Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra musik till iPhone ?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-10-09 12:45

Hej. Har aldrig använt itunes förr och måste säga att det verkar vara väldigt rörigt. Alltså hur för jag över musik och filmer (divx) till min iPhone ? Ska det verkligen vara så jäkla jobbigt?

Ph4z3

iTunes var enklare att använda förut, det är faktist en enda röra nu tyvärr.

Om du ska föra över filmer och först ska konvertera dom så kan du kolla denna tråden:
http://www.99.se/iphone/225561-film-dvd-till-iphone.html

Musiken för du över genom att välja vilken spellista du ska föra över till din iPhone, och detta gör du i inställningarna för iPhone.

Ursprungligen av Ph4z3:

Ska det verkligen vara så jäkla jobbigt?

Att föra över musik är väl ändå inte så svårt?

1) Anslut din iPhone till datorn.
2) Start iTunes (om det inte redan startat)
3) Markera din iPhone i iTunes (om den inte redan är markerad)
4) Gå in under fliken Musik och välj att synka all musik (om det ryms) eller valda spellistor.
5) Klicka på Synkronisera.
6) Klart!

Är detta verkligen "så jäkla jobbigt"?

Om du inte har musiken i iTunes redan så är det bara att dra dina MP3-filer till iTunes eller rippa från CD med den inbyggda funktionen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-09 14:33

För den som inte använder iTunes är det väldigt mekkit eftersom det inte funkar att göra det på nått annat sätt än med itunes.

Själv fick jag gå över från winamp till itunes, vilket jag inte ville egentligen då ipodar klara att synca med winamp.

Det var plågsamt att gå över till iTunes som van Winamp-användare, men efter att man vant sig med att kunna göra smarta spellistor såsom "Synkronisera enbart musik jag lyssnar på ofta" och "Synkronisera enbart låtar med OK betyg från den senaste månaden" så är det väldigt jobbigt att gå tillbaka till gamla vanliga "leta-leta-dra-och-släpp" leken med Winamp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 18:11

Är det någon som förstår varför man bara kan synka den med mappar?

Vill ju kasta in musiken jag vill direkt utan att behöva dra den till en mapp först. Och gör jag en smart spellista så skriker den att jag har för lite plats och synkar inget alls!

Det om något är krångligt! Vill ju att det skall vara som en vanlig iPod.

Ursprungligen av atomlab:

Är det någon som förstår varför man bara kan synka den med mappar?

Vill ju kasta in musiken jag vill direkt utan att behöva dra den till en mapp först. Och gör jag en smart spellista så skriker den att jag har för lite plats och synkar inget alls!

Det om något är krångligt! Vill ju att det skall vara som en vanlig iPod.

Vad är skillnaden mot en vanlig iPod? Förstår inte.

Fördelen med en smart spellista är för övrigt att den är smart; säg åt den att inte bli större än utrymmet på IPhonen så kommer det gå bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 18:58
Ursprungligen av Leftrustle:

Vad är skillnaden mot en vanlig iPod? Förstår inte.

Fördelen med en smart spellista är för övrigt att den är smart; säg åt den att inte bli större än utrymmet på IPhonen så kommer det gå bra.

Eftersom man inte kan hantera musiken manuellt på en iPhone så kan jag inte heller dra vilken musik jag än vill ifrån biblioteksmappen rakt in i iPhonen. Såkallad drag and drop

Nu måste jag först dra ner den till en mapp och sen välja att iPhonen skall synkroniseras mot den.

Nu är det så att jag får in mycket musik på min dator och vill såklart alltid lyssna på det senaste. Det är mer än 7 gig. Och om jag då har automatisk synkning utav den där smarta mappen som bara har den senaste musiken så är det för mycket och då får jag ingen usik alls.

En vanlig ipod säger till att det är för mycket musik. Men kopierar ändå. Om det inte är en smart mapp. Dock har jag mer utrymme på min ipod än i Iphonen.

Så varför är det ingen drag and drop i Iphone. Är det för den alltid skall vara utmatad vid en samtal?

  • Medlem
  • 2007-10-11 02:04

Jag har tittat runt lite nu o försökt lära mig lite om itunes men jag måste säga att det är nog det värsta skitet jag varit med om. Alltså detta är löjligt, jag har suttit här nu i 3 timmar o fortfarande inte lyckats få in en låt i min iPhone. Jag försökte skapa en playlist men kunde inte dra in mp3-mappar i den för att sen synka. Och det som jag drar in i "Bibioteket" synkar den inte heller. Jag har lyckats få in videos från podcast som jag sen ville radera men det går ju inte heller. Läste på ett annat forum att man inte kan ta bort låtar o videos från iphone. Kan det verkligen stämma? Börjar bli smått trött på denna telefonen alltså.

  • Medlem
  • 2007-10-11 02:16

Klurade precis ut det... Men det var fanimig inte lätt alltså om man jämför med andra mp3-spelare. Drag and drop är lite smidigare..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 07:42

Det tar ett tag och vänja sig vid iTunes. Men har man väl synkat några olika enheter, så går det som en dans eller någon form av kroppsrörelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 16:10

har använt itumes sedan det kom och tycker fortfarande att synkroniseringen med iphonen är puckad!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 22:49

Har också använt iTunes sedan starten och blev väldigt förvånad hur ologiskt och krångligt det var att flytta låtar. På jobbet (iMac) har jag en massa musik och sedan när jag kommer hem (PC) så kanske jag vill lägga in en eller ett par låtar. Då raderade iTunes det jag lagt in med iMacen.
Kan man inte bara ta bort enstaka låtar och lägga in en ny på en annan dator osv?

Ursprungligen av Grandy:

Kan man inte bara ta bort enstaka låtar och lägga in en ny på en annan dator osv?

Tyvärr inte. Är kanske en eftergift mot skivindustrin som anser att iPod är ett piratverktyg (dom är förstås dumma i huvudet, men dom har lite makt ännu tyvärr). Den är (jobbiga) lösningen gör det lite svårare att använda en iPod/iPhone för att dela med sig av musik.

Det finns program som kan ta ut låtar ur iPhone, men den enklaste lösningen en sådan gång är att ha ett USB-minne med sig som man lägger låtarna på och så för man över dom på sin egen dator när man kommer hem.

Det ryktas om att iPhone ska kunna få funktionen att mounta som extern disk (precis som iPod kan) och då kan man använda det utrymmet istället, så slipper man extra USB-minne.

Jag förstår inte riktigt vad som är det svåra med iTunes. Jag håller med om att jag också till en början tyckte det var SKIT. Men när man tittat på hur det fungerar och det vackra med smarta spellistor så tänkte jag snabbt om.

Istället för att vara så fokuserad på att dra låtarna till iPhone kan man helt enkelt skapa en Playlist som heter just.. iPhone.

Om man då ställer in iTunes att synka denna spellista med iPhone så ser jag inte någon skillnad att dra och släppa filer till denna spellista jämfört med att släppa dem på iPhone ikonen. Förutom just ikonen då.

Använd smarta spellistor på följande sätt för att lösa en del problem:

1: Smart spellista 6Gb, den mest spelade musiken i iTunes
2: Smart spellista 1Gb, den senast tillagda musiken i iTunes
3: Vanlig spellista, lägg till musik som inte faller under någon av de ovan nämnda.

Om du nu synkar alla dessa mot iPhone så kommer du ALLTID ha den musik du
lyssnar mest på i datorn, du kommer också ALLTID ha den nyaste musiken. Och
du kan dessutom ha med dig musik som du inte lyssnar så ofta på men behöver ändå. Det kan röra sig om speciella spår för ljudkalibrering osv (som jag använder ibland)..

Efter att jag svurit långa ramsor om hur dåligt iTunes är så tycker jag till slut att är det är sjukt genialiskt. Badbollen dyker upp väl ofta, men så är ju min dator 4år gammal också.

Ursprungligen av kebarb:

Efter att jag svurit långa ramsor om hur dåligt iTunes är så tycker jag till slut att är det är sjukt genialiskt. Badbollen dyker upp väl ofta, men så är ju min dator 4år gammal också.

Kul att höra att det fungerar bra.

En fördel med att lägga musiken först i iTunes och sen synka mot telefonen är att man har backup av all musik på datorn. Ingen risk att man lägger över musik på telefon och som sen försvinner om man t.ex. återställer telefonen eller tappar bort den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 17:21
Ursprungligen av kebarb:

Jag förstår inte riktigt vad som är det svåra med iTunes. Jag håller med om att jag också till en början tyckte det var SKIT. Men när man tittat på hur det fungerar och det vackra med smarta spellistor så tänkte jag snabbt om.

Istället för att vara så fokuserad på att dra låtarna till iPhone kan man helt enkelt skapa en Playlist som heter just.. iPhone.

Om man då ställer in iTunes att synka denna spellista med iPhone så ser jag inte någon skillnad att dra och släppa filer till denna spellista jämfört med att släppa dem på iPhone ikonen. Förutom just ikonen då.

Använd smarta spellistor på följande sätt för att lösa en del problem:

1: Smart spellista 6Gb, den mest spelade musiken i iTunes
2: Smart spellista 1Gb, den senast tillagda musiken i iTunes
3: Vanlig spellista, lägg till musik som inte faller under någon av de ovan nämnda.

Om du nu synkar alla dessa mot iPhone så kommer du ALLTID ha den musik du
lyssnar mest på i datorn, du kommer också ALLTID ha den nyaste musiken. Och
du kan dessutom ha med dig musik som du inte lyssnar så ofta på men behöver ändå. Det kan röra sig om speciella spår för ljudkalibrering osv (som jag använder ibland)..

Efter att jag svurit långa ramsor om hur dåligt iTunes är så tycker jag till slut att är det är sjukt genialiskt. Badbollen dyker upp väl ofta, men så är ju min dator 4år gammal också.

Det låter fint...

Men hur gör du för att begränsa Spellista nr 1 och 2 att bara ta in 6 respektive 1 gigabyte?

Har en fråga.. om jag har lagt in massa låtar och playlists i iTunes, sen så har jag syncat med min iphone osv.. men sen plösligt en dag så pajar min dator, all musik osv är borta!:( kan jag då synca tillbaka musiken från min iphone där jag har mina favoriter, eller iallafall en början.. till en musiksamling..

Fråga..
Går det alltså att få från iphone till dator,
typ kan kompisen komma hit med sin iphone sätta den i min dator och dra över alla sina 13 g musik och göra typ "jockes lista"? eller är detta en omölighet.

om jag har lagt in massa bra låtar och mitt itunes försvinner och jag har ingen playlist och låtarna försvinner, är det bara att börja om då?

Hjälp!

Ursprungligen av daniel66:

Har en fråga.. om jag har lagt in massa låtar och playlists i iTunes, sen så har jag syncat med min iphone osv.. men sen plösligt en dag så pajar min dator, all musik osv är borta!:( kan jag då synca tillbaka musiken från min iphone där jag har mina favoriter, eller iallafall en början.. till en musiksamling..

Fråga..
Går det alltså att få från iphone till dator,
typ kan kompisen komma hit med sin iphone sätta den i min dator och dra över alla sina 13 g musik och göra typ "jockes lista"? eller är detta en omölighet.

om jag har lagt in massa bra låtar och mitt itunes försvinner och jag har ingen playlist och låtarna försvinner, är det bara att börja om då?

Hjälp!

Till iPod finns ett program som heter Senuti (http://www.fadingred.org/senuti/) som är till mac. Vet dock inte om det fungerar till iPhone, men du kan testa!

"We can work it out"

Millegarden:

Alltså jag älskar iTunes, det var det här med Backup osv? alltså måste jag typ lägga min playlist på flerställen, osv eller räcker det med att ha allt man vill i sin iphone, för jag vet min ipod är inte så.. när jag har haft samma låtar nu i 2 år typ.. lagt till lite då och då, sen när jag formaterade så var jag tvungen att göra om allt.. för att kunna trycka sync typ. gick inte att gå in alla där. tex om jag ville tabort 2 låter för dem fanns med i annat album så gick det ej..

så det jag vill fråga är inte om det finns andra program, utan om det går att få in låtarna igen från iphone till itunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 08:50

Tanken är ju att du skall ha musiken i iTunes och sen kopiera/synca till ipod... så förlorar du ipoden eller formaterar den så är det bara att synka igen.

Trineo,
Men tvärt om.. om jag förlorar alla mina låtar och allt på min pc, tänk att hårdisken brinner ner, inga kopior och inga spellistor i itunes osv.
Går det då att med min iphone, synca tillbaka listan!? och kopiera in alla låtarna på iphonen till datorn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-14 21:35
Ursprungligen av daniel66:

Trineo,
Men tvärt om.. om jag förlorar alla mina låtar och allt på min pc, tänk att hårdisken brinner ner, inga kopior och inga spellistor i itunes osv.
Går det då att med min iphone, synca tillbaka listan!? och kopiera in alla låtarna på iphonen till datorn?

Det går, med tredjepartsprogram. Men din iPod/iPhone är ingen backup för di musik, gör en riktig backup istället. Det är väl inte bara musiken du skulle sakna om din hårddisk brinner upp....?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 10:45

Ladda ner iPhonePCsuite. Du kan kopiera musik från iPhonen till din PC med hjälp av det programmet. Sök.

Hej!

Jag skulle vilja överföra bara en spellista från Mac till I-phone. När jag går in på Itunes, väljer min iphones enhet och sedan fliken Music så kan jag inte välja att bara synkronisera den markerade spellistan utan måste synkronisera hela biblioteket, vilket jag absolut inte vill göra! Kan ni hjälpa till mig med mitt lilla bekymmer?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-15 07:21
Ursprungligen av Varnhemia:

Hej!

Jag skulle vilja överföra bara en spellista från Mac till I-phone. När jag går in på Itunes, väljer min iphones enhet och sedan fliken Music så kan jag inte välja att bara synkronisera den markerade spellistan utan måste synkronisera hela biblioteket, vilket jag absolut inte vill göra! Kan ni hjälpa till mig med mitt lilla bekymmer?

Tack på förhand!

Låter skumt, visa ett screenshot.

Jag älskar iTunes, föredrar i de flesta lägena framför spotify (wow) har premium till och med men föredrar iTunes.

DET ENDA jag inte gillar med iTunes synk mot iPhone är att avmarkerade låtar i spellistor synkas över till iPhone och iPod.
Vill fortfarande ha kvar dem i spellistan på datorn men inte ha dem på iphone/ipod.. Hur gör jag?

Tack på förhand

Hej.

Detta problem har dykt upp för mig senaste tiden: Jag har alltid kunnat drag and droppa spellistor på min iphone.

NU funkar inte detta längre, jag kan överföra musik med autofyll från en spellista men då får jag ju just ingen spellista på iPhonen.
När jag försöker "draga" en spellista så "släpper" den inte ens från där dom ligger.

Senaste itunes, senaste ios, Snow leopard. Aldrig jailbreakad eller liknande,

Sorry om detta besvarats

Bumpar det här.

Blir helt galen på att jag inte kan dra över spellistor från itunes till min iPhone.

Gamla spellistor funkar fortfarande men dom som är från några månader sen och framåt funkar inte.

Jag vill göra några olika mixar och lyssna på och att göra det på iphonen är inte ett alt eftersom det har funkat.
Edit: Nu märker jag även att det är ikryssat att itunes ska starta när jag kopplar in iphonen. Vilket det INTE gör.

Update:

Lyckades lösa problemet med att itunes inte startar efter den här tråden : iTunes startar inte när iPhone ansluts - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Jag kan ju skapa spellistor på iphonen via itunes men det går inte att "Drag and drop" musik på dom från datorn. Däremot funkar Äpple + c och sedan Äpple + V (?!)

Så nu kan jag leva med problemet men tycker att det är konstigt.

Bevaka tråden