Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förekommer det mobbing av "oliktänkande" på 99mac?

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag tror mycket skulle bli bättre om alla kom ihåg att:

 mantaray äger 99.se, inte du.
 ingen här har någon skyldighet att hjälpa dig
 man läser och skriver här helt frivilligt
 att bråka om något med en person bakom ett nickname, bakom en brandvägg, bakom en datorskärm är bara slöseri med energi.

det kanske låter lite cyniskt... :/

Som man hört ett par ggr när man spelat world of warcraft: "Its just pixels on a screen"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-15 09:04

mikotekniko: Anser du att betalande medlemmar inte heller har rätt att ställa några krav?

  • Medlem
  • 2008-04-19 21:09
Ursprungligen av Jogin:

mikotekniko: Anser du att betalande medlemmar inte heller har rätt att ställa några krav?

Betalande medlemmar har ingen "rätt" att ställa krav om man med det menar "supporter". Supportrar bidrar till verksamheten ekonomiskt som en gest att vi gör ett bra jobb eller som en uppmuntran.

Den som betalar för mac.se gör det för något helt annat. Där kan man ställa riktiga krav eftersom man betalar för en tjänst och produkt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-15 09:39

Den här sortens diskussioner uppstår alltid där det finns märkestrogna människor, gäller alla ämnen. Samtidigt kan man ifrågasätta varför man vill kliva in på dessa ställen och ha en starkt avvikande tro?

Ingen kommer väl på tanken att gå in i Hells Angels klubblokal och försöka få dom att inse att deras livsstil är fel eller att försöka omvända troende i deras kyrka/moske/tempel?

Lite extremt men jag tror att man måste vara lite av en självplågare för att utsätta sig för sådant.

Konstruktiva diskussioner om problem och lösningar är väl det vi vill ha här, inte ideer om hur fel vi valt och hur fel vår produkt är.

Om någon känner sig mobbad är detta allvarligt. Det är alltid den som blir utsatt som har tolkningsföreträde för ingen annan kan veta. Ingen kan heller veta, inte ens em admin eller moderator, för det finns inga mallar för hur mobbning/kränkningar går till och hur det tas av den som blir utsatt.

Om medlemmar här medvetet inte hjälper människor som ibland har andra åskiter än en själv kan det ses som utfrysning. Det är en typ av mobbning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-15 11:20
Ursprungligen av micke_nkpg:

Om någon känner sig mobbad är detta allvarligt.

Micke, jag känner mig mobbad av dig. Jag hoppas du tar det mycket allvarligt.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Det är alltid den som blir utsatt som har tolkningsföreträde för ingen annan kan veta.

På ett publikt forum där alla ser vad alla skriver så kan alla veta.

Ursprungligen av Jogin:

På ett publikt forum där alla ser vad alla skriver så kan alla veta.

Där har du fel. Dessutom finns det lagar mot kränkande behandling som gäller på alla ställen, även nätet. Du kan bara tolka det som skrivs, inte det som den som blir utsatt känner. Vilket är olika saker oftast.

Dessutom är det moderatorernas sak att ta saker på allvar och att vara objektiva. Det ska inte vara en merit att ha varit medlem länge och genom det kunna bete sig som ett litet svin.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-15 15:39
Ursprungligen av micke_nkpg:

Där har du fel.

Nej, jag har rätt i att det som står i ett öppet forum kan läsas av alla. Alla kan läsa exakt vad alla har skrivit och kan också därför döma innehållet i texten precis lika väl som du. Du har inget tolkningsföreträde överhuvudtaget.

Det här, exempelvis, det kan alla läsa, inte bara du. Därför är det inte bara du som kan avgöra om det jag skriver — här, i den här texten — avser att kränka eller inte.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Dessutom är det moderatorernas sak att ta saker på allvar och att vara objektiva. Det ska inte vara en merit att ha varit medlem länge och genom det kunna bete sig som ett litet svin.

Om du tycker att en moderator "beter sig som ett litet svin", så föreslår jag att du i den tråden klickar på "Rapportera" och berättar vad du tycker, så får övriga moderatorer reda på det, och har möjlighet att ta ställning till frågan och besluta vad som ska göras.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-15 11:23
Ursprungligen av micke_nkpg:

Om någon känner sig mobbad är detta allvarligt. Det är alltid den som blir utsatt som har tolkningsföreträde för ingen annan kan veta. Ingen kan heller veta, inte ens em admin eller moderator, för det finns inga mallar för hur mobbning/kränkningar går till och hur det tas av den som blir utsatt.

Om medlemmar här medvetet inte hjälper människor som ibland har andra åskiter än en själv kan det ses som utfrysning. Det är en typ av mobbning.

Det där är iofs delvis sant, men inte till hundra procent. Det är en poppis sak att säga i olika media nuför tiden när man bedriver häxjakt på skolorna, men vi som jobbar med det vet att verkligheten kan vara något mer komplicerad. Inte så sällan finns det en andra sida som också känner sig utsatt och kränkt (och tidens tecken är lite att den som först springer till pressen vinner). Jag vet exempel på personer som stått med rådjursögon i tidningen och berättat om hur utsatt han/hon är bara dagar efter att de själva haft besök av polisen pga att han/hon trakasserat eller kränkt andra...

Föreställningen att om någon säger att han/hon är mobbad så är det sant per automatik, är helt omöjlig i en praktisk verklighet.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Om någon känner sig mobbad är detta allvarligt. Det är alltid den som blir utsatt som har tolkningsföreträde för ingen annan kan veta. Ingen kan heller veta, inte ens em admin eller moderator, för det finns inga mallar för hur mobbning/kränkningar går till och hur det tas av den som blir utsatt.

Om medlemmar här medvetet inte hjälper människor som ibland har andra åskiter än en själv kan det ses som utfrysning. Det är en typ av mobbning.

Jo precis, jag håller med. Idag så serverade de köttbullar i skolmatsalen Vet de inte att jag mår illa av det? Jag kände mig så otroligt kränkt.

Senare på dagen bad jag Kalle gå hem till mig och hämta min lärobok som jag hade råkat glömma, men han vägrade. Det var faktiskt ingen i klassen som ville gå och hämta min bok, snacka om utfrysning. Var kan man anmäla dem?

Ursprungligen av PowerAxl:

Jo precis, jag håller med. Idag så serverade de köttbullar i skolmatsalen Vet de inte att jag mår illa av det? Jag kände mig så otroligt kränkt.

Det är inte förrän de som serverar köttbullar vägrar lyssna på dig eller kallar dig dum som det är ett problem. Om det däremot går att diskutera saken, se om det finns någon möjlighet att erbjuda alternativ för att ditt behov är starkt, då är det inte kränkning.

Mer konkret: Det är mänskligt att missförstå varann ibland, men när man stöter på människor som styvnackat vägrar diskutera anledningar och synvinklar, då... Ja, då brukar jag sätta dem på ignoreringslistan och glömma dem. (Den är inte lång, men den finns.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 18:47
Ursprungligen av micke_nkpg:

Det är alltid den som blir utsatt som har tolkningsföreträde för ingen annan kan veta.

Nejnejnej. Tycker man ser flera exempel på detta sätt att tänka som har gett katastrofala följder. Ta bara vår lärarhögskola som ett skrämmande exempel på vad flathet mot detta tänkande för med sig.
Det där resonemanget ger jag inte 5 öre för.

Tillägg: skrev svar så fort att jag inte såg att andra hade länkat så fint till bra artiklar om ämnet.

Nog har den/de "drabbade" naturligtvis rätt att bli tagen på allvar och hörd (vilket den här tråden bland annat syftar till). Men något exklusivt tolkningsföreträde har den som anser sig mobbad nu inte, om han/hon inte kan visa på konkreta tillfällen där mobbning har skett så kan han/hon inte räkna med att bli tagen på allvar.

Dessutom bör det nämnas att mobningskortet också är en ypperlig härskarteknik som kan nyttjas av någon som känner sig i underläge. Så det är tveeggat, to say the least.

I övrigt har jag mycket svårt för att ordet mobbning används så lättvindigt som det görs här och detta utan att definieras ordentligt. Här får de stå för i princip alla typer av inlägg så for de går emot eller kritiserar åsikter/synpunkter från en enskild medlem. Det är inte kosher. Mobbning är ett allvarligt problem och alla vi som utsatts för mobbning har ingen lust att se ordet trivialiseras av någon som inte kan ta kritik och som tror att alla ska anpassa sig efter hans verklighetsbeskrivning.

Visst kan det förekomma spydigheter, raljerande inlägg och personpåhopp på 99.se som på alla andra forum, men att det skulle vara legio och konstitutera mobbning är rent nonsens. Moderatorerna gör ett bra jobb och att lite skit slinker igenom får man ta, världen och särskilt inte världen på internet är ingen skyddad verkstad. Och kastar man skit får man tåla att det stänker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-15 11:47

Problemet med Mac är att det är så ("#/¤& dyrt. Eller ganska mycket dyrare än att köra PC, iaf. Jag har två gamlingar som jag gärna säljer till den som vill (PMa bud?), en finfin blå iMac G3/400 som jag nyss satt och skapade musik med och en finfin G4/350 med originalskärm som jag också meckar med ibland. G4an behöver förmodligen ett batteribyte, för den startar bara om man zappar pram. Jag behövde en ny dator och sneglade på en Mini, men då skulle det hamnat på åtminstone 7000:- med okej skärm, mus och tangentbord. Köpte i stället en HP med skärm och 2 Gb minne, den kostade 4100:- inklusive frakt, med Vista och allt. Min kompis som bara kör Mac trackade mig lite, men sade att den ju var fin när den väl stod på plats. Nu efter några dagar så sitter vi och jobbar vid PCn och han är inte riktigt lika anti längre, det funkar ju ungefär likadant ändå. Så det blir lite prylbögeri över det hela ibland. Mac är lite BMW. Lite finare och lite bättre, men ganska mycket dyrare på det stora hela. Ett paket med en stationär Mac som man kan uppgradera, supernice, men kostar ganska fett än idag, även om priserna gått ned rejält.

Ursprungligen av PF:

Problemet med Mac är att det är så ("#/¤& dyrt. Eller ganska mycket dyrare än att köra PC, iaf.

Jaha. Det beror inte på vilken Mac och vilken PC du jämför mellan?
Eller menar du att alla Macar alltid är "ganska mycket dyrare" än alla PC?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-15 11:53

Precis, det är lite så. "Jag skulle aldrig kunna jobba med en PC"... och så jobbar man i Adobe-program, Propellerhead-program och kanske använder iPhoto lite sådär. Googles bildprogram är förmodligen bättre, och helt gratis - Picasa. Och de program man kör i sin Mac finns allt som oftast även i PC-versioner. What's the difference? Det blir lite märkligt ibland. Jag tänker mig ett Mac-freak som blir erbjuden ett kanonjobb men företaget kör bara PC-miljö. Tackar man nej till jobbet då?

Ursprungligen av PF:

Tackar man nej till jobbet då?

Ja det kan man väl göra. Fast de gånger det har hänt mig har jag fått använda Mac efter att ha talat min chef. Men visst, på riktigt stora företag där IT/S har bestämmanderätt så är det förstås inte helt enkelt att gå emot fårskocken.

På mindre företag brukar det ju knappast vara något problem att få välja de verktyg som passar bäst för verksamheten oavsett om det är en Sharp-kopiator, Apple-dator eller SonyEricsson-mobil.

PF, code red, thevil:
Har vi inte halkat in på ett sidospår nu?

De senaste inläggen har ingenting med den eventuella mobbingen på forumet att göra.

On-topic, please.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

PF, code red, thevil:
Har vi inte halkat in på ett sidospår nu?

De senaste inläggen har ingenting med den eventuella mobbingen på forumet att göra.

On-topic, please.

Fast jag menade att de generelle exempel jag tog upp ofta (händer) dyker upp i trådar o leder till att trådar spårar ur.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-15 12:27

Snarare har vi hamnat närmare pudelns kärna, tycker jag. Essensen av snobbigheten?

Fast den här tråden handlar inte om plattformskrig eller om trådar som spårar ur utan om huruvida det förekommer mobbning av "oliktänkande" (vad det nu är) på forumet.

Den handlar egentligen inte heller om macägares eventuella inskränkthet utan om i vilken mån det på forumet finns en kultur av ett beteende som liknar mobbning. Att folk har olika uppfattningar om OS X och Apples förträfflighet är en helt annan sak.

Jag skulle väl inte påstå att det mobbas men absolut hårdare tongångar än tidigare forum jag varit aktivt i. (Även om debatterna AMD/Intel och ATI/nVidia varit bitvis stökiga på det hårdvaruforumet jag besökte innan jag skaffade mac.)
Men jag inbillar mig att elitistiska människor (mig inräknat) har mac i högre grad och det slår väl igenom. Säkert värre på en linuxforum...

Minns att det var en tråd för ganska länge sedan som handlade om hur man kan få OS X att funka på en PC dator. Det blev genast massa inlägg om att det var olagligt och att personen i fråga var mer eller mindre kriminell. Istället för att föra en seriös debatt, varför skall man censurera vissa saker? Det är inte olagligt att köra OS X på en PC, måhända bryter överenskommelsen (avtalet) man träffar då man köper OS X men likväl är det inte kriminellt.

M a o kan reaktionerna på sådant som anses otillåtet av flertalet vara helt utan proportioner och ibland t o m leda till att en tråd stängs!

Jag tror inte det finns någon fara i en mer öppen attityd mot "oliktänkande", tvärtom tvingar det fram bättre argument hos båda parter.

Men tonen är bra i detta forum överlag.

99.se är utantvekan drivet utav ett gäng fanboys utav apple som inte kan ta kritik.

Har mött detta många gånger.
T.e.x själv när jag skapade en tråd om OSx86, detta tyckte forumledningen var fel
och därför kickade dom ut mig..

Patetiskt

Ett forum har vissa fastställda regler. På 99.se kan det t.ex vara att man inte får diskutera piratkopiering.

Att köra OSx86 är inte väl inte olagligt (det är väl åtminstone inte prövat juridiskt ännu), men det är ett brott mot Apples licensavtal, och därmed är det väl någon form av "piratkopiering", och därmed är det ett förbjudet samtalsämne på 99.se

Regler kan ändras med tiden, men så länge reglerna finns så ska de följas, och det är inte patetiskt att efterfölja regler.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett forum har vissa fastställda regler. På 99.se kan det t.ex vara att man inte får diskutera piratkopiering.

Att köra OSx86 är inte väl inte olagligt (det är väl åtminstone inte prövat juridiskt ännu), men det är ett brott mot Apples licensavtal, och därmed är det väl någon form av "piratkopiering", och därmed är det ett förbjudet samtalsämne på 99.se

iPhone, hrmpff

Eller följer det användandet som diskuteras här EULA:n till punkt o pricka? OK det var off topic.

Att vissa inte kan ta kritik är väl som jag skrev att de håller till här för att slippa kritik. Man kan undra hur deras vardag ser ut egentligen. Det kanske är sant att de som mobbas mobbar själva i andra sammanhang (här). Väldigt spekulativt och med en gnutta allvar men tror det ligger lite sanning i det.

"Vadå en musknapp? Gillar du tjejer med ett bröst också?" är kanske sånt de får höra hela dagarna?

Ursprungligen av Code Red:

iPhone, hrmpff
Eller följer det användandet som diskuteras här EULA:n till punkt o pricka? OK det var off topic.

Jag tycker också att den regeltolkningen (iPhone kontra OSx86) är lite tveksam. Diskussionen dyker upp då och då bland moderatorerna, huruvida tolkningen ska ändras. Det kanske kommer så småningom.

Men som sagt, det var off-topic...

  • Medlem
  • 2008-04-15 14:55

Jag kan förstå om man som windowsanvändare blir irriterad på machuvudenas märkestrogenhet (även om det bör påpekas att somliga, t ex jag, är mer extrema än andra), i synnerhet om man inte har någon egen liknande erfarenhet. Men kriget kommer mycket närmare när man själv använder grova generaliseringar ("ett gäng fanboys utav apple som inte kan ta kritik").

Det är de jag menar.
Skall ni ta bort all diskusion om olagligheter skall ni ju ta bort allt om Jailbrakning också från forummet...

Idag finns det datorer som säljs med osx86 förinstallerat.
Målet osx86 har ej provats Juridiskt

Skall ni då gå in och göra en JURIDISK bedömning om vad som är fel eller inte?
Den dagen osx86 får en dom är det en sak, men fram till det är väl inget bevisat om osx86 bryter mot användaravtalet eller ej?

Eller kan ni avgöra det??
Skulle inte tro det va??

Och för att diskutera mobbning så KASTADE ni ut mig från forumet då jag ansåg att osx86 var ett viktigt ämne att diskutera här... det är väl mobbning om något.

Bevaka tråden