Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

H264 inspelning med band lös video kamera

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dessa ligger högst på min inköps lista. Någon här som redan har en SD-1:a och kan dela med sig av sina erfarenheter? Allternativt läser testet och ger sina kommentarer/tolkningar.

http://www.simplydv.co.uk/newsitems/panasonic_hdc-sd5-sx5_news.html

Senast redigerat 2007-08-01 07:44

AVHCD som de kamerorna spelar in i stöds inte i mac, än, vad jag vet. Men detta finns: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/32746

Trots att AVHCD bygger på h.264...

Ursprungligen av Leftrustle:

AVHCD som de kamerorna spelar in i stöds inte i mac, än, vad jag vet. Men detta finns: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/32746

Trots att AVHCD bygger på h.264...

http://www.avchd-info.org/ lägg märke till bokstavsföljden

stöds i en uppdaterad version av till fcp2 enligt wikipedia men vet inte hur det är med Imovie mfl. Men klart är att detta är framtidens format för den som vill bli av med band och skiv media, även hdd. (rörliga delar)

Despite Sony's partnership with Apple on some aspects of Final Cut Studio 2, their product initially lacked AVCHD support. Support for AVCHD has since been added in a maintenance release for Final Cut Studio 2.

http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD

Ok, då kommer det säkert i nästa iMovie och Final Cut Express (som skulle vara mitt val). Har tänkt köpa en kamera, men väntat tills stödet kom fullt ut.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 15:15

Väldigt märkligt att en "såpass" gammal teknik fortfarande inte fungerar flytande i alla redigeringsprogram. En bekant till mig köpte en sony kamera med 60 eller 80gb hårddisk i och var otroligt lycklig. När han fick hem den tog det inte många sekunder innan han började filma! Men han blev mindre glad när han skulle försöka redigera materialet...

Han har nu haft sin kamera i snart 2 veckor och han har inte lyckats redigera nått.
Skulle jag köpa en kamera idag, och är lite händig i redigeringsprogram så skulle jag aldrig köpa en hårddisk kamera. Speciellt inte om man i daxläget inte ens kan redigera det! Är ju heller inte många som har final cut pro 6 hemma.

Vad exakt kör man, och hur gör man med dessa kameror om man inte vill redigera?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-20 16:17
Ursprungligen av Kenneth M:

Väldigt märkligt att en "såpass" gammal teknik fortfarande inte fungerar flytande i alla redigeringsprogram. En bekant till mig köpte en sony kamera med 60 eller 80gb hårddisk i och var otroligt lycklig. När han fick hem den tog det inte många sekunder innan han började filma! Men han blev mindre glad när han skulle försöka redigera materialet...

Han har nu haft sin kamera i snart 2 veckor och han har inte lyckats redigera nått.
Skulle jag köpa en kamera idag, och är lite händig i redigeringsprogram så skulle jag aldrig köpa en hårddisk kamera. Speciellt inte om man i daxläget inte ens kan redigera det! Är ju heller inte många som har final cut pro 6 hemma.

Vad exakt kör man, och hur gör man med dessa kameror om man inte vill redigera?

Den kameran (HDD) kör nog med mpeg2 (DVD-video-standarden) - inte AVCHD. Mpeg2 kan man packa om till klippbart och har kunnat det i måååånga år i både mac o pc. AVCHD (typ H264 etc) är ganska nya grejer som nu först håller på att ta över inom hårdvarubranchen.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 17:10

ok, men...heh. Vad ska man göra med en kamera man inte kan göra annat en filma med?
Hur får man ut materialet så man kan göra en dvd av den t.ex?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-20 19:55
Ursprungligen av Kenneth M:

ok, men...heh. Vad ska man göra med en kamera man inte kan göra annat en filma med?
Hur får man ut materialet så man kan göra en dvd av den t.ex?

Det är alltid samma sak när en ny codec kommer - det tar en specifik tid för resten av hård- och mjukvarubranchen att implementera den nya babyn. FCP fixar AVCHD idag. Om inte iMovie gör det (vet ej) så kommer snart en update som ordnar saken (1-6 månader är min gissning).
AVCHD är en variant av MYCKET hårt komprimerad mpeg4 som kräver kraftfulla CPU's. Vill man labba med denna kod i realtid så måste man dessutom köpa en ny dator
:-D. Jag skulle packa upp materialet till en klippbart format innan jag började redigera. AVCHD är - precis som t.ex. mpeg2 (DVD-video och HDV t.ex.) koder som är framtagna som slutformat för en produktion - alltså ett till kund leveransformat. Det är inte alls egentligen meningen att man ska inhämta materialet i dessa format. Codecen har bara ett par riktiga bilder varje sekund (det ska vara 25 stycken egentligen) - resten är bara ren matematik. Man kan alltså inte per definition klippa i videoströmmen eftersom det inte finns något att klippa i - inget "ställe" där man kan sätta klippet.
Det finns lite olika sätt att lösa detta problem och att branchen i helhet inte hänger med i realtid därför att några tillverkare bestämt sig för att släppa ett par kameror - ja, det är fullständigt naturligt. Det första man frågar sig är: Är detta något att ha? Kommer det att bli en standard? Kommer det en efterfrågan som kan ge klirr i kassan på stöd för denna codec?

Vill man titta på materialet som HD i sin nya HD-teve så blir det till att koppla kameran direkt till teven. Om man inte har en HD-DVD/Blu-Ray-brännare till datorn och en HD-DVD/Blu-Ray-spelare till teven så klart (vem har det?)

Så - det är egentligen inte stöd för denna codec i datorer som laggar efter. Nej, hela världen laggar efter :-D. Man kan sätta ihop en fet HD-video...men vad ska man göra med den? Vem ska kunna titta på den? Kan jag skicka denna HD-DVD när ungarna leker till mormor? Har mormor HD-teve och en HD-DVD-spelare? Eller är det Blu-Ray hon har? Har hon HD alls hemma?

Hallelujah.

iMovie 08 grejjar AVHCD numera.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 20:52

Vet mycket väl hur tekniken bakom "ser ut" hehe. Tycker det bara är rätt kul att "dom" släpper nått som är lika låst som en VHS kamera på början av 80 talet

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 21:14

Hur är läget nu ett halvår senare? Är sugen på Canons nya HF100.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-24 21:46

AVCHD är en standard som Panasonic och Sony - sensationellt nog tillsammams - anammar. AVCHD blir den nya konsumentstandarden - om dessa bjässar säger så så blr det så. FCP tar numera in materialet. Man kan dock givetvis inte klippa direkt i denna extremt komprimerade GOP-codec - man kör intermediate för redigering.
Jag kör numera DVCproHD på jobbet och vanlig gammal PAL SD känns redan helt förlegat. Att låna hem DVCproHD-kameran från jobbet för att filma lilltösen och annat privat känns dock klumpigt och - tja - overkill...så jag tänker köpa en liiiiten AVCHD-kamera. Den nya Panasonic HDC-SD9 är vad som gäller för mig - en sådan blir det. Den är t.o.m. progessiv - full HD - rakt ner på SD-kort. Detta är the state of the art idag. Den kommer att gå loss på ca. 7000 spänn...vilket också är sensationellt. En bra DV-kamera gick loss på 20 000 spänn för inte så länge sedan.
Band är - äntligen - förbi i både mitt yrke och mitt privata filmande. It's finally over :-D.

• Medlem
  • 2008-04-06 13:36

Någon som kan uppdatera tråden? Vad händer på avchd-fronten. Någon som vet vilka behändiga små kameror det finns på marknaden nu, som stöds i FCP 6? HDD eller flashminne? Har kikat lite extra på Canons HG10 och Sonys HDR-SR serie... Någon som vet nåt?

mjg, blev det en Panasonic HDC-SD9? Jag är sugen på den kameran, men har läst att den inte funkar alls med iMovie. Har du fått det att fungera?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-31 21:31

Inte än. Väntar på ett bra pris från vår leverantör...som jag även köper privat av. Det blir i höst...denna sommar blir dyrare på andra grejer :-).

FCP stödjer AVCHD. Panasonic och Mac har alltid gått hand i hand. Dom har ett djupt sammarbeter sedan många år. Inom kort stödjer alla apps för alla plattformar detta nya standardformat...nya DV kan man säga - som var VHS en gång i tiden.

Ursprungligen av Mattias Malm:

mjg, blev det en Panasonic HDC-SD9? Jag är sugen på den kameran, men har läst att den inte funkar alls med iMovie. Har du fått det att fungera?

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-31 20:45

FCP6 och iMovie ska ju stödja AVCHD. Sen hur det funkar i praktiken är ju en annan femma. Största problemet för hemmaanvändare är väl att att ta backup på en massa AVCHD-klipp. Men det löser sig väl när BR-bränningen tar fart. Bildkvalitén på AVCHD verkar vara helt otrolig enligt de yrkesfilmare jag känner (som iof inte använder AVSHD i sitt yrke... ännu).

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-31 20:48

Personligen så stödjer jag minneskortkameror långt före HDD-kameror. Med erfarenhet från mitt stillbildsfotande. Minneskort rasar i pris med tiden och HDD sitter ju där den sitter. HDD känns väl mindre säkert också (kraschmässigt).

Både FCp och iMovie har stöd för AVCHD, men inte som den ser ut när den filmats med Panasonic HDC-SD9. Jag hittade precis en artikel hos Apple som bekräftar det:

Final Cut Pro, Final Cut Express: Unexpected quit with Panasonic HDC-SD9 AVCHD

Det finns förresten flera trådar på Apples forum om att både iMovie och FCP krascher eller spelar upp filmerna i fel hastighet när man filmat med Panasonic HDC-SD9.

Synd, för det verkar vara en synnerligen prisvärd kamera.

Apple har släppt uppdateringar till QT och iMovie '08 som enligt rapporter på nätet löser problemet med Panasonic HDC-SD9. Själv lutar jag dock åt Canon HF100 istället. Allra helst vill jag dock ha en kamera som förutom 1080p kan spela in i 720p eftersom 720p är så mycket mer hanterbart i datorn. Jag tror inte iMovie kan skala ner 1080p till 720p vid importen...

Senast redigerat 2008-06-20 23:28

Hej. Jag behöver filma, och skall köpa en videokamera nu prisklass 3-12.000:-
Jag vet inte vilken kamera som jag skall köpa. Det är mycket att läsa på nätet, nu snurrar
allt i huvudet?! Jag behöver expertis hjälp. Är någon vänlig att kunna ge tips på en bra
videokamera? Jag förstår inte idag om jag skall köpa band, eller HD eller vad är bäst?
Jag vill redigera från min Imac 2 GHz Intel Core duo, minne 2 GB 667 MHz. Imovie samt
mer avancerad redigeringsprogram, är det final cut?

M V H

Vrukna

Det är svårt att ge råd eftersom vi använder videokameran på så olika sätt. Eftersom jag smalfilmat (dyrbara sekunder) har jag lärt mig att filma korta scener och försöka hålla en röd tråd - färre klipp. Visst kan man göra flotta saker med avancerade redigeringsprogram, men raka klipp och några enstaka enkla övergångar (t.ex. porla) fungerar bra om man bara filmat rätt i från början. Då räcker iMovie HD 06 fullständigt.
Jag tycker att fördelarna med band överväger:
- billigt sätt att spara originalinspelning
- lätt att ta med några reservband
- enkel överföring med FireWire (åt båda hållen)
- bra teknisk kvalitet

Visst verkar det lockande med kamerorna med HD, minneskort och DVD - men hur fungerar det i praktiken när man skall ladda ner 300 klipp till datorn? När jag titta på detta blir jag alldeles trött:

YouTube - Capturing Sanyo XACTI HD1000 video on Mac

Tills vi får billiga inspelningsbara DVD-spelare för HD tycker jag att alternativet att redigera HD i datorn och köra tillbaka allt till ett tomt band är en bra lösning.

Alla som bor i EU drabbas av en strafftull på 10% om man köper en videokamera som man kan spela in något till kameran utan att gå genom linsen genom. Min Videokamera är inte EU-stympad* och jag kan därför köra tillbaka material till kameran via Fire-Wire. Om kameran kostade 5670 kr, fick EU 510 kr. Grattis! Hur är det med bandlösa kameror? Kan man spela in på dessa genom en kabel? Om icke, slipper man EU´s strafftull.

* En EU-stympad kamera är en kamera som tillverkaren modifierat så att den inte skall drabbas av EU´s strafftull. EU tittar på möjligheten att lägga strafftull på digitalkameror som man kan spela in video på - Va kul!

Jag jobbar professionellt (SD & HD). Jag - och ingen av dom jag känner i branchen heller - kör tillbaka något till band eller kort. Allt är på disk. Jag har gjort produktioner som aldrig vidrört band. Band finns snart inte. Det är ett passerat stadium. Ingen jag känner nyinvesterar i något som har med band att göra.

Samma med musikbranchen. DAT-bandarna har åkt ut. Det är bara filer nu. Filer. 16 eller 24 bitar.

Kanske blir det kvar ett gäng som stannar med band i nostalgiska klubbar :-D. Som 8-mm-rklubbarna. Kanske blir det kvar någon liten nischad fabrik som producerar band - som dom där få fabrikerna som fortfarande tillverkar radiorör till rörförstärkare. Dom sista som lämnar bandet är nyhetsredaktionerna på fält.

HD-DVD-BluRay kommer aldrig att bli stort hemma hos allmogen (som VHS och DVD blev). Folk hyr/ser/hämtar sina filmer via nätet - eller filer på bärare (kort). T.o.m. min gamla far hyr sin film via Telia (har teve via nätet). Snart är detta allmoge. Att springa omkring med plattor (BluRay t.ex.) blir nog ingen stor grej. Denna gång kommer inte Svensson att springa ut och köpa ÄNNU en skivspelare. Enough is enough.
SD DVD hänger kvar ganska länge under övergången till fil-logistikens totala genombrott. Den platta plastbiten blev den sista fysiska rörliga (snurrande!) bäraren. Stenåldern dog till slut. Äntligen.

1
Bevaka tråden