- duhd
- Medlem ●
- Malmö
- 2008-04-08 10:37
Eftersom sök inte fungerade för mig så provar jag att ställa frågan direkt...
Bakgrund:
Kör en server med Linux för mestadels storage. Macar (3 st) mappas via NFS mot servern. Kan mappa hemmakataloger men har inte sett behovet. Alla användare är synkade (uid,gid).
Itunes på varje mac. Alla låtar lagras på servern under egen katalog. Alla macar accessar filerna på samma sätt med samma sökväg till katalogen, dvs. //ipnr till server/katalog/underkatalog/ Itunes håller reda på katalogstrukturen.
Problem:
Jag vill ha transparens mellan klienterna så att när en mac lägger till/uppdaterar en låt, spellista, albumart, betyg etc. så slår detta igenom i alla itunes (3 st) bibliotek.
Vad har jag då hittills provat:
1. Synka biblioteken med script:
pros: Funkar
cons: En mac måste vara master till alla andra. Rör du nåt i "slav" macarna så försvinner detta efter synk. Synk måste (helst) ske när iTunes inte är startat på slav-mac
2. Samma iTunes-bibliotek på servern för alla iTunes (alla mac läser och skriver till samma fil)
Pros: Samma bibliotek för alla iTunes
Cons: Transaktionshantering exsisterar inte, fillåsningsproblematik etc. etc. - generellt sett en dålig lösning
3. Flytta allting till Firefly Media Server och connecta iTunes mot server via mt-daap
Pros: Central hantering av musikbibliotek, spellistor etc.
Cons: Webbgränssnitt för att hantera låtar och spellistor, kan inte använda iTunes för att sätta betyg, bygga spellistor etc. etc. enbart spela låtarna i spellistorn
Jag gillar iTunes o vill ha det som klient mot biblioteket. Det jag saknar är en lite mer genomtänkt client-server lösning. Är det någon som känner till en lösning på detta problem ? Teoretiskt sett skulle detta kunna gå genom att ha något progg på servern som scannar alla "connectade" itunesbibliotek samt har koll på förändringar i dessa. Därefter håller en "master" databas som skriver över lokala itunesbibliotek med ändringar. Alternativt att varje klient uppdaterar servern (via ett script eller nåt) om förändringar i biblioteket (dvs. varje event skickas till något på servern som uppdaterar master-biblioteket. Därefter kan script säkerställa att vid uppstart av lokal itunes så läses master-biblioteket in.
Säkert finns det andra lösningar som jag inte riktigt kan se. Är det någon som har upplevt samma problem och löst det?? Eftersom iTunes i sig enbart jobbar lokalt så kommer säkerligen lösningen att vara någon form av batch, dvs. realtid går med stor säkerhet inte att uppnå.
Hoppas på kloka råd. //DuhD