Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

samplers med klaviatur?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-10 17:35

Hehe - inne på spåret "användarvänlighet hämmar kreativiteten" ? ? ?

Men visst är det roligare att sampla tomburkar på en gammal hårdvarusampler än på en surpese!

Ursprungligen av PBIT:

Hehe - inne på spåret "användarvänlighet hämmar kreativiteten" ? ? ?

Men visst är det roligare att sampla tomburkar på en gammal hårdvarusampler än på en surpese!

Njae, det är klart att bra gränssnitt och smarta funktioner gör allt lättare. Jag vet inte riktigt varför det inte blir så mycket samplat längre. En anledning kan såklart vara att det finns så mycket färdiga ljud i moderna samplers, otroligt bra samplingsbibliotek etc. Kanske är det bara lättja. Men på något sätt är det mer inbjudande att krossa julgranskulor, stålfjädrar, leksaksxylofoner och annat med en "riktig" sampler. Jag är nog bara konservativ, men så är det för mig i alla fall.

Hårdvarusamplertaliban. Kan man vara det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-11 09:24
Ursprungligen av sawtooth:

Njae, det är klart att bra gränssnitt och smarta funktioner gör allt lättare. Jag vet inte riktigt varför det inte blir så mycket samplat längre. En anledning kan såklart vara att det finns så mycket färdiga ljud i moderna samplers, otroligt bra samplingsbibliotek etc. Kanske är det bara lättja. Men på något sätt är det mer inbjudande att krossa julgranskulor, stålfjädrar, leksaksxylofoner och annat med en "riktig" sampler. Jag är nog bara konservativ, men så är det för mig i alla fall.

Hårdvarusamplertaliban. Kan man vara det?

Benämningen Hårdvarusamplertaliban passar in på mig i alla fall. Just nu har jag bara 6 stycken, men det kanske jag kan kvala in på? Har ett par till svårfunna favoriter på listan som måste införskaffas vid tillfälle. De flesta är sådana som man drömde om i början på 90-talet, när de gick på en förmögenhet.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-11 13:14
Ursprungligen av sawtooth:

Hårdvarusamplertaliban. Kan man vara det?

Jo, jag tror man kan det. Iallafall vad gäller 8 och 12-bitarssamplers. Men kanske även 16-bit. Frågan är om man kan vara det och använda en E64 - eller ja - det kanske man kan. Men begreppet verkar funka bättre på någon som envisas med 5 1/4-diskar eller quickdiskar. Eller Fairligt kanske...

/Per - tillika analogtaliban och ser inte motsättningen

Frågan är om inte tillgängligheten som fötts med internet har gjort om samplern till en ROMpler. Grundidén kan ju knappast ha varit att man skulle köpa färdiga ljud till sin sampler och se ingångarna rosta bort.

mmm...måste nog hämta min S1000 och en SM57 å sampla när sonen leker med grytlock...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-11 17:39

Hmm...det är ett svårt ämne det här. Jag brukar väl inte hålla med alla som diskuterar användarvänlighet ute på diverse forum. Det finns en klassisk teori när det gäller gränssnittsdesign som går ut på att människan kan hålla ordning på max 6-8 saker samtidigt på t ex en datorskärm. Utvecklingen på webbfronten går helt klart åt enklare och renare sidor, men musikprogrammen har inte kommit dit än. Det finns naturligtvis massor av fördelar med mjukvarusamplers, men vad är enkelt? Många som har jobbat mycket med en E-musampler skulle t ex kunna normalisera en sampling och blunda samtidigt. I många mjukvarusamplers måste man precisionsklicka med musen ett antal gånger.

Funktionsmässigt räcker många hårdvarusamplers till. I grund och botten handlar det om att spela in ett ljud och spela upp det igen, det mesta andra är ren bonus. Med bara 1 MB minne får man plats med massor av samplingar, och åtta röster räcker också i många sammanhang. Jag tror hårdvarusamplers har lite andra problem. Ett är lagringsmöjligheterna. Det tar många gånger lång tid, gamla hårddiskar visslar sämre än Klaus Meine, disketter är opålitiga osv. De flesta är dessutom rackmonterade, vilket gör dem svårare att arbeta med. Jag tycker själv klaviatursynthar är generellt sett betydligt lättare att arbeta med, men det beror inte på att de har inbyggt tangentbord utan för att man automatiskt kommer i rätt vinkel. Därför har jag byggt rackvagnar med bra vinkel för bl a mina racksamplers och racksynthar.

I de andra vagnarna har jag byggt in grenkontakterna, men EIII:an och S950 är så gigantiska att den inte fick plats!

Jag är dock skeptisk till att det någonsin kommer att ske någon generell prisstegring på samplers. Ser man på det stora hela är det inte så stora skillnader på flera av t ex Akais modeller. Det totala antalet S1000, S1100, S2000, S2800, S2000, S3200 osv är helt enormt stort så det måste till en gigantisk efterfrågan för att priserna skall drivas upp.

Ursprungligen av amino:

Hmm...det är ett svårt ämne det här. Jag brukar väl inte hålla med alla som diskuterar användarvänlighet ute på diverse forum. Det finns en klassisk teori när det gäller gränssnittsdesign som går ut på att människan kan hålla ordning på max 6-8 saker samtidigt på t ex en datorskärm. Utvecklingen på webbfronten går helt klart åt enklare och renare sidor, men musikprogrammen har inte kommit dit än. Det finns naturligtvis massor av fördelar med mjukvarusamplers, men vad är enkelt? Många som har jobbat mycket med en E-musampler skulle t ex kunna normalisera en sampling och blunda samtidigt. I många mjukvarusamplers måste man precisionsklicka med musen ett antal gånger.

The magic number 7, plus or minus 2

Det är rätt väl underbyggd forskning bakom det där med 6-8 saker, men det handlar snarare om perception än att det skulle vara en benhård princip för att designa gränssnitt.

Sen håller jag med om att mycket går att göra snabbare med hårdvarusamplers, men det beror ju på vad vi jämför: det är rätt stor skillnad mellan en Mirage och en E4. Och jag vet att åtminstone jag har ägnat alldeles för mycket tid åt att trimma samplingar, ställa in keyranges, leta looppunkter, jaga samplingar osv, så annat tar ofantligt mycket längre tid. Men jag skulle absolut vilja ha snabbheten och känslan av kontroll som finns i vissa hårdvarusamplers i mjukvara (vilket iofs går att få i vissa mer obskyra pluggar eller patchar i Reaktor eller Max/MSP, så omöjligt är det inte).

Jag skulle tro att det beror på att de flesta faktiskt aldrig eller väldigt sällan samplar med sina samplers, utan man använder dem som sampleuppspelare och utgår från färdiga ljud, färdiga bibliotek och liknande. Och det är inte särskilt konstigt: att sitta och bygga ihop egna samplerpatchar är oftast ett rätt trist och mekaniskt arbete, tycker åtminstone jag.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-04-11 20:50

Snygg vagn. Vill gärna se mer av dem!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 14:31
Ursprungligen av PBIT:

Snygg vagn. Vill gärna se mer av dem!

Kommer här! Ni får samtidigt förklaringen till de svarta skenorna på framsidan på förra bilden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 00:49

Kurzweil K2000S ska tydligen vara en riktigt bra sampler... man kan ha 4 OSC/samplingar per röst och filtren ska tydligen låta bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-12 02:43

Haha, 99musik sam(p)lar i alla fall synttalibaner åt alla riktningar och kurser, denna tråd samlar ju definitivt en massa samplerkunniga & ägare. Tråden rymmer något så världsunikt som 4 st Emulator III!!! Varav en i rack! Galet sällsynt. Very nice, very nice. Jag tycker det är en mysig diskussion ni fått igång, kan definitivt relatera till den. Har ju nyligen köpt en Akai S3000XL (som inte var en XL, för den var stympad på utgångar, men det är en annan historia)... och det är sant, man samplar hellre lekfulla ljud med sådana prylar. Tuta lite i flöjten tills samplingstiden är ute, spela sedan på klaviaturet 0,5 sek senare. Den sortens snabbhet har mjukvaran åtminstone inte besegrat. Dock blir det segare när man ska lagra ljuden som sagt. Bäst är väl att skaffa en SCSI-smartmedialäsare i 3,5"-format och ersätta diskdriven med. Var man nu hittar en sådan. Och var man nu hittar korten. Det är lagringen som är käpphästen. Det är därför V-Synth och sådana prylar är så attraktiva, för de har flashminne. Då blir det verkligen intuitivt. Skulle man kunna förse en S3000XL med flashminne?

Tjena PF nu är jag knappast profeten i ämnet men jo det går, har en kontakt i usa som säljer
scsi->ide interfejs för 40 dollar.. Ett ide->cf interfejs går på någon hundring på tradera.

Ni som har EIII:or: såvitt jag kan förstå är enda fördelen jämfört med E4 & co. de analoga filtren. Är det samma filter som EII:ans? Eller ska jag känna ångest för att det saknas en III:a i Emu-kollektionen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 09:05
Ursprungligen av sawtooth:

Ni som har EIII:or: såvitt jag kan förstå är enda fördelen jämfört med E4 & co. de analoga filtren. Är det samma filter som EII:ans? Eller ska jag känna ångest för att det saknas en III:a i Emu-kollektionen?

EII:an har SSM-filter och EIII:an har CEM-kretsar, likadana som t ex Prophet 3000, Waldorf Wave och den första revisionen av Microwave I (den byggdes faktiskt om väldigt mycket utan att byta namn).

Funktionsmässigt hänger naturligtvis EIII:an inte alls med EIV-serien, och egentligen är det "bara" de analoga filterna som talar till dess fördel. Det är dock inte bara att byta ut en uppsättning digitala filter mot analoga och så fungerar allt. Samplern måste designas på ett helt annat sätt. På EIV-serien skulle jag tro att det sitter en CPU som räknar ut allt och skickar sitt resultat (alla röster) till ett par D/A-omvandlare och sedan till utgångarna (förhoppningsvis sitter mastervolymen emellan). På EIII:an omvandlas samplingarna omedelbart (totalt sexton D/A-omvandlare). Sedan har vi sexton VCF:er och sexton VCA:er, och eftersom enveloperna och LFO:erna är digitala måste vi ha D/A-omvandlare för dem också. Det blir oerhört mycket mer komplicerat. Den här typen av samplers kan lika gärna kallas analoga synthar med samplingsoscillatorer.

Nu spelar det mindre roll vad som händer under ytan. Jag älskar min EIII:a för jag tycker den gör något magiskt "mojo" med ljudet även när filterna är helt öppna. Att det sitter en D/A-omvandlare per röst är naturligtvis en stor fördel jämfört med om man skulle klämma ut 128 röster ur samma utgångspar på EIV:an, men EIV:an har lite extra utgångar (och omvandlare) att fördela rösterna på. Jag tror lite av hemligheten ligger i att EIII:an var en synth som kostade över 100 kkr där hårddisk, CD och sådant kostade så pass mycket att Emu inte behövde snåla på andra delar. 10.000 hit och dit på utpriset spelade inte någon roll och sådant kan göra skillnad idag. När de byggde EIV-serien var de tvungna att hålla nere priset pga arga japanska konkurrenter. Sedan råkar också D/A-omvandlarna i EIII:an vara samma som i Lexicons PCM-70, och jag vet inte om det är slump eller ej, men PCM-70 är det PCM-reverb som trots sin ålder har bäst rykte och störst kultstatus i större studior.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-12 09:41

Det är jag som har Airwolfs DJ70.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-12 09:49

Ah, där ser man. Den hade jag på scen när jag spelade på Arvika -06, och jag saknar den faktiskt lite... klaviaturet var så trevligt och den var så busig på något sätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-12 13:04

Trevligt! Jag har bara busat lite med den, har lite svårt att komma över tröskeln att verkligen komma igång med den men det är väl bara tid som behövs antar jag, har ju busat rejält med den gamle S50 en gång i tiden...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-12 13:46

Nån kanske redan har nämnt den men Emax (ettan) är rätt ok "vintage" sampler. Lite väl brusig men störtsköna analoga filter och 12-bitars sampling. Säkert rätt billig nu för tiden...

Kommer dock inte ihåg om det fanns SCSI till den?

Ursprungligen av bjorx:

Nån kanske redan har nämnt den men Emax (ettan) är rätt ok "vintage" sampler. Lite väl brusig men störtsköna analoga filter och 12-bitars sampling. Säkert rätt billig nu för tiden...

finns en ute på annons för 1500:-

http://annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?sekt=13&rub=60004&annonceid=5364756

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-12 14:28

kontaktad !

  • Medlem
  • 2008-04-12 14:45

amino: Snyggt! Är det en helt egen konstruktion eller har du utgått från något på Ikea?

Fast man tycker ju att filterbanken kunde förtjäna en lite mer lättrattad position

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 15:26
Ursprungligen av Mario:

amino: Snyggt! Är det en helt egen konstruktion eller har du utgått från något på Ikea?

Hahaha...nej, IKEA är verkligen inte inblandat. Det är en helt egen design och den skall utan problem klara belastning på över 100 kg.

Ursprungligen av Mario:

Fast man tycker ju att filterbanken kunde förtjäna en lite mer lättrattad position

Jo, jag var inte kompis med den ett tag så då hamnade den där. Nu har jag blivit god vän med den igen, men faktum är att när man väl ställt in den så sköter den sig rätt bra själv. Den låter inte direkt statiskt så att säga. Skulle dock kunna ställa den på en hylla istället.

Den snyggaste lösningen jag har sett !
Hoppas det är någon ikeapryl så kommer jag härma dig.

skulle också behöva mecka ihop nåt liknande, vettetusan var man köper bra trä nånstans bara...

leere>> Om du inte söker något autentiskt tidstypiskt sound så skulle jag snarare föreslå mjukvarusampler eller tracker kombinerat med laptop och midiklaviatur.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-15 18:01

vänliga jättar: det är just det där med klav och sampler i ett
jag söker efter. har 2 racksamplers som sagt, de är fina.
men det något visst med sampler och klav i ett.
sen ogillar jag mjukisar, förutom daw's

och naturligtvis verkar de flesta klavsamplers
vara borta i skrivande stund.

(vem knep ensoniqen i borlänge ?)

Bevaka tråden