Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allround-optik till D300

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av misthv:

Adrian: Du kan kliva ner från din vita häst. Jag är bekant med skatteregler både i Sverige och Hong Kong.

Jag tror du missuppfattade mitt inlägg, jag försökte inte lära sig skattereglerna eller moralisera, jag tyckte bara att du framställde Cyberphotos priser i dålig dager för andra som kanske inte är insatta genom att kalla deras prissättning för "hutlös".

Ursprungligen av misthv:

(Förmodligen vet jag mer om de sistnämnda reglerna än du.)

Antagligen mycket mer än mig, men jag är inte ute efter en penislängdtävlan här om vem som kan mest, du kan få vinna den redan nu. Jag ville bara ge en nyanserad bild för andra till varför Cyberphotos priser är så pass mycket högre.

Ursprungligen av misthv:

Att Cyberphoto är tvungna att lägga på skatt och tull är såklart en bidragande faktor till det höga priset -- ska jag tycka synd om dem då eller?

Näe, men man kunde uppfatta det som att du tyckte dom tog ut överpriser. Men det kanske var jag som helt missuppfattade dig och då ber jag om ursäkt. (Än större anledning till prisskillnaden är antagligen Nikon Sveriges priser i sin tur.)

Ursprungligen av misthv:

Jag konstaterar bara att 13100kr är för mycket att betala och att 7400kr är mycket mer överkomligt.

...samt förklarade att Cyberphotos prissättning var hutlös.

Ursprungligen av misthv:

Jag bor för närvarande i Hong Kong och vet ej när jag kommer "hem" till Sverige igen. Kommentarer om att jag smugglar kan du utelämna i nästa inlägg.

Jag påstod aldrig att du smugglar, jag sa om du smugglade den, det är en stor skillnad. Som en förklaring till hur man kan komma åt den stora prisskillnaden.

Alla svenskar som reser utomlands och tar hem varor för mer än typ 1700 kr (eller var nu gränsen går idag) smugglar rent juridiskt som jag förstått det, även om det knappast är ett brott som i praktiken räknas. Men för den som säljer en vara i Sverige kan de då framstå som hutlösa även om de egentligen har små marginaler.

Än en gång, det handlade om att ge en förklaring rent allmänt till hur prisskillnaden kan bli så enorm. För den som var nyfiken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-10 06:39

...För att återgå till topic:en så ska det bli intressant att höra från misthv om 17-55/f2,8-gluggen och även se foton tagna med detta objektiv.

Ursäkta om jag var otrevlig i tonen men jag missförstod dig efter att du missförstått mig helt enkelt. Nu tycker jag att vi håller oss till ämnet

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-10 21:54
Ursprungligen av misthv:

Ursäkta om jag var otrevlig i tonen men jag missförstod dig efter att du missförstått mig helt enkelt. Nu tycker jag att vi håller oss till ämnet

Under alla omständigheter .... har du gjort ett bra val och kittet tillsammans kommer
du ha alla möjligheter att utforska fotografering på topp !! D300/17-55/2,8 .. grejerna
är som sagt VIGDA för varandra...

Möjligen skaffaett Par eller ett bra CF /kort typ; sandisk Extereme IV och en kortläsare till... typ http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5237833
och dra hem bilderna från den..;)

Kladda inte med att dra filerna från huset.. smidigare och effektivare...
samt ha för vana att formatera om i kameran efter varje ned laddning..
eller foto sejour..

Du kommer va hel nöjd!!

:DTrisen

Ja jävlar. Säger då det! Är oerhört nöjd! Ett annat objektiv hade inte varit ett alternativ!!! Tack för hjälpen och pusharna Trisen!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-14 21:41
Ursprungligen av misthv:

Ja jävlar. Säger då det! Är oerhört nöjd! Ett annat objektiv hade inte varit ett alternativ!!! Tack för hjälpen och pusharna Trisen!

Kul som F..n att du trivs redan med gluggen ..
Som jag nämde i nån mening D300 och 17-55/2,8 DX är som Vigda förvarandra..

och jag lovar att du kommer ej vara missnöjd....
ps; sköt om dom väl och du har ett BRA par med fint andrahandsvärde!!

Lycka Till där över

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-14 21:54

Det där 17-55/f2,8 är populärt objektiv. Finns många begagnade till salu. Och de ligger på 8-9 tusen och uppåt. Så de har ett bra andrahandsvärde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 21:56

Jag har aldrig fattat grejen med DX objektiven. Varför inte köpa vanliga objektiv, kamerorna går ju mott fullframe om man lyssnar på VDn för Nikon. Att sätta på ett DX på en fullframe sensor kan ivärsta fall förstöra spegeln. Som sagt, det är mitt tycke.

Åandra sidan har inte jag zoomobjektiv och skulle inte rekomendera några sådana heller.

Finns det fasta DX objektiv?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-14 22:14
Ursprungligen av covent:

Jag har aldrig fattat grejen med DX objektiven. Varför inte köpa vanliga objektiv, kamerorna går ju mott fullframe om man lyssnar på VDn för Nikon. Att sätta på ett DX på en fullframe sensor kan ivärsta fall förstöra spegeln. Som sagt, det är mitt tycke.

Åandra sidan har inte jag zoomobjektiv och skulle inte rekomendera några sådana heller.

Finns det fasta DX objektiv?

Hmm förstöra spegeln är nog att ta i typ om du nu snackar FF och Nikon..
så är det bara D3 ..men som jag nämt det går bra att köra med denna glugg.
Men D3 huset skalar av dir till DX format vilket gör att FF sensorn får faktiskt
lägre upplösning en D300 och i sökaren får du en tråkig ram att rätta dig
efter..

Därmot när det gäller vissa DX så kan du ej köra TC- convertrar som då kan skada
glaset .. DX är utmärkt glugg till D2X tex eller D300 ->200 90 80 osv
dock tror jag att vissaDX gluggar på D40 är inte att rekomendera har jag hört??

och nog fan tror jag inte du har nån riktig koll på Bättre Zoomar hos Nikkor

+ om du skalar ner sensorn på FF i D3 till DX får du därmot högre bildtagnings hastighet typ 12 frames per/s ..
och det kanske VDn syftar på att det sliter hårt ?? men skulle förvåna mig.....
MYYYYYKET!

Senast redigerat 2008-04-14 22:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 07:02
Ursprungligen av Trisen:

och nog fan tror jag inte du har nån riktig koll på Bättre Zoomar hos Nikkor

det var det jag sa, att jag inte har koll på Zoomoptik,
du är väldigt observant!

pris för vykort

Har någon en idé om ett vettigt pris för ett foto som ska bli vykort? Det är ett företag som skickar ut vykortet med nya erbjudande för säsongen till gamla kunder etc.
Det kommer att tryckas i 5000 exemplar.

Någon idé?

Jag säljer bilder till magasin och tidningar till vardags, men har aldrig gjort något liknande jobb.
Bilden finns för övrigt redan.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-16 17:12
Ursprungligen av covent:

det var det jag sa, att jag inte har koll på Zoomoptik,
du är väldigt observant!

Sorry !!! :"> om jag missförstod...

waterglobe;
Inga objektiv tål allt, men det är klart att vissa tål mer än andra. Ibland går teknikfrossandet för långt tycker jag - klart man kan köpa gluggar för 20000 kronor, men bilderna blir inte proportionellt bättre i förhållande till priset. Det är trots allt fotografen som står för det mesta av kvaliteten, eller bristen på kvalitet.

Så Sant..men en del Gluggar är byggda i mer bastantare Kaliber typ( lätt stål) samt packningar, lager som tål lite mer professionelt arbete..
och bättre glas osv + ljusstyrka !!
Men som du Tilläger mycket är upp till fotografens handhavande o ide rikedom

+ ang Vykort finns en BLF lista som har alla typ av ca priser för publ
och handhavande av div bildmaterial.. http://www.blf.se/ och ©

Senast redigerat 2008-04-16 17:49
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-14 22:10

DX-objektiv funkar bra till D300 men däremot till D3 som är fullformat fungerar det sämre. Det är vad jag har uppfattat det som. Rätta mig om jag har fel. Den enda fasta DX-gluggen till Nikon som jag sett är Nikkor AF 10.5mm f/2.8G ED DX Fisheye.

covent: Det lär dröja ett par år innan vi ser en Nikon-kamera med FX-sensor i samma prisklass som jag köpte min D300 för (9000kr). Är väldigt nöjd med min kombination iaf Satt och tänkte lite på att köpa 24-70 istället men det lockar inte; par-tre cm längre, tyngre och kan knappast användas för landskapsfoto. 17mm är helt ok i det avseendet. FX, visst, men när en sådan modell blir aktuell finns det säkerligen ett ännu bättre alternativ till lins

Jag plåtar professionellt med min D300 och har använt Nikons 12-24 mm i flera år. Älskar gluggen, blir kanonfina bilder och underbara porträtt i miljö.

Tyvärr har den fått mycket stryk (som all min utrustning, reser mer än hälften av året och resten tillbringar jag i dammiga, sandiga Mellanöstern) så nu fokuserar den bara på nära håll. Ska reparera den så fort jag är i Europa tillräckligt länge...

Inga objektiv tål allt, men det är klart att vissa tål mer än andra. Ibland går teknikfrossandet för långt tycker jag - klart man kan köpa gluggar för 20000 kronor, men bilderna blir inte proportionellt bättre i förhållande till priset. Det är trots allt fotografen som står för det mesta av kvaliteten, eller bristen på kvalitet.

Oj, det här hamnade ju fel, sorry.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-17 23:58

Jaa Satan

Har packat upp en 14-24/2,8 g ED (N) som nu blir en fast sak till ett av mina Hus
Underbar Glasbit !!! dock blir man lite (ovan) Rätt Framtung ...
kort skärpa 0.28 till oändlig med knapt en tumms vrid!!

Men kommer passa mitt tycke perfekt...

återkommer om mer spec:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-18 06:18

Ah, vad skoj! Då får vi se lite provbilder och praktiska omdömen såhär inledningsvis. Har bara läst om den.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-18 15:28
Ursprungligen av Reisan:

Ah, vad skoj! Då får vi se lite provbilder och praktiska omdömen såhär inledningsvis. Har bara läst om den.

Första bilderna denna morgon.. efter uppackning..
Lätt jobbad .. dock som en kompis som möte mig till bageriet..
Vilken Glas propp -> man får nog var så försiktig med ytglaset !!
(Konkav) och för den delen inte möjlig att skydda bakom ett UV filter !!

Men så dj..la Nice!

http://www.flickr.com/photos/trisen_swe/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-18 20:05
Ursprungligen av Trisen:

Första bilderna denna morgon.. efter uppackning..
Lätt jobbad .. dock som en kompis som möte mig till bageriet..
Vilken Glas propp -> man får nog var så försiktig med ytglaset !!
(Konkav) och för den delen inte möjlig att skydda bakom ett UV filter !!

Men så dj..la Nice!

http://www.flickr.com/photos/trisen_swe/

Ok, det var ju mindre bra att det inte går att skydda linsen med ett filter. Du får vara försiktig helt enkelt.

Senast redigerat 2008-04-18 20:19
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-23 20:18

Boosta upp D300 ?!

För nu dom som har haft i å tanke att Boosta upp sin D300 .. med en MB-D10
Kan jag väl tilläga; (bra att veta..) att nu få upp hastigheten med yttligare typ 2B/sek
och få ordentlig power boost kräver då oxå ett EN EL4a batteri + Batteri lock BL-3 !!

därav en liten extra kostnad på ca 1600 inkl/M
->sen kostar ju laddare MH21 för EL 4a ca 1900 inkl/M

Förutom Boostern som ligger runt 2800 :- .. till den får man oxå bara en vanlig
AA hålllare + hållare till EL3e.. vilket ej speedar upp boostern utan håller den med
extra ström i alla fall om du använder EL 3..

Slut ledning är

om man nu vill utnytja MB-D10 fullt ut kommer en mer kostnad !!->
på runda slängar inkl laddare (om man nu inte har en sån till en D2x tex) 3500 pix!

men givetvis kan man ju köra med AA batterier men det lär du ju tröttna på snabbt?!

bara ett litet tips om nån går med MB-D10 tankar..

ps; med EL 4a har du DUKTIGT med stöm och är 3x starkare i längd än EL 3..

Senast redigerat 2008-04-23 20:56
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-23 21:18

Convertrar; nikkor TC-serien

När det gäller convertrar till nikkor kommer åxo här ett tips..

finns 3 olika Tc-14EII ->Tc-17EII -> Tc-20E II....

i manualer står det div olika info ang vilka gluggar som funkar ...

specielt TC-17E II
tc17 är den ända som funkar med VR och stöder det fullt ut.. till vissa manualer
står det även att en del Micro optik inte stöder AF med tc-17 och det är fel..
sen får man se upp med div DX optik vad som gäller spec...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-23 21:21

Enligt CyberPhoto så kostar batterigreppet MB-D10 ca 2700 kr. EN-EL4a batteri kostar ca 1200 kr/st (två batterier krävs?). BL-3 batterilock kostar ca 1900 kr. MH-21 batteriladdare för ovanstående batteri kostar ca 1900 kr. Slutsumma ca 8900 kr.

Ovanstående krävs för att komma upp på maximala sekvenstagningshastigheten 8 bilder/sek. Och utnyttjande av förlängd batteritid.

Rätta mig om jag har fel. Phew, kostar att ligga på topp!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-23 22:19
Ursprungligen av Reisan:

Enligt CyberPhoto så kostar batterigreppet MB-D10 ca 2700 kr. EN-EL4a batteri kostar ca 1200 kr/st (två batterier krävs?). BL-3 batterilock kostar ca 1900 kr. MH-21 batteriladdare för ovanstående batteri kostar ca 1900 kr. Slutsumma ca 8900 kr.

Ovanstående krävs för att komma upp på maximala sekvenstagningshastigheten 8 bilder/sek. Och utnyttjande av förlängd batteritid.

Rätta mig om jag har fel. Phew, kostar att ligga på topp!

Nja...:tveksam:
batterilocket BL-3 kostar ca 300 pix och du kör bara Med 1st EL-4a -> 1200 pix
EL-3 batterie sitter i huset... runda slängar (1500+) kr men då har du ingen laddare.. (och ja ca 2700:- för MB-D10)

Varför jag tog upp detta ämne är för att det är ingen dir/ som berättar för dig, att
detta kommer som en extra kostnad om du nu vill köra med Boostern fullt ut!!

Men!!! med detta tillskott får du dock 8B/sek samt 3x så lång driv tid.. med huset..

och om du väljer köra med AA batt så sackar dom ner rätt snabbt (DYRT)
i längden !! men den hållaren får du med boostern...

Senast redigerat 2008-04-23 22:39
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-23 22:40

Ok, så det räcker med ett EN-EL4a batteri i batterigreppet och ett EN-EL3 batteri i huset. De är inte helt tydliga på CyberPhoto. Hm, märkligt att det skiljer i pris på batterilocket.

Men det var ett bra tips Trisen!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-23 22:56
Ursprungligen av Reisan:

Ok, så det räcker med ett EN-EL4a batteri i batterigreppet och ett EN-EL3 batteri i huset. De är inte helt tydliga på CyberPhoto. Hm, märkligt att det skiljer i pris på batterilocket.

Men det var ett bra tips Trisen!

just därför tog jag upp det..

man har ju ett batteri från början med huset! antingen köper man ett extra el3 700pix
eller kör AA.. men el3 batteriet speedar ej upp!! bara blir som en reserv batt som slår in när det andra tar slut

och BL-3 är en plast bit som man dockar på EL 4a (tockt kraftigt batt)
sitter i D2 serien inkl D3

Bevaka tråden