Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

musikspelare för iphonen

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om det finns något bra mp3 spelar program till iphonen??
Skulle vilja ha något annat är ipod spelaren, så man kan lägga upp egna mappstrukturer mm, allt för å slippa itunes???

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-06 19:31

Det finns inte, du kan väl köpa en SE eller Nokia, där slipper du använda iTunes.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2008-04-06 19:38

Som MatsOlov sa, finns det inte, förmodligen beroende på att intresset helt enkelt är för litet i och med att kombinationen av iTunes på datorn och iPod-applikationen är svårslagen rent användarvänlighetsmässigt (och en av de stora fördelarna med iPod/iPhone jmf med övriga MP3- och telefontillverkare).

Mitt tips är att du lär dig använda iTunes ordentligt. Det kan ta ett tag att ordna upp biblioteket och lära sig tänka i metadata-metafor istället för filmetafor, men när du väl ställt om dig kommer du undra varför du krånglade med filer och mappstrukturer så länge som du gjorde.

Vill du inte det finns det givetvis horder telefon från andra tillverkare som låter dig krångla vidare med fil- och katalogstrukturer.

Ursprungligen av akesson:

Som MatsOlov sa, finns det inte, förmodligen beroende på att intresset helt enkelt är för litet i och med att kombinationen av iTunes på datorn och iPod-applikationen är svårslagen rent användarvänlighetsmässigt (och en av de stora fördelarna med iPod/iPhone jmf med övriga MP3- och telefontillverkare).

Mitt tips är att du lär dig använda iTunes ordentligt. Det kan ta ett tag att ordna upp biblioteket och lära sig tänka i metadata-metafor istället för filmetafor, men när du väl ställt om dig kommer du undra varför du krånglade med filer och mappstrukturer så länge som du gjorde.

Vill du inte det finns det givetvis horder telefon från andra tillverkare som låter dig krångla vidare med fil- och katalogstrukturer.

inte för att jaga posts på något vis men håller helt med, hatade itunes från början nu älskar jag det.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-07 10:45
Ursprungligen av akesson:

...men när du väl ställt om dig kommer du undra varför du krånglade med filer och mappstrukturer så länge som du gjorde.

Jag har alla låtar i mappastruktur med riktiga filnamn och allt - detta fixar ju Itunes åt mig - jag kan alltså leta åt en låt via mapphirearki med Finder om jag vill. Arbetar Itunes i Iphone annorlunda än Itunes i en Mac?

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-07 11:21
Ursprungligen av mjg:

Jag har alla låtar i mappastruktur med riktiga filnamn och allt - detta fixar ju Itunes åt mig - jag kan alltså leta åt en låt via mapphirearki med Finder om jag vill. Arbetar Itunes i Iphone annorlunda än Itunes i en Mac?

Ja precis som på iPoden så sparar den allt info i en databas och fil strukturen ser helt annorlunda ut. Alla mappar har namnen F01 F02 osv och musiken som ligger där har kryptiska namn som SAVY.m4a.

//Rob

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-07 11:58
Ursprungligen av Robo-X:

Ja precis som på iPoden så sparar den allt info i en databas och fil strukturen ser helt annorlunda ut. Alla mappar har namnen F01 F02 osv och musiken som ligger där har kryptiska namn som SAVY.m4a.

//Rob

Vilket gäller alla iPods olika medeller, vad jag vet.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-06 21:12

iTunes är det bästa!

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-07 02:47

Kanske inte direkt relevent till tråden, men en möjlighet om man vill slippa Itunes begränsningar angående format.

http://coreplayer.com/content/view/28/69/

CorePlayer Mobile.

Ska bli intressant och se hur denna fungerar med filmer och musik.

Audio - MP3, MP2, AAC, MKA, WMA, Midi*, WAV, OGG, Speex, WAVPACK, TTA, FLAC, MPC, AMR, ADPCM, ALaw, MuLaw, G.729

Video - H.264 (AVC), MKV, MPEG-1, MPEG-4 part 2 (ASP), DivX, XviD, WMV*, Theora*, Dirac*, MJPEG, MSVIDEO1

Såg nån Youtube film härdomdan som visade nån betaversion av den, inte direkt snygg men det går väl att ordna på nått sätt.

Jag ser möjligheten att kunna föra över mina anime filmer som är i avi och mkv format, framtiden får utvisa om det är en bra lösning eller inte.

Ursprungligen av Caemon:

Jag ser möjligheten att kunna föra över mina anime filmer som är i avi och mkv format, framtiden får utvisa om det är en bra lösning eller inte.

Men hur ska en iPhone kunna orka visa MKV?

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-10 07:47
Ursprungligen av hugolarsson:

Men hur ska en iPhone kunna orka visa MKV?

Jag äger inte en Iphone så jag vet inte vad den nuvarande klarar av eller inte, men när nästa version (Iphone 3G) släpps så köper jag den och kommer då pröva Coreplayer.

Hoppas den klarar av det, har en stor samling filmer som vore trevligt att kunna spela upp.

Ursprungligen av Caemon:

Jag äger inte en Iphone så jag vet inte vad den nuvarande klarar av eller inte, men när nästa version (Iphone 3G) släpps så köper jag den och kommer då pröva Coreplayer.

Hoppas den klarar av det, har en stor samling filmer som vore trevligt att kunna spela upp.

Problemet är bara att iPhone inte har Coreplayer. Först måste någon ta sig förbi alla spärrar i SDK:n (dvs försöka hitta genvägar i odokumenterade funktioner). Sedan är iPhonen:s processortyp en helt annan.

Själv har jag mycket film på en mediaserver. När jag skall ha över några filmer på telefonen så batchkonverterar jag det bara med te.x VisualHub. Hyfsat smidigt.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

När jag skall ha över några filmer på telefonen så batchkonverterar jag det bara med te.x VisualHub. Hyfsat smidigt.

Kan du inte tycka att det är jobbigt istället; och fixa så att det dyker upp lite lämpliga omkodare.

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-28 17:26
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Problemet är bara att iPhone inte har Coreplayer. Först måste någon ta sig förbi alla spärrar i SDK:n (dvs försöka hitta genvägar i odokumenterade funktioner). Sedan är iPhonen:s processortyp en helt annan.

Själv har jag mycket film på en mediaserver. När jag skall ha över några filmer på telefonen så batchkonverterar jag det bara med te.x VisualHub. Hyfsat smidigt.

Jag läste lite på Coreplayers forum, filmerna är gamla så UI'n är troligen mycket bättre nu.

Citat:

CorePlayer Mobile on the iPhone - Video Demo #1
http://www.youtube.com/watch?v=Sm0OqIrsLp4&NR

CorePlayer Mobile on the iPhone - Video Demo #2
http://www.youtube.com/watch?v=Lx-Vp3IVjbg

Well... we are not gonna post anymore videos as we want to suprise everyone.... plus what ppls saw in that UI demo is not even close to what it is now.
http://www.corecodec.com/forums/index.php?topic=692.msg5354#msg5354

En forumtråd om hur SDK har inbyggda begränsningar.
http://www.corecodec.com/forums/index.php?topic=792.0

Citat:

"Only one iPhone application can run at a time, and third-party applications never run in the background. This means that when users switch to another application, answer the phone, or check their email, the application they were using quits. (p. 16)"
http://www.techcrunch.com/2008/03/07/iphone-sdk-some-of-the-details-arent-great/

This means no browsing Safari will listening to music in CorePlayer.
Also, if you answer the Phone while watching a movie, you will have to restart CorePlayer and find your place all over again.

But the real nail in the coffin is this:

"And all iPhone apps will be sandboxed: they won?t get access to any memory or filesystem resources"
"you can?t sideload or sync that data from a PC, and you can?t get it from any other iPhone application. And you also don?t have access to any shared data stores"
http://practicalmadness.com/2008/03/iphone_sdk_firs

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-08 19:34
Ursprungligen av paltskallen:

Är det någon som vet om det finns något bra mp3 spelar program till iphonen??
Skulle vilja ha något annat är ipod spelaren, så man kan lägga upp egna mappstrukturer mm, allt för å slippa itunes???

Jag har min egen mappstruktur. Jag ställde helt enkelt in iTunes på att inte "hjälpa" mig med det. Fungerar utmärkt på all musik.

iTunes var en ny bekantskap för mig, men jag har lärt mig att uppskatta det ganska bra. Det är tungdrivet och krashar ganska ofta (ibland med reboot som enda utväg), men det har många fördelar. Exempelvis tycker jag att smarta playlists är kanon. Man kan tex välja att bara spela musik man inte betygsatt, eller bara låtar med fem stjärnor i en viss genre. Mycket användbart.

Sen hade jag helst velat att iTunes inte skrev in någon info i själva mp3-filerna, utan sparade all data i en databas, men man kan inte få allt, tydligen. Jag har backup på allt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-08 19:45

Innan jag bytte till Mac så gillade jag inte iTunes alls. Men nu så tycker jag det fungerar hur bra som helst! Speciellt att det synkar så fint med både iPhone och iPods!

• Medlem
  • Habo
  • 2008-04-08 20:29

Håller med tram.
iTunes var i folkmun nackdelen med att ha en iPod... fattade verkligen inte riktigt.

Nu ett par år senare efter ha ägt en Macbook Pro och nu Air och är helt fast i Mac så känner jag verkligen fördelarna med iTunes, som för övrigt fungerar mycket bättre på Mac OS än Windows.
Det må vara lite bökigt att lägga in sin musik i iTunes... men när det väl är fixat och klart med alla Covers så flyter det bara på. Din iPod/iPhone intergreras med hela din dator.
En av det absolut största fördelarna med iPhone (vilket även Steve påpekade vid lanseringen) är att den syncar underbart med din mac. Alla dina kontakter, emailkonton, bokmärken, musik, bilder, kalender... synkroniseras varje gång man stoppar den i dockan på laddning. Det är ibland de största anledningarna till att jag inte kommer köpa någon annan mobiltelefon att ha inkopplad till min Mac i framtiden.

• Oregistrerad
  • 2008-04-09 21:51

Hallå!!!???
Man ska ju ha iTunes! Det är det bästa, jag hade Wmp när jag var 8år gammal (nu e jag 13). iTunes är lättare plus att iPhone/iPod är den coolaste mobilen/mp3n man kan ha!!!!
Mvh// Kristoffer

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-10 01:26

jag har då upplevt lite krångel med itunes i windows vista, med att enheter ibland inte ploppar upp o att det ibland hänger sig (främst när man slänger över stora mängder från datorn till en enhet som också måste bearbetas lite.. ja då har det hänt att vissa mappar ramlar bort o så.

men på macen fungerar det ypperligt.. helt enkelt så verkar det som att itunes för vista buggar lite för mig.. så det har jag gett upp nu o kör via mac.. trevlig upplevelse det.. men det beror till viss del på att det även är intergrerat i osX. jag gillar itunes för vad det är, när det fungerar.. men samtidigt så kan jag se de direkta nackdelarna med itunes som kommer upp när man är på resande fot, och kanske vill stoppa in en eller två låtar från en annan dator än den man nortmalt använder.. speciellt om man råkar ha igång automatisk synkning.

Kan absolut inte förstå hur folk kan ha svårt för iTunes. Det enda negativa med iTunes är att det görs kopior av alla låtar när man lägger in dem. Men samtidigt är det positivt, för de organiseras väl då och du kan radera originalfilerna som sällan organiseras väl. iTunes är jätteenkelt om man ger det en chans och inte använder PC, för då är det seeeegt.

Ursprungligen av henkebarn:

Det enda negativa med iTunes är att det görs kopior av alla låtar när man lägger in dem.

Det kan du väl bara stänga av?

Ursprungligen av thevil:

Det kan du väl bara stänga av?

Förmodligen, men samtidigt är jag som sagt nöjd och positiv till det, för då håller iTunes reda på var all min musik är, medan jag kan radera filerna som INTE ligger i iTunes-biblioteket. Skitsmart hantering!

I love iTunes.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 11:24

Under Preferences/Advanced kan man stänga av att iTunes kopierar filerna. Det är upp till dig om du vill att iTunes ska hålla ordning på dina låter eller om du vill göra det. Men även om när du väl har importerat allt kan du slänga bort "originalet" eftersom iTunes har nu allt. Det är bara viktigt att läsa innan man börjar importera musik.

//Rob

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-28 12:36

Tycker iTunes är sjukt smidigt då man slipper organisera sin egen musik, iTunes gör det till en. En dålig grej är att det ibland blir kopior i mitt bibliotek när jag importerar musik, men det är något man får leva med antar jag.

Första gången när jag la in all min musik till min nya Mac så blev det kanske en 1000 dubletter på något sätt. Försökte med program och liknande med blev inte riktigt bra så fick göra det manuellt, slitigt men absolut värt det

1
Bevaka tråden