Hej allihopa.
Det är så att jag införskaffade mig en extern hårddisk på 500GB för ett tag sen, och jag undrar om ni har några bra tips på hur man bäst utnyttjar den.
Just nu har jag partionerat den i två delar, en på 215GB för alla tunga filer som jag kallar för Blaine HD, och en på 250GB för Time Machine. Hittills har jag lyckats fylla Blaine med 180GB och Time Machine med 115GB.
Jag har funderat lite på hur man bäst ska partionera och så för att få det ordnat m.m. Sen har jag även undrat att om man partionerar hårddisken och matar ut vissa delar som man inte använder, kommer hårddisken att arbeta mindre och därmed hålla längre?
En plan som jag har är att partionera lite mera så att jag då får 3 delar. En del för alla tunga gamla filmprojekt, gamla bilder och helt enkelt gamla saker. Ett arkiv helt enkelt, som större delen av tiden kommer att vara utmatad.
Och en del som jag har mitt iTunes-bibliotek (som är rätt stort), mitt iPhoto-bibliotek, filmprojekt jag arbetar med just nu osv. Som en utökning på den vanliga hårddisken. Denna hårddisk kommer att ligga aktiv hela tiden.
Resten går då till Time Machine. Detta är den första hårddisken jag har ägt och känner inte så många som använder hårddiskar på något smidigt sätt så jag tänkte kolla här om ni har några tankar och reflektioner om det jag sagt. Värt att nämnas är dock att jag är ett stort fan av ordning och reda, det ska gärna vara systematiskt och logiskt.
Alla hjälpsamma svar är uppskattade.