Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Promars servicemanual & mod?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som sitter på en servicemanual till Roland Promars? Vår har pajat igen och ett kretsschema vore nice att ha.

Medan jag googlade runt efter den hittade jag en intressant notis. Tydligen kan man modda den andra VCO:n så man får kontroll över vågform och range. Någon som vet hur man gör det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 07:46

Enligt sound on sound så: The Promars has long been described as "a monophonic Jupiter 4" and in many ways this is a fair assessment. Indeed, much of the service manual and technical notes are common for the two instruments. But if there is one respect in which they differ greatly, it is that whereas the Jupiter 4 has one oscillator per voice, the Promars has two. So let's start here...

Och servicemanualen för JP4:an kan du hitta här: http://www.analoghell.com/studio/index.cfm?fuse=downloads

Annars verkar den svår att hitta just promarsens manual som .pdf..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 09:24

Kolla med Roland Scandinavia. Ibland så har jag köpt orginal servicemanualer därifrån billigt (orginal)...

Tack för länken, bra site! Men tyvärr ingen Promars...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-08 09:29

Näe, ingen Promars i sikte nånstans - har försökt spana efter MRS-2 som den också är känd som...

jag vet enligt flera att roland.uk (hmm...eller var det .usa ??) glatt verkar skicka servicemanualer som pdf om man ber snällt, hur det är med roland här i sverige vet jag inte, men kanske prova med dom först och annars får du väl maila runt lite, jag tror nog att det borde gå att fixa iaf

ang. den modden så vet jag att nån nämnt den på ah, däremot har jag aldrig hört om nån som genomfört den, men om du bara hittar en duktig tekniker samt får tag i servicemanualen så borde det ju gå att fixa på nåt sätt, sen hur man löser det på ett bra sätt kosmetiskt på maskinen är ju en annan sak....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 11:13

Roland i Sverige skickar servicemanual som papperskopia om man ringer dit, det kostar lite granna i postförskottsavgift och annat, men det kan det vara värt. Vet inte om de har en till ProMarsen.

Jag har för mig att ProMars och JP-4 har samma röstkort? I sådana fall borde det gå aldeles utmärkt att använda JP-4:ans servicemanual, eller till och med bara kolla hur det är gjort för oscillator 1.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-08 15:24

Vad är det som felas på den?

Ursprungligen av PBIT:

Vad är det som felas på den?

Den är rymdtyst. Troligen något med VCA:n.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-09 00:48
Ursprungligen av sawtooth:

Den är rymdtyst. Troligen något med VCA:n.

öhm - det är ju samma VCA i ProMars som JP4. Kanske räcker med JP4 service notes. Om du tittar på schemat för JP4 så gäller MODULE BOARD för 181-020 (JP-4) samt OP-105 (Promars). Skillnaden mellan JP-4 och Promars är markerade. Tankar du den från nätet som PDF så är det sid 44 av 68.

Det verkar alltså inte som om du kan ta ett röstkort från JP-4 å sätta i Promars - iallafall inte utan att göra lite mods.

Det verkar finnas en del enkla ställen att mäta på. Det är ju inte säkert att det är VCA bara för att den är tyst. Behöver inte ens vara röstkortet som är kajko. Men kolla röstkortet först.

/ Space Is Big - ProMars Is Small

Jo, så sant. Jag är elektronikilliterat men Eskil kan sån't, så jag skickade över pdf:en till honom. På tal om just något helt annat: han frågade mig häromdagen om du har kvar din fungerande X7000-diskdrive? Skickar kontaktinfo med PM.

Ursprungligen av PBIT:

öhm - det är ju samma VCA i ProMars som JP4. Kanske räcker med JP4 service notes. Om du tittar på schemat för JP4 så gäller MODULE BOARD för 181-020 (JP-4) samt OP-105 (Promars). Skillnaden mellan JP-4 och Promars är markerade. Tankar du den från nätet som PDF så är det sid 44 av 68.

Det verkar alltså inte som om du kan ta ett röstkort från JP-4 å sätta i Promars - iallafall inte utan att göra lite mods.

Det verkar finnas en del enkla ställen att mäta på. Det är ju inte säkert att det är VCA bara för att den är tyst. Behöver inte ens vara röstkortet som är kajko. Men kolla röstkortet först.

/ Space Is Big - ProMars Is Small

1
Bevaka tråden