Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fototidningar våren 08

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte vi kunde starta en liten truddelutt om vilka fototidningar vi läser.

Jag är väldigt nyfiken på er gamla rävar vad ni rekommenderar och vad ni läser själva (det behöver ju inte vara samma sak...).

Så, ohämmad favorisering av egna favoriten, motiveringar och roligt och trevligt skall vi ha.

Åsikter av typen "tycker den ä skit" vill vi inte ha här utan om man INTE tycker om någon tidning så skall man åtminstone kunna sakligt redogöra för varför.

Så, jag börjar;

Läser själv med stor behållning "Digitalfoto". (148 sidor dassläsning!)

Jag tycker den är bra för att den innehåller mkt reportage och väldigt mycket "Hands-on" (Så här fixar du utfrätta himlar i LR, etc etc).

De har hyfsade tester, tror det finns andra tidningar här som är bättre.
Så är du "materialare" - alltså att du mest gillar kamerateknik - så finns det nog bättre tidningar.

Själv gillar jag alla de praktiska tipsen kring;
Så fotar du bröllop, Så lyckas d med nattbilder, Måla med ljus, Fotografera rökfigurer. Så bygger du en enkel "fotostudio" för ett fotojobb.

Gillar INTE att de blandar in en massa konsumentvideokameror med kortare tester etc. Fan, jag gillar film och KAN fota hyfsat. Ge mig en Videokamera och jag kan inte ens göra 2 minuter på en staty i slottskogen...

Kostar 65:-, utkommer 12ggr per år tror jag.

Egentligen en engelsk tidning som är översatt till Svenska...
Roligt i stadsreportagen se brittiska polisbilar, röda brevlådor etc.
Bröllopsreportagen var inte riktigt som de svenska
Jag ser detta som ngt kul...

Jag prenumererar på Proffs Foto, Tidningen Foto och på Kamera & Bild.

Sen brukar jag köpa lösnummer av följande tidningar:
Digital SLR Photography
Professional Photograper
American Photo
Advanced Photoshop
Photoshop Creative

Senast redigerat 2008-03-31 13:37

Vilken är favoriten? Vad är bra? Vad retar du dig på?

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-30 13:40

Jepp/ blir att man mest små blädrar i div facklit/ tidsskrifter nu för tiden..

Synd ! Men har ett rätt trevliga bild böker osv från staterna i bokhyllan...
Nu finns det mesta på webben om man nu söker nån specfik portfölj...

Här därmot en länk som har oxå en tidsskrift i botten.. men här nedan klart aktuel !!!
http://bop.nppa.org/2008/still_photography/winners/

Lite att titta på om man har en stund över

• Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-09 00:43

kör digitalfoto jag med, tycker den är bäst av de jag tittat på. tycker dock att det är synd att dom slutat med cds. gillade att få massa bra saker gratis ^^

Så de har haft götte-skiva med förr? kul!

Jag köpte ett lösnummer av Practical Photography (http://www.photoanswers.co.uk/). Tycker det var välinvesterade pengar. Mycket bra guider och dyl. Så använder du blixt på rätt sätt, hur man gör fina landskapsbilder (lägger ihop flera exponeringar etc) etc. Kommer nog köpa ett nummer till iaf

Här blir det:
Tidningen Foto
American Photo
och min absoluta favorit Photoicon

tillägg att dessa köps även varje månad
Vogue
Harpers Bazar
Vanity Fair

BeachMagnus;

Vad gör att du köper Foto och American Photo då?
Varför är favoriten Photoicon ? (aldrig hört talas om)

Vogue och Vanity Fair vet jag på ett hum vad de är men den tredje? Harpers Bazar? (Namnet verkar driva med VF...)

edit: läste inte frågan tillräckligt såg jag nu.
Vad som gör att jag köper dem, hmm tristess tror jag står för 90% av svaret. 10% för att jag kanske är intresserad av något i den .. ungefär som min tjej köper Cosmo..

Foto går att få tag i överallt, så nä rjag ser en ny köper jag den.
American Photo har jag än så länge bara hittat på Chocolate i Centralstation och på Pressstop där även Photoicon går att hitta.

Photoicon är ett magasin som kommer fyra gånger om året, ursprungligen hette den The New Nude men har nu gått över till att vara en mer allroundtäckande än bara fine art nude bilder. Den har otroligt bra ingående biografiartiklar och tar fram det mer artistiska i reklamfoto och konstfoto. Kostar visserligen 115:- men är lätt väl värd pengarna med sin höga kvalité.

Dem tre övriga är modemagasin där jag tittar på bilderna.......

Ursprungligen av Goflorp:

BeachMagnus;

Vad gör att du köper Foto och American Photo då?
Varför är favoriten Photoicon ? (aldrig hört talas om)

Vogue och Vanity Fair vet jag på ett hum vad de är men den tredje? Harpers Bazar? (Namnet verkar driva med VF...)

Senast redigerat 2008-04-28 17:15
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-04-28 14:26
Ursprungligen av Goflorp:

BeachMagnus;
Harpers Bazar? (Namnet verkar driva med VF...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Harper's_Bazaar

1
Bevaka tråden