Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startobjekt, hur fungerar det?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kort kan svara på följande frågor angående inställningspanelen "Startobjekt":

1. Vad betyder "göm" mer exakt?

2. Var ligger alla andra startobjekt som olika program installerar? Det är ju mycket mer än den handfull som syns i "Startobjekt" som startar upp.

3. Vad händer egentligen om man klickar på minustecknet och tar bort ett objekt? Vissa av objekten verkar ju inte gå att finna i filsystemet, t.ex. "Airport Basstationagent" hittar jag inte när jag söker i (hela) datorn. Lite obegripligt... Hur skall man t.ex. kunna felsöka genom att testa att ta bort/lägga tillbaka om man inte hittar objektet igen?

många filer kan du inte söka efter om de ligger i lib etc.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-17 18:17
Ursprungligen av torsig1967:

Någon som kort kan svara på följande frågor angående inställningspanelen "Startobjekt":

1. Vad betyder "göm" mer exakt?

2. Var ligger alla andra startobjekt som olika program installerar? Det är ju mycket mer än den handfull som syns i "Startobjekt" som startar upp.

3. Vad händer egentligen om man klickar på minustecknet och tar bort ett objekt? Vissa av objekten verkar ju inte gå att finna i filsystemet, t.ex. "Airport Basstationagent" hittar jag inte när jag söker i (hela) datorn. Lite obegripligt... Hur skall man t.ex. kunna felsöka genom att testa att ta bort/lägga tillbaka om man inte hittar objektet igen?

1. Att programmet läggs i bakgrunden. Har du inte det i kryssat så är programmet som laddar sist aktivt. Många gånger vill man ha ett program som startar men vill inte ha det aktivt (Skype tex).

2. Det är olika men några program lägger in startskript i /Library/StartupItems/ (mysql tex).

3. Det här är lite knepigare att svara på eftersom man måste förstå hur MacOS X programmen är gjorda och det skiljer från program till program. För det mesta ligger startprogrammen inne i program app mappen (iTunesHelper till exempel). Men det är inte ovanligt att vissa prorgramm skapar startprogrammen i egna frameworks eller application support mappar. Fast man ska inte pilla för mycket med startprogrammen om man inte vet vad man gör. De program som är bra programmerade kan man stänga av startup programmem direkt i inställningarna.

//Rob

1
Bevaka tråden