Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

samplers med klaviatur?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-05 19:32

ja. då har jag inte så många racksamplers kvar
går jag i tankarna om att avsluta sampler-riggen
med en sampler med klaviatur.

min s1000 beräknas nå köparen på måndag
så en s1000 KB är trots allt lite intressant
men då min sampler-rigg består av bara akai så
är andra märken givetvis intressanta.

vad för olika samplers med klav finns det
egentligen som är enkla att komma åt
för gemene man och inte de med nästan
outömlig plånbok ?

tanken med kommande sampler är då att
den även skall agera masterklav.

Tja...det finns ju...

Roland S-50, S-10
Emulator I, II o III
Ensonic Mirage
Kurzweil K-2000

Jag kan inte så mycket om dom egentligen, men K-2000 är ju en erkänd bra maskin, och Emulator III känd för filtrena. Rolands har toklite minne och kör med QD diskar.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-05 20:48
Ursprungligen av charliecrash:

Tja...det finns ju...

Roland S-50, S-10
Emulator I, II o III
Ensonic Mirage
Kurzweil K-2000

Jag kan inte så mycket om dom egentligen, men K-2000 är ju en erkänd bra maskin, och Emulator III känd för filtrena. Rolands har toklite minne och kör med QD diskar.

Emulator och Emulator II och II+ är lite för gamla för att kunna användas på ett modernt sätt. 5 1/4 diskar och sånt. Men om man pallar med sånt så låter de ju helt fantastiskt.

EIII med klavve brukar gå dyrt. Senaste jag sett var på tyska eBay där den låg på 1500 euro. Den har analoga filter (CEM-kretsar). Senare kom EIIIxs som är helt igenom digital men den finns inte med klavve. E-mu utvecklade denna vidare till ESi-32 som de flesta känner till.

Ensoniq Mirage är för gammal och dålig. Dock har jag orginalmanualen som du kan få mot porto

För en lite mindre plånbok så rekommenderar jag Akai X7000 som jag själv har använt som masterklaviatur i många år. Mycket bra klaviatur - men ingen aftertouch. Den har inte heller några knappar eller rattar som sticker upp så man kan ställa tangentbordet rakt på den utan större problem och använda den tomma delen till höger för musmattan! Det lutar lite men funkar. Den använder dock quickdiskar och driven krånglar rätt ofta. Finns även en mindre version som heter X3700 vilket är en mindre variant med 3 oktaver men är mycket svår att få tag på. X7000 är samma som S700 fast med klavve.

En annan som faktiskt funkar bra är Casio FZ-1. Dock är den tung som ett as så det är inget bra alternativ om man ska gigga den. Men den har gott om separata utgångar och ett för tiden väl tilltaget fönster. Dessutom kan man få den riktigt billigt. Den jobbar i 16-bit och det går att mididumpa - dock endast med ett program som jag nu inte kommer på namnet på. Har för mig att det även finns nån enkel funktion där man kan rita upp egna vågformer. Den har även resonans i filtret - men filtret lämnar en hel del övrigt att önska.
Sequential Circuits Prophet 2000 arbetar även den med CEM-baserade filter. Låter jättebra och har en matrisprogrammering som vida överglänser alla menysystem i Akai och E-mu och andra. Men det är ingen modern maskin. Och eftersom den har analoga filter så trissar analogtalibanerna upp priset. CEM-kretsar är dessutom inte helt billiga ifall de skulle gå sönder. Dock händer det ganska ofta att det dyker upp trasiga på eBay som man kan slakta för delar.

Sen finns det ju en del sånna däringa workstations med sampler i. Den mest erkända är väl Roland W-30, som Prodigy har gjort sina skivor med. Iallafall de första - under detta millenniet har jag inte följt deras utveckling.

Ensoniq EPS finns ju åsså - har ingen aning om hur den är dock.

Sen har vi ju det här med minnet - sitter det inte i så tro inte du ska få tag på det. Det är inte helt lätt att hitta minnen till gamla samplers.

Så - mest bang for the buck: E-mu E4. Modern sampler med mycket grejjer! Å kommer du över en med klavve så behåll den! Priset varierar nåt vansinnigt på just klaviaturmodellen av denna.

  • Medlem
  • 2008-04-05 21:09
Ursprungligen av PBIT:

Sen finns det ju en del sånna däringa workstations med sampler i. Den mest erkända är väl Roland W-30, som Prodigy har gjort sina skivor med.

jupps, det erbjöds ju en här i veckan för hela 300kr!
(långt till Kungsbacka för leere misstänker jag dock?)

Och till den listan kan du lägga till Ensoniq EPS/ASR och Emu E4K. Yamaha SY85 och SY99 om man är generös (de kan inte sampla, men det går att dumpa samplingar via midi).

Yamaha EX5 och 7 kan sampla. Jag samplade en rap på min EX7 fär några veckor sedan.

Sedan finns det väl någon SCI Prophet-modell också. Det fanns väl en till salu här på 99:an för någon vecka sedan om jag inte minns fel.

Glöm inte heller Casio FZ-1.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-05 21:14

...ooops...glömde ju masterklavven nummer 1: Fairlight CMI ! ! !

Vince Clarke sålde ju nyligen sin vattenskadade - så trevor Horns kanske står på tur. Eller Yello...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-05 21:16

ensoniqs är ju prisade här på 99:an av de som har en
(så objektivitet är nog inte så mycket att hurra för här )
miragen verkar dock mer en mardröm än verktyg

casion är intressant och lyckligvis så har jag scenskräck.
sen har den väl en separat syntes ?

prophet 2000 hade jag totalt glömt bort

hur är eps16+ och casion att sampla med ?
något speciellt sound på casion eller låter
den rent och alltmänt "tråkig" ?

pbit: fairlight skulle varit intressant
om man hade haft väldigt mycket
pengar under madrassen. men så
är inte fallet så en maxgräns på
ca 3-4k är nog fallet

  • Medlem
  • 2008-04-05 21:19
Ursprungligen av leere:

miragen verkar dock mer en mardröm än verktyg

...det är väl alla samplers utan usb/CF?

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-05 21:23
Ursprungligen av avart:

...det är väl alla samplers utan usb/CF?

Skulle kanske vara att att Miragen har sequencer

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-05 21:36
Ursprungligen av PBIT:

Skulle kanske vara att att Miragen har sequencer

det har även de andra från ensoniq

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-05 22:47
Ursprungligen av leere:

det har även de andra från ensoniq

Jag vet inte om man kan kalla Miragens sequencer för sequencer egentligen. Det är mera ett frasminne eller nåt. Inte alls som Ensoniqs andra produkter. Så gå inte å köp en Mirage för att komma över sequencern!

Ursprungligen av leere:

ensoniqs är ju prisade här på 99:an av de som har en
(så objektivitet är nog inte så mycket att hurra för här )
miragen verkar dock mer en mardröm än verktyg

Ensoniqs samplers verkar överlag vara poppis i rätt breda kretsar, både hos IDM-artister som Autechre och amerikanska hiphopare. Så någon 99-specifik fetisch verkar det inte vara.

Citat:

casion är intressant och lyckligvis så har jag scenskräck.
sen har den väl en separat syntes ?

Den har någon rita-egna-vågformer-funktion har jag för mig, men sånt brukar i praktiken sällan vara något man använder, och det finns gott om färdiga encykliga vågformer att tanka hem från nätet om till valfri sampler. Inget jag skulle se som ett jätteplus alltså.

Ursprungligen av leere:

hur är eps16+ och casion att sampla med ?
något speciellt sound på casion eller låter
den rent och alltmänt "tråkig" ?

EPS-16+ låter bra som fanken tycker jag. Jag hade en under ett antal år. Jag sålde den till Imported_Johnnes har jag för mig. Den är rätt smidig att sampla med när man väl lärt sig handgreppen. Sampla - loopa - truncata - klart. Man kan göra ganska koola filtereffekter om man sampla ett ljud med filterenvelop om man styr looppunkten med anslag eller modulationshjulet. Jag tyckte att EPS-16+ färgade ljudet ganska mycket. Det blev hårt och lite kallt. Man kan liva upp det lite med effekterna. Ett av mina favoritljud var en samplad pad från en Juno-106 som jag fettade upp med samplerns chorus.

Min röst går åt Emax-II eller W30. Båda är grymt bra!

Emulator II+ med en gammal "periskop-mac" typ SE-30 blir ett fint team. Man slipper mecka med floppies och man kan editera och loopa med macen. Den uppsättningen kostade en gång i tiden drygt 100k. Bisarrt...

Men EII låter otroligt bra, fortfarande. Plus att den är sjukt snygg. Jag hade min i vardagsrummet ett tag som skulptur. Den ser ut som ett litet hemmakärnkraftverk.

Prophet 2k låter också väldigt old-skool på ett bra sätt. Men den är ett härke när det kommer till loopning och sånt.

Fast om du hittar en S1000KB så är det ju den optimala keyboardsamplern från förr. Jisses vilken best! Kanske Kurzweil K-250 är ännu fetare, men det är bra nära.

Ursprungligen av sawtooth:

Emulator II+ med en gammal "periskop-mac" typ SE-30 blir ett fint team. Man slipper mecka med floppies och man kan editera och loopa med macen. Den uppsättningen kostade en gång i tiden drygt 100k. Bisarrt...

Men EII låter otroligt bra, fortfarande. Plus att den är sjukt snygg. Jag hade min i vardagsrummet ett tag som skulptur. Den ser ut som ett litet hemmakärnkraftverk.

Vad får man ge för en EII+ idag? Någon som har koll på priser?

Ursprungligen av Katzenjammer:

Vad får man ge för en EII+ idag? Någon som har koll på priser?

Musikbörsen i Gbg hade en för ett år sen, eller två, som de ville ha runt 6-7 000 tror jag det var. Kommer inte ihåg om det var en + eller HD etc. Men det är väl en fingervisning om vilken prisklass de ligger på.

Ursprungligen av JävelPersson:

Musikbörsen i Gbg hade en för ett år sen, eller två, som de ville ha runt 6-7 000 tror jag det var. Kommer inte ihåg om det var en + eller HD etc. Men det är väl en fingervisning om vilken prisklass de ligger på.

Jag skulle tro att de ligger i övre kanten av det intervallet i dag. Det verkar vara lite hippt att köra gammalsampler nu, plus att många nog kommit på att en EII är ett billigt sätt att komma åt SP1200-soundet. En SP1200 är betydligt dyrare

Kröjtz här på forumet brukar ha laserkoll på Emu-grejer. Jag köpte min av honom en gång i tiden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-06 12:07

Lite tankar om de nämnda ovan:

Kurzweil K2000
Fruktansvärt avancerad sampler/synthesizer med 533 sidor manual. Sampleminnet kan lätt byggas ut med gamla PC-minnen men program-minnet är Kurzweil speciale, och man behöver mer av båda. Låter väldigt bra och man kan sitta i timmar och göra ljud. Bra klaviatur och byggkvalité.

Ensoniq EPS16+
Här krävs knappt någon manual innan man är igång med att sampla, loopa och sequenca. Låter härligt på något sätt. Det går att få väldigt rena ljud men samtidigt kan man få till lite skitiga ljud. Minnet stötte jag aldrig på något problem med, säkert dyrt att expandera. Man kan ladda samplingar samtidigt som man spelar. Vettigt gränssnitt, lätt att editera.

E-mu Emax
Finns i många varianter varav SE-modellen har en inbyggd synthesizer. Rättfram editering, relativt lätt att jobba med. Låter skönt "gritty" eller vad man kan säga. SE-delen gör att man kan kombinera syntes med samples och bunka ljudet genom analoga filter, mycket mysigt. Lite värre att editera än EPS16+, dock en "go" workstation så att säga. Väldigt Depeche Modig på något sätt. En sak som kan nämnas: Ljud skapade i en SE passar inte i en utan SE, dvs inte i en Emax HD eller så.. jag tror även att ljud skapade i en Emax HD inte passar i en Emax och viceversa.

Casio FZ-1
En sådan skulle jag vilja testa.. kanske en doldis med massa "gött" i?

Yamaha EX5 kan sampla och tror lillebror EX7 kan det med. Har dock inte använt funktionen ännu Rätt stora (och tunga!) maskiner med mycket annat i dock.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-06 17:24

skulle också vilja veta
har inte sett någon, varken på ebay eller liknande iofs.

Jag arbetade länge med en Casio FZ-1. Den är snabbjobbad för att vara en gammal sampler (dock: menysjuka) men filtren i den är inte mycket att hurra för. Den färgar förstås ljudet, men transponerar väldigt bra, och 16 bitar gör att den låter mindre "chippigt" än motsvarande årgångar, vilket ju kan vara bra eller dåligt. Det finns ett skojigt läge där varje röst som triggas kan skickas till en ny separat utgång vilket innebär att man kan labba lite om man hänger på effekter på de olika ugångarna.

De största minusen är tyngden (som redan nämnts), att displayens bakgrundsbelysning alltid ger upp (tror inte det finns någon fungerande kvar längre), att de blå navigationsknapparna brukar bli dåliga och att driven har eget diskettformat, och dessutom är svårbytt om den krånglar.

Jag kan ha kvar en OS-programmeringsmanual i källaren om den inte är slängd.

Jag bytte klavet mot rackmodellen (den mindre, FZ10M) senare, och upplevde att den var avsevärt bättre i byggkvalitet.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-06 18:55

introvert: då känns det rätt vettigt att överge casion.
känner inte för att krångla med fler samplers
utan mer "tuta och köra"

persson: då är det bara att skrota den tanken i dagsläget.
men den har sitt sound.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 19:10

Ensoniq ASR
Efterföljaren till EPS:en bra alternativ med. Annars gillade jag emax.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-06 19:14

Roland DJ-70 finns också men är knappast något Sampler-slagskepp då den är mer DJ-orienterad precis som namnet antyder. Jag har en sån men kan tyvärr inte säga varken bu eller bä om den eg då jag knappt kommit igång med den. Kolla youtube, där finns några demos på folk (spanjorer) som använder den.

Har tidigare använt Roland S-50 och gillade den, kanske främst pga att jag inte använt andra samplers och att jag lärde mej den innan och utan och därför kunde jobba ganska snabbt på den. Samplingskapaciteten är skrattretande dålig och disketter suger ju verkligen men jag gillade den ändå. Fast det är 10 år sen den bytte ägare...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-12 09:35
Ursprungligen av bleep:

Roland DJ-70 finns också men är knappast något Sampler-slagskepp då den är mer DJ-orienterad precis som namnet antyder. Jag har en sån men kan tyvärr inte säga varken bu eller bä om den eg då jag knappt kommit igång med den. Kolla youtube, där finns några demos på folk (spanjorer) som använder den.

Den är inte så pjåkig faktiskt. Om Leere vill hålla på med enklare realtids-sampling så är den kul. Schratch-hjulet är rätt roligt också för det går att bröta till ljudet så jäkla mycket. Inget som jag använde på lead, men för elaka ljudmattor i bakgrunden så leverar den effekten väldigt bra. Jag brukade micka upp de två gitarristernas stärkare och dra rätt in i DJ-70'n och spela med deras gitarrer. Tyvärr orkade jag inte sätta mig in i den tekniken helt så jag sålde den, men attans vad häftigt det lät med riktig gitarr och sampling som flög runt. Nästan som en gammal Kaoss Pad på sätt och vis, fast bättre interface för toner. De går nog att hitta för under en tusenlapp och klaviaturet är fin fint.

Jag sålde min till Airwolf, vart han sålde den vidare vet jag inte...

Hahaha
Sawtooth har kanske rätt,jag har lite koll på mina emu samplers en EII+hd 3 st EIII 2 st e4kb samt en e4platinum.
som sagt svårt att sätta värde på något som inte finns till salu.
jag har svårt att tro att någon e villig att släppa en EII för under 7000.
själv skulle jag inte släppa min hd för under 15`
som sagt det spelar ingen roll hur mycket man vill köpa för om ingen säljer.

Ursprungligen av Kröjtz:

(...) en EII+hd 3 st EIII 2 st e4kb samt en e4platinum.

Du är en knasboll.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-06 19:19

sawtooth: då borde väl s900/950 stiga i pris också ?

Bevaka tråden