Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

udda synthställ?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu ska vi snart iväg på turné och jag vill köpa några koola synthställ. Har ni några tips på snygga, udda varianter? Dvs. utöver de vanliga Ultimate, Quiklok, Jasper osv. Tips på folk som gör custombyggen tas gärna emot!

Jag vill gärna ha ett litet som går på hjul också, till min Nord Modular. Jag har en Quiklok-variant som egentligen är till för fjärrkontroller till stora multikanalare. Det funkar OK men är ful och tappar hjulen hela tiden, samt välter ibland när jag blir lite för uppeldad... :rolleyes:

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-20 22:19

Ett tips är att leta upp en metallverkstad faktiskt. De brukar vanligtvis syssla med att böja rör, svetsa staket och annat tråkigt, men rätt ofta får de göra cd-ställ, hyllor och andra kustomiserade saker. De är ofta väldigt billiga att anlita dessutom. Lite förklaring till vad de ska tillverka så grejar de nog saken rätt lätt tror jag.

Alltså...leta lite på eniro efter verkstad helt enkelt.

  • Medlem
  • 2005-12-20 22:21

Snackar man lite med Jan Cardell så lovar jag att man får ett oväntat syntställ!

http://www.algonet.se/~jancard/

Udda syntställ..? Oj vilka idéer jag har.
- Ihopsvetsade kedjor. Ba så jewla koolt asså. Så hotrod.
- Megaliter. Tänk er ett stativ som ser ut som bautastenar! Är man en hel syntorkester så bygger man upp Stonehenge.
- Plexiglas. Kraftwerk. 70-tal.
- Rostiga järnbalkar. Fett med industri och råsynt.
- Lårben/skelettdelar. Bättre hårdrockssyntställ blir det inte.
- En bänk med inbyggs svävare. Uhu... hitech och spektakulärt.
- En väl inoljad slav/slavinna som håller synten medans du spelar.
- Två pinnstolar och så lägger du synten över ryggstöden.
- Ett sådant där rullbord i rostfritt som man har på sjukhus och i laboratoriemiljöer.

Citat:

Snackar man lite med Jan Cardell så lovar jag att man får ett oväntat syntställ!

Jo bergis, han är verkligen kool! Men förmodligen lite utanför såväl tidsram som budget...

Parakit: Oj vilken brainstorm! Svävare hade verkligen varit något.

Har sätt att keybordisten i ToTo har någon Gibraltar rack för sina syntar. Undra hur man får tag i ett sådant?

Är lite inne på K&M Spider Pro i aluminiumfinish. Någon som provat dem?

Ursprungligen av sawtooth:

Är lite inne på K&M Spider Pro i aluminiumfinish. Någon som provat dem?

Ser fin ut och så men klarar den så mycket vikt?

Såg ett band för 25-30 år sen där synthkillen använde en strykbräda som stativ. Praktiskt om man behöver stryka scenkläderna
OT:
Gitarristen i samma band hade sin gitarr på ett modifierat mik-stativ vilket man inte märkte från början, mörk lokal och scen med mycket rök(a), men när han helt sonika lämnade gitarren för att dansa runt på scenen blev effekten ganska häftig.

Den verkar ju grymt praktisk och rätt snygg också.

Annars kan ni köra in syntarna på gaffeltruck. Höj/sänkbart på hjul. Toppen!

En idé vi hade var att montera dem på ASEA-robotar, men And One hade visst redan gjort det.

pöbeln bryr sig inte om man har ett snyggt ställ eller inte... det är bara vi skadade musiker som tänker i dom banorna.

annars tycker jag själv att detdära silvriga spejs-stället var snyggt.

Fast visst kan väl pöbeln tycka att vissa mer extrema ställ är coola!?

Nån som sett Das Ich live till exempel? Eller Nine Inch Nails?
Det där robotstället som Sawtooth pratade om lät rätt mäktigt!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 14:39

tuffast var när mats bengtsson (skånsk klaverpåg) spelade med wilmer x för typ 100 år sen och dom hade en bar på scen där mats satt bakom och hade pianot osynligt lixom innanför bardisken, så att han blev bartender typ ..

annars är väl nåt utspace:at ganska kul, ställ är fult.. snyggare skulle det vara med t.ex. kuber i olika färger lite i "legokloss"-style som bygger upp dekor och stativfunktion ... eller nåt...

---

"bla bla bla bla bla bla bla bla"

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 16:13

Det viktigaste är inte syntställen... det är syntarna som står på ställen man vill se. Tråkigt att se CS-6:or, Novations m.m. på scen.

\\Gnutten

  • Medlem
  • 2005-12-21 16:24
Ursprungligen av Gnutten:

Det viktigaste är inte syntställen... det är syntarna som står på ställen man vill se. Tråkigt att se CS-6:or, Novations m.m. på scen.

\\Gnutten

Vad är roligt att se då???

  • Medlem
  • 2005-12-21 17:26

Bara ytterliggare en hjärndöd analogtaliban kommentar :kaaaka!:

Ursprungligen av Gnutten:

Det viktigaste är inte syntställen... det är syntarna som står på ställen man vill se. Tråkigt att se CS-6:or, Novations m.m. på scen.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 23:09

Jag är nära på att beställa ett 170-4-120 samt ett 170-4-145 av Jaspers. Vad tror ni krakten kommer kosta?? Rätt skrymmande paket lixom.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 23:22
Ursprungligen av Demokid:

Jag är nära på att beställa ett 170-4-120 samt ett 170-4-145 av Jaspers. Vad tror ni krakten kommer kosta?? Rätt skrymmande paket lixom.

Du har inte funderat på att fråga Jaspers? Jag tror de vet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 23:58

Jo men min tyska är rätt dålig och dom har lite svårt med engelska... jag ska även lägga till ett "tire" samt några extra Holders. Försöker fråga om det är fler skaker som krävs t.ex. T-fittings m.m.

Somsagt... ibland förstår jag vad han menar.

Jag tror inte inte frakten är oöverkomlig. De väger inte så mycket. Jag har ett stort A-ställ och det väger nog inte mer än 4-5 kilo.

Räkna dock med att det blir ganska blodigt med alla extragrejor. Jag hade ungefär samma idé (fast lite fler enheter) när vi flyttade in i vår nya stora studio, men när prislappen närmade sig 5 siffror drog jag öronen åt mig.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-04-15 17:49

thomann har ju en massa jaspers på sin sida.
de kostar ju inte mer än 2 k inkl frakt ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-15 19:25

Om jag skulle göra ett ställ själv skulle det bli ett på 4 pneucylindrar och "by the flick of a switch" skulle man kunna lowrider-bounca synthen. Haha. Annars tycker jag spider-stället var helt ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 19:42

Jag funderar på ett spider-stativ.
Men kollar man måtten så är det ganska stora i basen? typ80x50cm? Och min bredaste pryl är ju ~70cm. Känns lite dymt med ett stativ som sticker ut mer än själva synthen.. Speciellt när man bor trångt som jag..

Och det är klurigt att bygga ihop något av MDF när det ska staplas och kommas åt (behåller gärna rackhembygget liksom..).

Jo. Det är ett problem. Jag har 2 st. Baby Spider och 2 st. Spider Pro och är jättenöjd förutom just det problemet. Jag har mailat dem och frågat om de tänker ta fram armar som går att ställa i sidled, men tydligen är det ingen annan som frågat det tidigare så det är inget de planerar. Det är skitstörigt att inte kunna sätta t.ex. min Line6 K37 eller en laptop på övervåningen.

Annars är det ett toppenställ,

Ursprungligen av zthee:

Jag funderar på ett spider-stativ.
Men kollar man måtten så är det ganska stora i basen? typ80x50cm? Och min bredaste pryl är ju ~70cm. Känns lite dymt med ett stativ som sticker ut mer än själva synthen.. Speciellt när man bor trångt som jag..

Och det är klurigt att bygga ihop något av MDF när det ska staplas och kommas åt (behåller gärna rackhembygget liksom..).

Jag känner att jag gärna vill kunna luta synthen eller samplern mot mig ... vilket inte verkar vara så lätt att hitt smidiga lösningar på. Har funderat på att låta tillverka nåt ... Man får ju ha lite nytta av sina designerkunskaper vetja

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-15 22:41

[QUOTE="sawtooth;986549"]Nu ska vi snart iväg på turné och jag vill köpa några koola synthställ.

På turne igen?
Ta ock köp en rulle 1mm fiske lina modell kastspö, klipp upp långa längder,
knyt fast 4 st i taket, knyt sedan i den andra ändan (nere vid golvet) en plywood
skiva som du sen lägger synten på. Från håll ( publiken) ser det nu ut som om
synten svävar.

Å andra sidan om du är en sån som super och är full och bedrövlig när du spelar
så kan det ju hända att synten kommer i svängning och då kan det bli lite kaotiskt
på scenen så att säga.;)

bnleep:
>Om jag skulle göra ett ställ själv skulle det bli ett på 4 pneucylindrar och "by the >lick of a switch" skulle man kunna lowrider-bounca synthen. Haha. Annars tycker >jag spider-stället var helt ok.

Det där har jag också flundrat på, det räcker med en cylinder man kan ta en
från en såndäringa IKEA kontors stol, plocka pneu cylindern från den med
snurr och hjul på och i stället för en stol sätter man dit en ply skiva så har
man ett kul ställ som är höj och sänkbart.

Senast redigerat 2008-04-15 22:51

Jo, den idén har jag faktiskt redan haft själv. Det blir logistiska problem med flera band på scen, tyvärr. Det måste vara enkelt att sätta upp och ta ner. Att jag inte alltid står still och uppför mig är en annan sak, det kan orsakas av eldvatten likaväl som stundens hetta.

Nu är det ett tag sedan jag skrev det där inlägget men bra idéer är alltid bra. Ett stadigt stativ på hjul letar jag fortfarande efter, allra helst ett som kan tas med på flyget utan att behöva en roddare eller Zimbabwes BNP för överviktsavgifterna. Men det lär jag nog inte hitta innan någon uppfinner flightcases med inbyggd antigravitation som fintar bort både nitisk flygplatspersonal och ryggskott.

[quote="Heualia;1507376"]

Ursprungligen av sawtooth:

Nu ska vi snart iväg på turné och jag vill köpa några koola synthställ.

På turne igen?
Ta ock köp en rulle 1mm fiske lina modell kastspö, klipp upp långa längder,
knyt fast 4 st i taket, knyt sedan i den andra ändan (nere vid golvet) en plywood
skiva som du sen lägger synten på. Från håll ( publiken) ser det nu ut som om
synten svävar.

Å andra sidan om du är en sån som super och är full och bedrövlig när du spelar
så kan det ju hända att synten kommer i svängning och då kan det bli lite kaotiskt
på scenen så att säga.;).

Bevaka tråden