Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får man diskutera Jailbreak men inte OSx86

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

det är precis det jag gör
"kritisera oss moderatorer"
sist jag gjorde det blev jag utkastad härifrån.

Jag älskar ert forum, annars hade jag inte varit här, men jag måste få uttryck kritik och jag tycker ni skall klara av att ta det.

Vadå, dom är iaf mina frälsare, utan dem hade jag inte haft os x...
Jag menar allvar med att dom bör vara era frälsare annars hade ni väl inte haft ett helt forum om dem och deras produkter.. frälsare inom datorbranchen alltså.. som håller en borta från det onda (Windows)??

Detta är väl en seriös diskussion??

Sedan om man rättar sig efter dem eller inte är ju en annan sak..

Men nu gör ni inte det säger du alltså.
Bra poäng med Iphone

Citerar Kehdron från tråden om varför man inte skulle diskutera Leopard

Ursprungligen av Khedron:

Som andra säger: modererandet av ett diskussionforum har egentligen ingenting med lag och yttrandefrihet att göra, annat än indirekt om forumreglerna och/eller moderatorer hänvisar till detta.

Rent krasst har du som medlem på en sådant forum INGA rättigheter!

Att vara medlem på t.ex. 99.se är som jag ser det att vara inbjuden hem till någon annans vardagsrum och delta i den personen fest. Du har fått tillstånd att vara där och delta konversationer men det innebär inte att du har "rätt" att prata om vad som helst. Om värden/värdinnan eller deras medhjälpare (festarrangörer) anser att du skall lugna ner dig eller prata om något annat så hör det till god ton att faktiskt göra det - annars så åker man ut (eller blir åtminstone väldigt impopulär).

Jag kan inte säga att jag "hänger" på allt för många forum men enligt min erfarenhet så finns det ett gemensamt kännetecken för de forum fungerar allra bäst: stenhård moderering (vilket det INTE är här). Medlemmar som inte sköter sig blir officiellt varnade och blir tom med märkta med ordet "*varnad*", fullt synligt för var och en. Upprepas snedstegen så blir man bannad. Därmed inte sagt att det är så det skall vara på 99.se men angett som ett jämförande exempel.

Alla sådana här forum har ett regelverk som man måste godkänna innan man blir medlem. Som medlem så spelar det väldigt liten roll vad du anser om reglerna, du har förbundit att följa dem - det finns inget att diskutera där. Sedan kan man givetvis komma med förslag på förbättringar eller ha åsikter om tolkningen MEN det är något man företrädesvis tar direkt med moderator i så fall, gärna via PM.

Det kommer alltid att finnas gränsdragningar som är svåra att göra, saker som kan tolkas som dubbelmoral. Att vara moderator är ett svårt och otacksamt ideelt arbete och ibland är det faktiskt så att ens egenintresse slipper igenom. Då anser jag att det faller tillbaka på en en moderator har alltid företräde framför den egna medlemmen.

Även jag kan tycka att den finns en viss brist på logik att iPhones och hack för dessa diskuterass såpass öppet MEN att ifrågasätta forumledningen och av ledningen utsedda moderatorer gång på gång på gång som jag upplevs att det görs på 99.se tycker jag dåligt och visar på brist på respekt hos enskilda medlemmar. Jag säger inte att det är samma medlemmar som gör det hela tiden men det har nu hänt tillräckligt många gånger för att det borde räcka. Och ja, det är faktiskt så: gillar du inte hur ett forum sköts har du två vägar att gå: moderator eller starta eget.

Detta inlägg är inte riktat mot någon enskild medlem utan är bara mina "två ören".

Jag håller inte med om allt han säger, men det är en fin sammanfattning av vad som gäller här; Bete dig på 99 som du skulle bete dig som gäst på en privat eller offentlig fest. Låt eget ansvar samt socialkompetens vara ledstjärnor.

Senast redigerat 2008-04-15 22:04

Jag ger mig från denna tråd nu.

Tack och hej.
Tack för alla svar.

Antar att ni kommer sakna mig som attan

//mvh Olof

osx86:s eventuella förträfflighet har inget med saken att skaffa. Med det sagt, så har jag som jag skrivit tidigare, aldrig träffat på någon som kör osx86, känner egentligen ingen utanför 99.se som ens hört talas om det. Så förlåt mig om jag tvekar på dess spridning. Men det är klart ser man till sina kompiskrets och generaliserar så kan det se ut så. Skulle jag göra detsamma läser 80 procent av svenska folket Nietszche, älskar skräckfilm och endast ett par procent spelar dataspel. Nu vet jag att det inte stämmer för en generalisering med så lite grunddata slår alltid fel. Därför hävdar jag inte det heller.

Din närmast messianska förkunnelse om osx86:s förträfflighet är rörande, men har inget med saken att göra. Det är inte hur bra osx86 är som är det intressanta utan dess konsekvens för Apple och därigenom mig som konsument av Appleprodukter. Jag har redan rett ut varför det är rimligt att se osx86 som ett hot och varför jag ser det som ett sådant.

Jag sitter vid OS X, ett stabilt operativsystem som nu har rullat i tre eller fyra år och kunnat fokusera på att använda datorn som det arbetsverktyg den är. Den må inte ha den bästa prestandan och var i dyraste laget när jag köpte den men den bara går och går och jag behöver inte tricksa och krångla för att det ska göra det. Det upplever jag som positivt och vill att det ska förbli så, jag vill inte till en situation där det florera sjuttiofem olika versioner av OS X och en uppsjö drivrutiner till allsköns hårdvara som jag måste hämta och installera så fort jag ska använda något.

It just works... and keeps working. Och därför ser jag inget värde i osx86 och en viss fara i vad det kan leda till i förlängningen.

Men som sagt, alla andra är fria att kör osx86 så det ryker och skrika sig hesa om dess förträfflighet, men det är inte för mig. Jag förstår inte varför jag måste bekänna mig till osx86, varför det är så viktigt? Låt var och en bli salig på sin fason.

Förr var jag den förste att tricksa och krångla och patcha och whatnot på mina gamla PC:s, men det berodde ju helt enkelt på att jag var tvungen för att det skulle fungera som jag ville. Med OS X behöver jag inte tänka på det längre. Och det är ett stort plus i min bok.

Sen ogillar jag skarpt din insinuation att jag skulle vara någon bakåtsträvare, tvärtom, jag testar på det mesta jag kommer över, men med tiden har jag också lärt mig att allt nytt är inte bra och framförallt inte för alla. Jag prioriterar annat än att fippla med min dator och samla mätvärden. Det fick jag nog av under min PC-tid.

Sen undrar jag hur Transmissions förträfflighet (vilken är oomtvistlig) på något sätt skulle ha något med osx86:s eventuella förträfflighet och problematik att göra? Är en Chevrolet svensk bara för att det byggs i en Saabfabrik i Trollhättan (som dessutom ägs av GM)?

Haha, du är en rolig man Mattias.
Som sagt; SKIVBRANCHEN!

Tyvärr är känslan inte ömsesidig.

Och tyvärr fungerar inte dina lumpna debattknep mot mig, förringa och skratta du gärna, men det visar bara på hur lite väsentligheter du har att komma med. Men det är klart, bättre fly än illa fäkta...

Jag har sagt min åsikt, du har sagt din.
Tycker vi diskuterat bra och båda lyfta fram bra saker.

Jag menar alltså allvar med skivbranchen.
Ingen ont menat alls.
Jag lovar.. känner på mig att det skulle passa dig.
och jag är 100% seriös.

Förstår faktiskt inte varför du verkar ha något emot mig.
Har jag sagt något dumt?

Jag förstår din åsikt till 100%
jag håller inte med, men jag förstår verkligen att du känner dom du gör.
Tror fler håller med dig än mig i denna diskussion faktiskt..

Min enda kritik var att jag tyckte du var lite för dåligt insatt för att dömma.
men det tyckte inte du.
så okej.
ingen fara.

Jag förstår inte vad du menar med:
lumpna debattknep

Jag har inte försökt med några sådana.
Förlåt om det framstått som det

Härskartekniker: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik

De fem ursprungliga:
Osynliggörande,
Förlöjligande,
Undanhållande av information,
Dubbelbestraffning,
Påförande av Skuld och skam

  • Medlem
  • 2008-04-15 22:37

Trådar som denna drar ett löjets skimmer över 99.se. Stänger nu.

Admin

Bevaka tråden