Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag videofilmen in i videokameran?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-14 22:18

Hej!

ev. kan någon moderator göra rubriken tydligare.

Jag vill göra följande men får inte till det:

Koppla ihop min gamla video med min DV-kamera och spela in mina gamla videofilmer i kameran eller vidarkopplade direkt till datorn. Jag har en Sony DCR-HC96E med AV-ingång. Jag kopplar enligt instruktionsboken men det kommer ingen bild från videon i DV-kamerans sökare, det är bara blått. Jag testade att koppla in min polares Headcam i AV-ingången och det funkar utmärkt. Någon som vet vad felet kan vara?

Jag har också en Sony videokamera och har fört över mina videofilmer till den. För att kunna spela in på kamerans miniDV tryckte jag på menyn FN - page 3 - recctrl - rec start. Är detta till någon hjälp?

  • Medlem
  • 2008-04-16 11:56

Tack för svaret men tyvärr så har det inte hjälpt. Jag har gjort precis så för att få in bilden från headcamen men med videon som extern källa så får jag ingen bild.

Se till att du kopplar in kabeln på "video ut" på din video. Är kabeln komplett och fungerar åt det hållet du anslutit den?

  • Medlem
  • 2008-04-17 01:16
Ursprungligen av hummel:

Se till att du kopplar in kabeln på "video ut" på din video. Är kabeln komplett och fungerar åt det hållet du anslutit den?

Jag kopplar den till "scarthålet" och det finns bara ett sånt på videon, om det går ut eller in genom det vet jag inte!? Kabeln funkar som sagt till headcamen så något fel på den borde det inte vara.

Scart!? Vojne, vojne... Ditt uttag kan ju innehålla precis vad som helst då scart-standarden är minst sagt rörig. Det är med andra ord inte alls säkert att ditt scart-uttag på videon öht har video-ut. Har videoapparaten inte några "riktiga" RCA-uttag (röd/vit/gula kontakter för stereoljud och video) där det klart och tydligt är märkt IN resp OUT? Använd i så fall dessa. Eller S-Video om det finns.

Se exempelvis även http://en.wikipedia.org/wiki/SCART#Criticisms, på svenska http://sv.wikipedia.org/wiki/SCART, och http://www.99.se/emac-imac/215601-bild-ut-p-imac-g4-globe.html

  • Medlem
  • 2008-04-22 15:36
Ursprungligen av johan_tanying:

Scart!? Vojne, vojne... Ditt uttag kan ju innehålla precis vad som helst då scart-standarden är minst sagt rörig. Det är med andra ord inte alls säkert att ditt scart-uttag på videon öht har video-ut. Har videoapparaten inte några "riktiga" RCA-uttag (röd/vit/gula kontakter för stereoljud och video) där det klart och tydligt är märkt IN resp OUT? Använd i så fall dessa. Eller S-Video om det finns.

Se exempelvis även http://en.wikipedia.org/wiki/SCART#Criticisms, på svenska http://sv.wikipedia.org/wiki/SCART, och http://www.99.se/emac-imac/215601-bild-ut-p-imac-g4-globe.html

hmm det finns bara ett scartuttag på videon hurvida det är in eller ut vet jag inte. Men borde det inte vara både och? Jag tänker att jag kan ju spela in från TVn och jag kan titta på video(har iofs inte testat med scarten, det kanske går via tvsladden) Det är en gammal video från runt 1995 men jag vill inte köpa en ny video för att få in filmen. Får kanske testa med nån polares video. tack för alla svar

Bra inlägg Johan! Det är viktigt att din sladd med scartkontakt har både out och in och att du kopplar till out på den.

För att spela in tv-program behöver du ingen scart (eller annan kabel till tv:n öht): tv-bilden får du in i videon via antennkabeln. Det är också möjligt (åtminstone 100% genomförbart) att du tar in videons bild till tv:n via antennkabeln. Tittar du på video på kanal 0 är det troligen via antennkabeln, på kanal AV är det via scart. Att titta via antennsnöret ger i regel sunkigare bild. (Men nu snackar vi ju VHS så bilden kan ju per definition aldrig vara "bra").

I vilket fall som helst skall din videoapparat ha VIDEO OUT i scarten, annars tappar den ju hela sitt syfte. Förmodligen även VIDEO IN om det inte är den billigaste budgetmodellen du har. Nu gäller det därför att skaffa rätt kabel som plockar upp signal från rätt stift. Det säkraste kortet är att skaffa en adapterkabel med en scart i ena ändan och sex RCA-pluggar i andra (om det nu är sådana pluggar din kamera använder sig av) två röda plus två vita för stereo in/ut och två gula för video in/ut.

Fungerar det inte "out of the box" blir det nog till att återvända in i kamerans menyer enligt post 2 ovan. Man kan få grotta runt ett tag. Glöm inte att sätta kameran i Player-läge och trycka rec/pause. Du kan behöva göra detta även om du bara vill "strömma" genom kameran in i iMovie.

Kolla också inne i kontakterna på - scart-stiften är lätta att böja!

Nu har du ju redan provat att AV-in fungerar. Annars kan det vara värt att påpeka för andra modeller och fabrikat att samma kameramodell på olika marknader kan ha denna funktion av- eller påslagen. Min gamla Sony 7000 Digital-8 av europeisk härkomst fick flashas (på en verkstad) för att få samma funktionalitet som den japanska, dvs AV i båda riktningarna.

  • Medlem
  • 2008-05-02 00:43

Har nu lånat en video av en vän men får fortfarande inte det att funka. Skickar med en bild på utgången, den här videon borde väl fungera?

Det nedre uttaget (LINE 1) skall ju ha både videeo in och ut. Använd detta tillsammans med en "full-scart"-sladd med 2xgul-röd-vit RCA i andra änden (för anslutning till kameran).

  • Medlem
  • 2008-05-02 20:13

Först och främst ett stort tack till alla som försöker hjälpa mig!

Såhär ser kabeln ut som följde med kameran, denna kabel fungerar med headcamen så det e inget fel på kabeln.

själva scarten som följer med ser lite annorlunda ut, det är endast några få piggar:

Har även testat med en scartkontakt från mitt xbox:

Jag blir tokig!!

Den kabeln är enbart gjord för att föra ut material från kameran till en extern video. Du behöver skaffa en som går åt båda håll. Bäst är att helt enkelt skaffa en scartkontakt med en in/out switch, då kan du använda den hur du vill. Dessutom kan du använda samma kablar. Dom kontakterna brukar förutom RCA x 3 också ha en Y/C (SVHS) kontakt.

  • Medlem
  • 2008-05-04 19:57

Det FUNKADE !!!! TACK TACK TACK för all hjälp. >scart är verkligen satans uppfinning!

Problem 2 (mini) Jag tänkte tanka in mina vhs direkt i datorn istället för att spela in dom på DV-band. Jag får upp bild och börjar spela in i iMovie men efter en stund så stannar allt upp. det är videokameran som går från rec-pausläget till nån slags vila. Finns det nåt sätt att undvika detta? Har letat i videokamerans menyer utan att hitta något.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-05-04 20:38

Med min gamla Sony D8 så går den inte i viloläge när kasettluckan (eller vad det nu heter) är öppen.

Om du har ett band i kameran stänger den av sig efter en stund. Ta ut bandet så borde det funka.

1
Bevaka tråden