Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allround-optik till D300

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Sitter idag på en Nikon D300 som jag är brutalt nöjd med. Problemet är min uppsättning optik.

Utrustning:
Nikon D300
Sigma 10-20mm /f4-5.6
Sigma 30mm / f1.4

Är såklart medveten om att jag behöver något ÖVER 30mm oxo även om jag fotar väldigt mycket i dåliga ljusförhållanden och numera älskar vidvinkelfoto (för gatfoto och landskap).

Kom precis hem (till Hong Kong) efter en tvåveckors vistelse i Sydafrika. Här förstod jag dock hur begränsad jag var utan en längre optik. Vidsträckta landskap i all ära men hur intressanta kan bilderna bli i längden?

Så då är frågan hur lång optik jag skall införskaffa. Har tänkt tanken på att köra en dedikerad 70-200-zoom men skall sanningen fram tyckte jag att det var rätt omständigt att byta optik "på fältet". Om man nu kan prata om ett sådant begrepp vid turistfotografering. Vidare känner jag att jag borde införskaffa en skarp och vettig optik för att ens försöka matcha mitt nya kamerainköp, så en Sigma-glugg kanske inte är ett alternativ.

Jag har tittat på följande optik:

Nikkor 18-200mm VR II -- Har fått vettig kritik och bra recensioner. Kanske lite väl soft i det övre teleområdet 150+ och den zoomar tydligen ut av sig själv ibland om man inte har den i 18mm-inställningen. Kanske man kan leva med dock. Kostar drygt 4000kr här i Hong Kong.

Nikkor 16-85mm -- Kanske den skarpaste optiken? Frågan är om 85mm "räcker". Som det ser ut nu är det ju rena teleskopet i jämförelse med mitt fasta 30mm. Kostar ungefär 4000kr det också.

Nikkor 24-120mm -- Har inte läst så mycket om det. Frågan är om det är tillräckligt allround i "vidvinkel"-området. Är övertygad om att 120mm räcker dock. Kostar 3000kr här.

Nikkor 18-135mm -- Inte läst något om detta. Har inte hittat det i Hong Kong heller men jag antar att det inte skulle vara omöjligt att hitta om det visar sig vara ett bra val.

Så, vilken optik passar bäst till min D300? Om 16-85 är sjukt mycket skarpare än de andra kanske det är ett bra val och jag kan leva utan 85+. Om 18-135 inte är bättre än 18-200 faller det bort såklart. 24-120 är bara ett alternativ om de andra har stora brister. En sten-sax-påse-lek utan en självklar vinnare alltså!

HJÄLP MIG!

Om det är 24-120 VR du menar så är den onödigt stor, iom att det är gjort för fullformat. Sigma har ett 18-125 med bildstabilisator, förutsatt att du inte verkligen måste ha Nikon-gluggar. Dock vet jag inget om hur bra det är.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 15:41

Inte lätt att ge råd om zoom och fasta objektiv. Beror mycket på behov och hur man använder sin utrustning. Är du en person som inte har något emot att röra dig i djupled så kanske fast optik i 2-3 olika brännvidd. Och hålla på att byta brännvidd då och då. Eller är du en person som föredrar att kunna zooma dig till rätt komposition? Och ha möjlighet till olika brännvidd utan att byta objektiv. Blanda med fast och zoom, enbart zoom eller enbart fasta? Mm, kanske inte till mycket hjälp men det kan vara bra att följa upp med några fler frågeställningar för att kunna komma fram till en optimal uppsättning just för dig.

Jag gillar att fota med ett fast objektiv. Dock finns det situationer, typ turistande, där det är nödvändigt att kunna zooma sig till rätt komposition. Det är ofta det är fysiskt omöjligt att komma närmare eller längre ifrån. Jag vill egentligen bara ha ett bra allround-objektiv! Något av ovanstående antar jag är det enda vettiga alternativen (om det inte finns en vettig Sigma-glugg).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 19:30

Ok på så vis. Ja, jag är rätt nybliven amatörfotograf så jag har inte hunnit testa så många objektiv. Så med min erfarenhet kan jag bara tillföra vad man läst om de olika. Du får se vad de som har provat de du nämnt ovan, vad de tycker om de olika i praktiken.

Om jag får gissa så är nog 18-85 eller 24-120 de bättre när det gäller bildkvalité. Och som "turistobjektiv" så räcker säkerligen ett 18-85, kan jag tycka.

Hoppas någon mer erfaren kan hjälpa till här.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-06 22:51

D300 är ett grymt bra Hus och ligger i topklass som proffs hus..
Har skrivit en del här i forumet och plåtat med Nikon i ca 25 år proffesionelt..
och många generationer Hus har passerat mina händer. Bra att veta när du nu kör
med en sån kaliber till hus Är att optiken sanslöst viktig om du ska utnyttja Husets egenskaper.. huset är DX format!!
min rekomendation är givetvis för D300 ett Nikkor 17-55/2,8 g ED DX
Ok inte billigt men är byggt för ditt hus mer eller mindre.. och du lär inte bli missnöjd.
annars finns en budget variant Sigma 17-70 2,8-4,5 ?? som sägs vara mycket prisvärd!!

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7097751

men om man köper en Ferrari inte sätter du på regumerade däck från Gislaved??

Trisen: Självfallet är optiken oerhört viktig. Så du tror inte att t.ex. 16-85 enl. ovan skulle prestera något vidare? Det är ju även den en DX-glugg! Sen tycker jag 55mm är fört kort! Behöver komma upp till åtminstone 85mm! Ännu högre kanske är att föredra, jag vet inte. Därav min förfrågan i tråden.

Vad gäller Sigma-gluggen du rekommenderar har den fått ett rätt svalt mottagande, ljusstark i all ära men är inte Nikkor 16-85mm av bättre optiskt kvalitet?

Ponera nu att jag skulle köpa 17-55-gluggen. Hur länge kommer den stå sig? Kommer det komma något nytt snart? Är inte den väl gammal

Och om jag förstått dig rätt så finns det få saker som slår D300 + 17-55/2.8? Det kliar i fingrarna. Funderar på att sälja mitt fasta 30mm Sigma för att komma ner ett par lappar i pris och enklare motivera det för mig! Skulle ju ändå aldrig använda ett sämre objektiv även om det är mer ljusstarkt. 2.8 tror jag räcker gott och väl, eller?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-08 00:23
Ursprungligen av misthv:

Ponera nu att jag skulle köpa 17-55-gluggen. Hur länge kommer den stå sig? Kommer det komma något nytt snart? Är inte den väl gammal

Och om jag förstått dig rätt så finns det få saker som slår D300 + 17-55/2.8? Det kliar i fingrarna. Funderar på att sälja mitt fasta 30mm Sigma för att komma ner ett par lappar i pris och enklare motivera det för mig!

Nja gammal blir den nog inte ! En bra väl byggd sak som håller i ur o skur..
i alla fall till DX sensorerna.. och ett bra andrahandsvärde..

Nikkor sattsar nu iof på (N) gluggarna 14-24 samt 24-70.. 2,8 och om man nu funderar
på att skaffa FF typ till D3 så är det kört med DX.. Faktum är att jag nu kört lite D3 och med 17-55DX beskär huset dir av från FF till DX och får SAMRE upplösning än D300 så där får man köpa nytt

Och om du nu möjligen vill ha lite extra till ditt hus-> (om 55 )är för kort så kan du ju skaffa någon fast sak på länre sikt??! sälj då din 30mm???

Men tänk Kvallite / skärpa /fin färgåtergivning / och 2handvärde För din utr på länre sikt..
du kommer hela tiden bara att sträva efter Bättre?! och som du skrev från början
du plåtar under dåliga ljusförhållande.. då bör 2,8 inte vara något att fundera över....eller?
och du skrev AllRound.. "bättre glugg hittar du nog inte" för din D300!

Men givetvis får man väl tänka på kostnaderna om man är en glad hobby fanatiker ?!
och inte plåtar för sitt levende

Senast redigerat 2008-04-08 00:40

Att skaffa en D3 är inte ett alternativ

Vad gäller priset är det inte så farligt faktiskt. 17-55 kostar 7500kr i Hong Kong, vilket är "överkomligt". Det smått hutlösa 13175kr man får punga ut med på Cyberphoto känns ju föga värt det!

Vad gäller ett 24-70/2.8 så tittade jag på det. Tror dock att 24 är för långt för att vara så allround som jag vill ha det. Har aldrig direkt fotat tele eller makro och inte direkt intresserat mig för det heller. 55 kan vara nog; har ju en D40 kitglugg som jag slänger på ibland och den känns ok i zoom-omfånget. Enda anledningen till att jag tittade på en lång zoom var av bekvämlighetsskäl. Köper jag en zoom-lins kommer den kosta 4-6 000kr och då är jag ju nästan uppe i priset av den "riktig" lins. Eller vad sägs? Vad exakt kommer jag märka för förbättring i bilderna med 17-55? Sen jäklar har jag inga ursäkter

Senast redigerat 2008-04-08 06:29
Ursprungligen av misthv:

Vad gäller priset är det inte så farligt faktiskt. 17-55 kostar 7500kr i Hong Kong, vilket är "överkomligt". Det smått hutlösa 13175kr man får punga ut med på Cyberphoto känns ju föga värt det!

Du får det att låta som att Cyberphoto tar ut ett överpris, men så är förstås inte fallet. Dom köper från Nikon i Sverige antar jag och dessutom måste dom ta ut moms på 25 procent (och sen kanske det varit tull på den också), något du inte betalar om du smugglar den hem från Hong Kong.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-09 22:53
Ursprungligen av Adrian B:

Du får det att låta som att Cyberphoto tar ut ett överpris, men så är förstås inte fallet. Dom köper från Nikon i Sverige antar jag och dessutom måste dom ta ut moms på 25 procent (och sen kanske det varit tull på den också), något du inte betalar om du smugglar den hem från Hong Kong.

Hmm ja det bli blir ju då runda slängar 10200 ca ..
och för att då snacka om proffs glugg så är det inte Blodigt för en yrkesfotograf ..

att kanske jämfäras med en bra proffsig MBP som rammlar upp lite mer och har
möjligen en effektiv levnads tid på si så där 3-4 år innan man vill uppgradera IGEN!!
och att tilläga med inget roligt andrahand värde...

men instämmer givetvis för min del..:tveksam:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-07 18:06

Mm, du ska nog tygla dina kliande fingrar ett tag och inte förhasta dig. Om 17-55 känns för kort så får du ju se efter det bästa med önskad brännvidd. Även om den är bra, så uppfyller den inte ditt önskemål om räckvidd. Gamla modeller behöver inte vara sämre. Finns modeller som har funnit väldigt länge som är av hög kvalité.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-08 22:07

7500:- det är ett schyst pris .... som du sa Allround 17-55 tycker jag personligen är ett Bra omfång .. det är framför allt Kvaliten i gluggen .. tyngd, bra glas, byggd för lite ruffigare o tåligare situationer..
( tänker på Rengn fukt kyla osv ) med andra ord BYGGD proffs glugg precis
som ditt Hus.... som oxå har tätningar fuktspärar samt en stabilare stome..

Om du har nu chansen att hänga på optiken på ditt hus lär du oxå märka hur perfekt den ligger i näven..(Handen) perfekt balanserad i tyngd .. vilket är en fördel när du börjar jobba med längre tider. Sen har jag nog inte haft en skapare zoom någonsin med ett sånt dynamiskt omfång.. vet inte om du provat 70-200 /2,8 Ed VR Men denna optik är lika grym! fast du rör dig i vidvinkel omfång runt 17mm..
Fast glugg är fast men med denna lär du inte med lupp märka nån dir skillnad..
Är ingen Nikkor säljare men This Its top of the line ->för din DX sensor..
Och för 7500 är det väl bara att buga o tacka .. du säljer den beg om 2 år.. runt det priset. (i Svergie)
Väl använd.. men givetvis välskött ..
ps; Glöm inte (0 UV digital filter) !!! Bra glas Skydd försäkring..

Lycka till om du nu slår till
kolla lite här nedan
http://www.stunningnikon.com/challenge/?fromlanding=true

Senast redigerat 2008-04-08 22:58

Gillar tanken på att det kommer hålla i ur och skur. Vilka garantier har man här och hur mycket klarar det egentligen? Duggregn, vanligt regn? Sand och damm? (Ökenlandskap?) Fotade precis en sandboarding-session i Sydafrika och kände mig relativt trygg med huset!

Var inne i affären idag och bokade upp mig på ett ex. Nikon skickar tydligen ut exen varefter man beställer här. Kanske är så med pro-gluggar; vettefan. Nåväl ska bli jäkligt spännande att få pilla lite på det sen Tycker själv priset är mer än överkomligt faktiskt. Känner ju också att jag inte borde begränsa kvaliteten så mycket när man har ett sånt fint hus!

Ska fota en serie med Hong Kong-motiv för tryck på canvas (70x100cm); vad bör jag tänka på med kameran? Fota RAW 14-bit antar jag? Är rätt ny vad gäller foto för print så tips om saker att tänka på skulle uppskattas!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-09 18:43

Nice:D

Jo då huset klarar mer än vad man tror... Men man behöver ju inte överdriva.

Vad jag vet när det gäller dom kraftigare Nikon husen ..har prototypen genomgott
div tuffa tester innan dem släppts till handel 200000 exponeringar tex i ur o skur.

Men det är ju givet att man dock ändå bör handska huset med förnuft...

När det gäller din förfågan om RAW finns det många olika tycken.. sök i forumet!
men skuter du Raw bör du då oxå kunna Bildbehandla filerna på rätt sätt...
och ha God Kunskap i tex CS ,,Apture,, Lightroom och skala o fixa för ditt behov..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 18:57

misthv: Kul att du valde en AF-S 17-55/f2,8 till ett så bra pris. Gissar på att du kommer att bli väldigt nöjd med den. Objektivet har fått bra kritik, vad jag har läst på olika sajter och som Trisen har erfarat. Ljusstark och jämn skärpa över omfånget.

Edit: Såg nu att där fanns gummitätning till denna också... Så jag radera min sista mening.

Review från Photozone.de

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-09 21:13
Ursprungligen av Reisan:

misthv: Kul att du valde en AF-S 17-55/f2,8 till ett så bra pris. Gissar på att du kommer att bli väldigt nöjd med den. Objektivet har fått bra kritik, vad jag har läst på olika sajter och som Trisen har erfarat. Ljusstark och jämn skärpa över omfånget.

Edit: Såg nu att där fanns gummitätning till denna också... Så jag radera min sista mening.

Review från Photozone.de

Gummi tätningar har mer eller mindre alla guldringade ED G gluggar från Nikkor
i Canons fall har dom en Rödring.. Samtliga är oxå ljusstarka och då uppbyggda
på en stabilare metal hölje (tub) + inkl fokusringar o (zoom) som där då tätningar
o rull lager finns... givetvis kostar detta att tillverka därmed förutom glasen blir
betydligt dyrare.. ->Men kan användas dagligen utan att dir slitas ...
och ett ++ i detta att du får oxå ett högt andrahands värde.. eller kan byta in för att
uppgradera dig om nått nytt eller mer spänande som dyker upp

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 21:21
Ursprungligen av Trisen:

Gummi tätningar har mer eller mindre alla guldringade ED G gluggar från Nikkor
i Canons fall har dom en Rödring.. Samtliga är oxå ljusstarka och då uppbyggda
på en stabilare metal hölje (tub) + inkl fokusringar o (zoom) som där då tätningar
o rull lager finns... givetvis kostar detta att tillverka därmed förutom glasen blir
betydligt dyrare.. ->Men kan användas dagligen utan att dir slitas ...
och ett ++ i detta att du får oxå ett högt andrahands värde.. eller kan byta in för att
uppgradera dig om nått nytt eller mer spänande som dyker upp

Ja, jag insåg sedan att de objektiv där det står "G" på är kvalitetsgluggar med oftast bättre konstruktion och material. Måste läsa mer på review-hemsidor. De skriver tydligare och sånt som är bra att veta.

Ska ha den här 17-55/f2,8 gluggen i minnet då jag uppgraderar till D200 eller D300.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-13 10:06

Halloj!
Jag är ny på forumet, men gammal i foto-svängen och Nikon-ist jag också!
Har dock precis påbörjat återtåget till Mac och därför börjat frekventera 99.se.

Till saken;

Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag insåg sedan att de objektiv där det står "G" på är kvalitetsgluggar med oftast bättre konstruktion och material.

Njaeeee, riktigt så är det inte.
G betyder endast att objektivet saknar bländar-ring, eftersom det sköts automatiskt av huset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-13 10:54
Ursprungligen av IEB:

Halloj!
Jag är ny på forumet, men gammal i foto-svängen och Nikon-ist jag också!
Har dock precis påbörjat återtåget till Mac och därför börjat frekventera 99.se.

Välkommen till detta trevliga forum. Kul att du har hittat tillbaka till Macen.

Ursprungligen av IEB:

Till saken;

Njaeeee, riktigt så är det inte.
G betyder endast att objektivet saknar bländar-ring, eftersom det sköts automatiskt av huset.

Ja, det har du rätt i. Blanda ihop par meningar när jag läste om det. G:et står alltså för att objektivet är utan bländarring och sköts av numera av kamerahuset. Vart jag fick Gold från var när jag läste "Gold ring" i en review, dvs den guldfärgade ringen/strecket som omger objektivet och som skulle indikera på att det var ett proffsobjektiv.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-09 21:24

Raisan !!!!
http://www.photozone.de/

Den här länken var super !!

Tack / Trisen

Senast redigerat 2008-04-09 22:00
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 21:26
Ursprungligen av Trisen:

Den här länken var super !!

Tack / Trisen

Haha, jag hade den i mina bokmärken, men hade glömt att jag hade den. Ja, den är super och testar optik från de flesta tillverkarna.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-09 21:30

inte för att man ska snöa in för mycket ... men MTF (resolution) kurvorna är skoj!!

kolla på nya!! 14-24/2,8 ED g N den är Duktigt bra optik som jag pratade med
en kolega-> det är inte en Zoom utan 3 fasta gluggar i en /haha

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 21:42
Ursprungligen av Trisen:

inte för att man ska snöa in för mycket ... men MTF (resolution) kurvorna är skoj!!

kolla på nya!! 14-24/2,8 ED g N den är Duktigt bra optik som jag pratade med
en kolega-> det är inte en Zoom utan 3 fasta gluggar i en /haha

Ojoj, kan tänka mig att du blir exalterad av denna glasbit. I allra högsta grad ett proffsobjektiv. Bra att du fick sysselsättning för resten av kvällen.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-09 21:51

Faktum är att den är bestäld till D3 huset som möjligen dycker upp till vår kanten..

Det är ju på FF den är totalt förkrossande.. har lånat av snälla Nikon för test tillsvidare..
tyvärr får du inte ut Musten på den med en DX sensor och sen blir det ett kliv mellan
24-70 oxå.. med FF och en 70-200 är ju mer eller mindre standard gluggen 2 för mig..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 21:59
Ursprungligen av Trisen:

Faktum är att den är bestäld till D3 huset som möjligen dycker upp till vår kanten..

Det är ju på FF den är totalt förkrossande.. har lånat av snälla Nikon för test tillsvidare..
tyvärr får du inte ut Musten på den med en DX sensor och sen blir det ett kliv mellan
24-70 oxå.. med FF och en 70-200 är ju mer eller mindre standard gluggen 2 för mig..

Ok, på så vis. Mm, Nikon hade ju kunnat ha en glugg som hade brännvidden 55-85/f2,8 i samma kvalité som 17-55/f2,8. Något som var typ som 55-85 hade säkert uppskattats. Eller vad tror du Trisen?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-09 22:15

För min del är är det inte så farlgt kan köra med D300 med 17-55 DX...
Och sen diggar jag bränvid 21 från the old days ..

men 55-85 ??? tror nog inte den skulle ha ett bra försäljnings argument till DX?!
Därmot vet jag från många Canon fotografer som kör med sin 28-70/2,8 USM
som förstahands glugg är grymt nöjda med det..

och nikkor har ju även släppt 24-70 EDg N .. som kommer bli sanslöst populär..
men jag föredra den kortare .. och sen får man ha en fast 35 tex ....därefter
hoppar man till 70-200.. finns även en fin TC-14e II extender som går med dessa
gluggar....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 22:22
Ursprungligen av Trisen:

För min del är är det inte så farlgt kan köra med D300 med 17-55 DX...
Och sen diggar jag bränvid 21 från the old days ..

men 55-85 ??? tror nog inte den skulle ha ett bra försäljnings argument till DX?!
Därmot vet jag från många Canon fotografer som kör med sin 28-70/2,8 USM
som förstahands glugg är grymt nöjda med det..

och nikkor har ju även släppt 24-70 EDg N .. som kommer bli sanslöst populär..
men jag föredra den kortare .. och sen får man ha en fast 35 tex ....därefter
hoppar man till 70-200.. finns även en fin TC-14e II extender som går med dessa
gluggar....

Ok, så det var ingen bra idé Tänkte mest på som optik nr 2 till 17-55. Ja, 24-70 som du nämner kan ju funka som glugg nr 2.

Adrian: Du kan kliva ner från din vita häst. Jag är bekant med skatteregler både i Sverige och Hong Kong. (Förmodligen vet jag mer om de sistnämnda reglerna än du.) Att Cyberphoto är tvungna att lägga på skatt och tull är såklart en bidragande faktor till det höga priset -- ska jag tycka synd om dem då eller? Jag konstaterar bara att 13100kr är för mycket att betala och att 7400kr är mycket mer överkomligt. Jag bor för närvarande i Hong Kong och vet ej när jag kommer "hem" till Sverige igen. Kommentarer om att jag smugglar kan du utelämna i nästa inlägg.

Bevaka tråden