Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka är de vanligaste felen med iPhone?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är de vanligaste felen med Iphone förutom S.B.S. (skit bakom spakarna)

Jag har fått erfara/höra att touch "funktionen" är ganska känslig och ett ganska stort fel.

Och hur kul är det att ha en pryl man måste våldta för att den ska funka?

Touch försvinner ju som lite om man tar bort känsligheten!

Ja touchskärmen är känslig, men bara i positiv bemärkelse vad jag märkt. Den är väldigt smart, och det är enormt sällan man råkar göra nåt man inte tänkt.

Ursprungligen av cklauser:

Jag har fått erfara/höra att touch "funktionen" är ganska känslig och ett ganska stort fel.

Det är inte något jag haft problem med i alla, och jag har inte sett så mycket klagomål på det heller.

Det absolut allvarligaste problemet jag känner till är de som har stora problem med tappade samtal. Det drabbar inte alla, men för dom det drabbar kan det vara en show stopper, om man inte kan ringa i telefonen blir den snabbt värdelös.

Ett annat problem som inte är lika allvarligt, men ändå många säkert råkat ut för: Telefonen kan vara hal som en tvål ibland. Den glider lätt ur fickor och även händer om man är lite oförsiktig. Och det finns ju ingen möjlighet att sätta ett snöre i den eller liknande, utan då måste man skaffa skal vilka alla är mer eller mindre fula och osmidiga.

Sen finns ju de redan kända bristerna: går inte att använda vanliga hörlurar utan adapter, har inte MMS (finns visserligen SwirlyMMS, men det räknas inte), mycket begränsad bluetooth, ej utbytbara batterier, kräver hack för att fungera i Sverige idag mm. Om dom bristerna spelar stor roll eller inte är förstås individuellt.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-04-17 23:56

Skulle sagt att det största problemet är alla klåfingriga personer som inte kan se skillnad på mitt och ditt

Ursprungligen av Adrian B:

Om dom bristerna spelar stor roll eller inte är förstås individuellt.

Eller om de ens är brister eller om avsaknaden av dessa faktiskt gör telefonen bättre.

Själv tycker jag att de fem största bristerna/felen är:
1.) att kameran inte duger att ta ens små "kom-ihåg-inspirationsbilder-av-mönster/teckensnitt/bokomslag/gatukonst/et cetera/-"

2.) precis som Adrian tycker jag att telefonen nog borde bli mer "grepp-vänlig", dels så känns den lite stor för vissa och sen blir den som bekant halare än en åländsk sötvattensål så snart man rör handen lite häftigt.

3.) att den inte finns i Svedala (så den visuella röstbrevlådan funkar med ett bra abonnemang och så man utan att det kostar skjortan kan använda alla tjänster hela tiden) och man måste hålla på och fippla med hack hit och dit, nu och då.

4.) Det är omständigt att installera program och utbudet kunde vara bättre/kvaliteten högre.

5.) Den känns lite omodern rent teknisk.

Med lite tur så ändras alla mina fem funna fel till fina funktioner en solig junidag i sommar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-21 15:01
Ursprungligen av thevil:

4.) Det är omständigt att installera program och utbudet kunde vara bättre/kvaliteten högre.

Lätt som en plätt och utbudet är det inget fel på om man jämför med andra mobiler.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-18 16:33

thevil:
Punkt 3 och 4.
Att iPhone inte finns i Sverige, och att det finns dåligt Jailbreak-utbud tycker jag INTE räknas som "Nackdelar med iPhone". Nackdelen är snarare Apple som inte fixat de till alla länder fort, och att App Store SDK inte kom tidigare.

För övrigt. "Känsliga touch-funktioner" är verkligen inget problem. Det vet alla som använt iPhone. Det ser otroligt svårt ut att pricka rätt på tangenterna. Men av någon anledning träffar man rätt 99% av fallen... testa själv.. du blir förvånad.

Ahh nu skrev jag som en riktig kråka när jag formulerade inlägget.
När jag skrev att touchen är känslig så menade jag att den går sönder ganska lätt.
Oavsett vad de visar på youtube att telefonen skall klara mycket så är det tydligen köer på verkstäderna där skärmarna byts.

Det ser jag som en negativ grejj. Har tappat min telefon 2 ggr och den sista gången upphörde touchen att fungera helt. Nu måste jag pröjjsa 1800:- för att få den att fungera igen. Trist.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-21 09:58

Skärmen är mycket hållbar, inte oförstörbar.

Folk klagar på att deras prylar går sönder för de tappar dem? Bli sur på dig själv, inte tillverkaren.

Största problemet är om du inte har en iPhone.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-04-21 12:37

Förstår inte hur man kan klaga på att saker går sönder när man tappar den i betong från 1,5m.... Ta din dator och testa innan du köper en iphone, håller den köp en iPhone...:).

Svårt att installera program?, man trycker på en knapp väljer kategori väljer lämpligt program trycker på install KLART! Då undrar jag hur det skulle va om det va enkelt.

Och utbudet tycker jag personligen inte det är något fel på.

Ursprungligen av Pascoe:

Svårt att installera program?, man trycker på en knapp väljer kategori väljer lämpligt program trycker på install KLART! Då undrar jag hur det skulle va om det va enkelt.

Nja.

För att den knappen öht ska finnas (efter vilken du kan välja kategori, trycka på install KLART! så måste du ju först ha installerat ett program och för att göra det måste du använda ett specialprogram eller leka haxxor i terminalen).

Ursprungligen av thevil:

Nja.

För att den knappen öht ska finnas (efter vilken du kan välja kategori, trycka på install KLART! så måste du ju först ha installerat ett program och för att göra det måste du använda ett specialprogram eller leka haxxor i terminalen).

Vad yrar du om? Installern följer med alla iPhones som låses upp med de "stora" programmen. Har du en upplåst telefon har du till 99.9% Installer på telefonen.

Jag tycker iallafall den borde hålla lite mer än vad min gjorde.
Man ser inte ens på utsidan att den är tappad. Inga repor eller bucklor.

Men som någon sa innan i tråden. Det största problemet nu är ju att INTE ha min Iphone och att INTE ha råd att reparera den. Kostar ju mer än halva inköpspriset för en ny pinne.

Surt sa räven.

Ursprungligen av mackeswissman:

Vad yrar du om? Installern följer med alla iPhones som låses upp med de "stora" programmen. Har du en upplåst telefon har du till 99.9% Installer på telefonen.

Yrar? Är du dum eller låtsas du bara?

Ursprungligen av thevil:

Yrar? Är du dum eller låtsas du bara?

Ditt påstående om att det är omständigt att installera program från Installern och att man måste leka "haxxor" för att få in Installern var bara så korkat.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-04-23 07:58
Ursprungligen av thevil:

Yrar? Är du dum eller låtsas du bara?

Man måste absolut inte leka nån hacker, idag låser man upp jailbreakar och lägger in installerna lika enkelt som man skriver ett inlägg på detta forum!

Men klarar man inte det med all hjälp som finns här bör man nog inte köpa en iphone det e helt rätt.

(sen kan vi väl försöka höja nivån på tråden lite, känns onödigt med personliga påhopp)

Ursprungligen av thevil:

Nja.

För att den knappen öht ska finnas (efter vilken du kan välja kategori, trycka på install KLART! så måste du ju först ha installerat ett program och för att göra det måste du använda ett specialprogram eller leka haxxor i terminalen).

Idag finns det program som med 1 klick låser upp telefonen och fixar Installer. Välkommen till framtiden

Skärmen låst

Delar av skärmen på min iPhone är sen ett tag utan känsel och jag söker lösning på detta jobbiga dilemma. Har just uppdaterat till 1.4.4 (swephone) och den info som då dyker upp om ikonernas placering har sin "avfärda"-skylt placerad exakt på fel ställe varför min telefon är i princip obrukbar (och därmed i sämre funktion än den var tidigare). Det är mittenraden på tangentbordet, 0 på nummer-displayen på ett ställe och 0 + 4,5,6 på ett annat som inte funkar, i övrigt är skärmen ok. Jag kommer in genom att ringa mig själv, då kommer jag åt telefonen genom att den "sektionen" öppnar sig. Men allt annat är onåbart eftersom jag inte alls kommer åt menyn. Har funnit att det skulle gå att lösa detta genom en operation: http://limitededitioniphone.com/iphone-touchscreen-fix-increase-sensitivity. Vad jag förstår är inlägg nr 91 ett lyckat exempel jag borde kunna följa?

Problemet är att manövern övergår min förmåga, har åtminstone ingen erfarenhet av sånt här. Kan någon ge mig handfast instrux för att lösa detta? Eller tips om någon som vill hjälpa mig? Hur sjutton ska jag alls komma förbi "avfärda" och in i menyn??

Hoppas på ett mirakel!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 22:43

Jag är en av de ganska många som får upp meddelandet "This accessory is not made to work with iPhone" och frågan om man vill sätta den i flygplansläge. Problemet är att ingenting är ikopplat, det är inte hörlursjacket som spökar. Lutar mer och mer enligt rapporter på forum åt att det är ett fel i de tidigaste modellerna.
Min är en OOB 1.0.2.
Finns inget sätt att få det löst utan att åka till apple store och byta ut den, vilket inte direkt är ett alternativ här i sverige..

Surt som fan. Men när det kommer en 3g-iPhone så köper jag en sån och ser till att få garanti också då. Tills dess får jag leva med det.

Min mic spökade för mig en dag.
Damm eller skräp hade kommit in i hörlursjacket men efter att jag petat in och dragit ur hörlurarna ett par gånger var allt fint igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 08:04

på jobbet har vi fyra iPhones, ingen har haft några problem förutom 1.1.3 ungdomen så hade en kille problem med Turbosim.

Det är lite sämre mottagning än "vanliga" lurar, men inget som stör mig.

/Tangen

1
Bevaka tråden