Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska vi skapa en 99.se repository?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har funderat på varför det ska vara så jäkla krångligt med alla sources. Saker man vill ha finns utspritt över en massa repos och det stör mig till vansinne. Ska vi inte ta och starta en repository här på 99.se och samla alla rekommenderade applikationer här? Är det möjligt? Har inte satt mig in i hur det fungerar fullt ut... men som jag förstått det så är det helt enkelt bara en XML-fil som pekar på applikationen och dess sida med lite info. Borde vi inte kunna göra en XML-merge bland alla stora repos och några små?

Det är väl inte riktigt så enkelt? En källa innehåller ju även installationsinstruktionerna, avinstallationsinstruktionerna osv. Kolla in SwePhones XML-fil t.ex. Då måste man ta hela den XML-filen och slå ihop den med alla andra man vill ha, antar jag.

Precis, det är det jag menar med merge. Borde ju fungera bra. Borde inte till exempel feedburner lösa det? Eller vad rackarn nu den siten heter...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-08 12:31

Tja om du har oändligt med tid att gå igenom alla andras källor för länkar till zipfilen som skall tankas och sen preflight, installations, uppdatering, avinstallations anvisningar för varje program kan man absolut knacka ihop det i en egen källa.

Problemet är att uppdateringarna måste skötas manuellt varje gång ett program på en källa uppdateras. Det kommer säkert smidigare lösningar för detta framöver men det är ingen jag skulle vilja ge mig in på i dagsläget.

SOrry, men jag förstår inte ännu
Varför kan jag inte bara ha en service igång som 2-3 ggr om dagen kollar en massa fördefinierade XML-filer och mergar ihop dom till en? Om man kollar er xml (http://ifun.se/swe) så ser jag först definieringen av dokumentet, sen plist-taggen, sen första Dict-taggen.
Under den andra dictaggen så ligger ju länken till zip-filen, borde ju gå köra en definition i snurran att du ska söka efter en String-tag som har "HTTP:" efter sig, då har du länken i en variabel (osv osv).
Förklara gärna även varför man inte bara helt sonika kan kopiera in allt utom dokumentdefinieringen i en redan befintlig XML. Alltså så man har flera "första" <DICT>

Jag vill inte säga emot dig, jag vill bara förstå varför det inte fungerar, då jag inte kan detta men gärna vill

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

SOrry, men jag förstår inte ännu
Varför kan jag inte bara ha en service igång som 2-3 ggr om dagen kollar en massa fördefinierade XML-filer och mergar ihop dom till en?

Det borde rimligen fungera, om man tar rubbet från resp repo, kanske med lite handpåläggning (som att rensa bort start och sluttaggarna).

Ursprungligen av Adrian B:

Det borde rimligen fungera, om man tar rubbet från resp repo, kanske med lite handpåläggning (som att rensa bort start och sluttaggarna).

Känns så iaf. Fördelen torde vara att installer-appen bara behöver göra ett anrop till en enda source. Vilket rimligen borde speeda upp det då man kör över t.ex. Edge...

• Medlem
  • Lund
  • 2008-04-08 15:29

Hur lägger jag till en resp till Cydia?

Detta är en utmärkt idé ju. Det är otroligt jobbigt att behöva ha massor av repos med skit man inte vill ha på.

En 99-repo skulle va utmärkt. Kanske en lista här på forumet med innehållet också.

Aja, tumme upp för förslaget.

Tack.
Men jag tror att om vi ska specificera vilka applikationer vi ska ha i repon så måste arbetet göras allt för mycket manuellt. Mitt förslag var enbart att sammafoga alla viktiga repos. Då kommer tyvärr mycket skräpapplikationer följa med i den XML:en.

Jag vet inte hur en xml-fil ser ut och har ingen koll på hur man själv ordnar en 'repo' men:

Man kanske kunde göra så att de som är intresserade av att skapa en 'repo' och orkar kolla igenom andra xml-filer efter just de program de tycker borde platsa, så kunde det se ut så här(exempel):

Applikation: 'SNESZelda theme'

Motivation: Ett fint tema till Ipod/Iphone

XML:

<key>bundleIdentifier</key>
<string>com.touchrepo.themes.sneszelda</string>
<key>name</key>
<string>SNES Zelda</string>
<key>version</key>
<string>1.0</string>
<key>location</key>
<string>http://www.touchrepo.com/themes/SNESZelda.zip</string>
<key>category</key>
<string>Themes (SummerBoard)</string>
<key>size</key>
<string>359645</string>
<key>hash</key>
<string>2b96ddf1ed0686d0ad9867706ebb3f73</string>
<key>url</key>
<string>http://www.touchrepo.com/placeholder.html</string>
<key>description</key>
<string>A SNES Zelda theme by AzureBlack.</string>
<key>sponsor</key>
<string>ipodtouchfans.com</string>
<key>date</key>
<string>1195023660</string>
<key>scripts</key>
- <dict>
<key>install</key>
- <array>
- <array>
<string>CopyPath</string>
<string>SNESZelda/</string>
<string>~/Library/SummerBoard/Themes/SNESZelda</string>
</array>
</array>
<key>uninstall</key>
- <array>
- <array>
<string>RemovePath</string>
<string>~/Library/SummerBoard/Themes/SNESZelda</string>

Vet inte om jag gjorde rätt nu men jag kopierade bara ut den text som fanns om just SnesZelda-temat i ipodtouchfans repo.

Jag förstår hur du tänker, och jag håller med att det skulle vara smutt. Men någon måste sitta och göra det manuella arbetet. Plus att du tappar det som jag anser är ganska viktigt... nämligen alla nya grejjer som tillkommer är det ingen som upptäcker om vi alla kör den repon som vi då skapar.
Om man gör som jag föreslog så kommer man få en repo som automagiskt fylls på med allt som tillkommer från olika repos. Man missar alltså inget nytt fräckt

Den "enda" fördelen med mitt förslag är att man får bara en source som rimligtvis borde gå snabbare att refresha än om man har flera repos på olika adresser i olika länder, med olika snabb server.

"99.se/repo" är först o främst en kort adress (inte att underskatta då man ska knappa in det på en liten handhållen enhet) och ligger på en bra lina, som finns här i Sverige.

Argumentera gärna emot, vill veta om min idé håller.

1
Bevaka tråden