3.9 och BL4.6 är baseband bootloader och är endast för basebandet. Men det kanske går att ändra tillbaka från 3.9 (eller 3.8) till 4.6. Har inte provat pwnage ännu.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Kan man verkligen gå från BL till BL?

Ja, det verkar som om hela den här grejen med att BL3.9 inte går att ändra numera är struntprat. Tur att jag hela tiden skrivit "i dagsläget" när jag skrivit om det

Bootloader Version

If you found yourself recently downgraded to 3.9BL (without your consent) by running buggy software, the iPhone Dev Team comes to the rescue. With BootNeuter you can freely go back and forth between bootloader versions. Now you can truly restore your iPhone to its out-of-box condition.

http://wikee.iphwn.org/sgold_bootrom:bootneuter

Så mycket för snacket om att ZiPhone var så skadligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 16:48
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det verkar som om hela den här grejen med att BL3.9 inte går att ändra numera är struntprat. Tur att jag hela tiden skrivit "i dagsläget" när jag skrivit om det

Bootloader Version

If you found yourself recently downgraded to 3.9BL (without your consent) by running buggy software, the iPhone Dev Team comes to the rescue. With BootNeuter you can freely go back and forth between bootloader versions. Now you can truly restore your iPhone to its out-of-box condition.

http://wikee.iphwn.org/sgold_bootrom:bootneuter

Så mycket för snacket om att ZiPhone var så skadligt.

Det låter hur bra som helst. Tycker fortfarande att ZiPhone är skit (Wifi fix som egentligen inte är en fix m.m.) men nu kan man i alla fall gå tillbaka till 4.6 om man vill.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det låter hur bra som helst. Tycker fortfarande att ZiPhone är skit (Wifi fix som egentligen inte är en fix m.m.) men nu kan man i alla fall gå tillbaka till 4.6 om man vill.

Jo, ZiPhone har fortfarande brister, men skadan är inte permanent i alla fall.

Skulle jag köra något verktyg idag skulle jag nog köra iPlus ändå, det vet jag fungerar. iLiberty+ har strulat för en del och Pwnage är lite för nytt. Bättre låta andra ta smällarna

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, ZiPhone har fortfarande brister, men skadan är inte permanent i alla fall.

Skulle jag köra något verktyg idag skulle jag nog köra iPlus ändå, det vet jag fungerar. iLiberty+ har strulat för en del och Pwnage är lite för nytt. Bättre låta andra ta smällarna

Håller med än så länge, min iPlusade telefon (med 3.9FB) funkar utan några som helst problem, förutom då det där med tappade samtal, men det beror ju inte på upplåsningsmetoden. Så jag förordar iPlus för tillfället, men när jag sett att användare har använt Pwnage och inte har haft några problem, då blir det till att återställa telefonen med Pwnage, absolut! Verkar ju bli så mycket enklare vid framtida uppdateringar...

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-04-03 20:59

Jag pwnade min lur tidigare idag. Kan säga att det var verkligen enkelt, och att det verkligen kommer underlätta för mig om jag behöver återställa telefonen.
Som ni förstår så hackar inte Pwnage iphonen helt och hållet, utan hackar istället bootloadern så att iphonen kan ta emot hackade .ipsw filer (återställnings filer).

För er som undrar så gör man så här:
ladda ner 1.1.4 återställningsfilen, återställ iphonen till 1.1.4, starta Pwnag Tool och använd iPwner (hacka lite i bootloadern), använd IPSW Builder för att göra en egen hackad återställningsfil, använd sedan den nya .ipsw filen för att återställa iphonen i itunes. Klart!

Enklaste sättet att sätta telefonen i återställningsläge (restore-mode) är att stänga av telefonen med sladden inkopplad, hålla inne home-knappen och sedan sätta igång telefonen medans man fortfarande håller inne home-knappen tills restore rutan är framme.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 21:50
Ursprungligen av orrefan:

Jag pwnade min lur tidigare idag. Kan säga att det var verkligen enkelt, och att det verkligen kommer underlätta för mig om jag behöver återställa telefonen.
Som ni förstår så hackar inte Pwnage iphonen helt och hållet, utan hackar istället bootloadern så att iphonen kan ta emot hackade .ipsw filer (återställnings filer).

För er som undrar så gör man så här:
ladda ner 1.1.4 återställningsfilen, återställ iphonen till 1.1.4, starta Pwnag Tool och använd iPwner (hacka lite i bootloadern), använd IPSW Builder för att göra en egen hackad återställningsfil, använd sedan den nya .ipsw filen för att återställa iphonen i itunes. Klart!

Enklaste sättet att sätta telefonen i återställningsläge (restore-mode) är att stänga av telefonen med sladden inkopplad, hålla inne home-knappen och sedan sätta igång telefonen medans man fortfarande håller inne home-knappen tills restore rutan är framme.

"hacka lite i bootloadern" låter inte så enkelt. Man bör nog veta vad man gör....?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-03 22:47

Man behöver inte återställa till 1.1.4 först. Det gör pwned för dig eftersom du återställer till din egen patchad 1.1.4. Och starta i recovery mode så är det lättare att stänga av iPhonen och koppla bort USB sladden. Sen hålla in home knappen och koppla in sladen igen.

//Rob

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-04-04 00:19
Ursprungligen av Robo-X:

Man behöver inte återställa till 1.1.4 först. Det gör pwned för dig eftersom du återställer till din egen patchad 1.1.4. Och starta i recovery mode så är det lättare att stänga av iPhonen och koppla bort USB sladden. Sen hålla in home knappen och koppla in sladen igen.

//Rob

Det må vara sant. Med närmare eftertanke så gjorde jag faktiskt misstaget o valde en 1.1.4 återställnings fil, när jag egentligen hade 1.1.3 på den telefon jag pwnade. Det gjorde så att den hamnade i en otäck krash-loop vid boot. Uppdaterade telefonen till 1.1.4 och försökte igen, sen funkade det fint!

Ursprungligen av Robo-X:

Kan man verkligen gå från BL till BL? Som jag har läst så är det en helt annan bootloader som installeras, sgold bootloader. BL3.9 och BL4.6 är baseband bootloader och är endast för basebandet. Men det kanske går att ändra tillbaka från 3.9 (eller 3.8) till 4.6. Har inte provat pwnage ännu.

//Rob

Har heller inte provat men enligt vad jag läst är det möjligt. Tydligen var det George Hotz som fixade den bravaden. 3.9FB är fortfarande användbart för några men för den stora massan blev FB aldrig vad det utgav sig för att vara.

Beaten once again.

Intressant är också att läsa detta, ett elakt program skulle kunna "bricka" en iPhone för gott, så man ska vara mer försiktigt än någonsin med vad man kör för program. Det är inte för inte som Apple försöker förhindra att man kör osignerade program.

Bricking your S-Gold

Unlike the s5l8900 with its DFU restore, it is possible to put the S-Gold radio CPU into a permanent “brick” status. It is (so far as we can tell) impossible to recover from this bricked S-Gold mode. Your cellphone and Edge and WiFi can be lost forever.

The checkblank routine in the S-Gold bootrom checks the locations A0000030,A000A5A0,A0015C58,A0017370 for empty (FFFFFFFF) before it will accept a new bootloader. Geohot's hardware unlock from August 2007 tricks the bootrom into checking alternate locations higher up in baseband space for the empty status. If both the bootloader code is somehow rendered inoperable and the baseband space isn't empty in the A17 alternate locations, your S-Gold bootrom cannot be tricked into accepting a different (working) bootloader, even using geohot's A17 hack. If your bootloader is inoperable, so is your baseband firmware. This is a permanent brick mode that can be caused by bad or malicious software.

So, be careful about what programs you launch on your iPhone.

(Min markering)

http://wikee.iphwn.org/sgold_bootrom:brick

Sen när det gäller firmware 1.2/2.0 så kom ihåg att det inte finns att ladda ner från Apple och därmed räknas som piratkopierat, vilket betyder att det bryter mot våra regler att tipsa om var man kan hitta det. Så undvik det.

Innan ni ropar censur: detta är inget konstigt, så gör de flesta andra forum, kolla in t.ex. ModMyiFone som skriver samma sak i lite hårdare ordalag:

DO NOT ASK / POST LINKS TO WAREZ. FIRMWARE 1.2 and 2.0 ARE WAREZ. DO NOT POST LINKS TO CUSTOM FIRMWARE IT IS ILLEGAL
i will get rid of you swiftly and permanently if you ignore me -cash

Och inga diskussioner i den här tråden om reglerna, det får ni ta upp i Feedback-forumet i så fall.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-03 15:07

Det är väl egentligen precis det som är problemet med Pwnage. Var ska man få tag i firmwares och hur kan man veta att det inte är någor lurt med den. Känns ju tveksamt om jag så glatt skulle vilja installera firmwares jag tankat från typ Piratebay liksom.

Ursprungligen av imported_cruZZade:

Det är väl egentligen precis det som är problemet med Pwnage. Var ska man få tag i firmwares och hur kan man veta att det inte är någor lurt med den. Känns ju tveksamt om jag så glatt skulle vilja installera firmwares jag tankat från typ Piratebay liksom.

Nu har jag inte satt mig in i exakt hur Pwnage fungerar ännu, men "rena" firmwares går ju bra att ladda ner från Apple (förutom de icke släppta förstås), så borde det inte gå att använda Pwnage för att t.ex. låsa upp en telefon med 1.1.4?

Eventuella program som patchar ett rent firmware borde ju också gå bra att distribuera, så länge man inte skickar med någon kod som tillhör Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-03 16:43

Folk är så uber insatta här, kanske nän kan förklara, såg videon, men begrep ändå inte riktit...

Vad är det revolutionerande med pwnage i jämförelse med andra program som iliberty+?

Bevaka tråden