Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör man stänga av GPRS/EDGE?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-24 21:35

Efter att ha testat denna fix måste jag säga att det är tveksamt om den fungerar. Jag kan nämligen inte ta bort min inställning och/eller skriva dit en ny.

OK: det går att skriva dit en ny. Men om jag vill radera inställningen då kommer bara den som jag tidigare hade lagt dit för hand. Varför det?

Funkar felfritt för mig.
Installerat EDGEsettings fix.
Skrev in min inställning för tele2's GPRS (internet.tele2.se).
Startade om telefonen.
Inställningen finns kvar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-27 20:49

Jag har ju handjagat inte mina inställningar innan jag installerade EDGEsettings fix. Det verkar som om det förutsätter att man inte har gjort det. Inget att bråka om egentligen.

Själv kör jag med fast pris på GPRS/EDGE så slipper man tänka på vad det kostar

Jag har ett litet problem gällande EDGE. Har installerat Services och låter programmet "stänga av" EDGE. Tyvärr fungerar det inte, när jag öppnar programmet nästa gång är EDGE "på".

Det går heller inte att göra det manuellt, ändrar jag APN, användarnamn och lösenord till XXX eller vad som helst så är EDGE ändå på! Och kostar mig skjortan...

Fixade problemet, man behövde visst installera BSD Subsystem också.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-30 19:50

Så om man installerar Service från Installer och stänger av Edge då smyghämtar den ingenting eller?! Alltså man tappar inga pengar?

Hur vet man egentligen om GPRS är på eller inte? Jag har stängt av det i NetService och jag har inte fyllt i några uppgifter. Men misstänker ändå att den hittar på saker.
Om jag förstått saken rätt så stängs Wifi av när man låser telefonen? Men ändå så fick jag in ett nytt mail när telefonen var låst. Och om Wifi är avstängt så är ju GPRS enda möjligheten. Stängde genast av automatisk koll av mail, men skulle ju gärna vilja ha det på när man har Wifi.

Ursprungligen av raptorjr:

Hur vet man egentligen om GPRS är på eller inte? Jag har stängt av det i NetService och jag har inte fyllt i några uppgifter. Men misstänker ändå att den hittar på saker.
Om jag förstått saken rätt så stängs Wifi av när man låser telefonen? Men ändå så fick jag in ett nytt mail när telefonen var låst. Och om Wifi är avstängt så är ju GPRS enda möjligheten. Stängde genast av automatisk koll av mail, men skulle ju gärna vilja ha det på när man har Wifi.

"Hittar på saker"? kan du förklara? Verkar ganska omöjligt att den kopplar upp mit GPRS om du inte fyllt i några uppgifter.

Ursprungligen av Patrik D:

"Hittar på saker"? kan du förklara? Verkar ganska omöjligt att den kopplar upp mit GPRS om du inte fyllt i några uppgifter.

Med hitta på menade jag att jag fick en mailuppdatering fastän telefonen var låst. Och jag hade fått intrycket av att när telefonen är låst är Wifi avstängt så då var ju GPRS enda möjligheten för telefonen att kunna uppdatera mailen.

Kan det vara så att det finns information om hur den ska koppla upp sig med GPRS på SIM kortet? För på den gamla telefonen så testade jag GPRS nån gång.

Ursprungligen av raptorjr:

Med hitta på menade jag att jag fick en mailuppdatering fastän telefonen var låst. Och jag hade fått intrycket av att när telefonen är låst är Wifi avstängt så då var ju GPRS enda möjligheten för telefonen att kunna uppdatera mailen.

Kan det vara så att det finns information om hur den ska koppla upp sig med GPRS på SIM kortet? För på den gamla telefonen så testade jag GPRS nån gång.

Telefonen kan hämta mail via WiFi om telefonen är i sleepmode, när den ska hämta mail så kollar den efter WiFi nät och kollar mail och sen kopplar ner.

OM det nu finns information på SIM-kortet för GRPS, varför ska man då fylla i uppgifterna när man köpt en telefon? Nä, det låter inte så troligt.

efter man rensat inställningarna så krävs en omstart av telefonen för att det verkligen ska sluta fungera, jag har testat flera gånger.

Okej, men då är det väl lugnt då. Visste inte att telefonen startade Wifi, kollade mail och sedan kopplade ner. Trodde Wifi var kört när telefonen är låst. Men det förklarar ju saken varför jag fick ett mail när telefonen var låst. Då kanske man kan slå på den automatiska uppdateringen av mail igen.

Edge sätts på automatiskt?

Har installerat Services där Man kan slå av och på bl a edge.
Problemet är att det slås på automatiskt och slår jag av det så är det på nästa gång jag öppnar services. Har varit tvungen att ta bort apn:et för att ha det av.
Är det någon som har någon lösning eller ska det vara så?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-16 09:04
Ursprungligen av gittannor:

Har installerat Services där Man kan slå av och på bl a edge.
Problemet är att det slås på automatiskt och slår jag av det så är det på nästa gång jag öppnar services. Har varit tvungen att ta bort apn:et för att ha det av.
Är det någon som har någon lösning eller ska det vara så?

Installer bossprefs istället. Ok du fortfarande har problem måste du reparera behörigheterna. Kan du göra i bossprefs under more knappen.

//Rob

Bevaka tråden