Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriösa problem med ny iphone

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 18:16

Köpte iphone från UK i tisdags, genom en herre på blocket.
Då var den färdighackad och fungerade alldeles ypperligt.
Jag smaskar in all min musik, provar även lite olika programvaror från installer, inga skumma grejer dock. skteches(?) labyrint, swirlyMMS och programmet för att göra ringsingnaler direkt på luren.
Telefonen börjar strula mer och mer, hänger sig spontant å e allmänt jävlig.
Handsfreen/hörlursuttaget tappar stinget helt (har rengjort) och knappen för att höja "ringer" volymen på sidan tappar också funktion.

Fine tänkte jag och blåste om luren från skratch, med pwnage denna gång (1.1.4/3.9).
Nu har jag bara lagt in bsd subsystem som rekommenderat och telefonen är hittills stabil men hörlursutaget är helt dött lika så översta volym knappen. Hårdvarufel antagligen. har rotat om med topps utan framgång.

har tappat luren i trägolv från knähöjd en gång, inget var inkopplat då. Är den så känslig?
känns inte bra alls det här

edit:
Kom på i efterhand att titeln är så där dålig och intetsägande mer passande skulle kanske vara "Ny iPhone ostabil och trasigt? hörlursuttag"

Senast redigerat 2008-04-05 23:34
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-05 22:12

Det första du skriver att den hängde sig osv.. men du hade en massa installerat, så var min första tanke.. återställ och lås upp på nytt.. vilket du hade gjort. För mycket jailbreak-program som inte är gjorda att användas "egentligen" kan orsaka sådana problem.

Har haft min iPhone sedan september, med mig varje dag, tappat i golvet många gånger, men den fungerar utmärkt.
Så om du BÅDE har fel på hörlursuttaget och volymknappen låter det ju lite väl mysko Var det fel från början eller blev det så sedan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 23:22

jo precis, för mycket hemmasnickrade program kan ju inte vara hälsosamt för någon, det är väll illa nog med all skit som krävs för att kunna använda luren i Sverige.

Vilka program (om några?) har du med dig regelbundet? Finns det några som är bevisat stabila så att säga? Spontant känns det ju som att merparten av skribenterna här har sida upp och sida ner med applikationer utan att det har någon inverkan på telefonens stabilitet. Själv blev jag riktigt förvånad över hur mycket stök det blev så fort man släpande in några program.
Även nu utan något förutom bsd subsystem (varför är det rekommenderat?) så kastas jag ur safari då och då, något som man ska vänja sig vid? Kan det skilja i stabilitet beroende på hur man har hackat sig fram?

Både hörlursuttaget och volymknappen fungerade utmärkt igår. Kan inte isolera när de slutade göra så till annat än just ett fall från knähöjd till trägolv. Men som du säger, det låter otroligt att både propphålet och knappfan skulle paja samtidigt av det lilla.

Jag borde vara mer arg för att jag köpt en sån pissig produkt, men den är ju så vacker att se på, man måste vara lite förlåtande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 23:57

Nu tror jag att jag kom på något:

När telefonen var som stökigast tänkte jag blåsa om den och började med att "pwna" den. Efter det så gjorde jag inte en återställning utan fortsatte med det crap jag redan hade liggandes på den. Det fungerande bra ett tag (läs ett par timmar) men tillslut la jag in "pwnad" firmware på den.

Sen jag pwnade första gången vet jag inte om varken handsfreen eller volym knappen har fungerat.

Ska testa göra om hela processen igen i rätt ordning utan användning i mellan så får vi se.

Edit:
Nej ingen framgång. Men jag vill ännu inte överge spåret.
Törs man lägga in en orörd 1.1.4 från itunes? Dom kan inte låsa luren eller så om de märker att den är hackad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-06 00:23
Ursprungligen av svindyr:

Edit:
Nej ingen framgång. Men jag vill ännu inte överge spåret.
Törs man lägga in en orörd 1.1.4 från itunes? Dom kan inte låsa luren eller så om de märker att den är hackad?

Inga problem, kör på med en originalfil bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 10:53

Sagt och gjort. Fortfarande samma problem.
Är det ett måndagsexemplar jag fått? Vad har jag för garatirättigheter?

Kan bootloadern ha något med detta att göra? ska man testa den andra versionen?
Jag börjar bli trött på det här nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-06 14:54
Ursprungligen av svindyr:

Sagt och gjort. Fortfarande samma problem.
Är det ett måndagsexemplar jag fått? Vad har jag för garatirättigheter?

Kan bootloadern ha något med detta att göra? ska man testa den andra versionen?
Jag börjar bli trött på det här nu.

Garanti har du, men hur ska du få den till UK, känner du någon som kan ta med den? Eller åka dit på semester...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 17:05

Ja det blir ju nästa bekymmer. Har en polare som pluggar där så det blir väll en bra anledning att besöka honom kanske.. Fick med ett O2 kort från blocket killen, men det är antagligen inte aktiverat, hur bortförklarar man det?

Har jag fått tidernas sämsta iphone eller är alla lika ostabila som min? Även direkt efter total återställning med pwnad firmware så hänger den sig slentrian mässigt och vid typ varannan upp start. Är det priset man får betala?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-07 21:38
Ursprungligen av svindyr:

Har jag fått tidernas sämsta iphone eller är alla lika ostabila som min? Även direkt efter total återställning med pwnad firmware så hänger den sig slentrian mässigt och vid typ varannan upp start. Är det priset man får betala?

En iPhone ska inte hänga sig. Jag tror aldrig min har gjort det, det värsta som hänt är att safari avslutats, jag har haft iPhone sedan November och har med den jämt, den är igång 24/7.

Mitt tips är gör en återställning i iTunes och lås sedan upp den med iLiberty+.
Berätta hur den beter sig efter det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 21:54

då så, kör med iLibertys lösning nu. Samma problem med handsfreen och volymuppknappen. Kan det vara hårdvaru skador? jag ser ingen annan lösning men det låter inte klokt.

låter man ett ljud spelas medans man för in handfreen upphör ljudet, så luren vet iaf att proppen är i.
Har någon hört om det här förut? Låter som omvända "damm i propphålet"-buggen.

Återkommer om stabilitet

Edit 22:20

BOYA! Började med att vänsterkanal gav ljud, sen började svarknappen fungera och nu även höger kanal ibland. Allt efter överdrivet blåsande ner i plugg hålet, med tryckluften på jobbet kanske tillåmed voylknappen kickar igång. Fan va skummt.
Ännu stabilt

Senast redigerat 2008-04-06 22:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 23:19

Har det skrivits om buggiga iphones? någon hårdvarumiss eller någon skada som gör att den blir ostabil?

Statusrapport efter ett dygn med iLiberty+ hack:
* Hängde sig under natten och väckarklockan som inte ringde gjorde mig försenad till jobbet (dumm-optimist som inte hade backup)
* fungerat hela dagen tills hemresan då jag pluggar i handsfreen och den dör.
* dör igen när jag är hemma och surfar lite slappt, dör ett par omstarter men kommer igång till sist.
* dör vid första viloläget, 3 misslyckade omstarter och här sitter jag nu.

iphone 16gb
jailbreak, unlock, activate med iLiberty+
bootloader vet jag inte riktigt

jag har installerat bsd subsystem och community services samt bytt ut mail ikonen mot sms ikonen i "docken", när jag tänker efter så var det bland det sista jag gjorde innan den börja flippa ur totalt

Och för alla er fungerar det hur bra som helst?
Varför jag?!

Ursprungligen av svindyr:

Och för alla er fungerar det hur bra som helst?
Varför jag?!

Dålig Karma?!!?
Har du gjort något annat riktigt dåligt som gör att det här slår tillbaka på dig nu?
Har du nitat någon verkligt snäll människa, stulit från någon som är fattigare än du själv, ljugit så någon ärlig och god person har hamnat i skiten etc etc?
Man ska aldrig utesluta några som helst orsaker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 23:29

Generellt är jag väldigt snäll. Piratkopierar endel men inte mer än medel på detta forum skulle jag tro. Är en trogen mac-fanboy som köper många dyra produkter.
Haha, underbart att den mest logiska förklaringen just nu är karma...

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-07 23:30

Min iPhone hängde sig ibland på version 1.02, 1.1.1 men aldrig hängt sig efter 1.1.2 och frammåt.
Safari crashar däremot alderles för ofta... räcker att surfa runt på lite stora sidor så crashar den till slut. Sidor den crashar på är IDG.se och E24.se ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 23:36

På nått vis gör sånna här rapporter mig bara mer uppgiven... wtf!

  • Medlem
  • Falun
  • 2008-04-07 23:45

Hej svindyr!
Verkligen tråkigt med dina problem, har själv haft många problem med telefonen men har äntligen löst allt.

Mitt tips till dig är att först göra en återställning från telefonens menyer (Inställningar, allmänt, återställning) och sen tar du rensa alla inställningar och innehåll.. när du gjort de återställer du telefonen i iTunes till 1.1.4 sen använda valfritt upplåsningsprogram. iLiberty fungerar bra för mig nu. krävs dock lite modifieringar för att få den att spara alla inställningar. samt cookies i safari.

Lycka till!

/Anders

*edit*
Hade precis samma problem som dig med att telefonen stängde av sig själv och aldrig vaknade från viloläget. De där med att rensa alla inställningar och innehåll löste de problemet för mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 00:03

Men det betyder att man inte kan flytta på ikonerna som man vill tex om man vill ha en fungerande telefon? Ett pris man kan betala men känns skevt. Eller blir telefonen "frisk" efter man har rensat loss ordentligt?

  • Medlem
  • Falun
  • 2008-04-08 01:05

min blev "frisk" efter de.. Återkom gärna med resultat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-08 09:42
Ursprungligen av svindyr:

Men det betyder att man inte kan flytta på ikonerna som man vill tex om man vill ha en fungerande telefon? Ett pris man kan betala men känns skevt. Eller blir telefonen "frisk" efter man har rensat loss ordentligt?

Självklart kan du flytta på ikonerna. Det var ett väldigt tjat om "ett pris man kan betala". Det är något fel med din iPhone, antingen hårdvarumässigt eller en korrupt programvara.

Du tappade den, du sabbade den. Låter som det är ett hårdvarufel som ligger och spökar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 21:55

Nu har jag följt archens råd till punkt och pricka. Det känns som sista chansen nu för telefonen att visa vad den går för. Håller på att synka musik och kontakter nu så time will tell.

Självklart misstänker jag också hårdvarufel, men jag ser två saker som talar emot det:
Dels att smällen som luren fick var ganska mild, jag utesluter inte att den kanske har varit illa behandlad hos den tidigare ägaren men jag vill minnas att den fungerade bra när jag fick den.
Dels att om min iphone börjar bete sig fruktansvärt ostabilt på grund utav ytre åverkan så borde det finnas andra exempel på det också, Det verkar inte vara någon som hört något liknande.
Vaga argument jag vet, men jag vill inte sluta hoppas.

Ponera nu att min iphone har en hårdvaruskada som påverkar driften, vad blir nästa steg? Ett års garanti har man väll även om man inte aktiverat kortet? Visst måste jag åka till UK men det är ett annat problem. Går man bara helt sonika in och reklamerar telefonen som vilken rutten banan som helst? Om apple kan bevisa att jag hackat den finns det ingen som helst garanti, right? men man kan återställa den såpass att det inte går att märka?

Vad trött jag blir på allt detta.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-04-08 22:46

http://www.flickr.com/photos/demonbaby/2185502979/

Alltså den ska klara ett fall på 40cm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 00:04

Efter en total återställning och ominstallation hänger sig telefonen ändå i första viloläget.

Någon på forumet med erfarenhet av supporteränden med iphone?

  • Medlem
  • Falun
  • 2008-04-09 01:00

fan va tråkigt!
Kör du med iliberty? har du kanske ersatt installer08 payloaden för att kunna spara inställningar isåfall?

prova att installera en fräsch kopia av iLiberty och installera inga payloads. Lägg in allt sånt i efterhand istället. De KAN ha gjort att min telefon fungerar bättre.

Tycker de känns som mjukvarufel o inge hårdvarufel.



/Anders

edit:
ang problemet med att vissa inställningar inte fungerar så kan du fixa till de via putty tex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 12:16

yep helt clean iliberty inga extra payloads whatsoever.

Det känns verkligen som mjukvaru problem speciellt nu när den övre volymknappen fungerar igen (!!)
EDIT: Har löst den här nöten: ruckar jag hörlurskontakten åt höger funkar volym-upp knappen men vänster kanal försvinner. Ruckar jag kontakten å vänster kickar vänster kanal igång men volymknappen lägger av. Det finns noll chans att det är skräp i hålet då jag både har kört med topps och tryckluft.

Ska flasha bootladern till 4.6 så podden är garanterat återställd, sen köra iliberty igen, sen har jag nog gjort allt man kan tänka på.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-18 11:58

Dålig volym i IPHONE

Hej tycker ringsignalsvolymen i iphone är riktigt dålig, jag hör knappt när det ringer. Finns det något program för att boosta volymen ekler är det bara att acceptera. En sak till min iphone tappar täckning ibland mitt under samtalen är det nåt man kan göra för att förhindra detta. Tack

Ursprungligen av momoney:

Hej tycker ringsignalsvolymen i iphone är riktigt dålig, jag hör knappt när det ringer. Finns det något program för att boosta volymen ekler är det bara att acceptera. En sak till min iphone tappar täckning ibland mitt under samtalen är det nåt man kan göra för att förhindra detta. Tack

Söka kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 19:27

Väldigt konstigt sätt att ta upp en ny fråga.

Min telefon fungerar ialla fall mycket bättre nu. Fem dagar sen senaste hang-up och hon starta på första efteråt. Glapp i hörlurs uttagen men det har iaf inget med mjukvaran att göra.
Jag återställde henne och flashade basebandet säkert 4 ggr innan stabilt resultat.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-19 15:08

[quote="svindyr;1528592"]Väldigt konstigt sätt att ta upp en ny fråga.

Hur tar man upp en ny fråga då om man får fråga?

Är lite ny på det här så ni får ursäkta!

Bevaka tråden