Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort användarmapp?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 22:32

God kväll alla!

Efter att ha lekt runt och härjat loss med min nya macbook så har jag väl egentligen en massa frågor, men jag försöker lösa det mesta själv. Men detta har jag inte lyckats hitta något svar på..

Är det möjligt att ta bort användarmappen mattiasarvidsson, kommer det att skada nått??

varför vill jag det..Jo! jag tycker att det är "onödigt" att ha en hemmamapp, som i detta fall heter mattias och en användarmapp som heter mattiasarvidsson, båda har ju ändå samma understruktur.

Hoppas att jag är tydlig nog

Peace!

Ursprungligen av barvid:

God kväll alla!

Efter att ha lekt runt och härjat loss med min nya macbook så har jag väl egentligen en massa frågor, men jag försöker lösa det mesta själv. Men detta har jag inte lyckats hitta något svar på..

Är det möjligt att ta bort användarmappen mattiasarvidsson, kommer det att skada nått??

varför vill jag det..Jo! jag tycker att det är "onödigt" att ha en hemmamapp, som i detta fall heter mattias och en användarmapp som heter mattiasarvidsson, båda har ju ändå samma understruktur.

Hoppas att jag är tydlig nog

Peace!

Du måste ha kvar mappen, den är viktig.

Behöver jag säga mer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 22:44

njaeää, det tycker jag inte nog inte. Men jag är lite nyfiken på varför den måste finnas där? och då menar jag inte den med Huset på..

Tackar för grymt snabbt svar dessutom!!

Tar du bort ngt så gör det via Systeminställningar/Konton
Du måste ha åtminstone ett konto.

Vilken menar du då?

Att ändra hemmappen är som att ändra sitt konto, om du vill ändra ditt konto gör du det via systeminställningar. Man måste alltid ha minst ett konto på datorn. Där kan du ta bort och ändra kontot & hemmappen.

Hoppas du förstår och som svar på din fråga
"Är det möjligt att ta bort användarmappen mattiasarvidsson, kommer det att skada nått?"
-Nej, ta inte bort den, det innebär problem.

Någon kan rätta mig om jag har fel.

Du kan i princip ändra eller ta bort alla konton utom "root-kontot". alltså det första kontot som skapades på datorn. Det är ett administratörskonto som inte bör ändras eller tas bort. Däremot går det att formatera om hela startdisken och skapa ett nytt adminkonto. Men då är det förstås viktigt att göra backup på alla filer man vill behålla och föra över på det nya kontot.
Vissa ändringar kan du naturligtvis göra även på ett adminkonto, som t.ex. byta säkerhetskod, ändra bild och utseende mm.
Håkan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 23:29

ok. Hemmappen, huset (heter mattias) har jag förstått att den ska man definitivt inte röra överhuvudtaget. Men sen finns det en användarmapp också som har exakt samma struktur som Huset. Och det är användarmappen som jag undrar över.

Förstår att jag kan verka trög, men jag vill vara säker på att vi förstår varandra. För när jag högerklickar på användarmappen som heter mattiasarvidsson så får jag ett alternativ att flytta den till papperskorgen.

Om ni nu säger att jag inte röra den heller då är jag med och kommer inte tjöta mer om detta..

Peace!

Ursprungligen av barvid:

ok. Hemmappen, huset (heter mattias) har jag förstått att den ska man definitivt inte röra överhuvudtaget. Men sen finns det en användarmapp också som har exakt samma struktur som Huset. Och det är användarmappen som jag undrar över.

Förstår att jag kan verka trög, men jag vill vara säker på att vi förstår varandra. För när jag högerklickar på användarmappen som heter mattiasarvidsson så får jag ett alternativ att flytta den till papperskorgen.

Om ni nu säger att jag inte röra den heller då är jag med och kommer inte tjöta mer om detta..

Peace!

Som jag tolkar din bild så är du inloggad som Mattias.
Om du startar Systeminställningar och klickar på Konton, markerar mattiasarvidsson och klickar på minustecknet nedanför, så skall användaren mattiasarvidsson tas bort på det sätt som systemet föredrar.

Det kan hända att du måste kolla i kontoinställningar att Mattias har rätt att administrera datorn.

Du har helt enkelt två användare på den maskinen.

Varör är det så här knepigt då? Jo, Alla användare har sin egen hemmamapp (sitt "hus") där dina program och dokument ligger. Det ser alltid ut så. Därför är det lätt att hålla reda på program/dokumet etc för vilken användare som helst.

Du kommer få frågan ibland om du vill "installera enbart för den här användaren eller för alla användare av den här datorn".

Du har nämligen om du kollar två programmappar:
/users/mattias/program
/program

Allt som installeras i det andra alternativet kan nås av alla användare du skapar på datorn. Du slipper installera ett program 20 ggr bara för att du har 20 användare på din maskin...smart va.

Det som pöttas in i /users/mattias/program kan bara den användaren nå.
Stay off my programs! kan också vara käckt ibland.

Att "manuellt" gå in och knö omkring dessa användarkataloger är ngt man inte skall syssla med om man inte är väldigt van vid macar och unix.

Det gäller öht när du jobbar med Mac, GLÖM att gå in och pilla manuellt i dina filer (t ex iTunes, iPhoto etc). Låt programmen göra det. Det byggs upp indexfiler osv och river du manuellt i strukturen så stämmer inte indexfil och verklighet sedan - DET är att bädda för problem...
(Tror man lägger ett alias i /users/mattias/program)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 22:11

hmm..jag tror att jag har gjort det jag inte skulle göra från början, bytt namn på Huset, dock enligt en tråd här på 99. Mina konton ser ut som enligt bilderna nedan, dvs jag har bara ett adminkonto som heter mattias, alltså kan jag inte ta bort mattiasarvidsson..:confused: sedan har jag ett oaktiverat gästkonto..

Så skall jag skicka in OS skivan och "..gör om gör rätt!!"..??

Peace!

Ursprungligen av barvid:

Så skall jag skicka in OS skivan och "..gör om gör rätt!!"..??

Nej nej, verkligen inte. Ta bara bort mappen då. Kontrollera först att du inte har några filer sparade i mattiasarvidsson-mappen som du vill ha kvar och ta därefter bort den manuellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 22:25

ok..det är uppfattat. Allt jag har installerat och sparat ligger under huset, där det skall vara. so, here we go...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 22:31

inte att förglömma..

tackar för all hjälp! nu är mappen borta. Ser det mer clean and nice ut..

BTW- ju mer jag använder min MB desto mer får det windows att framstå som nått förlegat och tråkigt..hehe

Inte vart inloggad idag, såg att Marcus hjälpt dig. Bra att det löser sig.

Gött barvid. Marsch pannkaka iväg nu och skriv ett brinnande inlägg i
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/23186-upprop-r-switcher-25.html

(Din switchhistoria) och sedan en presentation i "Presentationer" där de som är lite nyfiken på dig kan få reda på mer.

Obs! Ovan är skrivet med ett Stort leende, vi är främmande till tvång här. Allt bygger på frivillighet, kamratanda och att det skall vara sköj....

1
Bevaka tråden