- macwitty
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-04-14 17:44
Nu vet jag inte vilken tråd det var, men anledningen var förmodligen inte att "du inte kan allt" redan — jag har personligen aldrig någonsin sett någon idiotförklara någon nybörjare för att de inte kan allt.
Själv kan jag dock bli irriterad på nybörjare som går in och ställer nån slags krav på att allting i Mac OS X ska fungera exakt som i Windows, ned till minsta tangentbordskommando och gör det inte det så är det så jävla dåligt, gärna med en pissig attityd också, och självklart har de inte bemödat sig med att söka eller googla först heller. Det är helt rimligt att tycka att sådant uppförande är idiotiskt och vägra hjälpa vederbörande, dock beror det ju i så fall inte på att nybörjaren inte kan allt.
Pissig attityd tycker jag ska bemötas med en uppmaning att ändra sig. Ja, att man redan från start påpekar att det inte är en ton som används här. Risken om det får ett lika pissigt bemötande är snarare att det blir en ond spiral som bara befäster attityden. Ibland tror jag att vi är lite dåliga på att vänligt uppfostra nya medlemmar.
Och jag är inget undantag - men ska försöka bättra mig. Nej, jag menar inte att vi ska gå in som moderatorerna och "ta folk i örat" utan bara vänligt påpeka att man uppfattade tonen i inlägget som t ex otrevlig och det inte är brukligt här
Fast det där med att söka och googla, skriva fullständiga frågor och relevanta rubriker som postas på rätt ställe - det låter enkelt och det är oftast inte så svårt när man hängt med ett tag.
Men som nybörjare - när man inte kan ord/begrepp/termer är det inte så enkelt att söka, än mindre resten. Här tycker jag att det är bra när "gamlingar" svarar i stil med "om du hade sökt på x hade du fått upp de här trådarna:" En vänlig markering att man ska söka och dessutom direkt hjälp genom att trådarna finns där så personen kan börja sitt trådläsande. Men inget snabbsvar till de som inte söker! Jag inser att detta tar mycket längre tid än att svara a,b,c men det är nog en investering för framtiden
Och hur vet man som ny (-börjare) vad som är relevant att skriva? Är Leopard mitt enda OS på mac tror jag kanske inte att det är relevant. När första filmen jag gjorde med iMovie inte visas på TV med vanliga DVD-spelaren - vad av allt det jag inte ens förstår att jag gjort är då viktigt? Om jag har sökt men inte funnit så är det inte säker att jag förstår att man ska skriva det, gärna med angivande av något "bevis" så blir folk glada och hjälpsamma.
Att till och med forumformen kan vara svår kanske vi har glömt bort. Senast i helgen fick jag PM från en medlem som bad om ursäkt men h-n hade inte förstått det där med trådar och posta och undrade om jag kunde hjälpa till med en sak som personen inte hittat vid sökning.
Nej, jag försvarar inte slöa, arroganta kravmaskiner - men om vi hjälps åt att uppfostra dem kanske de blir lika trevliga som vi